Seksuaalisen hyväksikäyttöön liittyvä tapaus on saanut minut miettimään, että en tahdo elää tässä maailmassa
Tilanne, jossa käytännössä kehitykseltään jälkeenjäänyttä ja psyykkisesti sairasta ihmistä on käytetty hänen kotonaan vuosikausia hyväksi eikä kukaan ole tehnyt mitään asian lopettamiseksi. Ei edes hänen omaishoitajana toiminut huoltajansa. Hyväksikäyttäjä on huoltajan entinen miesystävä ja heillä molemmilla on ollut mielenterveys- ja päihdeongelmia. Hyväksikäyttäjä on myös aiemmin tuomittu useista erilaisista rikoksista.
Kun asia tuli tietooni omin silmin todistettuna ja kävi selväksi myöhemmin, ettei se etene oikeudessa, niin olen miettinyt, etten ehkä kestä tätä tilannetta. Monen asian läpi olen elänyt mutta se, että vanhempani on osa jotain näin sairasta kuviota, vetää olon aika synkäksi.
Olen yrittänyt muuttaa näkökulmaani yrittämällä ymmärtää hyväksikäyttäjää ja vanhempaa mutta lopputulos on aina lopulta sama, en voi olla tekemättä asian eteen mitään enkä kykene hyväksymään sitä, ettei tätä asiaa selvitetä perinpohjin. Jatkan asian selvittelyä mutta välillä mietin, että jos tällaisella asialla ei ole mitään väliä, niin millä sitten on?
Kommentit (51)
Elämässä tulee vastoinkäymisiä, omassa ja läheisten, sinun pitää olla nyt heikomman tukena eikä menettää omaa elämänhalua.
Rikosilmoitus, tietenkin. Heti. Linkki tähän ketjuun mukaan rikosilmoitukseen.
Mihin tapaus kaatui oikeudessa? Todisteiden puutteeseen? Asianomistajan haluttomuuteen edistää suutettä?
Sä olet aika kauan puinut täällä tätä äitisi ja siskosi keissiä (joka on kyllä ihan järkyttävä), mutta missään kohtaa ei ole tullut ilmi miksi asia ei etene oikeudessa?
Ei terve ihminen voi ymmärtää ihmisiä jotka toimivat noin pahasti vastoin moraalia. Eikä tarvitse yrittää ymmärtää. Tuollainen ihminen on todella sairas, sinä et voi häntä muuttaa tai saada ymmärtämään aiheuttamaansa pahaa, hän tarvitsee ammattiapua, mutta ei välttämättä suostu ottamaan sitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai tuosta rikosilmoitus on tehty, koska ap sanoo ettei asia edennyt oikeudessa.
Siihen, ettei etene, on monia mahdollisia syitä. Yleisimpiä todisteiden puuttuminen ja asianomistajan haluttomuus edistää esitutkintaa/oikeusprosessia. Vaikka kyseessä onkin yleisen syyttäjän alainen rikos, syytettä on vaikea ajaa, jos asianomistaja tai hänen edustajansa on siihen haluton. Kenelläkään ei ole velvollisuutta todistaa asianomistajana itseensä koskevassa rikosasiassa, ellei esitä vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoitus, rikosilmoitus, lasu jos uhri on alaikäinen
Olen tehnyt kaiken mitä voin. Tein tietenkin rikosilmoituksen heti kun asia oli tapahtunut. Olen tehnyt täydentäviä huoli-ilmoituksia. Omaishoitajan runsas alkoholinkäyttö kyettiin verikokeiden avulla todistamaan todeksi, joten sen myötä hyväksikäytetty pääsi muuttamaan turvalliseen ympäristöön palveluasumisen piiriin. Syyttäjältä tuli kuulemma päätös ettei asia mene eteenpäin. Minulle ei kerrottu syytä mutta epäilen osittaisen puutteelisen diagnostiikan olevan kapula tässä pyörässä. Olen kertonut lisätietoja, lähettänyt asiakirjoja ja vielä taistelen muutenkin asian parissa, sillä on selvää, että heikomassa asemassa olevaa ihmistä on käytetty systemaattisesti hyväksi ja paljon kyseenalaisia asioita liittyy koko hommaan. Tiedä ottaako syyttäjä enää koppia asiasta mutta en ole vielä luovuttanut. -ap
Huoli-ilmoituksia voi tehdä ihan kaikesta mikä herättää huolta ja kannattaa tehdä, koska se voi nopeuttaa avunsaantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt kaiken mitä voin. Tein tietenkin rikosilmoituksen heti kun asia oli tapahtunut. Olen tehnyt täydentäviä huoli-ilmoituksia. Omaishoitajan runsas alkoholinkäyttö kyettiin verikokeiden avulla todistamaan todeksi, joten sen myötä hyväksikäytetty pääsi muuttamaan turvalliseen ympäristöön palveluasumisen piiriin. Syyttäjältä tuli kuulemma päätös ettei asia mene eteenpäin. Minulle ei kerrottu syytä mutta epäilen osittaisen puutteelisen diagnostiikan olevan kapula tässä pyörässä. Olen kertonut lisätietoja, lähettänyt asiakirjoja ja vielä taistelen muutenkin asian parissa, sillä on selvää, että heikomassa asemassa olevaa ihmistä on käytetty systemaattisesti hyväksi ja paljon kyseenalaisia asioita liittyy koko hommaan. Tiedä ottaako syyttäjä enää koppia asiasta mutta en ole vielä luovuttanut. -ap
Älä luovuta. Mutta voit olla ylpeä siitä että olet pitänyt hyväksikäytetyn puolia ja on hieno saavutus että hyväksikäytetty on nyt turvallisemmassa ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tuosta rikosilmoitus on tehty, koska ap sanoo ettei asia edennyt oikeudessa.
Siihen, ettei etene, on monia mahdollisia syitä. Yleisimpiä todisteiden puuttuminen ja asianomistajan haluttomuus edistää esitutkintaa/oikeusprosessia. Vaikka kyseessä onkin yleisen syyttäjän alainen rikos, syytettä on vaikea ajaa, jos asianomistaja tai hänen edustajansa on siihen haluton. Kenelläkään ei ole velvollisuutta todistaa asianomistajana itseensä koskevassa rikosasiassa, ellei esitä vaatimuksia.
Valitettavasti hyväksikäytetty ei oman sairauden vuoksi kykene puolustamaan itseään kuten terve ihminen kykenisi. Hän ei ymmärrä tätä kokonaisuutta tai rikosta mitä on tapahtunut. On aika kompleksinen tilanne enkä kykene luovuttamaan vielä asian suhteen. -ap
Asut Suomessa. Ei tämä ole sivistys valtio vaan lähempänä venäjää ja pohjois koreaa mitä tulee ihmisoikeuksiin.
Suomi on saanut nootteja sekä EU:lta että YK:lta liian heikosta sosiaaliturvasta.
Sekä kansa että päättäjät ovat maassa makaavien potkijoita.
Paska kansa joka ansaitsisi ydinohjuksen Helsingin yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asianomistaja tai asianomistajan edustaja voi nostaa syytteen, vaikka syyttäjä tekisi syyttämättäjättämispäätöksen. Vaarana tosin on, että jos häviää oikeudssa, vastapuolenkin oikeuskulut kaatuvat syytteen nostajan niskaan (mitä riskiä ei ole, jos syyttäjä päättää nostaa syytteen).
Useimmiten syyttäjän kantaa kannattaa kuunnella. Heillä on kokemusta, millaiset jutut voivat mennä läpi, ja mitkä eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti hyväksikäytetty ei oman sairauden vuoksi kykene puolustamaan itseään kuten terve ihminen kykenisi. Hän ei ymmärrä tätä kokonaisuutta tai rikosta mitä on tapahtunut. On aika kompleksinen tilanne enkä kykene luovuttamaan vielä asian suhteen. -ap
Kai asianomistajalla on edustaja? Sehän on hänen lakisääteinen oikeutensa, jos hän ei itse kykene ajamaan asiaansa esim. terveydentilansa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä luovuta. Mutta voit olla ylpeä siitä että olet pitänyt hyväksikäytetyn puolia ja on hieno saavutus että hyväksikäytetty on nyt turvallisemmassa ympäristössä.
Kiitos, mitään muuta vaihtoehtoa tässä ei oikeastaan ole ollut kuin yrittää tehdä asiat oikein.
Jos elämässä menee kaikki hyvin, niin toivon, että kykenisin vielä itse tarjoamaan hänelle niin paljon paremman elämän ja ympäristön vielä kuin mitä ne on tähän mennessä olleet. Aika näyttää miten käy kaiken kaikkiaan, toivottavasti hyvin. -ap
Mä en tiedä miks tämä pskapalsta taa heittää kaikki moderointiin, mutta hylkyyn jäänyt kysymykseni tiivistettynä:
Puuttuuko siis todistusaineisto, vai miksi syyttäjä on tehnyt tuollaisen päätöksen noin ilmean räikeässä tapauksessa?
Olet tosi voimakas ja rohkea, kun taistelet läheisesi puolesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai asianomistajalla on edustaja? Sehän on hänen lakisääteinen oikeutensa, jos hän ei itse kykene ajamaan asiaansa esim. terveydentilansa vuoksi.
En ole tiennyt tällaisesta eikä tällaisesta ole kukaan puhunut, otan selvää asiasta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Asut Suomessa. Ei tämä ole sivistys valtio vaan lähempänä venäjää ja pohjois koreaa mitä tulee ihmisoikeuksiin.
Suomi on saanut nootteja sekä EU:lta että YK:lta liian heikosta sosiaaliturvasta.
Ihmisoikeuksia on enää niillä ryhmillä, joita vasemmisto tukee. Supisuomalainen vammainen ei kuulu tuettuihin. Meidän muiden pitää tehdä parhaamme.
Vähän haiskahtaa kun täällä tuollaista avaudut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisoikeuksia on enää niillä ryhmillä, joita vasemmisto tukee. Supisuomalainen vammainen ei kuulu tuettuihin. Meidän muiden pitää tehdä parhaamme.
Turha vetää tähän politiikkaa mukaan, vassarihullu. Vai unohtuiko kuinka kehitysvammaisen äiti, Mari Rantanen äänesti vammaislakia vastaan tai Wille tuhoaa osallistavaa ja ennaltaehäisevää työtä vammaisten kanssa tekeviltä järjestöiltä?