Vaimon ns. säästökohteet
Meillä on 2 lasta, minä palkkatyössä ja vaimo kotona. Ei edes hae työtä. Tiukkaa on taloudellisesti.
Vaimo yrittää kompensoida tulottomuuttaan: säästää jossain niksipirkka tyyppisissä asioissa ehkä 20€/v. Kirpparilla on pöytä usein ja nettona käteen jää, siis kaikki kulut vähennettynä jotain samaa luokkaa. Joskus nollat. Kulkee ryysyissä, ei kuntoile eikä muutenkaan huolehdi itsestään. Hompsukas.
Kateellisena katson muita perheitä: vaimot käy töissä, ovat tässä päivässä ja talous ei ole pankrotin partaalla.
Vaimo suuttuu kun ottaa puheeksi. Miten mä saan puhuttua tuolle järkeä? :( vapaa ehtoistyötä tekee ja sekin tekee loven lompakkoon kun menee bensaa, tulostin puksuttaa, uunissa tulee hyviä tuoksuja muille! Ja aikaa menee.
Ei ollut tuollainen ennen lapsia.
Ollaan alle 40v.
Kommentit (272)
Vaimo osti vain yhden Guccin paidan ja sanoi että kulta säästin kun ei ostanut kahta paitaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on AP:lla kyllä perusteet ottaa ritolat. Vähemmän tulee maksuja elareista ja itseasiassa penskatkin voit ottaa mukanasi helposti noilla perusteilla, jolloin KELA maksaa sulle ne elarit.
Helposti näkyvät palstamiehet olevan heittämässä hanskoja tiskiin ja perhettä hajalle. Monta kirjoittajaa ehdottaa eroamista ap:lle. Mitenkä se menikään se valitus naisista, jotka ulkopuolisten mielestä eroavat ihan noin vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa, että vaimo on masentunut, jos ennen aktiivinen ihminen ei uskalla työelämään. Eli nyt kaikella rakkaudella kannustat hoitoon.
Ei kun hän perustelee noilla ns häen säästövinkeillä ja toisaalta että lasten paras on kotona että töissä ehtii olla myöhemminkin. Tämä tarkoittaa kun molemmat on 10+ vuotta. Sitä ennen kyllä joudutaan talo myymään ja ei asuta kalliista. Hänen faijakin tähän pystyi ja tähän mua vertaa jos yhtään otan puheeksi enemmän.
Vessa/talouspaperiakaan ei saa käyttää kun poikkeuksellisesti. Hurja säästö joo!
Ei ole masentunut. Hyvinkin touhukas omalla tavallaan. Kun vaan tulisi niitä eurojakin.
Ap.
Muille vinkiksi että näistä kasvaukseen liittyvistä näkemyksistä kannattaa keskustella ja sopia ennen lasten hankintaa. Teitä tämä neuvo ei auta. Vaimolla on hyvät perusteet näkemykselleen ja on itse saanut kasvaa niin. En osaa neuvoa, ikävä tilanne teille molemmille. Keskustelkaa.
Voi olla vaikea päästä takaisin työelämään, kun on ollut kotona noin pitkään, vai onko hänellä tiedossa varma työpaikka?
Mutta lohdutuksen sananen. Eivät kaikki työssäkäyvätkään äidit mitään hehkeitä ole. Toki perheessä riittää rahaa paremmin, kun molemmat tienaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs valitsit hänet vaimoksi? Oma syysi.
Juuri sanoin ettei ollut tuollainen :( kävi töissä, olo kaunis, huolehti itsestään ja talous kunnossa. Oli.
Ap.
Jätä se emakko 🐖
Vierailija kirjoitti:
Olen kotirouva ja aina drinkki valmiina odottamassa. Yleensä käytän vaaleaa kokopitsialusasua ja korkokenkiä, DI-mieheni suosikkiväri.
Hepsankeikka.
Vierailija kirjoitti:
Vaimon pitää hoitaa kotia ja lapsia nuorena. Meillä minä kävin töissä ja vaimo oli kotona lapsia hoitamassa mutta opiskeli kotona silti. Nyt minä olen kotona ja vaimo töissä. Olin rakennusalalla töissä 20 vuotta. Nyt 51 vuotiaana ei pääse raksatöihin enää koska on lama. Vaimoni on kunnalla töissä ja tienaa neljä tonnia.
Hyväpalkkainen vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on AP:lla kyllä perusteet ottaa ritolat. Vähemmän tulee maksuja elareista ja itseasiassa penskatkin voit ottaa mukanasi helposti noilla perusteilla, jolloin KELA maksaa sulle ne elarit.
Suosittelen kokeilemaan. Ap ottaa hoidettavakseen lapset ja kodin askareet. Hoitaa aamupalat lapsille ja vie hoitoon nuoremman. Menee töihin 8 h plus matkat. Hakee lapsen hoidosta.Käy ruokaostokset, tekee päivällisen, välipalat ja illallisen. Hoitaa vaateostokset, harrastukset, siivoukset, pyykkihuollon ja kaikki muut kodin hommat ja hankinnat. Tsemppiä ap!
Älä unohda, että jonkun pitää myös leipoa lasten koulun myyjäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimon pitää hoitaa kotia ja lapsia nuorena. Meillä minä kävin töissä ja vaimo oli kotona lapsia hoitamassa mutta opiskeli kotona silti. Nyt minä olen kotona ja vaimo töissä. Olin rakennusalalla töissä 20 vuotta. Nyt 51 vuotiaana ei pääse raksatöihin enää koska on lama. Vaimoni on kunnalla töissä ja tienaa neljä tonnia.
Hyväpalkkainen vaimo.
Syytä ollakin, mieshän ei töihin enää pääse ja työurakin jäi lyhyehköksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväpalkkainen vaimo.
Mutta lapsista on mahtavaa, kun on iskä kotona, eikä vain heillä avain kaulassa, veikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa, että vaimo on masentunut, jos ennen aktiivinen ihminen ei uskalla työelämään. Eli nyt kaikella rakkaudella kannustat hoitoon.
Homssuinen, liikkumaton, tuloton JA mielenterveydetön?!?
Ap, jätä heti! Jo tänään paperit vetämään!
Ei tommosesta enää ihmistä tuu. Pelasta itsesi ja eukko luiskaan.
Joo ap saa hoitaa kodin ja lapset ihan yksin. Käy kätevästi työpäivän jälkee. Pyykit, kaippaostokset, siivous, ruuanlaitto ja lasten harrastuksiin vieminen sekä pienemmän lapsen eskariun ja hoitoon vieminen ja haku.
Kyllä minä tuohon ainakin pystyn. Olen nyt 40 vuotta hoitanut nuo muut ihan yksin, lapsia ei ole. Kaveripiirissä kaksi itsellistä äitiä, myöskin pystyneet hoitamaan asiat. Toisen nuori tulee juuri aikuisikään. Ihan turha paisutella normaalia kodinhoitoa minulle. Se ei ole mikään tavanomaisuudesta poikkeava rutistus.
Niin, sinulla ei ole lapsia, joten sinulla ei ole mitään annettavaa täthän keskusteluun.
Joo lapsettomathan ei käy töissä eikä maksa laskuja eikä huolehdi ulkonäöstään eli voi osallistua niitä koskeviin keskusteluihin 😆😆
Mee sä pois ku sulla ei oo mitään annettavaa mihinkään keskusteluihin ikinä.
Lapsettomalla ei ole kokemusta vanhemmuudesta. Siksi. Ja se ei ole samanlaista kuin lemmikkieläinten omistaminen. Anteeksi vaan että sanon näin.
Ap, kitisevä keski-ikäinen mies joka on hajuton, mauton, väritön, päätti keksiä syyn haukkua vaimoa. Eikö vaimon kotona tehdyllä työllä ole arvoa? Toivottavasti vaimosi jossain vaiheessa huomaa miten ilkeä pihi ukko olet.
Vierailija kirjoitti:
Millanen vinkuminen sitten tulee, kun vaimo lähtee töihin ja pitää itsestään huolta. tulee kampaamo ja kosmetologilaskut, näköjään vielä salimaksut, vaatteita pitää saada uusia, hygieniatuotteet yleensä. Nuoremmalle hoitopaikka ja esikoiselle joku iltapäiväkerho.
Siihen se palkka sitten menikin.
Ja kuka jää kotiin, kun nuorin sairastaa?
Minkälaista työaikaa ap teet? Vuorotyötä, vain päivätyötä säännöllisine työaikoineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväpalkkainen vaimo.
Mutta lapsista on mahtavaa, kun on iskä kotona, eikä vain heillä avain kaulassa, veikkaan.
51-vuotiaalla harvemmin enää on isiä kaipaavia lapsia kotona.
- hoitaako vaimo kotona ns. kaiken (kotityöt ja lasten asiat)?
- onko vaimolla työpaikka odottamassa vai ei, eli pitääkö vaimon etsiä töitä?
- onko kompetenssia vaimon ulkonäön harmitteluun, eli onko mies itse miespuolinen versio siitä, mitä odottaa vaimoltaan?
Nuo mietityttävät. Mutta ei tilanteen ratkaisuun ole muuta keinoa kuin puhuminen. Sen jälkeen sit mietittävä, millaisen ratkaisun tilanteeseen haluaa ja toiminta sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväpalkkainen vaimo.
Kyllä yläasteikäinenkin tykkää siitä, että vanhemmalla on aikaa hänelle. Lapsia saadaan eri-ikäisenä, joten 51 v voi olla hoitamassa lapsiaan tai lapsenlapsiaan.
Jos Ap asuu omakotitalossa, voisi yhden huoneen sisustaa nätiksi ja vuokrata sitä Airbnb:n kautta. Lisätuloa se on satunnainenkin vuokraaminen. Ja kaikki tarvittavat tavarat tietysti sieltä kirpparilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväpalkkainen vaimo.
Kyllä yläasteikäinenkin tykkää siitä, että vanhemmalla on aikaa hänelle. Lapsia saadaan eri-ikäisenä, joten 51 v voi olla hoitamassa lapsiaan tai lapsenlapsiaan.
Toivottavasti onkin, ettei vaan olla löllöttele kotona. Alkuperäisessä viestissähän vaimon piti hoitaa lapset ja koti. Olisi ikävää jos kaikki työ olisi edelleen vaimolla, jonka eläkeikäkin hipoo seitsemääkymppiä. Keventääkään ei työntekoa oikein voi, jos kotona on pikkukorvauksilla pitkäaikaistyötön.
"Ei ollut tuollainen ennen lapsia". Siinäpä selitys. Todennäköisesti hän on ihan puhki perhe-elämän kannattelemisesta eikä enää voi kuvitella jaksavansa palkkatöissäkin. Olet todennäköisesti osallistunut liian vähän kodin- ja lastenhoitoon. Miehet ei ymmärrä miten paljon raskaudet ja synnytyksistä palautuminen voi vaatia ja siihen sitten kodin pyörttäminen päälle. Vaimosi on varmaan masentunut.
Minäkin ihmettelen, eikö aloittaja ole puhunut tästä asiasta vaimolleen mitään. Ja eikö vaimo ole vastannut hänelle mitään. Puhuvatko he yleensäkään mitään toisilleen?