Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimon ns. säästökohteet

Vierailija
29.08.2026 |

Meillä on 2 lasta, minä palkkatyössä ja vaimo kotona. Ei edes hae työtä. Tiukkaa on taloudellisesti. 

Vaimo yrittää kompensoida tulottomuuttaan: säästää jossain niksipirkka tyyppisissä asioissa ehkä 20€/v. Kirpparilla on pöytä usein ja nettona käteen jää, siis kaikki kulut vähennettynä jotain samaa luokkaa. Joskus nollat. Kulkee ryysyissä, ei kuntoile eikä muutenkaan huolehdi itsestään. Hompsukas. 

Kateellisena katson muita perheitä: vaimot käy töissä, ovat tässä päivässä ja talous ei ole pankrotin partaalla. 

Vaimo suuttuu kun ottaa puheeksi. Miten mä saan puhuttua tuolle järkeä? :(  vapaa ehtoistyötä tekee ja sekin tekee loven lompakkoon kun menee bensaa, tulostin puksuttaa, uunissa tulee hyviä tuoksuja muille! Ja aikaa menee. 

Ei ollut tuollainen ennen lapsia.

Ollaan alle 40v. 

Kommentit (272)

Vierailija
101/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että vaimo on masentunut, jos ennen aktiivinen ihminen ei uskalla työelämään. Eli nyt kaikella rakkaudella kannustat hoitoon. 

Homssuinen, liikkumaton, tuloton JA mielenterveydetön?!?

Ap, jätä heti! Jo tänään paperit vetämään!

Ei tommosesta enää ihmistä tuu. Pelasta itsesi ja eukko luiskaan.

Joo ap saa hoitaa kodin ja lapset ihan yksin. Käy kätevästi työpäivän jälkee. Pyykit, kaippaostokset, siivous, ruuanlaitto ja lasten harrastuksiin vieminen sekä pienemmän lapsen eskariun ja hoitoon vieminen ja haku.

Kyllä minä tuohon ainakin pystyn. Olen nyt 40 vuotta hoitanut nuo muut ihan yksin, lapsia ei ole. Kaveripiirissä kaksi itsellistä äitiä, myöskin pystyneet hoitamaan asiat. Toisen nuori tulee juuri aikuisikään. Ihan turha paisutella normaalia kodinhoitoa minulle. Se ei ole mikään tavanomaisuudesta poikkeava rutistus.

Niin, sinulla ei ole lapsia, joten sinulla ei ole mitään annettavaa täthän keskusteluun.

Vierailija
102/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimon pitää hoitaa kotia ja lapsia nuorena. Meillä minä kävin töissä ja vaimo oli kotona lapsia hoitamassa mutta opiskeli kotona silti. Nyt minä olen kotona ja vaimo töissä. Olin rakennusalalla töissä 20 vuotta. Nyt 51 vuotiaana ei pääse raksatöihin enää koska on lama. Vaimoni on kunnalla töissä ja tienaa neljä tonnia.

Kova on vaimon osa. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo töihin! Ihme aisankannattaja olet.

Vierailija
104/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan alke 70v ei puhu jostain pankrotista 👴🏻

Kyllä se vanhoissa aku ankoista löytyy jos niitä lukee :)

Ensimmäinen Aku Ankka ilmestyi 75 v. sitten.

Vierailija
105/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, eikö tradwife kelpaakaan?

Vierailija
106/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta aloituksesta päätellen ap ei kannata perinteisiä arvoja joiden mukaan perheenisä elättää perheensä ja vaimo hoitaa kodin ja lapset. Ehkä ap kirjoitti jossain välissä että HÄN joutuu työpäivänsä päätteeksi tekemään kaikki kotityöt ja huolehtimaan lapsistaan, ja siksi hän on niin katkeroitunut kun vaimo vain lorvailee aamusta iltaan.

Menikö oikein?

Vierailija
107/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta minusta tuo on outoa on tosi outoa kuvitella, että sinkulla on samat työt kuin lapsiperheessä. Olen neljän aikuisen lapsen äiti, ja vaikka meillä on talo täynnä koiria, kotitöiden määrä on romahtanut. Ei enää jatkuvaa ruuanlaittoa. Ei enää jatkuvaa siivoamista, vessat pysyy viikonkin ihan siedettävinä. Lakanoita on vain yhdet parisängyn lakanat pestävänä, mahtuu kerralla koneeseen. Vaatteita pestään vain murto-osa siitä, mitä ennen. Tiskiä on vähemmän. Koti on yleisesti siistimpi. Nurmikko toki on leikattava, mutta sekin on helppoa, kun ei tarvitse miettiä, kuka katsoo pienten perään, kun leikkaat sen. 

En mä ainakaan ole väittänyt, että olisi sama määrä kotitöitä, mutta melkoisen yksinkertaista väittää, että sinkuilla ei ole kotitöitä vaan vain jotakin puuhastelua. 

Sinulla ei ole kokemusta kuin sinkkuna elämisestä, meillä on sekä siitä että lapsiperhe-elämästä. Kun sinkkuna eli siististi eikä sotkenut, ei kotitöitäkään ollut kuin vähän. Niihin meni aikaa alle puoli tuntia päivässä ruuanlaitto mukaan lukien.

Vierailija
108/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, eikö tradwife kelpaakaan?

"Meitä miehiä ei kiinnosta naisen koulutus, ammatti eikä tulotaso (kunha nainen tekee kaikki kotityöt, hoitaa lapset ja maksaa menoista puolet)".

Vierailija
109/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on AP:lla kyllä perusteet ottaa ritolat. Vähemmän tulee maksuja elareista ja itseasiassa penskatkin voit ottaa mukanasi helposti noilla perusteilla, jolloin KELA maksaa sulle ne elarit.

Vierailija
110/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se. Ei ole sinun velvollisuus laskea omia elämäntaso vaatimuskia vain sen takia kun toinen on ideologinen työtön

Vierailija
111/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että vaimo on masentunut, jos ennen aktiivinen ihminen ei uskalla työelämään. Eli nyt kaikella rakkaudella kannustat hoitoon. 

Joo ap saa hoitaa kodin ja lapset ihan yksin. Käy kätevästi työpäivän jälkee. Pyykit, kaippaostokset, siivous, ruuanlaitto ja lasten harrastuksiin vieminen sekä pienemmän lapsen eskariun ja hoitoon vieminen ja haku.

Kyllä minä tuohon ainakin pystyn. Olen nyt 40 vuotta hoitanut nuo muut ihan yksin, lapsia ei ole. Kaveripiirissä kaksi itsellistä äitiä, myöskin pystyneet hoitamaan asiat. Toisen nuori tulee juuri aikuisikään. Ihan turha paisutella normaalia kodinhoitoa minulle. Se ei ole mikään tavanomaisuudesta poikkeava rutistus.

Eihän sinkuilla mitään kotitöitä ole, pientä puuhastelua vain. Et voi verrata omaa tilannetta lapsiperheeseen, jossa on kaksi suht pientä lasta. Siinä hommaa on vähintään viisi kertaa enemmän mitä sinulla, todennäköisesti paljon enemmänkin.

Mitä ihmettä oikein selität? Miten niin sinkulla ei ole mitään kotitöitä? Yhtälailla mun pitää tämä omakotitalo siivota asun sitten yksin, kaksin tai perheen kanssa. Tulee tiskiä, pyykkiä jne. Ei kukaan mun puolesta myöskään nurmikkoa leikkaa tai lumia lyki. 

Juu mut sulla ei ole lapsia , ja hyvä niin.

Tämä. Tyhmyys on lisääntymisen edellytys, ja väestön ÄO laskeekin koko ajan.

Huoh. En ole tyhmä ja mulla on aikuinen lapsi. En ole tuo joka aiemmin kirjoitti. Eikö ihmiset vieläkään tajua, että täällä keskustelee monia ihmisiä.

Mä ihmettelen nyt tuota, että sinkulla ei ole muka kotitöitä. No kyllä on. Asun yksin omakotitalossa ja kyllä tässä tekemistä riittää. 

Omakotitalossa asuminen on oma valinta. Kukaan ei pakota asumaan sellaisessa.

Vierailija
112/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on AP:lla kyllä perusteet ottaa ritolat. Vähemmän tulee maksuja elareista ja itseasiassa penskatkin voit ottaa mukanasi helposti noilla perusteilla, jolloin KELA maksaa sulle ne elarit.

Suosittelen kokeilemaan. Ap ottaa hoidettavakseen lapset ja kodin askareet. Hoitaa aamupalat lapsille ja vie hoitoon nuoremman. Menee töihin 8 h plus matkat. Hakee lapsen hoidosta.Käy ruokaostokset, tekee päivällisen, välipalat ja illallisen. Hoitaa vaateostokset, harrastukset, siivoukset, pyykkihuollon ja kaikki muut kodin hommat ja hankinnat. Tsemppiä ap!

Vierailija
113/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä se. Ei ole sinun velvollisuus laskea omia elämäntaso vaatimuskia vain sen takia kun toinen on ideologinen työtön

Vapaa-ajalle ap voi sanoa sitten hyvästit kun ottaa lapset ja kodin hoitaakseen yksin.

Vierailija
114/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä ne lapset on?

5 ja 8 v. 

Ap

Eiväthän niin isot lapset enää äitiä tarvitse. Eivätkä isääkään.

Bangladeshissa 5- ja 8-vuotiaat olisivat jo itse asiassa vaatetehtaassa töissä. Suomessa asiat kuitenkin nähdään toisin.

Joo ton ikäisiä ei saa Suomessa jättää keskenään kotiin

5-vuotias voi olla päiväkodissa. 8-vuotias voi olla muutaman tunnin yksin.

Vierailija
115/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta minusta tuo on outoa on tosi outoa kuvitella, että sinkulla on samat työt kuin lapsiperheessä. Olen neljän aikuisen lapsen äiti, ja vaikka meillä on talo täynnä koiria, kotitöiden määrä on romahtanut. Ei enää jatkuvaa ruuanlaittoa. Ei enää jatkuvaa siivoamista, vessat pysyy viikonkin ihan siedettävinä. Lakanoita on vain yhdet parisängyn lakanat pestävänä, mahtuu kerralla koneeseen. Vaatteita pestään vain murto-osa siitä, mitä ennen. Tiskiä on vähemmän. Koti on yleisesti siistimpi. Nurmikko toki on leikattava, mutta sekin on helppoa, kun ei tarvitse miettiä, kuka katsoo pienten perään, kun leikkaat sen. 

En mä ainakaan ole väittänyt, että olisi sama määrä kotitöitä, mutta melkoisen yksinkertaista väittää, että sinkuilla ei ole kotitöitä vaan vain jotakin puuhastelua. 

Sinulla ei ole kokemusta kuin sinkkuna elämisestä, meillä on sekä siitä että lapsiperhe-elämästä. Kun sinkkuna eli siististi eikä sotkenut, ei kotitöitäkään ollut kuin vähän. Niihin meni aikaa alle puoli tuntia päivässä ruuanlaitto mukaan lukien.

Anteeksi nyt vain, mutta mulla on kyllä kokemusta muustakin kuin sinkkuna elämisestä. En ole lapseton ja kerroin sen jo eilen useampaan kertaan. Omakotitalon hommia ei myöskään hoideta noin pienellä tuntimäärällä.

Vierailija
116/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sinkuilla mitään kotitöitä ole, pientä puuhastelua vain. Et voi verrata omaa tilannetta lapsiperheeseen, jossa on kaksi suht pientä lasta. Siinä hommaa on vähintään viisi kertaa enemmän mitä sinulla, todennäköisesti paljon enemmänkin.

Mitä ihmettä oikein selität? Miten niin sinkulla ei ole mitään kotitöitä? Yhtälailla mun pitää tämä omakotitalo siivota asun sitten yksin, kaksin tai perheen kanssa. Tulee tiskiä, pyykkiä jne. Ei kukaan mun puolesta myöskään nurmikkoa leikkaa tai lumia lyki. 

Juu mut sulla ei ole lapsia , ja hyvä niin.

Tämä. Tyhmyys on lisääntymisen edellytys, ja väestön ÄO laskeekin koko ajan.

Huoh. En ole tyhmä ja mulla on aikuinen lapsi. En ole tuo joka aiemmin kirjoitti. Eikö ihmiset vieläkään tajua, että täällä keskustelee monia ihmisiä.

Mä ihmettelen nyt tuota, että sinkulla ei ole muka kotitöitä. No kyllä on. Asun yksin omakotitalossa ja kyllä tässä tekemistä riittää. 

Omakotitalossa asuminen on oma valinta. Kukaan ei pakota asumaan sellaisessa.

Oma valinta tehdä monta lasta ja sitten määkyä työmäärästä.

Vierailija
117/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi annat loisia? Kyllä kai lähtökohta on, että molemmat käy töissä, ellei ole sovittu muuta hetkellisesti.

Minulle mies alkoi maksamaan eläkevakuutusta kun jäin kotiin hoitamaan yhteisiä lapsia.

Jos lasten äiti menee kodin ulkopuolelle töihin ja lapsille palkataan kotiin tuleva hoitaja, pidetään sitäkin ihan normaalina työnä. Miksi siis ei silloin, kun äiti tekee tuon homman itse?

Vierailija
118/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kokeilemaan. Ap ottaa hoidettavakseen lapset ja kodin askareet. Hoitaa aamupalat lapsille ja vie hoitoon nuoremman. Menee töihin 8 h plus matkat. Hakee lapsen hoidosta.Käy ruokaostokset, tekee päivällisen, välipalat ja illallisen. Hoitaa vaateostokset, harrastukset, siivoukset, pyykkihuollon ja kaikki muut kodin hommat ja hankinnat. Tsemppiä ap!

Eiköhän aika moni yksinhuoltaja hoida nuo ihan hyvin. Koko ketju täynnä naisen puolustelua ja miehen haukkumista. Lapset on jo isoja, täällä joku puhui lasten sotkuista, kaurapuuron lähmimisestä pitkin ym, jos tuon ikäiset lähmivät puuroa pitkin poikin niin sitten heillä on kyllä jotain kehitysviivästymää. Ihan normia, että mies haluaa vaimonkin osallistuvan kuluihin. Olen jo 70 vuotias nainen, on lapsia, tosin nyt jo tietysti aikuisia, olen käynyt töissä kun rahallisesti oli pakko. Tein pienipalkkaista fyysistä työtä ja silti pystyin tekemään kotityötkin. Eli jos apn vaimo ei edes halua ilmoittautua työttömäksi niin kyllä hommassa on jotain vikaa.

Vierailija
119/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän aika moni yksinhuoltaja hoida nuo ihan hyvin. Koko ketju täynnä naisen puolustelua ja miehen haukkumista. Lapset on jo isoja, täällä joku puhui lasten sotkuista, kaurapuuron lähmimisestä pitkin ym, jos tuon ikäiset lähmivät puuroa pitkin poikin niin sitten heillä on kyllä jotain kehitysviivästymää. Ihan normia, että mies haluaa vaimonkin osallistuvan kuluihin. Olen jo 70 vuotias nainen, on lapsia, tosin nyt jo tietysti aikuisia, olen käynyt töissä kun rahallisesti oli pakko. Tein pienipalkkaista fyysistä työtä ja silti pystyin tekemään kotityötkin. Eli jos apn vaimo ei edes halua ilmoittautua työttömäksi niin kyllä hommassa on jotain vikaa.

Lapset isoja? 5 ja 8 vuotiaat?

He varmaan hoitaa ruokahuollon, siivoukset, tiskit ja ostokset ihan itse , eikö?

Vierailija
120/272 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi annat loisia? Kyllä kai lähtökohta on, että molemmat käy töissä, ellei ole sovittu muuta hetkellisesti.

Minulle mies alkoi maksamaan eläkevakuutusta kun jäin kotiin hoitamaan yhteisiä lapsia.

Jos lasten äiti menee kodin ulkopuolelle töihin ja lapsille palkataan kotiin tuleva hoitaja, pidetään sitäkin ihan normaalina työnä. Miksi siis ei silloin, kun äiti tekee tuon homman itse?

Lisäys edelliseen: eläkevakuutuksen maksaminen kotiäidille pitäisi olla normaali käytäntö. Ei taida valitettavasti olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi