Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huom! Älkää ostako sähköautoa nyt. Sähköautojen arvot romahtaa Suomessa – Jesse Haapala: "Me ollaan lirissä"

Vierailija
29.08.2026 |

Tämä uhkaa nostaa sähköautojen korjauskustannukset ja vakuutusmaksut pilviin sekä romuttaa käytettyjen sähköautojen jälleenmyyntiarvoa. Samalla tiukka byrokratia vaarantaa yksityisen korjausalan turvallisuuden ajamalla akkujen korjaukset harmaaseen talouteen.

Asia on huomattu myös sosiaalisessa mediassa. Kärkkäimmät ovat ehtineet jo lausumaan, että kenenkään ei tulisi enää ostaa käytettyä sähköautoa.

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/549b96af-1471-420b-bf68-a0c101494…

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjassa suurimmalla osalla on sähköauto. Suomessa pitäis ajaa 1990-luvun autoilla ja niidenkin hinta on monta tonnia. Ihan järjenvastaista. Joo korjataan vaan vanhoja mörskiä, nehän on niin turvallisia..

Norja tuottaa suurimman osan Euroopan päästöistä ja yrittää ostaa hyvää karmaa ajelemalla patteriautoilla.

Tämä, tämä. Norjalaisten öljy saastuttaa aika paljon. Tästä puhutaan aika vähän.

Vierailija
102/108 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin kehotetaan hävittään hyvä toimiva, helposti korjattava ja edullinen vanha auto. Tilalle kehotetaan ostaan kallis sähköauto. Maksaan siitä 50 000 tai enemmän, sitte kun akku hyytyy osta samanhintainen uusi akku. Tämäkö fiksua? 
Kannattaisko vaan ostaa vanha polttomoottoriauto takaisin. Onni on omistaa sellainen.

En tule koskaan ostamaan kallista susi jo syntyessään kallista sähköautoa, koska on ihan toimiva ja edullinen polttomoottoriauto. 

Jos se sähköauto kestää edes sen 250 000 km, silloin se ei ole yhtään sen enempää susi kuin polttomoottoriauto. Tiedäthän, että nykyiset polttikset ovat myös paalikamaa viimeistään 250 000 km kohdalla ja sitä ennen niitä korjataan vinolla pinolla euroja. Aivan järjettömän kallista niiden korjaaminen nykyään. Itse olen laittanut mm. dieselin adblue-järjestelmän korjaamiseen viimeisen kahden vuoden aikana 3000 € ja auton mittarissa on vasta 150 000 km. Ekomallin bensaturbot kestävät yhtä vähän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjassa suurimmalla osalla on sähköauto. Suomessa pitäis ajaa 1990-luvun autoilla ja niidenkin hinta on monta tonnia. Ihan järjenvastaista. Joo korjataan vaan vanhoja mörskiä, nehän on niin turvallisia..

Norja tuottaa suurimman osan Euroopan päästöistä ja yrittää ostaa hyvää karmaa ajelemalla patteriautoilla.

Tämä, tämä. Norjalaisten öljy saastuttaa aika paljon. Tästä puhutaan aika vähän.

Mä vietän osan vuodesta pohjois-Norjassa ja siellä se sähköauto on kesää varten. Pihoissa on myös maasturit ja asuntoautot.

Vierailija
104/108 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästövähennys ja vihreäsiirtymä on pelkkä selitys jonka varjolla saadaan ihmiset luulemaan että tekevät hyviä ja kestäviä valintoja. Ei ne myrkkyakut ole kestäviä eikä mitenkään ympäristölle hyväksi. Valetta.

Myös sähkön tuottaminen on kaikkea muuta kuin ympäristöystävällistä. Mitä enemmän yhteiskunta sähköistyy, sitä enemmän joudutaan tuhoamaan luontoa sähköntuottamisen takia. Edes vihreät eivät puhu kuluttamisen vähentämisen tärkeydestä. 

Vierailija
105/108 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin kehotetaan hävittään hyvä toimiva, helposti korjattava ja edullinen vanha auto. Tilalle kehotetaan ostaan kallis sähköauto. Maksaan siitä 50 000 tai enemmän, sitte kun akku hyytyy osta samanhintainen uusi akku. Tämäkö fiksua? 
Kannattaisko vaan ostaa vanha polttomoottoriauto takaisin. Onni on omistaa sellainen.

En tule koskaan ostamaan kallista susi jo syntyessään kallista sähköautoa, koska on ihan toimiva ja edullinen polttomoottoriauto. 

Jos se sähköauto kestää edes sen 250 000 km, silloin se ei ole yhtään sen enempää susi kuin polttomoottoriauto. Tiedäthän, että nykyiset polttikset ovat myös paalikamaa viimeistään 250 000 km kohdalla ja sitä ennen niitä korjataan vinolla pinolla euroja. Aivan järjettömän kallista niiden korjaaminen nykyään. Itse olen laittanut mm. dieselin adblue-järjestelmän korjaamiseen viimeisen kahden vuoden aikana 3000 € ja auton mittarissa on vasta 150 000 km. Ekomallin bensaturbot kestävät yhtä vähän. 

Toyota kestää isältä pojalle, yli miljoona kilometriä. Sähköauto tai hybridi sen sijaan on sökö muutamassa vuodessa. Nyt poliitikot puuhavat ostotukea käytetyille sähköautoille, kun eivät muuten kelpaa kenellekään. Kiina kyllä toisi halpoja sähköautoja Suomeenkin, mutta EU kieltää.

Vierailija
106/108 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliita sähköautoja markkinoidaan tai tuputetaan vain kansalaisille. Armeijassa kaikki ajoneuvot toimii huoltovarmalla tavalla eikä sielä edes harkita mitään sähköistä. Kertoo kyllä miten paska keksintö onkaan tuo sähköpatteri.

Nojoo, ehkä nyt sentään koko kansaa ei kannatta koko aikaa elättää sodan ajan tilassa.

Hienosti hoituu metsästäminenkin ilman sarjatulirynnäkköaseita, eikä lomille lennetä hävittäjillä.

"Armeijassa kaikki ajoneuvot toimii huoltovarmalla tavalla eikä sielä edes harkita mitään sähköistä. Kertoo kyllä miten paska keksintö onkaan tuo sähköpatteri."

En minä ole armeijassa vaan ajelen sähköpatterillani omia ajojani. Jos tulee tilanne päälle, niin kumpaa mä saan aurinkopaneeleista? Sähköä vai bensaa? Mun mielestä tavalliselle kansalaiselle ei ole mitään arpomista että kumpi on TAVALLISELLE KANSALAISELLE huoltovarmempi laite. Sähköä saa aina jostain, sähköverkkoa pidetään kyllä yllä. Mutta öljynkuljetukset voi hyvinkin loppua. 

Bensavarantoa saa, sähkön varastointi ei onnistu. Kumpasn muutenkin luulet ensimmäisenä iskettävän, jotta saadaan kansa polvilleen, bensa- asemalle vai sähköverkkoon? 

Vierailija
107/108 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö se juuri kannata ostaa kun hinnat ovat tulleet alas ? sun logiikkasi ei päde

Ei, jos yhden akkukennon vikaantuessa 10000€ autossa joudut akun korjauksen sijaan ostamaan uuden 30000€+ akkupaketin.

Vierailija
108/108 |
30.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin siellä ei ole minkäänlaista ilmastohätää. Bensakin on paljon halvempaa, jotta kansa voi sitä ostaa tinkimättä kaikesta muusta.

Tuo on totta. Polttisautoilu ihan mielettömästi halvempaa.

Samalla kun itse joudun maksamaan autoveroa 40000€ niin Ruotsissa se on 0€.

Bensa Suomessa yli 2€ ja Ruotsissa 60 senttiä halvempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme