Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seksuaalisen hyväksikäyttöön liittyvä tapaus on saanut minut miettimään, että en tahdo elää tässä maailmassa

Vierailija
31.08.2026 |

Tilanne, jossa käytännössä kehitykseltään jälkeenjäänyttä ja psyykkisesti sairasta ihmistä on käytetty hänen kotonaan vuosikausia hyväksi eikä kukaan ole tehnyt mitään asian lopettamiseksi. Ei edes hänen omaishoitajana toiminut huoltajansa. Hyväksikäyttäjä on huoltajan entinen miesystävä ja heillä molemmilla on ollut mielenterveys- ja päihdeongelmia. Hyväksikäyttäjä on myös aiemmin tuomittu useista erilaisista rikoksista.

Kun asia tuli tietooni omin silmin todistettuna ja kävi selväksi myöhemmin, ettei se etene oikeudessa, niin olen miettinyt, etten ehkä kestä tätä tilannetta. Monen asian läpi olen elänyt mutta se, että vanhempani on osa jotain näin sairasta kuviota, vetää olon aika synkäksi. 

Olen yrittänyt muuttaa näkökulmaani yrittämällä ymmärtää hyväksikäyttäjää ja vanhempaa mutta lopputulos on aina lopulta sama, en voi olla tekemättä asian eteen mitään enkä kykene hyväksymään sitä, ettei tätä asiaa selvitetä perinpohjin. Jatkan asian selvittelyä mutta välillä mietin, että jos tällaisella asialla ei ole mitään väliä, niin millä sitten on? 

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksikäyttötapaukset ovat aika kinkkisiä. Sana sanaa vastaan ollaan monesti. 

Kyllä mietityttää kuinka paljon Suomestakin löytyy miehiä. Jotka ovat valmiita käyttämään jollain lailla heikommassa asemassa olevia hyväkseen. Jopa lapsia. Kysymyksessähän on aina raiskaussyyte. 

Niin juridisesti siis, eihän niissä siviilin näkökulmasta ole mitään "kinkkistä". Tekijä pois ja tieto jumalalle, tai no jumala näkee kaiken kyllä muutenkin ja paha saa aina palkkansa. Mutta siinä olet oikeassa, että poliisilta ja oikeuslaitokselta ei saa mitään irti seksuaalirikoksissa, päin vastoin se vaan lisätraumatisoi uhria. Aikanaan kun asiaa tutkin, laskin että alle 15% r aiskauksista tuomitaan suomessa. Ja niissäkin keisseissä tuomiot venyvät kohtuuttomiksi ja uhri joutuu käsittelemään tapahtumaa, häpäistyksi oikeudessa, lisäväkivallan uhriksi, jne. jne. jne.

Ei edes ole sen arvoista hakea tuomiota, olettaen että kuuluisi siihen 15% joka oikeutta saa. On vaan parempi mennä eteenpäin ja hyväksyä maailman täydellinen vammaisuus suhteessa miesten himoihin. Hyväksyä se ja elää sen mukaisesti kaikkia miehiä varoen ja välttäen.

Vierailija
42/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sen uhrin hoitajalle on sanottu asiasta ja ei tee mitään, niin minä nostaisin ainakin kädet ilmaan, katkaisisin ne vähätkin välit kyseisiin ihmisiin ja keskittyisin omaan elämääni. Maailma on kurja paikka joskus itseään suojelee parhaiten kun sulkee silmänsä ja kävelee pois.

Ja maailma pysyy kurjana paikkana, kun vaan suljetaan silmät ja kävellään pois.

Aloittaja toimii täysin oikein ja rohkeasti. Hän ei pysty enää tekemään tapahtumaa tekemättömäksi, mutta taistelullaan hän saattaa estää uusien uhrien syntymisen, nykyisten uhrien paremman oikeusturvan ja mahdollisesti onnistuessaan tuomion ihmiselle, joka kulkee tuolla jossain. Se on aina hatunnoston arvoinen paikka, kun joku epäitsekkäästi taistelee heidän puolestaan, joilla ei ole omaa ääntä.

Pahaa vastaan taisteleminen valitettavasti vaan voimaannuttaa sitä pahaa. Huomaat tämän sitten kun törmäät niin alhaiseen tyyppiin, jolle kelpaa kaikki huomio ja joka vaan pahenee, kasvaa ja voimistuu siitä negatiivisestakin huomiosta, mitä saa. Tällöin opit, että vain hyvyyteen kääntyminen näivettää pahan. Hyvyyteen on myös kutsuttava pahuuden uhrit, sen sijaan että kiinnittää liikaa huomiota siihen pahaan, mitä heille on tehty tai tehdään. Vain elämän täyttäminen hyvällä näivettää pahan.

Voi jessus, mitä alentuvaa sanasalaattia. Sinä et tiedä millasia asioita minä olen kohdannut ja muutenkin käytät jotain nettitrolleja vastaan -logiikkaa henkilöön, joka on tehnyt seksuaalirikoksia. Jos sinä pistät pääsi pensaaseen, se on sinun valintasi, mutta älä lässytä sinua rohkeammille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän haiskahtaa kun täällä tuollaista avaudut

Ei tuollaisesta voi tunnistaa kirjoittajan tapausta. Tuo on ihan käsittämättömän yleistä, että kehitysvammaiset tai muuten ei-täydessä ymmärryksessä oleva tytöt/naiset joutuvat järkyttävien seksuaalirikosten uhreiksi.

Kyllä, valitettavasti näin. Todella surullista. -ap 

Itse tiedän myös yhden ihan järkyttävän tapauksen. En yksityiskohtia laita tähän, kun voi olla tunnistettava, mutta kyseessä siis kehitysvammaisen nuoren naisen pitkään jatkunut hyväksikäyttö henkilöltä, joka oikein esiintyi pyyteettömänä vapaaehtoisena ja kehitysvammaisten nuorten "varaisänä".

Olen pahoillani läheisesi ja sinun puolesta, että joudutte käymään läpi tällaista. Sivusta seuranneena olen nähnyt kuinka haavoittavaa se on ja kuinka siinä joutuu kyseenalaistamaan ihan kaiken sen minkä tietää ihmisyydestä.

Korjataanpas, tietää mieheydestä. Aika harva nainen tuollaista tekee ja ne naiset jotka tekevät, heillä on usein joku miesystävä tai muu piru agitoimassa seksuaaliväkivaltaista toimintaa.

Vierailija
44/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärränhän minä sen, että tavallaan ei kannata tehdä tästä liian isoa asiaa elämässä vaan täytyy myös elää omaa elämää. Niin myös teenkin, se on sitten täysin oma tarinansa ja olen tehnyt valtavia muutoksia muutamassa vuodessa, sen jälkeen siis kun tämä asia tuli ilmi. Keskityn oman elämän rakentamiseen mutta samaan aikaan tämäkin kyllä kulkee tässä mukana. 

En vain ole sellainen ihminen, joka kykenee aina vain vaikenemaan, en suostu siihen enää. Tämä asia nyt selvitetään loppuun asti niin pitkälle kun kykenen ja sitten päästän irti kun kaikki voitava on tehty.  -ap 

Vierailija
45/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sen uhrin hoitajalle on sanottu asiasta ja ei tee mitään, niin minä nostaisin ainakin kädet ilmaan, katkaisisin ne vähätkin välit kyseisiin ihmisiin ja keskittyisin omaan elämääni. Maailma on kurja paikka joskus itseään suojelee parhaiten kun sulkee silmänsä ja kävelee pois.

Aloittaja toimii täysin oikein ja rohkeasti. Hän ei pysty enää tekemään tapahtumaa tekemättömäksi, mutta taistelullaan hän saattaa estää uusien uhrien syntymisen, nykyisten uhrien paremman oikeusturvan ja mahdollisesti onnistuessaan tuomion ihmiselle, joka kulkee tuolla jossain. Se on aina hatunnoston arvoinen paikka, kun joku epäitsekkäästi taistelee heidän puolestaan, joilla ei ole omaa ääntä.

Pahaa vastaan taisteleminen valitettavasti vaan voimaannuttaa sitä pahaa. Huomaat tämän sitten kun törmäät niin alhaiseen tyyppiin, jolle kelpaa kaikki huomio ja joka vaan pahenee, kasvaa ja voimistuu siitä negatiivisestakin huomiosta, mitä saa. Tällöin opit, että vain hyvyyteen kääntyminen näivettää pahan. Hyvyyteen on myös kutsuttava pahuuden uhrit, sen sijaan että kiinnittää liikaa huomiota siihen pahaan, mitä heille on tehty tai tehdään. Vain elämän täyttäminen hyvällä näivettää pahan.

Voi jessus, mitä alentuvaa sanasalaattia. Sinä et tiedä millasia asioita minä olen kohdannut ja muutenkin käytät jotain nettitrolleja vastaan -logiikkaa henkilöön, joka on tehnyt seksuaalirikoksia. Jos sinä pistät pääsi pensaaseen, se on sinun valintasi, mutta älä lässytä sinua rohkeammille.

No voin paljastaa sen verran että olen itsekin uhri ja tähän päätelmään olen tullut itse käsiteltyäni omat traumani. Ei yksinkertaisesti ole wörttiä uhrille eikä se ole muuten myöskään uhrin vastuulla uhrata itseään lisää pahan nalkkiin saamiseksi. Eikä se myöskään usein edes poista pahuutta, että tätä rankaisee.

Sille en voi mitään, ettet hyväksy näkökantaani, näin se kuitenkin on. Ja trauman käsittelyssä meni vuosikausia, oikeutta en saanut, päin vastoin tekijä tuhosi koko silloisen elämäni.

Silti seison sanojeni takana. Ei ole wörttiä lähteä taistelemaan tekijää vastaan, eikä korruptoitunutta seri-poliisia. On parempi kääntää katseensa sinne, missä yhteiskunta ja elämä ei ole mätää, ja mennä kohti sitä, sen sijaan että velloo siinä mädässä.

Vierailija
46/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko uhri siis nyt erossa näistä tekijöistä ja turvassa heiltä?

Tärkeintä on se, että uhri pääsee jatkamaan elämäänsä ilman hyväksikäyttöä ja käsittelemään traumansa. Kehitysvammaisen kohdalla se voi olla hyvin helppoakin, ehdollistaa vain pois seksuaalisesta käytöksestä. Tekijän rankaisu on täysin toissijaista ja voi olla jopa vahingollista. 

Vierailija
47/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin trauman kanssa tekemisissä ja oli vaikea käsitellä sitä henkisesti ja hengellisesti. Ajattelin, että miksi tapahtuu joillekin ihmisille pahaa ja miksi jotkut ovat sairaita. Luin pahuuden anatomiasta, katsoin natsidokumentteja ja  juttuja sarjamurhaajista. Mieleni synkistyi entisestään. Olen löytänyt vastauksia katsomalla hyvin käsikirjoitettuja fiktiosarjoja. Lisäksi koen, että jos ihmistä on käytetty hyväksi, niin hyväksikäyttäjä on kuin vampyyri, joka vie toisen energiaa, mutta sille  pitää tehdä loppu.

Vierailija
48/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään 34v naisen joka on henkisesti jäänyt 12v lapsen tasolle. Naista seksuaalisesti hyväksi käyttää hänen oma sukulaismies. Mies on naista noin 15v vanhempi. Eikä kukaan puutu tähän... Ei edes naisen omat vanhemmat!

Vierailija
49/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos hinta siitä on se että ei halua enää elää tässä maailmassa?

Vierailija
50/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos hinta siitä on se että ei halua enää elää tässä maailmassa?

Käsität nyt väärin. Asian eteenpäin vieminen ja kohtaaminen ei ole se joka tässä vielä elämänhalua vaan se, että sitä tuntee aika avuttomaksi itsensä tilanteessa, jossa on selvästi väärin toimittu. En siis vain käsitä tällaista kuvioita, en tahtoisi hyväksyä sitä, että näille ei voi tehdä juuri mitään. En voi ehkä läheistäni auttaa tämän enempää, sillä hänet on manipuloitu epäterveessä ympäristössä jo yli kymmenen vuoden ajan eikä ymmärrä tapahtuneita kuten terve ymmärtäisi. Johan jokainen ihminen tottuu epäterveisiin tilanteisiin ja voi olla vuosikausia esimerkisi väkivaltaisessa tai hyväkikäytetyssä tilanteessa eikä kykene traumatisoitumisen vuoksi lähtemään, niin mitä se on sitten niille, jotka ovat jo lähtökohtaisesti asemassa, jossa on helppoa joutua uhriksi. Se tässä masentaa minua kaikista eniten varmaan ja tietenkin se, että hän, jonka olisi pitänyt suojella lastaan - ei sitä tehnyt. Toisaalta vanhempikin on sairas mieleltään ja alkoholisoitunut, joten siinä mielessä täytyy ymmärtää mutta toisaalta vaikka minäkin olen sitä ollut, niin moraali on kuitenkin pysynyt, eli ei se kaikkea selitä nuo päihteetkään. Todella hankalia asioita tavallaan. Toivottavasti osaisin tehdä kuitenkin jotain näiden asioiden hyväksi jollakin tavalla. -ap 

Vierailija
51/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko uhri siis nyt erossa näistä tekijöistä ja turvassa heiltä?

Tärkeintä on se, että uhri pääsee jatkamaan elämäänsä ilman hyväksikäyttöä ja käsittelemään traumansa. Kehitysvammaisen kohdalla se voi olla hyvin helppoakin, ehdollistaa vain pois seksuaalisesta käytöksestä. Tekijän rankaisu on täysin toissijaista ja voi olla jopa vahingollista. 

Ei täysin. Asuu kyllä nyt muualla onneksi mutta voi tietenkin kyläillä vanhempansa luona ja niin tekeekin. En tiedä käykö mies kylässä siellä edelleen mutta jos käy, niin nyt kun syyttäjältä tuli päätös ettei asia etene, niin mies voi tavallaan jatkaa toimiaan. Tämäkin on ollut itselle aika kova pala purtavaksi. -ap 

Vierailija
52/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään 34v naisen joka on henkisesti jäänyt 12v lapsen tasolle. Naista seksuaalisesti hyväksi käyttää hänen oma sukulaismies. Mies on naista noin 15v vanhempi. Eikä kukaan puutu tähän... Ei edes naisen omat vanhemmat!

Se naisen fyysinen ikä on mikä ratkaisee eikä mikään epävarmasti selvitettävä henkinen ikä.

Vierailija
53/53 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se naisen fyysinen ikä on mikä ratkaisee eikä mikään epävarmasti selvitettävä henkinen ikä.

Fyysinen ikä ja ennen kaikkea suostumus.

Kyse on itsemääräämisoikeudesta. Nykyisen lain mukaan vammaisella aikuisella on oikeus seksuaalisiin suhteisiin, eivätkä esim. vanhemmat voi sitä estää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi