Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisitteko käydä tai asua viellä joskus Venäjällä?

Vierailija
27.08.2026 |

Haluaisitko asua joskus viellä Venäjällä? Minun mielestä Venäjä on erittäin hieno maa ja siellä on paljon asioita mitä ei voi nähdä muualla. Venäjässä on todella paljon kauniita paikkoja, esimerkiksi Pietari ja Moskova, missä on hienot rakennukset ja isot kadut. Myös luonto on siellä todella mahtava, koska maa on niin iso ja siellä löytyy metsää, järviä, vuoria ja paljon lunta talvella.

Venäjän kulttuuri on myös kiinnostava ja sillä on pitkä historia. Siellä on paljon vanhoja rakennuksia, museoita ja kirkkoja, jotka näyttää erittäin hienolta. Venäläinen ruoka on minun mielestä kanssa hyvää, esimerkiksi borssi, pelmenit ja blinit. Ihmiset voi olla alussa vähän vakavia, mutta kun tutustuu paremmin niin ne voivat olla erittäin ystävällisiä ja vieraanvaraisia. Jos joskus olisi mahdollisuus asua Venäjässä, minä haluaisin kokeilla sitä, koska olisi mielenkiintoista nähdä millaista tavallinen elämä siellä oikeasti on.

Kommentit (355)

Vierailija
121/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se nykyään onkin hiuksia nostattavaa kun kummankin suuren ja kaikenlisäksi ydinasevaltion johdossa on samanlainen seniili ukonhorisko.

Näitä ovat Putin, Kim Iljong, Iranin papit. Trump ei kuulut tähän joukkoon, siellä on sananvaltaa muillakin sentään. Trump ei ole aloittanut sotia, vaan vastannut uhkiin. 

Onkos se Iranin sotakin putleria mukaillen pelkkä erikoisoperaatio.

Vierailija
122/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä olisi kiinnostava nähdä miten ihmiset juhlii erilaisia juhlia. Esimerkiksi uusi vuosi siellä on varmasti aika iso tapahtuma ja kaikki tekee eri tavalla. Olisi hauska olla joku ilta venäläisessä perheessä ja nähdä mitä ruokaa he tekee ja mitä tapoja heillä on.

Myös venäläiset elokuvat ja musiikki kiinnostaa minua vähän. Joskus kuuntelen niitä vaikka en ymmärrä kaikkia sanoja. Kieli kuulostaa minun mielestä hienolta ja erilaiselta. Ehkä jos olisi Venäjässä enemmän aikaa, voisin oppia puhumaan sitä paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjällä olisi kiinnostava nähdä miten ihmiset juhlii erilaisia juhlia. Esimerkiksi uusi vuosi siellä on varmasti aika iso tapahtuma ja kaikki tekee eri tavalla. Olisi hauska olla joku ilta venäläisessä perheessä ja nähdä mitä ruokaa he tekee ja mitä tapoja heillä on.

Myös venäläiset elokuvat ja musiikki kiinnostaa minua vähän. Joskus kuuntelen niitä vaikka en ymmärrä kaikkia sanoja. Kieli kuulostaa minun mielestä hienolta ja erilaiselta. Ehkä jos olisi Venäjässä enemmän aikaa, voisin oppia puhumaan sitä paremmin.

Joo, tuo kuulostaa kyllä aika kiinnostava! Minäkin olen aina ajatellut että venäläisissä juhlissa on varmasti ihan oma tunnelma. Olisi hauska nähdä mitä kaikkea siellä tehdään uutena vuonna ja mitä ruokia ihmiset laittaa. Myös musiikkia olisi kiva kuunnella paikan päällä, kun varmasti tuntuu erilaiselta kun ympärillä kaikki puhuu venäjää. Voisi olla kyllä hieno kokemus nähdä semmoinen juhla itse.

Vierailija
124/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa kurjuuteen, rumuuteen ja rycdän lemuun? 😂

Vierailija
125/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viipurissa voi nähdä vielä 1930-luvun suomalaisen infran. Ei hyvin mene.

Vierailija
126/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhoutunut Moskova olisi hieno nähdä 

Mun mielestä on surullista, että historiallisesti upeat rakennukset tuhoutuvat sodassa oli ne sitten minkä osapuolen tahansa.

Vierailija
127/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhoutunut Moskova olisi hieno nähdä 

Mun mielestä on surullista, että historiallisesti upeat rakennukset tuhoutuvat sodassa oli ne sitten minkä osapuolen tahansa.

Niin

Vierailija
128/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kyllä käydä siellä. Se, ettei ole samaa mieltä maan nykyisen hallinnon kanssa, ei tarkoita, että koko maata pitäisi vältellä loppuelämän ajan. Venäjällä minua kiinnostavat erityisesti sen arkkitehtuuri, taide ja kirjallisuushistoria. 

Vierailija
129/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjässä olisi minusta kiinnostava nähdä ihan tavallisia asioita. Esimerkiksi mennä aamulla kahville johonkin pieni paikka ja sitten katsoa kaupungilla ihmisiä. Ehkä löytää joku vanha kirjakauppa tai markkina missä myydään kaikenlaisia tavaroita.

Minä myös haluaisin kuulla venäjän kieltä ympärillä koko päivä, koska silloin sitä oppii varmasti paremmin. Välillä varmasti ymmärrän väärin mitä ihmiset sanoo, mutta ei se haittaa paljon. Sitten illalla voisi mennä syömään jotain paikallinen ruoka ja kävellä vähän kaupungilla. Sellainen päivä olisi minusta jo hyvä.

AP vastailee itselleen :)

Vierailija
130/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tekisi mieli, koska siellä olisi kiva nähdä miten ihmiset viettää tavallista arkipäivää. Haluaisin käydä vaikka paikallisessa torissa ja pienissä kaupoissa, missä ei ole niin paljon turisteja. Myös yöelämä kiinnostaisi vähän, kun Venäjällä on paljon erilaisia kahviloita ja paikkoja missä ihmiset käy tapaamassa kavereita.

Olisi myös hauska nähdä venäläistä urheilua ja ehkä mennä katsomaan joku jääkiekkopeli. Minusta siellä on urheilussa oma tunnelma mitä Suomessa ei ihan samalla tavalla ole. Lisäksi haluaisin ostaa jotain pieniä paikallisia tavaroita muistoksi, eikä mitään tavallista turistijuttua. Uskon että matkasta tulisi aika erilainen kokemus ja sen takia haluaisin mennä vielä joskus.

Kuinka monta vastausta AP meinaa laittaa ketjuunsa :)

Vierailija
131/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt koskaan. En ole kuullut että kukaan olisi käynyt, paitsi yksi nainen turistibussilla, toi mukanaan lihottavaa valkosuklaata itselleen ja namia. Olemme motissa pienessä Suomessa, varsinkin köyhät. Ja tuskin koskaan käydään Venäjällä saati Ruotsissa. Ei edes Virossa ellei se järjesty. Jos rahaa olisi varmaan kohde on Euroopassa.

Vierailija
132/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt. Haluaisin käydä kaupungissa, josta esivanhempani muinoin lähti Suomeen (ei vapaaehtoisesti). Haluaisin käydä myös entisissä suomalaisissa kaupungeissa: Viipuri, Käkisalmi, Sortavala. Myös karhumäessä, jossa lähisukulaiseni  taisteli venäjää vastaan. 

Vierailija
133/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL igor

Vierailija
134/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjällä minusta olisi hauska olla kesällä, koska siellä voi mennä eri paikkoihin ilman että on koko ajan kiire. Voisi ottaa joku pieni laukku mukaan ja lähteä vaikka junalla toiseen kaupunkiin. Matkalla voisi ostaa asemalta jotain syötävää ja katsoa maisemia ikkunasta, vaikka ei aina tietäisi mitä paikkoja tulee vastaan.

Illalla olisi kiva mennä johonkin puistoon ja istua siellä vähän aikaa. Ehkä ihmiset pelaa jotain tai käy kävelemässä perheen kanssa. Minusta juuri tämmöinen tavallinen päivä voisi olla Venäjällä kiinnostava, koska ei tarvitse tehdä mitään erityistä että saa hyvän kokemuksen.

Olet varmasti itsekin venäläinen. Aika harva suomalainen tuollaista tekisi (varsinkaan nyt).

Vierailija
135/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan ehdottomasti mennä käymään Venäjällä, kunhan rajat taas aukeavat.

Vierailija
136/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin matkustaa kaikkiin maailman maihin, myös Venäjälle ja Pohjois-Koreaan. Olen erityisen kiinnostunut eri maiden kulttuureista, antropologiasta, arkkitehtuurista ja luonnosta. Vaikka jokin maa olisi poliittisesti tai muuten ongelmallinen, se voi silti olla mielestäni erittäin kiinnostava matkakohteena omalla tavallaan juuri siksi, että se on kontroversaali ja poikkeaa monin tavoin muusta maailmasta. 

Vaikka jonkin maan poliittinen ilmapiiri olisi hyvin ristiriitainen, se ei tarkoita, etteikö maassa olisi paljon muuta kiinnostavaa. Jokaisessa maassa on oma luontonsa, arkkitehtuurinsa, historiansa, ruokakulttuurinsa ja paikallinen elämäntapansa, jotka kiinnostaa. Mielestäni maa ei ole yhtä kuin sen hallinto.  Samaten rajoitetuissa ja sorretuissa yhteiskunnissa elää myös tavallisia ihmisiä, joilla voi olla hyvinkin erilaisia näkemyksiä kuin maan hallinnolla.

Vierailija
137/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt useasti ja kulkenut mm koko venäjän halki. pietaria ja moskovaa monesti mainostetaan, mutta on syytä tiedostaa suurimman osan venäjästä olevan aivan hirvittävässä kunnossa olevaa infraa tai pelkkää tyhjää. Toinen toistaa karseampia paikkoja.

Mutta tulipa nähtyä niin tietää mistä puhuu. venäjän aloittaman sodan vuoksi en tule astumaan sinne enää ikinä.

Totta.  Jos käy vain Pietarissa tai Moskovassa, se ei kerro vielä yhtään mitään maan todellisesta ilmeestä.

Venäjä on yksi suuri kaatopaikka ja rytöläjä.  

Joku ihaili kauniita kirkkoja.  No oletko käynyt vaikkapa Novgorodissa, jossa niitä kirkkoja ja luostareita on tosiaan joka mutkassa.  Se on ihmeellistä sinänsä, joten se toki tekee vaikutuksen.  Mutta missä kunnossa ne kirkot on...  Kamalaa katsoa.

Ja Pietarissakin on muuten ihan hirvittävän näköisiä kerrostaloja, niin kuin kaikkialla maassa.

Jos jotain on hienoa, niin vieressä on heti jotain ihan järkyttävän rumaa.

Vessakulttuurista on varmaan niin paljon kirjoitettukin, että jätän mainitsematta enempää.

Olen tosi paljon matkustanut siellä, mutta nyt en enää mene.  Meni täysin maku siihen maahan tämän sodan takia.  Ennen kävin ihan mielenkiinnosta, mutta kiinnostus loppui yhdessä päivässä.

Vierailija
138/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitu.

Vierailija
139/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt. Mietin 10 vuotta sitten, että voisihan sitä joskus Pietarissa käydä. No en mieti enää. Katsotaan 10 vuoden päästä aikasintaan, mikä tilanne.

Vierailija
140/355 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä päivänä Suomi ja Venäjä yhdistyvät jälleen, koko maailma pysähtyy seuraamaan historiallista hetkeä. Moskovan kirkkojen kellot soivat päiväkausia, kadut täyttyvät ihmisistä ja kaikkialla puhutaan uuden aikakauden alkamisesta. Vuosikymmenten rajat ja vastakkainasettelut väistyvät, kun kaksi kansaa julistaa aloittavansa yhteisen tulevaisuuden.

Ja kaikki lupaavat puhua aina suomea siitä hetkestä lähtien :) Ihanaa. Helsinki pysyy pääkaupunkina ja Moskova raportoi Suomen presidentille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä