Vaimon ns. säästökohteet
Meillä on 2 lasta, minä palkkatyössä ja vaimo kotona. Ei edes hae työtä. Tiukkaa on taloudellisesti.
Vaimo yrittää kompensoida tulottomuuttaan: säästää jossain niksipirkka tyyppisissä asioissa ehkä 20€/v. Kirpparilla on pöytä usein ja nettona käteen jää, siis kaikki kulut vähennettynä jotain samaa luokkaa. Joskus nollat. Kulkee ryysyissä, ei kuntoile eikä muutenkaan huolehdi itsestään. Hompsukas.
Kateellisena katson muita perheitä: vaimot käy töissä, ovat tässä päivässä ja talous ei ole pankrotin partaalla.
Vaimo suuttuu kun ottaa puheeksi. Miten mä saan puhuttua tuolle järkeä? :( vapaa ehtoistyötä tekee ja sekin tekee loven lompakkoon kun menee bensaa, tulostin puksuttaa, uunissa tulee hyviä tuoksuja muille! Ja aikaa menee.
Ei ollut tuollainen ennen lapsia.
Ollaan alle 40v.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta minusta tuo on outoa on tosi outoa kuvitella, että sinkulla on samat työt kuin lapsiperheessä. Olen neljän aikuisen lapsen äiti, ja vaikka meillä on talo täynnä koiria, kotitöiden määrä on romahtanut. Ei enää jatkuvaa ruuanlaittoa. Ei enää jatkuvaa siivoamista, vessat pysyy viikonkin ihan siedettävinä. Lakanoita on vain yhdet parisängyn lakanat pestävänä, mahtuu kerralla koneeseen. Vaatteita pestään vain murto-osa siitä, mitä ennen. Tiskiä on vähemmän. Koti on yleisesti siistimpi. Nurmikko toki on leikattava, mutta sekin on helppoa, kun ei tarvitse miettiä, kuka katsoo pienten perään, kun leikkaat sen.
En mä ainakaan ole väittänyt, että olisi sama määrä kotitöitä, mutta melkoisen yksinkertaista väittää, että sinkuilla ei ole kotitöitä vaan vain jotakin puuhastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa, että vaimo on masentunut, jos ennen aktiivinen ihminen ei uskalla työelämään. Eli nyt kaikella rakkaudella kannustat hoitoon.
Homssuinen, liikkumaton, tuloton JA mielenterveydetön?!?
Ap, jätä heti! Jo tänään paperit vetämään!
Ei tommosesta enää ihmistä tuu. Pelasta itsesi ja eukko luiskaan.
Joo ap saa hoitaa kodin ja lapset ihan yksin. Käy kätevästi työpäivän jälkee. Pyykit, kaippaostokset, siivous, ruuanlaitto ja lasten harrastuksiin vieminen sekä pienemmän lapsen eskariun ja hoitoon vieminen ja haku.
Kyllä minä tuohon ainakin pystyn. Olen nyt 40 vuotta hoitanut nuo muut ihan yksin, lapsia ei ole. Kaveripiirissä kaksi itsellistä äitiä, myöskin pystyneet hoitamaan asiat. Toisen nuori tulee juuri aikuisikään. Ihan turha paisutella normaalia kodinhoitoa minulle. Se ei ole mikään tavanomaisuudesta poikkeava rutistus.
Eihän sinkuilla mitään kotitöitä ole, pientä puuhastelua vain. Et voi verrata omaa tilannetta lapsiperheeseen, jossa on kaksi suht pientä lasta. Siinä hommaa on vähintään viisi kertaa enemmän mitä sinulla, todennäköisesti paljon enemmänkin.
Mitä ihmettä oikein selität? Miten niin sinkulla ei ole mitään kotitöitä? Yhtälailla mun pitää tämä omakotitalo siivota asun sitten yksin, kaksin tai perheen kanssa. Tulee tiskiä, pyykkiä jne. Ei kukaan mun puolesta myöskään nurmikkoa leikkaa tai lumia lyki.
Juu mut sulla ei ole lapsia , ja hyvä niin.
Tämä. Tyhmyys on lisääntymisen edellytys, ja väestön ÄO laskeekin koko ajan.
Huoh. En ole tyhmä ja mulla on aikuinen lapsi. En ole tuo joka aiemmin kirjoitti. Eikö ihmiset vieläkään tajua, että täällä keskustelee monia ihmisiä.
Mä ihmettelen nyt tuota, että sinkulla ei ole muka kotitöitä. No kyllä on. Asun yksin omakotitalossa ja kyllä tässä tekemistä riittää.
Tiedän mutta alapeukuttajan mielestä ei ole.
Ei vattu, odottelinkin jo, että milloin oikeistolaiset aloittaa nämä propaganda postaukset, että saavat kannatusta idealleen viedä kotihoidontuet lapsiperheiltä. Olette roskaa. Jos nykypäiväiset vaatteet on tärkeämpiä kuin lasten kasvattaminen rakkaudella muutaman vuoden ajan, niin AP, sinulla on prioriteetit väärässä järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimo oli yli 30 vuotta kotona lasten kanssa. Entä sitten?
Siis heillä oli lapsia 30 vuotta kotona? Aika erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt hyvä mies hoidat naisellesi jäsenyyden kuntoclubille niin voi siellä käydä arkena päivällä hoitamassa kuntoaan. Halkeat ylpeydestä, kun naisesi näyttää paremmalta kuin muut. Annat rinnakkaiskortin, että hän pääsee päivittämään asusteensa ja näyttää huolitetulta. Suosittelet ehkä myös, että hän siirtyy toriin myymään lasten vanhoja vaatteita yms tarpeetonta. On tärkeää, että toinen ehtii pitää itsestään ja lapsista huolta niin on sitten hyväntuulinen, kun sinäkin tulet kotiin.
Mies haaveilee siis paremmasta näköalasta ja sängynlämmittimestä itselleen sekä lisää rahaa omiin huvituksiin, vaikka heillä on riittävästi omiin ja lasten tarpeisiin. Ei tarvitse edes ruuasta pihistää, jos on kerran kertynyt vartaloon painoa. Vaimo on perinteinen nainen ja tekee hyväntekeväisyystyötä. Kieltäytyy asettumasta miehen rooliin. Huolehtii yhteisöstä. Rakastaa elämää.
Huh huh, kyllä se kuulostaa että vaimolla on tässä sietämisen ja hampaiden kiristelyn paikka.
Eikö perinteisten arvojen kannattajan unelma nyt yhtäkkiä kelpaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa, että vaimo on masentunut, jos ennen aktiivinen ihminen ei uskalla työelämään. Eli nyt kaikella rakkaudella kannustat hoitoon.
Homssuinen, liikkumaton, tuloton JA mielenterveydetön?!?
Ap, jätä heti! Jo tänään paperit vetämään!
Ei tommosesta enää ihmistä tuu. Pelasta itsesi ja eukko luiskaan.
Joo ap saa hoitaa kodin ja lapset ihan yksin. Käy kätevästi työpäivän jälkee. Pyykit, kaippaostokset, siivous, ruuanlaitto ja lasten harrastuksiin vieminen sekä pienemmän lapsen eskariun ja hoitoon vieminen ja haku.
Kyllä minä tuohon ainakin pystyn. Olen nyt 40 vuotta hoitanut nuo muut ihan yksin, lapsia ei ole. Kaveripiirissä kaksi itsellistä äitiä, myöskin pystyneet hoitamaan asiat. Toisen nuori tulee juuri aikuisikään. Ihan turha paisutella normaalia kodinhoitoa minulle. Se ei ole mikään tavanomaisuudesta poikkeava rutistus.
Eihän sinkuilla mitään kotitöitä ole, pientä puuhastelua vain. Et voi verrata omaa tilannetta lapsiperheeseen, jossa on kaksi suht pientä lasta. Siinä hommaa on vähintään viisi kertaa enemmän mitä sinulla, todennäköisesti paljon enemmänkin.
Mitä ihmettä oikein selität? Miten niin sinkulla ei ole mitään kotitöitä? Yhtälailla mun pitää tämä omakotitalo siivota asun sitten yksin, kaksin tai perheen kanssa. Tulee tiskiä, pyykkiä jne. Ei kukaan mun puolesta myöskään nurmikkoa leikkaa tai lumia lyki.
Juu mut sulla ei ole lapsia , ja hyvä niin.
Tämä. Tyhmyys on lisääntymisen edellytys, ja väestön ÄO laskeekin koko ajan.
Huoh. En ole tyhmä ja mulla on aikuinen lapsi. En ole tuo joka aiemmin kirjoitti. Eikö ihmiset vieläkään tajua, että täällä keskustelee monia ihmisiä.
Mä ihmettelen nyt tuota, että sinkulla ei ole muka kotitöitä. No kyllä on. Asun yksin omakotitalossa ja kyllä tässä tekemistä riittää.
Äitis kanssa asut. Kukaan ei ole väittänyt, että sinkulla ei olisi kotitöitä kehitysvammainen.
Sun laaksostasi ovat muumit muuttaneet pois. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta minusta tuo on outoa on tosi outoa kuvitella, että sinkulla on samat työt kuin lapsiperheessä. Olen neljän aikuisen lapsen äiti, ja vaikka meillä on talo täynnä koiria, kotitöiden määrä on romahtanut. Ei enää jatkuvaa ruuanlaittoa. Ei enää jatkuvaa siivoamista, vessat pysyy viikonkin ihan siedettävinä. Lakanoita on vain yhdet parisängyn lakanat pestävänä, mahtuu kerralla koneeseen. Vaatteita pestään vain murto-osa siitä, mitä ennen. Tiskiä on vähemmän. Koti on yleisesti siistimpi. Nurmikko toki on leikattava, mutta sekin on helppoa, kun ei tarvitse miettiä, kuka katsoo pienten perään, kun leikkaat sen.
En mä ainakaan ole väittänyt, että olisi sama määrä kotitöitä, mutta melkoisen yksinkertaista väittää, että sinkuilla ei ole kotitöitä vaan vain jotakin puuhastelua.
Olen eri, mutta se työmäärä on ihan uskomaton, kun taloudessa on liuta lapsia. On sinkuillakin kotitöitä, mutta jos sinkku täyttää tiskikoneen kerran viikossa, niin meillä se pyörii 2 krt päivässä. Pyykkiä pesen tavallisesti kolme koneellista päivässä! Lisäksi käymme molemmat vanhemmat tietysti töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta se työmäärä on ihan uskomaton, kun taloudessa on liuta lapsia. On sinkuillakin kotitöitä, mutta jos sinkku täyttää tiskikoneen kerran viikossa, niin meillä se pyörii 2 krt päivässä. Pyykkiä pesen tavallisesti kolme koneellista päivässä! Lisäksi käymme molemmat vanhemmat tietysti töissä.
Niin? Väitinkö missään, että työmäärä on sama? Pointti oli nyt se, että sinkuilla ei jonkun pässin mukaan ole kotitöitä vaan vain puuhastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Väitinkö missään, että työmäärä on sama? Pointti oli nyt se, että sinkuilla ei jonkun pässin mukaan ole kotitöitä vaan vain puuhastelua.
Pitää ihan paikkaansa. Se on puuhastelua, jos vertaa johonkin suurperheeseen.
Ehkä hän oletti, että sinä elätät hänet ja hän voi sitten harrastaa hyväntekeväisyystoimintaa? Ei taida oikein tulot riittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää ihan paikkaansa. Se on puuhastelua, jos vertaa johonkin suurperheeseen.
Vai niin sovitaan sitten niin. Eihän mulla tässä omakotitalossa mitään tekemistä yksin ole. Ihan vain hengailen täällä.
Kuulostaa siltä, että ap kiinnittää aivan liikaa huomiota ulkoisiin olosuhteisiin. Tuhkaa ovat maailman jalokivet, autuaita vain hengelliset aarteet. Onnellisen elämän avaimet löytyvät sisäisen rauhan saavuttamisesta.
Onneksi on perheitä, joissa elämä on aineellisista puutteista huolimatta rikasta, sopuisaa ja täyttä. Rohkaisevana esimerkkinä tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.
Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siitä rumempaa sanaa), mutta alkoholia se pariskunta ei käyttänyt pisaraakaan. Eikä käyttänyt mummokaan ja mistä hän olisi sitä voinut saadakaan, kun oli vasta lapsi.
Kaikenlaista voi siis sattua ja joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa, kuten mummo aina opetti.
Jos lapset ovat 5 v ja 8v, niin ihan voit vaimolle suoraan ehdottaa, että nyt olisi aika palata työelämään. Liikuntaa kannattaa alkaa harrastaa yhdessä, eli lähdette koko perhe ulkoilemaan. Lapset voivat ajaa polkupyörällä ja vanhemmat hölköttää vierellä.
Vaimon ulkonäön arvostelu ei aiheuta muuta kuin riitaa välillenne, mutta jos pyydät mukaan liikkumaan, niin se tuntuu puolisosta yleensä mukavalta. Älä arvostele, vaan ohjaa huomaamatta oikeanlaisen tekemisen pariin. Voitte alkaa käydä koko perhe säännöllisesti esim. uimahallissa. Silloin tekeminen suuntautuu perheenne hyväksi, eikä esim. hyväntekeväisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä lapset ovat? Vaimosi pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, jotta saa paremmat tulot. Hyvin todennäköisesti niitä töitä ei saa, mutta talous kohenee edes vähän.
Olisi maininnut jos tietäisi joten.. lapsena ei itse ajatellut ihan niin pitkälle asiaa. Tomppa Laudalta. :P
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset ovat 5 v ja 8v, niin ihan voit vaimolle suoraan ehdottaa, että nyt olisi aika palata työelämään. Liikuntaa kannattaa alkaa harrastaa yhdessä, eli lähdette koko perhe ulkoilemaan. Lapset voivat ajaa polkupyörällä ja vanhemmat hölköttää vierellä.
Vaimon ulkonäön arvostelu ei aiheuta muuta kuin riitaa välillenne, mutta jos pyydät mukaan liikkumaan, niin se tuntuu puolisosta yleensä mukavalta. Älä arvostele, vaan ohjaa huomaamatta oikeanlaisen tekemisen pariin. Voitte alkaa käydä koko perhe säännöllisesti esim. uimahallissa. Silloin tekeminen suuntautuu perheenne hyväksi, eikä esim. hyväntekeväisyyteen.
Suunnitelmasi kuulostaa todella tylsältä, ei ihme, että olet sinkku. Kuka ihme käy enää uimahallissa? Kylpylä parempi
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap otti jännänaisen? Ei tavallinen kilttinainen kelvannut?
Aika jännää.. kulkee ryysyissä, laskee vessapaperit ja senttejä saa kirpputorilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy tällein.
Rouva mitäs jos käy niin, että sairastun ja jään 8 kk sairaslomalle. Miten me pärjätään ja mitä sinä tekisit asioiden eteen.
Juttele. Opiskelu, kiinnostukset ja tulisiko vapaaehtoistyöstä ammatti?
Älä moralisoi. Keskustele.ja
Kuuntele.
Miten se muuten menee nykyään? Jos on jo 1 ammatti niin saako enää yhteiskunnan tuilla opiskella uuden tutkinnon? Tää tulee monella vastaan jos näin on.
Paikkakunnalta vaikka hävinnyt kokonaan ne työt mihin henkilöllä on ammattitutkinto.
Amistutkintoja saa opiskella vielä niin monta kuin haluaa. Opintotuen tukikuukaudet eivät ole siinä rajoitettuja.
Mut jos on tietyn alan vaikka maisteristyttö? Ei mene amitsuun enää?
Vierailija kirjoitti:
Itse naisena en kyllä kehtaisi edes loisia kotona työttömänä kovin pitkään. Työllisyystilanne nyt toki huono, mutta ymmärsin, ettei puolisosi ole edes yrittänyt löytää töitä. Suomessa on niin kallista, että yhden tuloilla eläminen ei kerta kaikkiaan vain onnistu. Ellei toinen saa palkkaa tyyliin kymppitonnin kuussa.
Itse aikanaan perhekahvilassa kuuntelin muiden mammojen juttuja. Kukaan ei aikonut palata töihinsä ennen kuin lapsi täyttää 3 vuotta. Osa sanoi suoraan, että työnsä huonosti palkattua ja yksitoikkoista, ei motivaatiota palata.
Kyllähän sinun on vain nostettava kissa pöydälle. Ota töiden hakeminen puheeksi. Sanot suoraan, että teillä ei ole varaa nykyiseen asumismuotoon pelkästään sinun palkkatuloillasi. Jos olette aviopari, teillä avioliittolain mukaan velvollisuus elättää toisianne. Avopareilla ei samaa velvollisuutta muuten ole. Yhteinen talous kuitenkin edellyttää yhteisiä päätöksiä. Minusta puolisosi ei voi vaan päättää, että enpä käy töissä. Eihän teidän lapset ihan niin pieniä enää ole. Onko 5v eskarissa ja 8v koulussa?
Eiköhän kaikki riipu siitä, millaiset vaihtoehdot ovat. Matalapalkkainen, stressaavaa "paskaduuni" pitkän työmatkan päässä ei todellakaan ole "arvokkaampaa" kuin omien lasten kanssa kotona oleminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että arvomaailmasi on aika itsekäs, jos valitat omaa osaasi etkä arvosta vaimosi hyväntekeväisyystyötä. Oletkohan nainut oikean naisen, ehkäpä hän ansaitsisi vähän jonkun jumalallisemman ja hyveellisemmän miehen, eikä itsekästä kapitalistia?
Johan vitsit väänsit :) ai se on kapitalismia kun meinaa perheen talo jossain Velkualla lähtee kun rouva ei mene duuniin!?
Mun vaimo oli yli 30 vuotta kotona lasten kanssa. Entä sitten?