Ymmärtääkö tyhmä olevansa tyhmä?
Eikö tyhmyyden käsittäminen vaatisi jonkinasteista älykkyyttä?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys tuo ap:n otsikko. Tyhmimmät ihmiset kun eivät nimenomaan itse ymmärrä tyhmyyttään. Sen sijaan, jos ymmärtää rajallisuutensa, niin käsityskyky on todennäköisesti oikeasti ainakin keskitasoa, vaikka pitäisikin itseään tyhmänä.
Toinen hassu ilmiö on se, että suurin osa pitää itseään keskivertoa älykkäämpänä, mikä on tietysti looginen mahdottomuus.
Omaa älyäni en ole testeillä mitannut, mutta luultavasti keskitasoa ja se riittää minulle.
Ongelma on se, että tyhmät ovat varmoja itsestään ja viisaat täynnä epäilyksiä. Vähäinen tieto aiheuttaa usein illuusion siitä, että asia on yksinkertainen ja omasta erinomaisuudesta syntyy harhainen minäkuva.
Vierailija kirjoitti:
Jos tyhmä on järkevä luontoinen joka ei luule itsestään liikoja niin kyllä sen voi tajuta jo aika nuorena että on tyhmä, kun esim. muille helpot matikan tehtävät ei onnistu.
Koulussa olin matikassa surkea, mutta esim. ainekirjoituksessa tuli kymppejä solkenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele tyhmä, jollain muulla tavalla, kuin ei älykäs.
Ihminen, jolla ei tilannetajua. Toistaa samat virheet aina.
Itse asiassa sellainen joka on oppinut piilottamaan kaikki virheensä aina. Ei välttämättä omaa tilanne tajua. Mutta ei siksi tee virheitä myöskään. Oppinut piiloutumaan hyvään ryhtiin jne yms yms. virhe voi olla pienikin.
Kyllä se niin on ,että tyhmä ei todellakaan ymmärrä ,että on tyhmä. Rasittava on elää sellaisen kanssa.
Työyhteisössäni on yksi ryhmä , joka hokee en tajunnut. Jos kertoo jotain stooria.
Rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tyhmä on järkevä luontoinen joka ei luule itsestään liikoja niin kyllä sen voi tajuta jo aika nuorena että on tyhmä, kun esim. muille helpot matikan tehtävät ei onnistu.
Koulussa olin matikassa surkea, mutta esim. ainekirjoituksessa tuli kymppejä solkenaan.
Kyse on opituista taidoista. Ainutkaan vastasyntynyt ei osaa sen enempää matematiikkaa kuin kirjoitustaitoakaan. Kun tunnistaa oman intohimosi kohteen panostamalla siihen sinusta tuli siinä huippuhyvä.
Tässäkin keskustelusta näkee heti että jotkut kirjoittelevat asian vierestä, eivät ymmärrä mistä puhutaan mutta luulevat tietävänsä. Ja sitten on niitä jotka pysyvät aiheessa ja tietää mistä tässä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskustelusta näkee heti että jotkut kirjoittelevat asian vierestä, eivät ymmärrä mistä puhutaan mutta luulevat tietävänsä. Ja sitten on niitä jotka pysyvät aiheessa ja tietää mistä tässä on kyse.
Mistä voit tietää, että Sinä tiedät, etkä vain luule tietäväsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele tyhmä, jollain muulla tavalla, kuin ei älykäs.
Ihminen, jolla ei tilannetajua. Toistaa samat virheet aina.
Itse asiassa sellainen joka on oppinut piilottamaan kaikki virheensä aina. Ei välttämättä omaa tilanne tajua. Mutta ei siksi tee virheitä myöskään. Oppinut piiloutumaan hyvään ryhtiin jne yms yms. virhe voi olla pienikin.
Somessa mekanismi on erityisen näkyvä. Itsevarmat mielipiteet leviävät nopeammin kuin harkitut, ihmiset palkitaan tykkäyksillä, ei syvällisellä ymmärryksellä. Muut ovat alempi arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei tiedä aiheesta paljoakaan, omia taitoja on vaikea arvioida realistisesti. Siksi oma osaaminen saatetaan luulla paljon suuremmaksi kuin se onkaan. Myönnän tässä kirjallisesti kaikille, että minä olen tyhmä. Ihan niin kuin me kaikki, ja hyvä niin. Joten osallistuin keskusteluun kuten parhaiten taisin.
Katsokaa vaikka ameriikan presidenttiä sekin pitää itseään viisaana vaikka ei ole.
Suurin osa ei tunnista itsestään sitä mistä he muita syyttävät.