Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikka olisi 100 000 euron säästöt, niin ne on hetkessä syöty, jos jää työttömäksi

Vierailija
30.08.2026 |

Eikä saa asumistukia jne.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se olis melkein 2-3 milliä oltava, että olis varaa ees johonkin. 

Vierailija
82/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipalkkaisena mulle jää asuntolainan jälkeen ihan mukavasti käyttöön ja sijoittamiseen.

Keskipalkkaisen hintahaitari on jotain 2500-6800 euroa. On aika paljon eroa, kummassa päässä omat tulot ovat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla summallahan pystyy elämään hyvin 60 vuotta.

Vierailija
84/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl tolla joku 5 vuotta pitäisi selvitä ihan kevyesti. 

Niin selviää, mutta sen jälkeen onkin peeaa

Onko 5 vuotta = hetkessä?

Onhan se. Ei vaadi muuta kuin jää kuuskymppisenä työttömäksi ja se oli sit siinä.

Sitten tulee eläke.

Ja sitä ennen työttömyystuki.

Se kuussatanen työttömyystukea ei riitä mihinkään, ei etenkään jos asut vuokralla pääkaupunkiseudulla. Ja viis vuotta åois eläkekertymästä pienentää tulevaa eläkettä melkoisesti. Etenkin jos on muitakin ajanjaksoja elämässä jolloin ei ole kertynyt eläkettä. Tai olet työskennellyt matalapalkka-alalla.

Mutta se 100 donaahan oli tuon 600 päälle. Eli miten niin ei riitä mihinkään?

Vierailija
85/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 770k ja kaksi velatonta sijoitusasuntoa. Olen turvarajan toisella puolella jo luulisin.

Onneksi olkoon! Kuulut suomalaisten keskuudessa varakkaimman prosentin joukkoon.

Vierailija
86/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 000 eurolla pystyisin itse elämään oikein hyvin noin kahdeksan vuotta, eikä kyse olisi mistään pelkästä makaroni–ketsuppi-selviytymisestä. Kun asumiskulut ovat järkevät, ei ole velkaa eikä tarvitse jatkuvasti ostella kaikkea mahdollista, rahaa ei kulu läheskään niin paljon kuin monilla.

12 500 euroa vuodessa on reilu tonni kuukaudessa. Sillä pärjää mainiosti, kun osaa tehdä ruokaa itse, korjata tavaroita eikä kuvittele, että onnellisuus löytyy jatkuvasti uusista autoista, puhelimista ja ulkomaanmatkoista.

Ihmisillä on hyvin erilainen käsitys siitä, mitä "elää hyvin" tarkoittaa. Minulle se tarkoittaa rauhallista elämää, hyvää ruokaa, luontoa, harrastuksia ja vapautta – ei sitä, että rahaa pitää polttaa mahdollisimman nopeasti.

Mitä sen 10 vuoden jälkeen? Olet 10 vuotta vanhempi etkä takuulla pääse enää töihin. Loppuelämä kurjuutta. 

En tajua miksi pitäisi olla se 10v tumput suorina. Väitän että ahkeralle ja täyspäiselle löytyy tuona aikana jotain töitä.

Toinen asia: Sinulleko ei ole tulossa minkäänlaista perintöä?

="Mene töihin"-tyyppi ilmoittautui, kun ei mitään järkevää keksi keskusteluun. 

Vierailija
87/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 000 : 60 = 1666,666666667

Kyllä. Tuolla summalla todellakin pystyy elämään vaikka 60 vuotta. Ihmiset vain ovat nykyään vähä-älyisiä tuhlareita joille mikään ei riitä.

Vierailija
88/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä ensin ansiosidonnaista ja sitten peruspäivärahaa jne. Ei huolta. Ja usein myös jonkunlaisen pienen kultaisen matkalaukun potkujen yhteydessä. Kyllä sitä ehtii uuden työn löytämään, ennen kuin säästöihin tarvii kajota. Nythän talous jo kasvaa. Huolet pois ap.

Kiitos päivän nauruista. 

Onhan tässä sen verran perää, että jos duunarinakin olisi työskennellyt samassa firmassa pitkään ja saa kenkää, niin parhaimmillaan maksetaan vielä 6 kk palkka, jos työvuosia on takana tarpeeksi. Ei se palkka lopu sillä hetkellä kun irtisanotaan.

Tulee ilmeisesti sinulle yllätyksenä, mutta tuon 6 kk aikana voi olla työvelvollisuus. Se ei ole kaikille mikään kiva lekotteluraha kotona. 

? Ei puhuttu lekottelurahasta vaan siitä, vaan siitä mitä jos jäisi työttömäksi. Raha ei lopu yleensä samalla sekuntilla,  ja olisi 100 000€ säästössä. Menisi muka ihan hetkessä, kamala kohtalo kun ei riittäisi mihinkään.

Vierailija
89/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 770k ja kaksi velatonta sijoitusasuntoa. Olen turvarajan toisella puolella jo luulisin.

Minulla on säästössä 2600€ ja olen onnellinen. Mitäs siitä sanot?

Vierailija
90/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 000 eurolla pystyisin itse elämään oikein hyvin noin kahdeksan vuotta, eikä kyse olisi mistään pelkästä makaroni–ketsuppi-selviytymisestä. Kun asumiskulut ovat järkevät, ei ole velkaa eikä tarvitse jatkuvasti ostella kaikkea mahdollista, rahaa ei kulu läheskään niin paljon kuin monilla.

12 500 euroa vuodessa on reilu tonni kuukaudessa. Sillä pärjää mainiosti, kun osaa tehdä ruokaa itse, korjata tavaroita eikä kuvittele, että onnellisuus löytyy jatkuvasti uusista autoista, puhelimista ja ulkomaanmatkoista.

Ihmisillä on hyvin erilainen käsitys siitä, mitä "elää hyvin" tarkoittaa. Minulle se tarkoittaa rauhallista elämää, hyvää ruokaa, luontoa, harrastuksia ja vapautta – ei sitä, että rahaa pitää polttaa mahdollisimman nopeasti.

Mitä sen 10 vuoden jälkeen? Olet 10 vuotta vanhempi etkä takuulla pääse enää töihin. Loppuelämä kurjuutta. 

En tajua miksi pitäisi olla se 10v tumput suorina. Väitän että ahkeralle ja täyspäiselle löytyy tuona aikana jotain töitä.

Sillä "mene töihin"-tyypillä on aikaa suoltaa samaa soopaa vartin välein  7 päivää viikossa seitsemästä aamulla yhteentoista illalla.

Eivät mene sossun rahat hukkaan kun niiden avulla on varaa osallistua täysipäiväisesti tärkeään yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Vierailija
91/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan riippuu siitä, minkä ikäisenä työttömäksi jää ja paljonko on eläkettä ehtinyt kerryttää.  60v täyttäneenä 100 tonnin kanssa olisi ihan mukavaa jo.   

Vierailija
92/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Yksi tuttuni on ollut työtön jo pitkään ja valittaa aina köyhyyttä ja pelkää vanhuutta. Hänen yli 80v vanhemmillaan on kallis asunto hyvällä paikalla, eli vaikka hinta tippuisikin niin sillä summalla elää hyvin. On ainoa lapsi eli kaikki jää hänelle. 

Vierailija
93/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on juuri tämä tilanne eli säästöjä noin 100000 euroa ja kesäkuussa alkanut työttömyys. Saan ansiosidonnaista päivärahaa ja en ole kyllä kokenut, että säästöni olisivat hetkessä syödyt. Ihan hyvin olen saanut tehtyä 2 ulkomaanmatkaakin, Viroon ja Ruotsiin. 

Vierailija
94/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, tiedän että nyt on vaikea työllisyystilanne. Luit viestini syyllistävänä, vaikka tarkoitus oli olla rohkaiseva ja realistinen.

Oikeastiko olet sitä mieltä, että kymmenessä vuodessa ahkera ja täyspäinen ihminen ei takuulla saa töitä? Vaikea uskoa, ettei mitään.

Vierailija
95/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä ensin ansiosidonnaista ja sitten peruspäivärahaa jne. Ei huolta. Ja usein myös jonkunlaisen pienen kultaisen matkalaukun potkujen yhteydessä. Kyllä sitä ehtii uuden työn löytämään, ennen kuin säästöihin tarvii kajota. Nythän talous jo kasvaa. Huolet pois ap.

Ehei, olet väärässä. Alun ansiosidonnainen on n. 1300€, ei muuta. 655€ jatkossa. Myy omaisuutesi, niin pääset Kela Goldille.

Vierailija
96/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tuolla summalla todellakin pystyy elämään vaikka 60 vuotta. Ihmiset vain ovat nykyään vähä-älyisiä tuhlareita joille mikään ei riitä.

Ai kun vuodessa saat 1666€, niin se riittää hyvin? 

Vierailija
97/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka mielestäsi elää jos vuoden aikana on käytettävissä 1666 euroa? Eli alle 16 euroa per kuukausi? Siitä maksat sähkön, veden, asumisen, ruoan, vaatteet, lääkkeet jne.

Vierailija
98/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, tiedän että nyt on vaikea työllisyystilanne. Luit viestini syyllistävänä, vaikka tarkoitus oli olla rohkaiseva ja realistinen.

Oikeastiko olet sitä mieltä, että kymmenessä vuodessa ahkera ja täyspäinen ihminen ei takuulla saa töitä? Vaikea uskoa, ettei mitään.

Kun se ahkera ja täyspäinen ihminen vanhenee koko ajan ja työnantajille/rekrytoijille viisikymppinen on jo liian vanha.

Vierailija
99/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuen saaminen muuttaisi merkittävästi tilannetta?

Se on 70 % hyväksyttävistä asumismenoista, jotka on niin alhaiset, ettei sillä summalla saa minkäänlaista asuntoa tästä maasta. 

"Keskimääräinen maksettu yleinen asumistuki oli 333 euroa kuukaudessa ruokakuntaa kohden."

Vierailija
100/112 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kiinteät kulut 1 000e/kk. Tuolla summalla eläisin 100v, jos pysyy koko ajan perusterveenä.

No ei ole ainakaan matikka sun vahvuus.