Ymmärtääkö tyhmä olevansa tyhmä?
Eikö tyhmyyden käsittäminen vaatisi jonkinasteista älykkyyttä?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Jos on huono koulussa eikä opi asioita, nin kyllä tuon tajuaa.
Itse en tajunnut kunnolla asiaa että olin huono koulussa. Enempi ajattelin olevani laiska ja paska muuten ja ei motivaatiota. Sitten jälkikäteen huomasin vasta että ei tartu tieto päähän. Vajaa viikko ja unohdan kaikki mitä ns pakosta opiskellut. En olensaanut edes peruskoulun päästötodistusta. Tuskin sitä ikinä hankinkaan. Olen harkinnut yrittäväni joskus.
T.Kelaloinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin ymmärrän. Koulussa olin ihan pska. Jos sain kokeesta 7, olin tyytyväinen. Yleensä sain. 5-6. Koskaan ei ole ollut todistuksessa 10 tai 9.
Peruskoulussa? Ei sinua määrittele.
Koulumenestys korreloi vahvasti älykkyyden kanssa, mutta ei tietenkään täydellisesti.
Ironisesti kommentti on myös hyvä vastaus aloittajan kysymyksiin, sillä esimerkiksi juuri vaikka koetulosten vertailu mahdollistaa oman älykkyystasonsa arvioimisen. Eli tyhmäkin voi helposti tunnistaa olevansa verrattain tyhmä vertailemalla itseään muihin verrokkeihinsa sellaisten asioiden kohdalla, jotka korreloivat älykkyyden kanssa.
Katsopa persuja ja tee johtopäätös ;)
Oman tietämättömyytensä tunteminen on parasta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhuu tyhmyyden vasta kohdasta, eli älykkyydestä niin totuus on se että mitä enemmän ihminen kouluttautuu ja tutkii maailmaa niin sen tyhmemmäksi muuttuu. Koska silloin hän huomaa kuinka vähän hän tietääkään ja kuinka paljon hänellä on vielä oppimista. Tyhmä luulee tietävänsä joka asiasta kaiken, mutta se on oikeasti mahdotonta.
Läheisen ystäväni äiti on lääkäri. Ystäväni kertoi minulle, että hänen äitinsä ymmärsi oikeastaan vasta yli kuusikymppisenä mitä hän ei tiedä lääketieteestä. Siihen mennessä oli toiminut lääkärinä jo pitkälti yli 30 vuotta.
Koulussa opitaan aivotankkaamista. Mieleenpainaminen ei änopeta muuta kuin itse mieleenpainamista. Oppiminen on sen sijaan paneutumista omiin kiinnostuksen kohteisiin. Ja siinä jokainen on tahtomattaankin hyvä. Tyhmiä ihmisiä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Heko heko ku olet hauska.
Vierailija kirjoitti:
Et tunnista itsestäsi sitä mistä syytät muita. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys ei ole vaikeiden taitojen, kuten kielten tai matemaattisen laskennon, osaamattomuutta. Eikä se tarkoita pelkkää matalaa älykkyysosamäärää, vaan kyse on enemmänkin tiedon tai kokemuksen väärästä käytöstä.
Taidat nyt puhua tyhmyydestä jonkinlaisen viisauden vastakohtana, mutta aloituksen kontekstissa vaikutettaisiin puhuvan tyhmyydestä selvästi älykkyyden vastakohtana. Älykkyydellä tarkoitetaan yleensä juuri tuota älykkyystestien mittaamaa suuretta. Viisaus, jonka vastakohtana ehkä käytettäisiin enemmänkin typeryyttä, hölmöyttä tai vastaavaa, ei ehkä ole merkitykseltään yhtä vakiintunut.
En ole tyhmä, olen älyllisesti rajoittunut.
-puppaloora
Määrittele tyhmä, jollain muulla tavalla, kuin ei älykäs.
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyys ei ole vaikeiden taitojen, kuten kielten tai matemaattisen laskennon, osaamattomuutta. Eikä se tarkoita pelkkää matalaa älykkyysosamäärää, vaan kyse on enemmänkin tiedon tai kokemuksen väärästä käytöstä.
Taidat nyt puhua tyhmyydestä jonkinlaisen viisauden vastakohtana, mutta aloituksen kontekstissa vaikutettaisiin puhuvan tyhmyydestä selvästi älykkyyden vastakohtana. Älykkyydellä tarkoitetaan yleensä juuri tuota älykkyystestien mittaamaa suuretta. Viisaus, jonka vastakohtana ehkä käytettäisiin enemmänkin typeryyttä, hölmöyttä tai vastaavaa, ei ehkä ole merkitykseltään yhtä vakiintunut.
Aloitus on klassinen filosofinen paradoksi, johon lyhyt vastaus on kyllä. Tyhmyyden tunnistaminen ja sen käsitteellistäminen vaatii aina jonkinasteista älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tyhmyys sitten onkaan? Perus asioista pitäisi päästä yhteisymmärrykseen!
Kuten yhdyssanoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan ajattelee olevansa perin fiksu. Dunning-Kruger -effect.
Dunning-Kruger -ilmiöllä ei tarkoiteta ihan tätä. Englanninkielisestä wikipediasta https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect: "According to psychologist Robert D. McIntosh and his colleagues, it is sometimes understood in popular culture as the claim that "stupid people are too stupid to know they are stupid". But the Dunning–Kruger effect applies not to intelligence in general but to skills in specific tasks. Nor does it claim that people lacking a given skill are as confident as high performers. Rather, low performers overestimate themselves but their confidence level is still below that of high performers."
Vierailija kirjoitti:
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on klassinen filosofinen paradoksi, johon lyhyt vastaus on kyllä. Tyhmyyden tunnistaminen ja sen käsitteellistäminen vaatii aina jonkinasteista älykkyyttä.
Siis tarkoitat kai jonkinlaista tyhmyyttä.
Omien rajoitusten ja tietämättömyyden ymmärtäminen on korkeampaa älykkyyttä. Täydellinen tyhmyys on sokeutta itselleen. Vasta älykkyyden herääminen mahdollistaa sen, että ihminen huomaa virheet, puutteet ja suoranaisen tyhmyyden
itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Määrittele tyhmä, jollain muulla tavalla, kuin ei älykäs.
Ihminen, jolla ei tilannetajua. Toistaa samat virheet aina.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei tunnista itsestään sitä mistä he muita syyttävät.
Kikulista hähä hää.
Hyvä kysymys tuo ap:n otsikko. Tyhmimmät ihmiset kun eivät nimenomaan itse ymmärrä tyhmyyttään. Sen sijaan, jos ymmärtää rajallisuutensa, niin käsityskyky on todennäköisesti oikeasti ainakin keskitasoa, vaikka pitäisikin itseään tyhmänä.
Toinen hassu ilmiö on se, että suurin osa pitää itseään keskivertoa älykkäämpänä, mikä on tietysti looginen mahdottomuus.
Omaa älyäni en ole testeillä mitannut, mutta luultavasti keskitasoa ja se riittää minulle.
Ei vaan ajattelee olevansa perin fiksu. Dunning-Kruger -effect.