Ärsyttääkö muitakin ne "joilla ei varaa enää edes leipään" ettei tarvisi luopua 200k omistusasunnosta tai 50k autosta?
Näitä näkee viikottain mediasta missä kauhistellaan ettei lasten harrastuksiin ja lomiin riitä rahaa, kaupasta ei saa enää voita leivän päälle koska muuten ei rahat riitä. Mutta jätetään kertomatta että on 200-300k omistusasunto ja uusi auto, ellei pari uutta autoa perheessä. Toki myös uudet kännykät, TVt ja kaikki netflixit jne.
Tarkoitan siis sitä, ettei koskaan voi luottaa tällaisiin nyyhkytarinoihin ellei ole tasan kaikkea rahanmenoa ja varallisuutta tuotu esiin.
Kommentit (83)
Miksi ärsyttäisi? Lähinnä huvittaa. Ihan kaikesta saa kurjaa, jos ei osaa olla kiitollinen tai tyytyväinen omaan elämäänsä. Jos kokisin asiasta epäoikeudenmukaisuutta niin silloin ärsyttäisi. Koetko sinä AP olevasi itse se oikeasti huono-osainen, jonka kurjuudella ratsastavat ne jotka sitä ei oikeasti ole?
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Myös tavannut heitä, joilla on velaton tai lähes velaton asunto (tai jopa ok-talo), mökki ja pari laatumerkkistä autoa. Valittavat olevansa köyhiä. Eivät tiedä, mitä oikea köyhyys on.
Täällä on vaikea nähdä päällepäin kuka on köyhä, koska Suomessa valtaosa ihmisistä pukeutuu melko samalla tavalla, tulotasosta riippumatta. Kännykkä on kaikilla. Erot tulevat sitten siinä, kenellä on halvin mahdollinen puhelin ja 20v vanha läppäri, ja toisilla on satojen eurojen puhelin, ja aina ajan tasalla olevat tekniset vempeleet. Lisäksi tietysti se laadukas, uudehko auto. Suomalaiset ovat ulospäin vaatimattomia. Vakavaraisen mielestä köyhän pitäisi kulkea säkki päällä risoissa kengissä. Harmi vasn, että kierrätyksestä ja kirppareilta voi tehdä hyviäkin löytöjä, ja moni saa lahjaksi vaatteita. Jotkut myös tippuvat vakavaraisesta tilanteesta tilanteeseen, jossa joutuukin elämään etuuksilla. Esim. työpaikan menetys, avioero, sairaus. Tällöin jäljellä on ne aiemmin ostetut hyvät vaatteet ja tekniset vempeleet, joiden vuoksi ympäristö luulee hyvin toimeentulevaksi. Kunnes ne alkavat vuosien saatossa hajota..
Olen ollut tilanteessa, jossa ruokajaossa palkattuna työssä ollut hyvätuloinen (talo mökki, pari autoa) henkilö valitteli "köyhyyttään" . Puhe ei ollut tarkoitettu muiden korville. Kyllä sieppasi kuulla se keskustelu.
Voin sanon kun olen pariin otteeseen ruokajonossa käynyt en ole marissut mitä saan. Kuljen revenneissä vaatteissakin. Arvaa kismittääkö kuulla kun porukka raivoaa mitä ne saa siinä ruoka kassissa. Ei ole mitään väliä kun oikeasti on nälkä jos ei allergioita ole. Oman puhelimen näyttökin on ollut haljennut jo pari vuotta. Toimii kuiten ja siksi en uutta ole hommannut.
T.Kelaloinen
"Ihan olet ensimmäinen, jonka työura katkeaa ja joutuu omaisuuttaan myymään, ja silti olet kateellinen vähäosaisille, siitä että heilläkin on katto päänsä päällä ja ruokaakin saavat "
Kerrotko että miksi ihmiset ovat maksaneet kovia veroja kuvitellen saavansa itsekin siitä tarpeen tullen turvaa jos sen kaiken voi vain äkkiä vetää pois? Ihan fakta kun on että ansiosidonnainen työttömyysturva on heikentynyt ihan radikaalisti tällä hallituskaudella. Se on siis aika uusi asia ja sellainen johon ihmiset eivät ole osanneet varautua etukäteen.
Vähän pienemmillä veroilla olisi voinut hyvin itsekin säästää kunnon puskurin työttömyyden varalle. Mutta kovat verot mutta silti huono turva on kyllä yhdistelmä jota kukaan ei ole halunnut.
PS. ja minä en ole kateellinen köyhille. Minusta heillekin pitää olla turva.
Ärsyttää se jossain määrin. En ole itse pienituloinen, mutta moni joka tienaa saman, valittaa ettei ole rahaa. Itsellä jää ihan hyvin säästöönkin. Kuljen paljon polkupyörällä, En ostele koko ajan uusinta uutta ja hampurilaisravintoloihin tai karkkeihin ei mene rahaa.
Asunnot on tosiaan monella näistä ylisuuria. Nykyään kun täälläkin valitetaan kuinka ennen oli rahaa taloon pienellä palkalla, niin nykyään sen talon pitäisi olla kolme kertaa suurempi kolmella kylppärillä. Nykyiset uudet lapsiperheiden suosimat asuinalueet on täynnä vähintään 150 neliön taloja ja nämä tosiaan niitä pienimpiä. Sitten halutaan isot ikkunat sekä korkeat huoneet ja ihmetellään kovaa lämmönkulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Suurimpia voivottelijoita ovat ne, joilla on talot, kesämökit ym. Sitten kauhistellaan miten kauhean kallista on, kun meidänkin pikku-enkeli lähti vuodeksi ulkomaille vaihtoon ja meni niiiiiiiin kauheasti rahaa siihenkin. Että kyllä on kaikki kallista eikä rahat riitä sitten yhtään mihinkään, nyyh!
Tuntemani eläkeläinen saa 1600 euroa kuukaudessa näppiin, omistaa asuntonsa ja kesämökkinsä. Siitä huolimatta hän on omissa puheissaan koko ajan ”pieneläkeläinen”, jonka pitäisi saada enemmän yhteiskunnan tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Myös tavannut heitä, joilla on velaton tai lähes velaton asunto (tai jopa ok-talo), mökki ja pari laatumerkkistä autoa. Valittavat olevansa köyhiä. Eivät tiedä, mitä oikea köyhyys on.
Täällä on vaikea nähdä päällepäin kuka on köyhä, koska Suomessa valtaosa ihmisistä pukeutuu melko samalla tavalla, tulotasosta riippumatta. Kännykkä on kaikilla. Erot tulevat sitten siinä, kenellä on halvin mahdollinen puhelin ja 20v vanha läppäri, ja toisilla on satojen eurojen puhelin, ja aina ajan tasalla olevat tekniset vempeleet. Lisäksi tietysti se laadukas, uudehko auto. Suomalaiset ovat ulospäin vaatimattomia. Vakavaraisen mielestä köyhän pitäisi kulkea säkki päällä risoissa kengissä. Harmi vasn, että kierrätyksestä ja kirppareilta voi tehdä hyviäkin löytöjä, ja moni saa lahjaksi vaatteita. Jotkut myös tippuvat vakavaraisesta tilanteesta tilanteeseen, jossa joutuukin elämään etuuksilla. Esim. työpaikan menetys, avioero, sairaus. Tällöin jäljellä on ne aiemmin ostetut hyvät vaatteet ja tekniset vempeleet, joiden vuoksi ympäristö luulee hyvin toimeentulevaksi. Kunnes ne alkavat vuosien saatossa hajota..
Olen ollut tilanteessa, jossa ruokajaossa palkattuna työssä ollut hyvätuloinen (talo mökki, pari autoa) henkilö valitteli "köyhyyttään" . Puhe ei ollut tarkoitettu muiden korville. Kyllä sieppasi kuulla se keskustelu.
Voin sanon kun olen pariin otteeseen ruokajonossa käynyt en ole marissut mitä saan. Kuljen revenneissä vaatteissakin. Arvaa kismittääkö kuulla kun porukka raivoaa mitä ne saa siinä ruoka kassissa. Ei ole mitään väliä kun oikeasti on nälkä jos ei allergioita ole. Oman puhelimen näyttökin on ollut haljennut jo pari vuotta. Toimii kuiten ja siksi en uutta ole hommannut.
T.Kelaloinen
Suosittelisin sinulle, että et olisi ihan noin nöyrä köyhä. Et sinä mitään palkintoa tuosta nöyryydestä ja vähään tyytymisestä saa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ihminen valitti, kun ei pärjää työttömyysetuudella millään. Ihmetteli miten summat voi olla niin pieniä, ettei niillä saa edes ruokaa. Kehotin kysymään jos saisi toimeentulotukea, niin sanoi ettei sellaista saa, jos on tilillä hyvät säästöt.
Jep jep.
Velaksiko pitäisi elää? Että kulutus on jatkuvasti isompi kuin menot eli tässä tapauksessa työttömyysetuus. On olemassa pätkätyöläiset, jotka joutuu säästämään palkkarahat seuraavaa työttömyyttä varten.. Voit miettiä mistä sitä motivaatiota sellaiseen elämään saa
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on tiedotusvälineistä saatu vääristynyt mielikuva, millaista elämää milläkin tulovirralla voi elää. Moni ihminen pitää normaalina, ellei peräti ihmisoikeutena, että asutaan väljästi, on auto tai pari helpottamassa liikkumista ja lapsilla on oikeus harrastaa jääkiekkoa ja poniratsastusta.
Sitten ihmetellään, ettei rahat riitä ja siitä syytetään yhteiskuntaa. Tosin näin se on ollut niin kauan kuin minä muistan, eli jo useamman vuosikymmenen ajan.
Se on se keskiluokan harha.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää se jossain määrin. En ole itse pienituloinen, mutta moni joka tienaa saman, valittaa ettei ole rahaa. Itsellä jää ihan hyvin säästöönkin. Kuljen paljon polkupyörällä, En ostele koko ajan uusinta uutta ja hampurilaisravintoloihin tai karkkeihin ei mene rahaa.
Asunnot on tosiaan monella näistä ylisuuria. Nykyään kun täälläkin valitetaan kuinka ennen oli rahaa taloon pienellä palkalla, niin nykyään sen talon pitäisi olla kolme kertaa suurempi kolmella kylppärillä. Nykyiset uudet lapsiperheiden suosimat asuinalueet on täynnä vähintään 150 neliön taloja ja nämä tosiaan niitä pienimpiä. Sitten halutaan isot ikkunat sekä korkeat huoneet ja ihmetellään kovaa lämmönkulutusta.
Se on se keskiluokan harha.
Vierailija kirjoitti:
"Ihan normaalia. Itse ainakin myin auton heti, kun jäin työttömäksi enkä todellakaan ajatellut hetkeäkään, että yhteiskunnan pitäisi maksaa mulle ekstraa siitä, että voin pitää autoa. "
Olet liikaa fiksoitunut tuohon autoon. Eikö sinusta ole ihan hyvä tavoite että jos olet tehnyt töitä vuosikymmeniä, elintaso ei romahda heti kun jäät työttömäksi? Luulen että aika moni on maksanut iloisena isoja veroja juuri siitä turvallisuuden ajatuksesta että kaikki ei mene uusiksi heti kun YT-lappu laitetaan kouraan.
Kukaan tuskin vaatii että työttömälle pitäisi yhteiskunnan maksaa vuosia sama elintaso kuin työssä käyvälle. Mutta nykysysteemillä kolmen kuukauden työttömyys alkaa olla taloudellinen katastrofi monelle. Se ei ole viisasta politiikka ja se on yksi syy miksi mm. asuntokauppa on ollut jäissä on pitkään.
Minulla on Kelan näkökulmasta liian kallis auto. Pidän sen silti. Siitä yksinkertaisesta syystä, että se on edullinen ylläpitää ja käyttää. Keskikulutus ~6, verot 150 euroa/vuosi, huoltokuluina vain määräaikaishuollot, ei ylimääräisiä korjauskuluja. Kuinka monella tonnin pommilla pääsee samaan? Kuinka todennäköisesti löydän uudelleen nykyistä vastaavan jos myyn nyt tämän? Karsin sitten mieluummin vaikka kaskosta jos auton kanssa alkaa tehdä tiukkaa. En tosin saisi muistakaan syistä tt-tukea, eli sinänsä samantekevää valita oikeasti edullisempi vaihtoehto.
eri
Vierailija kirjoitti:
No tuo on sitä keskiluokkaista elämää, halusit tai et. Ja kyllä se kertoo jotain maastamme ja taloudestamme että moni joka ennen on kyennyt elämään sitä elämää, on nyt tosi tiukilla.
Ei tuo elintaso ole mikään mahdoton vaatimus jos katsoo verrokkimaita.
Tämä.
"Se on se keskiluokan harha. "
Se ei ole harha vaan ihan perusteltu odotus kun katsoo miten vastaavissa muissa maissa samanlainen keskiluokka elää. Se että Suomi on pudonnut esim. muiden pohjoismaiden kelkasta elintasossa on ihan vain fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo on sitä keskiluokkaista elämää, halusit tai et. Ja kyllä se kertoo jotain maastamme ja taloudestamme että moni joka ennen on kyennyt elämään sitä elämää, on nyt tosi tiukilla.
Ei tuo elintaso ole mikään mahdoton vaatimus jos katsoo verrokkimaita.
Tämä.
Ei nyt oikein. Jo 2000-luvun aika hyvinä vuosina (ennen finanssikriisiä) kuuli joskus miten ihmiset ei lämmitä talojaan koska haluaa säästää. Liian suuret asuntolainat on ollut yleisiä jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
"Ihan olet ensimmäinen, jonka työura katkeaa ja joutuu omaisuuttaan myymään, ja silti olet kateellinen vähäosaisille, siitä että heilläkin on katto päänsä päällä ja ruokaakin saavat "
Kerrotko että miksi ihmiset ovat maksaneet kovia veroja kuvitellen saavansa itsekin siitä tarpeen tullen turvaa jos sen kaiken voi vain äkkiä vetää pois? Ihan fakta kun on että ansiosidonnainen työttömyysturva on heikentynyt ihan radikaalisti tällä hallituskaudella. Se on siis aika uusi asia ja sellainen johon ihmiset eivät ole osanneet varautua etukäteen.
Vähän pienemmillä veroilla olisi voinut hyvin itsekin säästää kunnon puskurin työttömyyden varalle. Mutta kovat verot mutta silti huono turva on kyllä yhdistelmä jota kukaan ei ole halunnut.
PS. ja minä en ole kateellinen köyhille. Minusta heillekin pitää olla turva.
Ansiosidonnaisen työttömyysturvan heikennykset tulivat minun mielestäni liian nopeasti, ja ne olisi tullut porrastaa useamman vuoden aikana tapahtuvaksi.
Toisaalta veroja on turha syyttää siitä, ettet saanut säästöön puskuria. Kaikki töissä käyvät tuloveroa maksavat, toiset mitoittavat menonsa juuri tulojen mukaan ja toiset mitoittavat menonsa alle ja laittavat loput säästöön. Ikävä olla tätä sanomassa jälkiviisaana.
T: Asunnosta lainan takaisinmaksun jälkeen saatu summa syöty, isän perintö syöty, nyt syön Kelan tukia.
Vierailija kirjoitti:
"Se on se keskiluokan harha. "
Se ei ole harha vaan ihan perusteltu odotus kun katsoo miten vastaavissa muissa maissa samanlainen keskiluokka elää. Se että Suomi on pudonnut esim. muiden pohjoismaiden kelkasta elintasossa on ihan vain fakta.
Suomi on aina ollut muita pohjoismaita jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.Kelaloinen
Kysyn ihan uteliaisuuttani kelaloiselta, jos itse ruokarajoitteiden kanssa joutuisin ruokajonoon. Jos löytäisin kassista jotain mitä en voi syödä, ottaisitko sen tarjotessani vastaan, tai suostuisitko vaihtamaan kanssani tyyliin jauhelihapaketin maitojauheeseen, tai mitä noissa nyt on?
On tää jokseenkin epäreiluja asioita.
Olen ollut töissää siitä asti kun olin 12 v. Nyt 52v
Viimeiset 10 vuotta olen ollut yrittäjänä, mutta vuosi sitten kaikki työt loppuivat. Ei tuloja lainkaan ja ei näyttänyt töitä löytyvän.
Ei mitään mahdollisuuksia työmarkkina tukeen. Se olisi ollut minusta kohtuullista.
Olen maksanut veroja kuitenkin viimeisen 10 vuoden aikana pelkästään reilusti yli miljoonan verran.
Onneksi sain taas myytyä itteäni ja nyt on töitä ainakin vuodeksi.
Pien yrittäjän tie on karu
Vierailija kirjoitti:
Eipä se varakkuus vempeleistä näy. Meillä on kotitalouden varallisuus n. 800 000. Auto ostettiin toissa kesänä viidellä tonnilla ja isännällä on satasen halvin älyluuri. Ennemmin se köyhä kansa laittaa vähiä rahojaan kalliisiin vimpaimiin ja itkee sitten kun on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ihminen valitti, kun ei pärjää työttömyysetuudella millään. Ihmetteli miten summat voi olla niin pieniä, ettei niillä saa edes ruokaa. Kehotin kysymään jos saisi toimeentulotukea, niin sanoi ettei sellaista saa, jos on tilillä hyvät säästöt.
Jep jep.
Velaksiko pitäisi elää? Että kulutus on jatkuvasti isompi kuin menot eli tässä tapauksessa työttömyysetuus. On olemassa pätkätyöläiset, jotka joutuu säästämään palkkarahat seuraavaa työttömyyttä varten.. Voit miettiä mistä sitä motivaatiota sellaiseen elämään saa
Opiskelijat elävät velaksi. Osa ei ole saanut pariin kesään kesä- eikä osa-aikaisia töitä. Osa ei pääse edes valmistumaan, koska eivät saa harjoittelupaikkaa.