Mitäs hyödyllistä tekoälyllä voisi tehdä?
Kommentit (42)
Sillä voi tyhmentää itseään, kun ulkoistaa ajattelun sille.
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn mm. prosenttilaskujen vastaukset siltä ja myös eri vitamiineista, mitä mistäkin ruoista saa. Ja muutakin vastaavaa tietoa, jota en jaksa itse hakea nettisivuilta. Tekoäly hakee vastaukset eri sivuilta hetkessä.
Kai tiesit, että tekoäly jauhaa paskaa? Se kun laskee todennäköisyyksiä eikä käsittele tietoa kuten ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut tätä tekoälykeskustelua nyt muutaman kuukauden ja minun on aivan pakko purkaa sydäntäni, sillä en saa enää öisin unta.
Minua ahdistaa aivan suunnattomasti se, mitä tämä tekee meille ihmisille. Kaikki ovat niin innoissaan, mutta kukaan ei tunnu näkevän, että me olemme kadottamassa sielumme ja inhimillisyytemme tämän koneen takia.
Viime viikolla katsoin ikkunasta, kun naapurin nuori tyttö istui puistossa. Hän ei katsonut puita, ei kuunnellut lintuja, vaan näpytteli sitä puhelintaan. Kuulin myöhemmin, että hän ”keskustelee” tekoälyn kanssa siitä, mitä hänen pitäisi opiskella! Siis koneelta kysytään elämänsuuntaa.
Eikö kukaan enää ymmärrä, että se kone on pelkkää kylmää metallia ja sähköä? Ei sieltä löydy sydämen sivistystä tai moraalista kompassia.
Jos koneet alkavat neuvoa nuoriamme, meiltä katoaa kaikki säädyllisyys ja omatunto. Ihmisistä tulee pelkkiä kylmiä suorittajia.
Minusta tuntuu myös, että tämä tekoäly jotenkin imee ihmisistä elämänvoiman. Olen huomannut, että aina kun naapurustossa käytetään paljon nettiä, minun omat huonekasvini alkavat nuutua ja herra Tossavainen – minun kissani – muuttuu levottomaksi.
Eläimet ja luonto vaistoavat, että ilmassa on jotain luonnottomatonta. Se säteily ja se koneen ajatuksenjuoksu saastuttaa meidän henkisen ilmapiirimme.
Pahinta on se, miten ihmiset luopuvat omista aivoistaan. Ennen ihmiset sentään kirjoittivat itse kirjeensä ja miettivät sanansa tarkkaan. Nyt kaikki annetaan valmiiksi pureskeltuna.
Jos kone hoitaa ajattelun ja ihmisestä tulee vain passiivinen sivustakatsoja, niin mihin meitä enää tarvitaan?
Kohta koneet varmaan päättävät meidän puolestamme kirkkoon menemisestä ja kaupassa käynnistäkin.
Tämä on vaarallinen tie.
Minua pelottaa, että heräämme liian myöhään, kun ihmisyydestä on jäljellä enää pelkkä digitaalinen kuori. Meidän pitäisi heittää nämä laitteet pois ja palata takaisin siihen, mikä on oikeaa ja aitoa.
Tietenkin jos yksinäisyys ajaa tuohon. Tekoäly on vain työkalu. Ei se korvaa oikeaa ihmistä koskaan. Ei pidä liikaa uppoutua. Käyttää silloin, kun on tarvetta kehittää uutta ja hakea tietoa.
Asioiden pyörittelyyn. Voi minusta kysellä mitä kannattaa opiskella. Se keksii eri ammatteja omien mielenkiinnon kohteiden mukaan. Laihdutusapuri.. parisuhteissa saattaa helpottaa. Raha-asioiden pyörittely.. mm. sijoitusten kanssa kikkailu.. mutta toki näistä aiheista pitää tietää itsekin, ei voi sokeasti luottaa. Sillä kuitenkin saa asioita pyöritellessään ihan hyviä pointteja ja ideoita itsekin.
Olen käyttänyt sitä pääasiassa sijoittamisen työkaluna. Sillä saa helposti analysoitua mielenkiintoisia yhtiöitä, tehtyä riskiarvioita, vertailuja kilpailijoihin ja laskettua todennäköisyyksiä saatavilla olevan datan pohjalta. Ennen kaikkea olen välttynyt tekemästä tyhmiä osakekauppoja sen ansiosta, mutta myös saanut vahvistusta ja hyviä vinkkejä yhtiöistä. En tiedä onko sattumaa, mutta kun aloin käyttää tekoälyä tähän aktiivisesti, on tuotot olleet tänä vuonna jo 2 x yli indeksin.
Tekoälyä voi käyttää tuottavuuden parantamiseen lähes kaikissa työn, opiskelun ja arjen vaiheissa. Olennaista on nähdä tekoäly avustajana, joka nopeuttaa ajattelua, tiedon käsittelyä ja rutiinityötä.
1. 📚 Opiskelu ja oppiminen
Tekoäly voi toimia henkilökohtaisena tutorina.
Esimerkiksi:
Selittää vaikean asian yksinkertaisesti.
Selittää saman asian usealla eri tavalla.
Tekee muistiinpanoista tiivistelmän.
Luo harjoitustehtäviä ja monivalintakysymyksiä.
Tekee flashcardeja.
Auttaa valmistautumaan kokeeseen.
Antaa palautetta esseestä.
Auttaa löytämään aukkoja omassa ymmärryksessä.
Simuloi opettajaa, työhaastattelua tai esityksen yleisöä.
Esimerkkipyyntö:
"Opeta minulle fotosynteesi niin, että ensin selität sen 12-vuotiaalle, sitten lukiolaiselle ja lopuksi yliopistotasolla. Lopuksi testaa ymmärrykseni viidellä kysymyksellä."
Tällöin tekoäly ei vain anna vastausta, vaan auttaa oppimaan asian.
2. Ajanhallinta ja suunnittelu
Tekoäly voi auttaa päättämään, mihin kannattaa käyttää aikaa.
Voit antaa sille esimerkiksi kaikki viikon tehtäväsi:
matematiikan koe perjantaina
20 sähköpostia
työprojekti
kuntosalilla käyminen
kaupassa käynti
kaksi kokousta
esseen kirjoittaminen
Tekoäly voi järjestää ne tärkeysjärjestykseen ja rakentaa realistisen aikataulun.
Se voi myös auttaa kysymyksissä:
"Mitä minun pitäisi tehdä ensimmäisenä?"
"Mihin voin käyttää vain 30 minuuttia?"
"Miten saan tämän projektin valmiiksi kolmessa päivässä?"
Tämä vähentää niin sanottua decision fatiguea, eli jatkuvaa päätösten tekemisestä aiheutuvaa kuormitusta.
3. Kirjoittaminen
Yksi hyödyllisimmistä käyttötavoista on tekstin käsittely.
Tekoäly voi:
tehdä ensimmäisen luonnoksen
korjata kielioppia
parantaa rakennetta
tehdä tekstistä selkeämmän
lyhentää pitkän tekstin
muuttaa sävyä
kääntää tekstin
tehdä otsikoita
tehdä yhteenvedon
muuttaa muistiinpanot valmiiksi tekstiksi.
Esimerkiksi voit kirjoittaa vain:
"Palaverissa päätettiin, että projekti siirtyy viikolla, koska ohjelmiston testaus on kesken. Anna ja Mikko hoitavat testauksen."
Tekoäly voi muuttaa tämän ammattimaiseksi viestiksi.
Tärkeä hyöty on se, että sinun ei tarvitse aloittaa tyhjältä sivulta.
4. 📧 Sähköpostit ja viestintä
Sähköpostiin voi kulua yllättävän paljon aikaa.
Tekoäly voi auttaa:
kirjoittamaan vastauksen
tiivistämään pitkän sähköpostiketjun
tunnistamaan, mitä vastaanottaja oikeasti pyytää
tekemään kohteliaamman version
tekemään lyhyen version
muuttamaan epäselvän viestin ammattimaiseksi.
Voit esimerkiksi antaa tekoälylle kolme ranskalaista viivaa ja sanoa:
"Muuta nämä ystävälliseksi mutta napakaksi sähköpostiksi."
Tämä voi säästää useita minuutteja jokaista viestiä kohden.
5. 🧠 Ideointi ja ongelmanratkaisu
Tekoälystä voi tehdä ajattelukumppanin.
Sen sijaan, että kysyt vain:
"Mikä olisi hyvä idea?"
voit sanoa:
"Anna 20 erilaista ratkaisua tähän ongelmaan. Älä rajoita ideoita aluksi. Jaa ne lopuksi halpoihin, keskikustannuksisiin ja kalliisiin."
Tai:
"Haasta tätä suunnitelmaa. Mitkä ovat kolme suurinta riskiä ja mitä en ehkä ole huomioinut?"
Tämä on erittäin hyödyllistä, koska tekoälyä voi käyttää myös vastaväittäjänä eikä pelkästään vastausten antajana.
6. 💼 Työelämä
Työssä tekoäly voi auttaa esimerkiksi:
Kokouksissa
tehdä kokousmuistiot
tiivistää keskustelun
tunnistaa päätökset
listata seuraavat tehtävät.
Projektinhallinnassa
jakaa suuren projektin pienempiin tehtäviin
luoda aikatauluja
tunnistaa riskejä
kirjoittaa projektisuunnitelmia.
Asiakastyössä
valmistella asiakasviestejä
tehdä tarjousten luonnoksia
analysoida palautetta
valmistella kokouksia.
Raportoinnissa
käsitellä tietoja
tehdä yhteenvetoja
löytää tärkeimmät havainnot
auttaa esitysten tekemisessä.
7. 📊 Data ja Excel
Tekoälyä voidaan käyttää myös numeroiden ja datan kanssa.
Se voi auttaa esimerkiksi:
Excel-kaavoissa
taulukoiden analysoinnissa
datan luokittelussa
trendien löytämisessä
raporttien tekemisessä
graafien suunnittelussa.
Esimerkiksi:
"Tässä on viimeisen 12 kuukauden myyntidata. Mitkä tuotteet kasvavat nopeimmin ja missä kuussa myynti oli heikointa?"
Tekoäly voi auttaa muuttamaan suuren datamäärän ymmärrettäväksi tiedoksi.
8. 💻 Ohjelmointi ja tekniset tehtävät
Ohjelmoijalle tekoäly voi olla erittäin tehokas työpari.
Se voi:
kirjoittaa koodia
selittää koodia
etsiä virheitä
ehdottaa parempaa rakennetta
kirjoittaa testejä
muuttaa koodia ohjelmointikielestä toiseen
auttaa dokumentoinnissa.
Esimerkiksi:
"Tässä on Python-koodini. Miksi tämä antaa tämän virheen? Selitä ongelma ensin ja anna sitten korjattu versio."
Tällöin tekoäly toimii tavallaan ohjelmointiparina.
9. 🔎 Tutkiminen ja tiedon käsittely
Kun tietoa on paljon, tekoäly voi auttaa sen käsittelyssä.
Esimerkiksi voit antaa useita dokumentteja ja pyytää:
"Tee näistä yhteinen yhteenveto."
Tai:
"Vertaa näiden kolmen raportin johtopäätöksiä. Missä ne ovat samaa mieltä ja missä eri mieltä?"
Tämä on erityisen hyödyllistä, kun käsiteltävänä on paljon tekstiä.
Silti tärkeät faktat kannattaa tarkistaa alkuperäisistä lähteistä, koska tekoäly voi tehdä virheitä.
10. 🧹 Rutiinityön vähentäminen
Ehkä suurin tuottavuushyöty tulee siitä, että tekoäly voi auttaa poistamaan toistuvaa työtä.
Ajattele tehtävää, jonka teet esimerkiksi 50 kertaa kuukaudessa.
Jos tekoäly voi nopeuttaa jokaista suoritusta viidellä minuutilla:
50 5 min = 250 minuuttia
eli yli 4 tuntia kuukaudessa.
Jos tällaisia tehtäviä on useita, säästö voi olla huomattava.
Vierailija kirjoitti:
Dekoodaa tekoälyllä tämä DNA-sekvenssi: gtggcggtggcgccggcgctgagcaccgcg
Jo meni oikein niin U-kirjain jäi uupumaan
Lisäksi
11. 🤖 Automaatio
Seuraava taso on se, että tekoäly ei vain auta tekemään tehtävää, vaan osa tehtävästä tapahtuu automaattisesti.
Esimerkiksi työnkulku voisi olla:
Sähköposti saapuu tekoäly tunnistaa aiheen tekee yhteenvedon luokittelee viestin ehdottaa vastausta ihminen hyväksyy sen.
Tai:
Uusi asiakas tiedot kerätään tekoäly tekee asiakasprofiilin valmistellaan tapaamisen agenda.
Tässä tekoäly muuttuu yksittäisestä työkalusta osaksi työnkulkua.
12. 🏠 Arjen tuottavuus
Tekoäly ei ole hyödyllinen vain työssä.
Sitä voi käyttää esimerkiksi:
viikon ruokalistan suunnitteluun
ostoslistan tekemiseen
matkan suunnitteluun
budjetin hahmottamiseen
harrastusten suunnitteluun
henkilökohtaiseen opiskeluun
kodin projektien suunnitteluun
lahjaideoiden etsimiseen
päätösten vertailuun.
Esimerkiksi: Minulla on 100 € ruokabudjetti viikolle. Tee minulle terveellinen viiden päivän ruokalista ja siitä ostoslista.
Vierailija kirjoitti:
eli VAVAPALSTA
13. 🎯 Tavoitteiden saavuttaminen
Tekoälyä voi käyttää myös tavoitteiden muuttamiseen konkreettisiksi tehtäviksi.
Jos sanot:
"Haluan oppia espanjaa."
se on vielä melko epämääräinen tavoite.
Tekoäly voi muuttaa sen esimerkiksi:
Tavoite 3 kuukautta viikoittaiset tavoitteet päivittäiset tehtävät harjoitukset seuranta.
Sama toimii esimerkiksi:
uuden taidon oppimiseen
projektin aloittamiseen
työnhakuun
yritysidean kehittämiseen
kokeeseen valmistautumiseen.
14. 🧑💼 Yrittäjyys
Yrittäjälle tekoäly voi toimia jopa pienenä "virtuaalitiiminä".
Sitä voi käyttää esimerkiksi:
Markkinointi
someideoihin
mainosteksteihin
sisältökalenteriin
asiakasprofiileihin.
Myynti
myyntiviesteihin
tarjousluonnoksiin
asiakassegmentointiin.
Tuotekehitys
ideoiden arviointiin
kilpailijoiden vertailuun
asiakaspalautteen analysointiin.
Hallinto
dokumenttien luonnosteluun
raportointiin
prosessien suunnitteluun.
15. 🧩 Tekoäly + ihminen on tärkein yhdistelmä
Paras tapa ajatella asiaa ei ole:
"Tekoäly tekee kaiken puolestani."
Vaan:
"Tekoäly tekee osan työstä, jotta minä voin keskittyä tärkeimpään."
Esimerkiksi:
Ihminen
päättää tavoitteet
tekee lopulliset päätökset
käyttää luovuutta ja arvostelukykyä
tarkistaa tärkeät asiat.
Tekoäly
käsittelee tietoa
tekee luonnoksia
ehdottaa vaihtoehtoja
automatisoi rutiineja
auttaa analysoimaan.
🚀 Hyvä käytännön malli
Kun saat uuden tehtävän, voit ajatella:
1. Voiko tekoäly tehdä tämän?
2. Voiko tekoäly tehdä osan tästä?
3. Voiko tekoäly tehdä ensimmäisen version?
4. Voiko tekoäly tarkistaa työni?
5. Voiko tämän automatisoida kokonaan tai osittain?
Jos alat käyttää tätä ajattelutapaa päivittäin, tekoälystä tulee paljon enemmän kuin pelkkä kysymys–vastaus-chatbot. Se voi toimia tutorina, sihteerinä, analyytikkona, kirjoitusapuna, ideointikumppanina, ohjelmointiparina ja suunnittelijana.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut tätä tekoälykeskustelua nyt muutaman kuukauden ja minun on aivan pakko purkaa sydäntäni, sillä en saa enää öisin unta.
Minua ahdistaa aivan suunnattomasti se, mitä tämä tekee meille ihmisille. Kaikki ovat niin innoissaan, mutta kukaan ei tunnu näkevän, että me olemme kadottamassa sielumme ja inhimillisyytemme tämän koneen takia.
Viime viikolla katsoin ikkunasta, kun naapurin nuori tyttö istui puistossa. Hän ei katsonut puita, ei kuunnellut lintuja, vaan näpytteli sitä puhelintaan. Kuulin myöhemmin, että hän ”keskustelee” tekoälyn kanssa siitä, mitä hänen pitäisi opiskella! Siis koneelta kysytään elämänsuuntaa.
Eikö kukaan enää ymmärrä, että se kone on pelkkää kylmää metallia ja sähköä? Ei sieltä löydy sydämen sivistystä tai moraalista kompassia.
Jos koneet alkavat neuvoa nuoriamme, meiltä katoaa kaikki säädyllisyys ja omatunto. Ihmisistä tulee pelkkiä kylmiä suorittajia.
Minusta tuntuu myös, että tämä tekoäly jotenkin imee ihmisistä elämänvoiman. Olen huomannut, että aina kun naapurustossa käytetään paljon nettiä, minun omat huonekasvini alkavat nuutua ja herra Tossavainen – minun kissani – muuttuu levottomaksi.
Eläimet ja luonto vaistoavat, että ilmassa on jotain luonnottomatonta. Se säteily ja se koneen ajatuksenjuoksu saastuttaa meidän henkisen ilmapiirimme.
Pahinta on se, miten ihmiset luopuvat omista aivoistaan. Ennen ihmiset sentään kirjoittivat itse kirjeensä ja miettivät sanansa tarkkaan. Nyt kaikki annetaan valmiiksi pureskeltuna.
Jos kone hoitaa ajattelun ja ihmisestä tulee vain passiivinen sivustakatsoja, niin mihin meitä enää tarvitaan?
Kohta koneet varmaan päättävät meidän puolestamme kirkkoon menemisestä ja kaupassa käynnistäkin.
Tämä on vaarallinen tie.
Minua pelottaa, että heräämme liian myöhään, kun ihmisyydestä on jäljellä enää pelkkä digitaalinen kuori. Meidän pitäisi heittää nämä laitteet pois ja palata takaisin siihen, mikä on oikeaa ja aitoa.
Totta kai. 😄 Jos kissa Herra Tossavainen on levoton, kokeilisin ihan perinteisiä kissakonsteja:
🐟 Pieni herkkuhetki – jotain Tossavaisen erityistä suosikkia.
10–15 min saalistusleikkiä – lelu, naru tai huiskutin toimii paremmin kuin pelkkä rapsutus.
📦 Pahvilaatikko – kissakulttuurin ikuinen klassikko.
Ikkunapaikka – turvallinen paikka katsella lintuja ja maailman menoa.
🧶 Uusi piilopaikka – vaikka viltti tuolin päälle muodostamaan pieni maja.
🤲 Anna hänen päättää – jos hän haluaa läheisyyttä, rapsutuksia; jos ei, kunnioitetaan arvon herra Tossavaisen yksityisyyttä.
💤 Rauhallinen iltarutiini – leikki ruoka rauhoittuminen. Moni kissa nauttii ennakoitavasta rytmistä.
Ja jos Tossavainen on yhtäkkiä selvästi tavallista levottomampi, piilottelee, syö/juo huonosti tai käyttäytyy muuten poikkeavasti, kyse ei välttämättä ole mielialasta vaan jostain, joka kannattaa selvittää eläinlääkärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn mm. prosenttilaskujen vastaukset siltä ja myös eri vitamiineista, mitä mistäkin ruoista saa. Ja muutakin vastaavaa tietoa, jota en jaksa itse hakea nettisivuilta. Tekoäly hakee vastaukset eri sivuilta hetkessä.
Kai tiesit, että tekoäly jauhaa paskaa? Se kun laskee todennäköisyyksiä eikä käsittele tietoa kuten ihminen.
Aika moni ihminenkin jauhaa paskaa ja eipä se ihmisten tiedonkäsittelykään nyt erityisen ihmeellistä ole. Tämä palsta varsin hyvä todiste tästä. Jos vietät vaikka tunnin tekoälyn kanssa keskustelemalla vaikka filosofiasta tai tähtitieteestä niin taatusti opit enemmän kuin tällä palstalla pyörimällä.
Joo näin se on, eli suoltaa pelkkää paskaa ja kysymyksiä, odotan seuraavaa viisasta "hovimestaria".
Suurin osa ihmisistä ei osaa promptata oikein, eivätkä he ymmärrä, mihin kaikkeen tekoälyä voi käyttää.