Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimon ns. säästökohteet

Vierailija
29.08.2026 |

Meillä on 2 lasta, minä palkkatyössä ja vaimo kotona. Ei edes hae työtä. Tiukkaa on taloudellisesti. 

Vaimo yrittää kompensoida tulottomuuttaan: säästää jossain niksipirkka tyyppisissä asioissa ehkä 20€/v. Kirpparilla on pöytä usein ja nettona käteen jää, siis kaikki kulut vähennettynä jotain samaa luokkaa. Joskus nollat. Kulkee ryysyissä, ei kuntoile eikä muutenkaan huolehdi itsestään. Hompsukas. 

Kateellisena katson muita perheitä: vaimot käy töissä, ovat tässä päivässä ja talous ei ole pankrotin partaalla. 

Vaimo suuttuu kun ottaa puheeksi. Miten mä saan puhuttua tuolle järkeä? :(  vapaa ehtoistyötä tekee ja sekin tekee loven lompakkoon kun menee bensaa, tulostin puksuttaa, uunissa tulee hyviä tuoksuja muille! Ja aikaa menee. 

Ei ollut tuollainen ennen lapsia.

Ollaan alle 40v. 

Kommentit (272)

Vierailija
161/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ehdottaisit sille vaimolle, että hän hakisi edes osa-aikatyön. Sellaista työtä, jossa hän saisi tehdä niitä askareita, joita hän tykkää vapaahtoistyössäkin tehdä.

Itse tykkään olla kotona, tehdä kotitöitä, vähän siivoskella, käydä ostoksilla ym., mitä kotiin nyt liittyy ja mietin, mistä työstä sellaisesta maksettaisiin palkkaakin. Ja löysin sellaisen työn.

Täydellisessä maailmassa kaikki löytävät mielekästä palkkatyötä läheltä kotia ja heille sopivin reunaehdoin. 

Vierailija
162/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapset ovat? Vaimosi pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, jotta saa paremmat tulot. Hyvin todennäköisesti niitä töitä ei saa, mutta talous kohenee edes vähän.

Ei saa koska pian puolison tulot vaikuttavat. Käytännössä mikä vaan täys aikainen duuni syö toiselta kelan rahat. Työssäkäyvä puoliso elättää. Niin se menee.

Miten puoliso pakotetaan tähän jos puoliso ei suostu? Ilmoitus poliisille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että vaimo on masentunut, jos ennen aktiivinen ihminen ei uskalla työelämään. Eli nyt kaikella rakkaudella kannustat hoitoon. 

Ei kun hän perustelee noilla ns häen säästövinkeillä ja toisaalta että lasten paras on kotona että töissä ehtii olla myöhemminkin. Tämä tarkoittaa kun molemmat on 10+ vuotta. Sitä ennen kyllä joudutaan talo myymään ja ei asuta kalliista. Hänen faijakin tähän pystyi ja tähän mua vertaa jos yhtään otan puheeksi enemmän. 

Vessa/talouspaperiakaan ei saa käyttää kun poikkeuksellisesti. Hurja säästö joo! 

Ei ole masentunut. Hyvinkin touhukas omalla tavallaan. Kun vaan tulisi niitä eurojakin. 

Ap.

Muille vinkiksi että näistä kasvaukseen liittyvistä näkemyksistä kannattaa keskustella ja sopia ennen lasten hankintaa. Teitä tämä neuvo ei auta. Vaimolla on hyvät perusteet näkemykselleen ja on itse saanut kasvaa niin. En osaa neuvoa, ikävä tilanne teille molemmille. Keskustelkaa. 

Voi olla vaikea päästä takaisin työelämään, kun on ollut kotona noin pitkään, vai onko hänellä tiedossa varma työpaikka?

Mutta lohdutuksen sananen. Eivät kaikki työssäkäyvätkään äidit mitään hehkeitä ole. Toki perheessä riittää rahaa paremmin, kun molemmat tienaavat.

Toki myös kulut usein nousevat: päivähoitomaksut, mahdollsesti toinen auto, siistimpiä vaatteita töihin, kalliimpia vaatteita lapsille, kun kirppari jää väliin.

Vierailija
164/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs valitsit hänet vaimoksi? Oma syysi.

Juuri sanoin ettei ollut tuollainen :(  kävi töissä, olo kaunis, huolehti itsestään ja talous kunnossa. Oli. 

Ap. 

nykyään saa erota.

ei tuollaisen loisen elättämisessä ole mitään järkeä. ihmiset eroaa nykyään pienemmästäkin syystä.

Vierailija
165/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs valitsit hänet vaimoksi? Oma syysi.

Juuri sanoin ettei ollut tuollainen :(  kävi töissä, olo kaunis, huolehti itsestään ja talous kunnossa. Oli. 

Ap. 

nykyään saa erota.

ei tuollaisen loisen elättämisessä ole mitään järkeä. ihmiset eroaa nykyään pienemmästäkin syystä.

Jos omaatte tuollaisen mentaliteetin, niin älkää pliis hankkiko lapsia. 

Vierailija
166/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta minusta tuo on outoa on tosi outoa kuvitella, että sinkulla on samat työt kuin lapsiperheessä. Olen neljän aikuisen lapsen äiti, ja vaikka meillä on talo täynnä koiria, kotitöiden määrä on romahtanut. Ei enää jatkuvaa ruuanlaittoa. Ei enää jatkuvaa siivoamista, vessat pysyy viikonkin ihan siedettävinä. Lakanoita on vain yhdet parisängyn lakanat pestävänä, mahtuu kerralla koneeseen. Vaatteita pestään vain murto-osa siitä, mitä ennen. Tiskiä on vähemmän. Koti on yleisesti siistimpi. Nurmikko toki on leikattava, mutta sekin on helppoa, kun ei tarvitse miettiä, kuka katsoo pienten perään, kun leikkaat sen. 

En mä ainakaan ole väittänyt, että olisi sama määrä kotitöitä, mutta melkoisen yksinkertaista väittää, että sinkuilla ei ole kotitöitä vaan vain jotakin puuhastelua. 

Olen eri, mutta se työmäärä on ihan uskomaton, kun taloudessa on liuta lapsia. On sinkuillakin kotitöitä, mutta jos sinkku täyttää tiskikoneen kerran viikossa, niin meillä se pyörii 2 krt päivässä. Pyykkiä pesen tavallisesti kolme koneellista päivässä! Lisäksi käymme molemmat vanhemmat tietysti töissä. 

Tiskikone helpottaa paljon. Kaikilla sitä ei ole. Eri syitä.

Vierailija
167/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on AP:lla kyllä perusteet ottaa ritolat. Vähemmän tulee maksuja elareista ja itseasiassa penskatkin voit ottaa mukanasi helposti noilla perusteilla, jolloin KELA maksaa sulle ne elarit.

Suosittelen kokeilemaan. Ap ottaa hoidettavakseen lapset ja kodin askareet. Hoitaa aamupalat lapsille ja vie hoitoon nuoremman. Menee töihin 8 h plus matkat. Hakee lapsen hoidosta.Käy ruokaostokset, tekee päivällisen, välipalat ja illallisen. Hoitaa vaateostokset, harrastukset, siivoukset, pyykkihuollon ja kaikki muut kodin hommat ja hankinnat. Tsemppiä ap!

Mutta onhan paljon yhden huoltajan talouksia joissa se huoltaja käy täysipäiväisesti töissä. Itsekin tiedän monia lähipiirissä. Lapset toisella vanhemmalla joka toinen viikonloppu. Sehän on hyvinkin yleistä. 

Eli miten tuo nyt niin vaikeaa olisi ap:lle?

Kysyy itse lapseton tosin mutta ihmettelen ja siksi kysyn.

Vierailija
168/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin tapailla DI-miestä, jolla on merenrantahuvila, ei lapsia ja kulli kuin hevosella. Ei kyllä käynyt mielessä, että olisi jotenkin hyödyllistä tehdä aiheesta aloitus vauvapalstalle. Ennen kuin näin naapurilla DI-miehen kainalossa. Mulla on kiire saada DI-pulla uuniin. Uunista tulee rikakkaanelämän pulla. N36

DI-pulla!! Nyt repesin nauruun:D 

Uusi palstatermi? 

Vierailija
169/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on AP:lla kyllä perusteet ottaa ritolat. Vähemmän tulee maksuja elareista ja itseasiassa penskatkin voit ottaa mukanasi helposti noilla perusteilla, jolloin KELA maksaa sulle ne elarit.

Suosittelen kokeilemaan. Ap ottaa hoidettavakseen lapset ja kodin askareet. Hoitaa aamupalat lapsille ja vie hoitoon nuoremman. Menee töihin 8 h plus matkat. Hakee lapsen hoidosta.Käy ruokaostokset, tekee päivällisen, välipalat ja illallisen. Hoitaa vaateostokset, harrastukset, siivoukset, pyykkihuollon ja kaikki muut kodin hommat ja hankinnat. Tsemppiä ap!

Mutta onhan paljon yhden huoltajan talouksia joissa se huoltaja käy täysipäiväisesti töissä. Itsekin tiedän monia lähipiirissä. Lapset toisella vanhemmalla joka toinen viikonloppu. Sehän on hyvinkin yleistä. 

Suomessa sopii kaiteti hankkia lapsia vain, jos kykenee huolehtimaan kaikesta yksin. Mies on tilapäinen lisäke, hyvässä tai pahassa, joka häipyy ensimmäisen vastoinkäymisen tullen tai kun väsähtää. Naisten on oltava miehiä, kun miehet on lapsia.

Vierailija
170/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta sähän elät sitä miesten toivomaa elämää, nainen kotona ja mies tienaa ja elättää perheen. Siitähän nyt on oikein buumi miesten keskuudessa.

Vierailija
171/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän aika moni yksinhuoltaja hoida nuo ihan hyvin. Koko ketju täynnä naisen puolustelua ja miehen haukkumista. Lapset on jo isoja, täällä joku puhui lasten sotkuista, kaurapuuron lähmimisestä pitkin ym, jos tuon ikäiset lähmivät puuroa pitkin poikin niin sitten heillä on kyllä jotain kehitysviivästymää. Ihan normia, että mies haluaa vaimonkin osallistuvan kuluihin. Olen jo 70 vuotias nainen, on lapsia, tosin nyt jo tietysti aikuisia, olen käynyt töissä kun rahallisesti oli pakko. Tein pienipalkkaista fyysistä työtä ja silti pystyin tekemään kotityötkin. Eli jos apn vaimo ei edes halua ilmoittautua työttömäksi niin kyllä hommassa on jotain vikaa.

Lapset isoja? 5 ja 8 vuotiaat?

He varmaan hoitaa ruokahuollon, siivoukset, tiskit ja ostokset ihan itse , eikö?

Monessa perheessä molemmat vanhemmat käyvät töissä ja silti nuo hommat saadaan hoidettua.

Vierailija
172/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi annat loisia? Kyllä kai lähtökohta on, että molemmat käy töissä, ellei ole sovittu muuta hetkellisesti.

Miksi ap on muuten saanut niin paljon alapeukkuja aloitukseensa? Onko lois porukkaa enemmänkin linjoilla? 

Kotiäiti siis loisii miehensä rahoilla? 8-vuotias lapsi on jo koulussa ja pärjää sinun mielestäsi yksin, ja 5-vuotias on tarhassa ja pärjää hänkin sinun mielestäsi yksin.

Kummasti ne työssäkäyvän äidinkin lapset saadaan kouluun ja hoitoon ajallaan.

Vierailija
173/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aina voi erota, jos ette pääse sopuun. Itse olen nainen, mutta jos mun mies ryhtyisi tuollaiseksi ja vieläpä ilman, että asiasta on yhdessä sovittu, niin kyllä en jaksaisi katsella. Ei kiinnosta elämä, jossa toinen kyttää vessapaperin käyttöä, koska ei viitsi mennä töihin.

Vierailija
174/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menis itsellä kyllä toi nainen vaihtoon. Mitään työtöntä lokkia ei tässä iässä enää ruveta kattelemaan.

Vierailija
175/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä ne lapset on?

5 ja 8 v. 

Ap

Miksi otit vaimon kun et pysty elättämään?

Vierailija
176/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sopii kaiteti hankkia lapsia vain, jos kykenee huolehtimaan kaikesta yksin. Mies on tilapäinen lisäke, hyvässä tai pahassa, joka häipyy ensimmäisen vastoinkäymisen tullen tai kun väsähtää. Naisten on oltava miehiä, kun miehet on lapsia.

Valitettavasti tuo on totta. Tietenkin on poikkeuksia. Nainen, äiti siis, käy kokoaikatöissä, hoitaa lasten kaikki menot, viemiset, tuomiset, suunnittelee ne etukäteen, koska on pakko (ei sitä jääkiekkokypärää voi käydä ostamassa aamulla ennen koulua), hoitaa ruuat, vaatteet ja pyykit, maksaa laskut, vie autonsa huoltoon, tilaa nuohoojan ja vie mieven koiran hammaslääkäriin. Mies käy töissä, kavereiden kanssa salilla ja ajaa kesällä kolme kertaa nurtsin päältäajettavalla (vaimo tekee sen 5x työnnettävällä leikkurilla) ja grillaa vappuna ja juhannuksena...

Vierailija
177/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä kun luulin että kotirouvana olo on naisen luontainen tapa toimia, tai näin ainakin monet manosfääriläiset sanovat, että koko maailma meni persiilleen kun naiset meni työelämään. Sitten huomataankin ettei tule yhtä paljon rahaa kun vaimo on kotona!

Ap huomannut että suomalaisilla miehillä on kissanpäivät kun nainen käy töissä ja hoitaa lapset samalla. Miehen ei tarvitse huolehtia lapsista eikä täysin elättää perhettään. Ap ei ole näistä eduista päässyt nauttimaan vaan hän hoitaa työt ja vaimo lapset. Lol.

Vierailija
178/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että vaimo on masentunut, jos ennen aktiivinen ihminen ei uskalla työelämään. Eli nyt kaikella rakkaudella kannustat hoitoon. 

Ei kun hän perustelee noilla ns häen säästövinkeillä ja toisaalta että lasten paras on kotona että töissä ehtii olla myöhemminkin. Tämä tarkoittaa kun molemmat on 10+ vuotta. Sitä ennen kyllä joudutaan talo myymään ja ei asuta kalliista. Hänen faijakin tähän pystyi ja tähän mua vertaa jos yhtään otan puheeksi enemmän. 

Vessa/talouspaperiakaan ei saa käyttää kun poikkeuksellisesti. Hurja säästö joo! 

Ei ole masentunut. Hyvinkin touhukas omalla tavallaan. Kun vaan tulisi niitä eurojakin. 

Ap.

Kerro sille vaimollesi, ettet ole hänen isänsä . Että sulla on pienempi palkka ja että menetätte talon yms. Helppohan se on elää, tuollaista prinsessaelämää hienossa omakotitalossa. Vie hänet kaupunkinne vuokra kerrostalokasarmeihin ja sano, että se on teidän tulevaisuus, kun hän ei käy töissä.

Onko se oikeasti prinsessaelämää jos pitää kulkea homssuisena ja yrittää raapia jotain säälittävän pieniä lisätuloja kirpputorilta? Prinsessa, oikeasti? 

Heh heh totta. 

Miten sitä vessapaperia muuten säästetään siten että tulee se 20€/v tuottoa? Käytetään 2 kertaa? Ei voi olla. Joku henkilökohtainen pesurätti systeemi? Hyh.

Kertokaa viisaammat.

Vierailija
179/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäriin ja saa edes rahaa,mikä se oli se uusi tuki..

Jos oikeus edes semmoiseen????

Vierailija
180/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä ne lapset on?

5 ja 8 v. 

Ap

Miksi otit vaimon kun et pysty elättämään?

Oon eri, mutta missä ihmeen rinnakkaistodellisuudessa sä elät? Lähtökohtaisesti aikuiset elättää lapsensa, aikuista ei tarvitse elättää.

Ellei sitten ole tuloton itsestä riippumattomista syistä (esim. oikeasti hakee niitä töitä muttei ole vielä saanut), ja siitähän ei tässä ole kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän