Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvailen alkoholinkäyttöäni - pyydetään vilpittömän rehellisiä mielipiteitä

Vierailija
31.08.2026 |

Olen 48-vuotias, urheilua aktiivisesti harrastava mies (juoksen maratonin hieman yli 3 h). Lapset ovat jo täysi-ikäisiä, joten lastenhoidollisia velvoitteita ei enää ole. 

Lopetin arkipäivisin tapahtuvan alkoholinkäytön 5 vuotta sitten. Viikonloppuisin käytän alkoholia seuraavasti: pe ja la yleensä n. 6-10 annosta molempina päivinä ja su n. 4-6 annosta. Tissutellessa tykkään myös "kostovalvoa" ja menen nukkumaan n. klo 02 pe ja la. Taloudellinen tilanteeni mahdollistaa parempien alkoholijuomien nauttimisen, joten en suinkaan juo vain humaltuakseni.

La ja su n. klo 12-13 nautin yhden laadukkaan päiväoluen (sisältää n. 2 annosta alkoholia), jonka jälkeen otan päiväunet. 

Urheilun suoritan arkisin, koska elämäntavat viikonloppuisin eivät salli kuin kevyttä liikuntaa koiran kanssa.

Olen jonkin verran miettinyt elämäntapaani, mutta toistaiseksi koen, että haluan jatkaa tällä tavalla. Mitä muut olette mieltä?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6-10 on alkoholistista juomista. Haittoja tulee jo nyt ja jos joka viikonloppu pitää juoda niin eläkkeellä on aivot jo mössöä jos ei maksa/haima petä ensin. Toleranssi myös kasvaa noilla määrillä ja parin vuoden päästä se 6-10 on vaihtunut 10-16. Sitten tuleekin jo ekat deliriumit.

Ex-alkkis

Mun mies saattaa vetään noin ja on 60. Olen odottanut että milloin sisäelimet pettää. Ei perkule petä.

Mies on terävä kuin partaveitsi. on ex-urheilija, joten sydän on saanut rasitusta nuorena -> jaksaa sytkyttää pidempään.

Eli ei ole alkoholin suurkulutus vielä tehnyt tehtäväänsä...

Sama. Mutta kyllä se jossain vaiheessa napsahtaa sinne sisäelimiin. 

Vierailija
42/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostele mun. 

Olen 50-vuotias työssäkäyvä mies Teen vuorotyötä. Juon n. 1-2 litraa kirkasta viikossa. 
En valvo välttämättä myöhempään koska juon myös ennen työpäiviä.  
Kuin sohvalla TV:tä katsoen. 

Muut  perheenjäsenet väittäneet, että on ongelma juomisen kanssa (vsimo ja aikuiset lapset) ja muka joskus räyhäämään liikaa ja turhasta kun otan alkoholia.

No silloin yleensä kommentoin kaikesta,  mikä ottaa päähön elämästä, enkä ehkä niin asiallisesti. Aggressiivinen en ikinä ole ollitvpsitsi joskus korottanut ehkä ääntä liikaa. 

Käyn kuitenkin töissä, enkä ole ikinö ollut  sairiksella krapulan takia. . 

Nyt vähentänyt reippaasti kun ikää tullut lisää ja nyt otan satunnaisesti tai kerran viikossa Joskus olutta  kirkkaan sijaan. Yleensä vain  TV:tä katsoen kun vaimo väittää että  haastan riitaa helposti kun olen ottanut 

Mitä mieltä??

Isäni toimi noin. Alkoholi ei ollut hänelle ongelma.

Kun 18-vuotiaana lähdin omilleni, ei enää koskaan tavattu kuin suuremmissa sukujuhlissa.

Tämä siis tyttären näkökulmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

T.I Live your life

Vierailija
44/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmakäyttöähän tuo on. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko alkoholi laadukasta vai ei. 

Ongelma kenelle?

Yleensä muulle perheelle. Esim. lapset ei voi tuoda kavereita kotiin, kun ei ikinä tiedä miten nolosti isukki käyttäytyy.

Vierailija
45/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" raittushenkilö raittiustuolissaan"

Sinusta on muka huolissaan.

Kyllä se maksa kestää koko elämän.

Däng däng ja kippis 😜

Vierailija
46/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppo mun rehellisellä mielipiteellä ilmaistuna.

Vierailija
47/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Däng däng ja kippis 😜

Eikä ainakaan missään jengissä elämästä selviä hengissä.

Vierailija
48/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisteilla on tarve selitellä juomisiaan 

Vierailija
49/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää tervettä. Viikonloppusi pyörii alkoholin ympärillä, se määrittää mitä muuta voit tehdä. Juomien laadukkuudella ei ole elimistöllesi mitään väliä. Olen itse viiniharrastaja ja vaikka harrastus on tuonut viiniseuran kautta uusia ystäviä, opintoja ja kilpailujakin, järki täytyy pitää päässä. Liika on liikaa. Toki on hyvä, että arkisin harrastat aktiivisesti liikuntaa ja elämäsi lienee muuten kunnossa, mutta sen taakse et voi piiloutua alkoholinkäytöltä. Tai tietysti voi olla aiheellista miettiä onko elämäsi mielekästä, jos tilaisuuden tullen on pakko rääkätä elimistöään kovalla alkoholinkäytöllä ja valvomisella. Kyökkipsykologista se kuulostaa siltä, että et ole mitenkään tasapainossa itsesi ja elämäsi kanssa.

Minusta kuulostaa, että on kyllä tasapainossa, mutta turhautunut.

Vierailija
50/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Däng däng ja kippis 😜

Eikä ainakaan missään jengissä elämästä selviä hengissä.

Voit reilusti heilua svengissä, ei elämästä selviä hengissä.

Vierailija
51/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt luulisit vastattavan jos täällä vklp saunakaljat ottava on jo alkoholisti. 

Säälittäviä noi määrät opettelisit ryyppäämään ainakin tuplat alat ottaa. 

Mutta se että vaikka joisit 500e pulloja ei muuta sitä miksikään että juominen on juomista. 

Ihme uskomus tuo että maksamalla enemmän se olisi jotenkin viisaampaa. 

Päinvastoin.

Vierailija
52/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse rajasi tiedät. Enjoy!

Ei riippuvuussairaus ole nautinnollista vaikka muuta itsellesi uskottelet.

Miten niin muka? Säälin ihmisiä jotka ei koskaan selviä krapulasta ja lähde uuteen nousuun. You do you f*kcer.

Mitähän ihmettä... Jos krapulasta nousu on sinulle nautinnollista, niin se jo kertoo elämänlaadustasi paljon.

Vierailija
53/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä paha. Sitten kun juot joka päivä 2x nuo määrät niin olet alkoholisti. Mutta kannattaa lopettaa nyt kun se on mahdollista niin et sairastu alkoholismiin.

Määrä ei kerro kaikkea. Ihminen on riippuvainen, jos ajatukset pyörii tietyn asian ympärillä. Oli se sitten alko, poke tai suklaa.

Vierailija
54/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostele mun. 

Olen 50-vuotias työssäkäyvä mies Teen vuorotyötä. Juon n. 1-2 litraa kirkasta viikossa. 
En valvo välttämättä myöhempään koska juon myös ennen työpäiviä.  
Kuin sohvalla TV:tä katsoen. 

Muut  perheenjäsenet väittäneet, että on ongelma juomisen kanssa (vsimo ja aikuiset lapset) ja muka joskus räyhäämään liikaa ja turhasta kun otan alkoholia.

No silloin yleensä kommentoin kaikesta,  mikä ottaa päähön elämästä, enkä ehkä niin asiallisesti. Aggressiivinen en ikinä ole ollitvpsitsi joskus korottanut ehkä ääntä liikaa. 

Käyn kuitenkin töissä, enkä ole ikinö ollut  sairiksella krapulan takia. . 

Nyt vähentänyt reippaasti kun ikää tullut lisää ja nyt otan satunnaisesti tai kerran viikossa Joskus olutta  kirkkaan sijaan. Yleensä vain  TV:tä katsoen kun vaimo väittää että  haastan riitaa helposti kun olen ottanut 

Mitä mieltä??

Miksi tarvitset alkoholia voidaksesi kertoa, mitä elämässäsi mättää? Tunnevammalta kuulostaa, ja voi pojat kun alkoholi on se "lääke", millä niin monet suomalaiset vammaansa yrittävät hoitaa.

Jos perhe sanoo että sulla on ongelma, niin sun kannattaa kuunnella sitä tarkalla korvalla. Tuskin kukaan huvikseen sanoo, eli ongelmaa on.

Vierailija
55/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin muka? Säälin ihmisiä jotka ei koskaan selviä krapulasta ja lähde uuteen nousuun. You do you f*kcer.

Mitähän ihmettä... Jos krapulasta nousu on sinulle nautinnollista, niin se jo kertoo elämänlaadustasi paljon.

Ei. Sun elämä on koko ajan paskaa, alkoholistilla vain krapulassa.

Vierailija
56/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh :D ? Mun elämä on ihanaa ja onnellista. Alkoholismistasi kertoo sekin, että luulet vähemmän käyttäjien kärsivän vain, kun eivät ota enempää. Mutta sairaalla on sairaat ajatuksenjuoksut, ymmärrettävää.

kohtuukäyttäjä

Vierailija
57/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin käytön  kohtalaisen riskin raja viikossa miehellä on 14 annosta. Tuohan sinulla ylittyy joka viikko. Todennäköisesti ylittyy myös korkean riskin raja, joka on 23-24 annosta viikossa. Sinähän käytät 20-30 annosta viikossa.

Päivä/kertakohtaisen suuren riskin raja on 6-7 annosta. Sekin sulla tulee täyteen/reippaasti yli kolmena päivänä viikossa.

Eli sulla tulee täyteen niin viikko- kuin päiväkohtainen korkean riskin raja joka viikko.

Lisäksi vielä se, että aiemmin olet käyttänyt vielä enemmän.

Alkoholismiahan tuo on. Alkoholismia ei ole vain täysin pohjalla olo. 

Riskirajat on joku päättänyt jollakin perusteilla. Niillä ei ole mitään merkitystä kun voit valita vain millaista alkoholia otat tai et ota mitään. Tarkennan laillisesti on vain alkoholia eri muodoissaan. Siitä on riskirajojen lisäksi aivan valtavia haittoja jotka hyväksytään koska alkoholille sallitaan kaikki haitat. Jos juot jonkun mielestä liikaa olet alkoholisti. Vaikka hoidat työsi ja muut asiasi niin se joku muu voi silti syyttää sinua alkoholistiksi. 

Ihmiset joka tapauksessa haluaa päihtyä. Sitä ei estä kiellotkaan. Jos halutaan vähentää päihteiden haittoja niin kannabis lailliseksi tai sallituksi. Se on sata kertaa vähemmän haitallinen päihteenä kuin alkoholi. Saksalainen saa jo valita niin ei ole suomalaisille liian vaarallista.

Vierailija
58/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh :D ? Mun elämä on ihanaa ja onnellista. Alkoholismistasi kertoo sekin, että luulet vähemmän käyttäjien kärsivän vain, kun eivät ota enempää. Mutta sairaalla on sairaat ajatuksenjuoksut, ymmärrettävää.

kohtuukäyttäjä

Joo kerro itsellesi tota tarinaa " kohtuu"käyttäjä.

Vierailija
59/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kohtuukäyttäjä

No jos sinusta 2 alkoholiannosta viikossa (kahtena eri iltana eli yksi per ilta) on ongelmakäyttöä, niin sovitaan sitten niin.

Vierailija
60/69 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kohtuukäyttäjä

No jos sinusta 2 alkoholiannosta viikossa (kahtena eri iltana eli yksi per ilta) on ongelmakäyttöä, niin sovitaan sitten niin.

Sovitaan vaan. Sopimusperusteinen maailmanjärjestys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi