”Seisoin parvekkeella ja huusin suoraa huutoa”, kertoo Tiina, jolla on ulosotossa yli 90 000 euroa pikavippien vuoksi
Tiina on maksanut velkojaan noin 70 000 euron edestä, mutta alkuperäinen velkasumma, 95 000 euroa, ei ole lyhentynyt kuin muutamalla tuhannella eurolla.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012218954.html
Miksi edes yrittää maksaa tuollaisia velkoja? Itse en edes yrittäisi.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Nyt te kommentijat ette tajua, että pointi ei ole siinä että on ollut tyhmä ja ottanut kasan pikavippejä- vaan että on yrittänyt maksaa velkojaan jo 70000 edestä- ja pääoma ei ole vähentynyt, vaan UO on roisto ja ottaa välistä! Tajuatteko että järjestelmä on erittäin epäoikeudenmukainen. Ja henkilö on todella yrittänyt velkojaan maksaa peräti 70000 edestä. Minua kyllä myös harmittaa hänen puolesta, enkä pysty olemaan vahingoniloinen.
Olen ite ollut ulosotossa ja suurinosa nauttii toisen kärsimyksestä ja syyllistää, tottakai se on tietenkin oma vika kun velkaantuu mutta ihmisten pahantahtoinen vahingoniloisuus myös luo sen häpeän ettei halua kertoa olevansa ulosotossa, kohdellaan pahemmin kuin massamurhaajaa tai pedaria:(
Mä en itsekään pystyisi lällättelemään ja olemaan vahingoniloinen on myös paljon ihmisiä joilla eri syyt miksi velkaantuneet ei kaikkia voi niputtaa samaan kategoriaan.
Ja kyllä ulosotto vetää välistä ja ryöstää rahat, pelkästään korot tekee sen ettei itse velka lyhene, jos sais vaan maksaa ilman korkoa ja turhia kuluja ja lyhentää itse velkaa monilta olis luottotiedot palautuneet se mikä myös tekee kurjan koko hommasta on se ettei itse välttämättä saa päättää maksuvapaista kuukausista ja ulosotto ei myönnä edes poikkeustapauksissa maksuvapaata. Lisäksi vaikka olisi maksanut velat niin merkintä poistuu vasta 2 vuoden kuluttua
Palkasta menee iso osa ulosottoon ja Kela ei huomioi ulosotto osuutta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö IS ole nykyään täynnä artikkeleita joissa kerrotaan ihmetapauksista kun velan on saanut kuitattua jollakin mitätöintisäännöllä, ei ole ollut oikeutta kiskoa niin kovia korkoja, en tiedä tarkemmin.
Noin muuten, menee naimisiin jonkun rikkaamman kanssa ja elelee hänen kustannuksellaan 15 vuotta ja odottelee että velkojien velat vanhenevat, sitten on velaton ja on saanut elää normaalia perheenäidin elämää.
Siitä sitten vaan etsimään sitä rikasta elättäjää
Emmä jaksa edes sääliä.
Kun on itse elänyt koko elämänsä niukan järkevästi ja käyttäen rahaa säästäväisesti, niin ärsyttää kuunnella tällaista ul i naa. Ensin on rallailtu velaksi ja sitten itketään maksun aikaan, että kaikkien muiden vika kun on elämä pilalla.
En lukenut artikkelia, sori jos kyse on jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt te kommentijat ette tajua, että pointi ei ole siinä että on ollut tyhmä ja ottanut kasan pikavippejä- vaan että on yrittänyt maksaa velkojaan jo 70000 edestä- ja pääoma ei ole vähentynyt, vaan UO on roisto ja ottaa välistä! Tajuatteko että järjestelmä on erittäin epäoikeudenmukainen. Ja henkilö on todella yrittänyt velkojaan maksaa peräti 70000 edestä. Minua kyllä myös harmittaa hänen puolesta, enkä pysty olemaan vahingoniloinen.
Olen ite ollut ulosotossa ja suurinosa nauttii toisen kärsimyksestä ja syyllistää, tottakai se on tietenkin oma vika kun velkaantuu mutta ihmisten pahantahtoinen vahingoniloisuus myös luo sen häpeän ettei halua kertoa olevansa ulosotossa, kohdellaan pahemmin kuin massamurhaajaa tai pedaria:(
Mä en itsekään pystyisi lällättelemään ja olemaan vahingoniloinen on myös paljon ihmisiä joilla eri syyt miksi velkaantuneet ei kaikkia voi niputtaa samaan kategoriaan.
Ja kyllä ulosotto vetää välistä ja ryöstää rahat, pelkästään korot tekee sen ettei itse velka lyhene, jos sais vaan maksaa ilman korkoa ja turhia kuluja ja lyhentää itse velkaa monilta olis luottotiedot palautuneet se mikä myös tekee kurjan koko hommasta on se ettei itse välttämättä saa päättää maksuvapaista kuukausista ja ulosotto ei myönnä edes poikkeustapauksissa maksuvapaata. Lisäksi vaikka olisi maksanut velat niin merkintä poistuu vasta 2 vuoden kuluttua
Muuttuvatko korot vielä nykyään pääomaksi ja niistäkin pitää maksaa korkoa? Joskus oli tämmöinen ja hyvin mitätönkin velka muuttui ulosotossa ihan valtaviksi summiksi? Päälle, kun vielä ulosotto kuittasi jotain pieniä summia useista eri veloista, niin siitä kierteestä ei ollut mitään mahdollisuutta päästä irti
Vierailija kirjoitti:
Tiina taitaa olla varsinainen talousnero.
Sai kuitenkin itsestään julkkiksen. Eikö ulosotto ole jo kehottanut ottamaan yhteyttä oikeusaputoimiston velkaneuvontaan?
Vierailija kirjoitti:
Emmä jaksa edes sääliä.
Kun on itse elänyt koko elämänsä niukan järkevästi ja käyttäen rahaa säästäväisesti, niin ärsyttää kuunnella tällaista ul i naa. Ensin on rallailtu velaksi ja sitten itketään maksun aikaan, että kaikkien muiden vika kun on elämä pilalla.En lukenut artikkelia, sori jos kyse on jostain muusta.
Ei varmaan ollut muusta kyse, mutta onhan se silti vähän surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttuvatko korot vielä nykyään pääomaksi ja niistäkin pitää maksaa korkoa? Joskus oli tämmöinen ja hyvin mitätönkin velka muuttui ulosotossa ihan valtaviksi summiksi? Päälle, kun vielä ulosotto kuittasi jotain pieniä summia useista eri veloista, niin siitä kierteestä ei ollut mitään mahdollisuutta päästä irti
Olen nähnyt sellaisia velkoja, joissa lukee "korko pääomitetaan päivittäin", eli kyllä niitä on.
Ei kuitenkaan enää ulosotossa, sillä siellä on vain erääntyneitä velkoja. Niihin tulee ensimmäisen vuoden ajan alkuperäinen korko, sen jälkeen vain ulosoton korko.
Olisi seisonut käsillään ja huutanut sitten suoraa huutoa. Velat olisi haihtunut taivaan tuuliin kyseisellä tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se oo vieläkin? Alkuperäinen velka muuttuu valtavaksi summaksi?
Vierailija kirjoitti:
Palkasta menee iso osa ulosottoon ja Kela ei huomioi ulosotto osuutta.
Kyllä huomioi. Tämä on fakta, että maksukiellon mukaan ulosottoon menevä otetaan välttämättömänä menona huomioon tai itse asiassa tuloa vähentävänä, koska se ei tule tilille eikä se ole käytettävissä.
Jos jollekin tulee Kelalta sellainen päätös, jossa ei huomioida, kannattaa valittaa, koska se on väärä.
Tiinalle voimia. Toivottavasti pääsee veloistaan eroon.
Pienetkin velat kasvaa isoksi, jos niitä ottaa vain vähän ja lyhentää minimin. Kun ne kasvaa korkoa koron päälle. Usein niitä kyllä otetaan ihan turhuuksiin. Sukulainen sai maksettua velkansa pois, kun antoi raha-asiansa minun hoitoon ja luopui autosta, mikä oli melkoinen rahasyöppö. Siihen että antoi raha-asiansa minun hoitooni ja että luopui autosta oli terveyssyyt ja pitkä sairaalajakso mikä oli hänen pelastuksensa, vaikka sairaus onkin tuonut paljon rajotteita. Vaikka sairaalajaksosta tuli kuluja, niin kaikessa muussa säästi - sehän ei ole maksuton se sairaala katon täyttymisen jälkeekin, hinta vain alenee ja sitten voi hakea alennusta tulojen perusteella, sai vähän mutta ei koko summaa, mutta plussalle jäi. Sitä vaan kun alkaa maksaa visalla niin siitä tulee tapa. Kaikki nämä perintäyhtiöt ja myös pankit elävät pienituloisten korkotuloilla. Meidän muiden kun ei tarvitse tavalliseen kulutukseen pikalainoja ottaa. Sukulaisellakin tämä ei lähtenyt holtittomasta rahankäytöstä muuten, mutta vanhan auton jatkuvat korjaukset olivat hänen tulotasolleen liikaa. Lisäksi hänellä oli hyväksikäyttäjiä, jotka pyysivät viemään milloin mihinkin ilmaiseksi joten auto kului ja bensaa kului. Hän ei osannut sanoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Eikö IS ole nykyään täynnä artikkeleita joissa kerrotaan ihmetapauksista kun velan on saanut kuitattua jollakin mitätöintisäännöllä, ei ole ollut oikeutta kiskoa niin kovia korkoja, en tiedä tarkemmin.
Noin muuten, menee naimisiin jonkun rikkaamman kanssa ja elelee hänen kustannuksellaan 15 vuotta ja odottelee että velkojien velat vanhenevat, sitten on velaton ja on saanut elää normaalia perheenäidin elämää.
Onpa naisellinen ratkaisu. Itse en tommosta päätöhöä kyllä ottaisi puolisoksi, saatika makselisi hänen elämisiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin uutinen josta tuli aivan hymy huulille... naurattaa ja laulattaa!
Nauttikoon paskastaan!
Suomalaiset on tunnetusti vahingoniloisia, suorastaan pahoja toisen ahdingolle, toivottavasti säkin saat vielä näpeilles tuollainen käytös ei ole normaalia.
Siis tuollaisethan nimenomaan ovat saaneet näpeilleen ja lujaa jo lapsena. Ei hyvinvoiva ja tyytyväinen ihminen saa tyydytystä muiden ahdingosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin uutinen josta tuli aivan hymy huulille... naurattaa ja laulattaa!
Nauttikoon paskastaan!
Ja sitten me työssäkäyvät maksetaan veroissa hänenkin eläminen, kun töihin ei ole kannattavaa mennä, koska velkaloukussa. O.o
Jos pääsisi töihin, voisi hakea velkajärjestelyä ja selvitä koko sotkusta 5 vuodessa 15 vuoden sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Tiinalle voimia. Toivottavasti pääsee veloistaan eroon.
Ja sitten vain uutta velkaa tekemään!
Äänioikeus pois ja holhoukseen tuommoset kunnes velat on hoidettu, oli mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä johti tuohon tilanteeseen. Luksuselämä ilman että oli varaa siihen vai joku onneton tapahtuma elämässä ja oli pakko ottaa velkaa?
Minulla yksinäisyys ja päihdeongelma (alkoholi) johtivat vippikierteeseen. Ulosoton summa oli noin 30 000 €, mahdollisesti enemmänkin, mutta minulla oli tuolloin vakituinen työ ja maksoin ne ulosoton kautta pois, siinä kesti 4 v 7 kk.
Nyt olen valitettavasti työtön, ja nytkin on ulosotossa velkaa, mutta onneksi alle 1000 €. Varattomuuseste tietenkin koska tuloni on työttömyyskorvaus. Perinnässäkin on maksuja.