Mistä ylipainoinen nainen saa ostettua ulkoilu- ja urheiluvaatteita?
Vinkatkaa. Olen erään sairauden vuoksi lihonut, mutta nyt sairaus parantumassa ja haluaisin palata takaisin aktiiviseen elämäntapaan. Sitä varten tarvisin ulkoiluvaatteita ja urheiluvaatteita. Vanhat ei tietenkään mahdu päälle. Ylikilot on reisissä, takapuolessa ja mahassa. Olen käynyt isoimmat urheilukaupat läpi, ja niistä ei löydy ainoitakaan ulkoiluhousuja (kuorihousuja, softshellhousuja tms.), jotka menisi päälle. Olen selvästi liian paksu urheilukaupan valikoimiin. Syksyä ja talvea varten housut kuitenkin tarvitsen. Mistä sellaisia saa? Pitää voida sovittaa. Asun Pk-seudulla. Johan tämä typerää on, kun paksumpi ihminen haluaisi liikkua, joko ihan omaksi ilokseen tai vaikka laihtuakseen, niin se ei onnistu kun ei ole mitään vaatetta mitä laittaa sitä varten päälle.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ihmetellyt, miksi isoja kokoja on lähes mahdoton saada. Juuri he, jotka eniten liikunta/ulkoiluvaatteita tarvisisivat, on unohdettu kokonaan. Tarjolla on lähinnä ruumispussia muistuttavia mustia kaapuja. Kyllä ulkoilu olisi paljon mukavampaa kauniissa, tyylikkäässä asuissa. Jos valmistajat vielä ymmärtäisivät, että pituus ei lisäänny samassa suhteessa leveyden kanssa.
Niin. Olen kyllä löytänyt urheilukaupoista ulkoiluvaatteita kokoa 44 ja 46, mutta niissä on aina kapeat reidet ja kapea lantio. Ei ne oikeasti mene tällaisen rehevämmän päälle. Minäkään en ole mikään superlihava, vaan koko 44 ja 46 periaatteessa pitäisi käydä minulle, koska esim. toimistovaatteissa ja muissa sisävaatteissa käytän nyt sitä kokoa. Silti saman koon ulkoiluvaatteet, siis ihan vaikka kuorihousut, ei ne mene päälle. MInulle kävisi ihan mustatkin ulkoiluhousut ja talveen kunnon toppahousut, ei edes tarvisi olla kauniit. Mutta päälle niiden pitäisi mahtua niin, että ne päällä pystyy vielä liikkumaankin (ei riitä että sovituskopissa saa puserrettua itsensä niihin ja sitten niissä onnistuu jäykkä köpöttely peläten, että saumat repeää, niiden pitää toimia liikunnassa). Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä 165/73 Olen ainakin Intersportista löytänyt koon 40-44 vaatteita vaikka kuinka paljon.
Et sinä ole ylipainoinen vaan käytännössä normaali, ehkä pari kg vain yli suosituspainon. Sinä varmasti löydätkin vaatteita. Ap
Naisten puolelta onkohan se D-malli, joka on tarkoitettu leveälantioiselle, mutta joskus ostin miesten puolelta mahdollisimman isot. Mulla on lantiota, pakaralihasta, reisilihasta ja ihan normaalipainoisenakin monet ulkoiluvaatteet on minun makuun aivan liian kireitä. Ulkoilen koiran kanssa paljon ja en tykkää ollenkaan jos housut kiristää mahasta, reisistä tai yleensäkin on liian kierät, koska silloin ne ei lämmitä niin paljon.
Talvella parhaat on miesten kevyttoppikset, jää vähän ilmatilaa reisiinkin. Ongelma on että on vyötäröltä väljät, mutta kiinnitin hiusnauhan vyölenkkiin ja laitan napin siihen :D (En voi sietää vyötä, koska jostain syystä minun selkäpuolelle jää se tyhjä tila ja silloin vyö saattaa nousta ja osua ihoon, mikä on kauheaa.)
Joillakin kaupoilla on esillä vain pienet koot ja muutama XL, isommat pitää tilata.
Tsemppiä, housujen löytäminen on joskus ihan tuskaa!
Ja ennen kaikkea, ihania ulkoiluhetkiä!
Bonrprix (vain verkossa). Kokoon 56 saakka löytyy.
Partiovarusteesta saa isoja telttoja. Riittää "runsaammallekin" ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 165/73 Olen ainakin Intersportista löytänyt koon 40-44 vaatteita vaikka kuinka paljon.
Et sinä ole ylipainoinen vaan käytännössä normaali, ehkä pari kg vain yli suosituspainon. Sinä varmasti löydätkin vaatteita. Ap
Onhan tuossa 20 kg ylimääräistä. Ajattele 20 maitotölkkiä täynnä ihraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa 20 kg ylimääräistä. Ajattele 20 maitotölkkiä täynnä ihraa.
Mä oon samaa kokoluokkaa, jos laihtuisin 20 kg, olisin luuranko 😅
Miksi ylipainoisuus on tässä naisten ongelma? Eikö se muka koske suomalaisia miehiä? Pahimmat rasvamahat ovat nimenomaan miehissä, kun läski ja alkoholi maistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne samat tunikakaapu ja leggingsit käy jotka ovat aina muutenkin päällä?
Ympäri vuodenko? Talvipakkasilla?
Tokmanni ja Prisma. Toimi nopeasti, huomenna alkaa syyskuu ja isot koot loppuvat nopeasti. Kokemusta on. Olet ihana, tsemppiä sinulle ja muillekkin!
Vierailija kirjoitti:
Partiovarusteesta saa isoja telttoja. Riittää "runsaammallekin" ihmisille.
Toivottavasti edes sinulle tuli hyvä mieli pilkastasi.
Vierailija kirjoitti:
Tokmanni ja Prisma. Toimi nopeasti, huomenna alkaa syyskuu ja isot koot loppuvat nopeasti. Kokemusta on. Olet ihana, tsemppiä sinulle ja muillekkin!
Miksiköhän isoja kokoja ei tilata riittävästi, jos ne kerran menevät nopeasti.
Rukalla on d-mitoituksella vaatteita. Intersportista olen ostanut. Toppahousut Prismasta.
Kyllä on lääkkeitä mitkä lihottavat - selvitä asiat ennenkuin alat täällä valehtelemaan!
Kortison yksi.
Itse olen löytänyt isompia vaatteita Prismasta ja Tokmannilta. Kannattaa ainakin käydä katsomassa - melko edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän isoja kokoja ei tilata riittävästi, jos ne kerran menevät nopeasti.
En tiedä onko syynä juuri tässä tämä vai ei. Mutta muun vaatekaupan puolella on monesti niin, että valmistajat myy kaupoille valmiita kokosarjoja, jossa on valmiiksi fiksattu määrä kutakin kokoa (eli vaikka 10 kpl XS, 20 kpl S, 30 kpl M, 25 kpl L, 15 kpl XL, 5 kpl XXL). Ja kaupan pitää tilata tätä sarjaa sen verran kuin se haluaa sellaisia keskikokoisia vaatteita ottaa myyntiin. Samalla sitten tulee tietty vakiomäärä noita isoja ja pieniä. Vaikka kauppa tietäisi, että sen asiakkaat on monesti isokokoisia ja haluaa usein ostaa lähinnä kokoja L, XL ja XXL, niin kauppa ei voi tilata enemmän juuri niitä kokoja. Jos kauppa haluaa tilata niitä enemmän, niin se saa samalla ison kasan pienempiä kokoja pakolla mukana, koska on pakko tilata noina kokosarjoina, ja niissä on eniten jotain kokoa M.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne samat tunikakaapu ja leggingsit käy jotka ovat aina muutenkin päällä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kokosi? Vaatteita voi tehdä myös itse tai ompeluttaa ompelijalla.
En usko, että kovin moni teettää ompelijalla goretex-kuorihousuja ja toppahousuja. Mahtaako ompelijat niitä edes tehdä. Jos tekisi, olisi hinta äkkiä todella suolainen.
Monet urheiluvaatevalmistajat valmistavat myös plus-kokoja, mutta Suomessa niitä saa lähes pelkästään netissä.
Ota mittanauha käteen ja arvioi valmistajan oman koko taulkon mukaan kokosi. Tilaa sitten kaupasta, jossa on edulliset ehdot palautuksille.