Uskotko että ihmisillä on luoja?
Mieti esimerkiksi auton moottoria. Onko moottori jotenkin vain ilmestynyt tyhjästä vai onko joku sen suunnitellut ja rakentanut?
Mieti ihmisen kehoa ja miten monimutkainen se on.
Kommentit (395)
"Jumala ei luonut mitään tyhjästä. Oli ainetta, jonka hän laittoi järjestykseen"
Mistä se aine on siis tullut jos Jumala ei ole sitä jossain vaiheessa luonut tyhjästä? Vai sanotko että ainekin on aina ollut olemassa kuten Jumala?
Jos näin niin silloin voimme poistaa koko jumalan tarpeettomana koska aina on sinun mukaasi voinut aina olla olemassa.
Eli aineen on joku luonut jumala tyhjästä tai sitten se on ollut aina olemassa. Kumpaa mieltä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko Luojaan. Uskon alkuräjähdykseen ja evoluutioon.
Villaukkakin syntyy kun räjäyttää lankakerän. Ja talot syntyvät räjäyttämällä lautakasan🤣🤣🤣
Alkuräjähdys (ja on yleisesti tiedossa, että räjähdys nimityksen käyttö oli virhe, koska se ei ollut kirjaimellinen räjähdys) on teoria, mutta sentään sitä sivuavia asioita voi tutkia ja todentaa, ja tutkimuksen edetessä löydökset joko puoltavat tai vastustavat teoriaa. Niin tiede toimii.
Mitäs taivaan tai luojan olemassaoloon liittyen voi tutkia ja todentaa? Sanoa että "se nyt vaan on niin"
Mikään ei synny itsestään tyhjästä. Ei räjähdystä, jos ei ole ainetta joka sen räjähdyksen saa aikaan. Kaiken takana on joku, joka saa aikaan reaktion. Mitään ei ole, jos ei joku ole sitä alkuunpannut. Mitään keksintöä ei ole, jos ei ole joku joka sen luo. Maailmankaikkeus on ääretön järjestelmä. Se ei todellakaan ole syntynyt tyhjästä. Kaiken takana on Luoja, joka sen on saanut aikaan.
Lumiukkokaan ei synny itsestään, ellei sitä joku rakenna. Netti ei toimi, jos ei joku sitä kehittänyt. Teknologia ei mene eteenpäin ilman että joku ei sitä kehitä. Sähköä ei ole, ellei joku keksinyt miten sen saa aikaan. Ihmiset ovat kehittyneet vuosituhanten saatossa, ja nykyään osataan tehdä asioita joita ei aiemmin osattu. Aivan samoin on maailmankaikkeuden, kaiken takana on Luoja, joka sen on saanut aikaan.Ainoastaan uskonnothan väittävät jonkin - Jumalan - syntyneen tyhjästä.
Alkuräjähdys EI ollut räjähdys, vaan nykyisen maailmankaikkeuden laajeneminen erittäin kuumasta ja tiiviistä pisteestä.
Jos se oli kuuma ja ja tiivis piste, se oli Luoja, joka sen laajenemisen sai aikaan. Mikään reaktio ilman alullepanijaa ei lähde tyhjästä
No eihän se lähtenytkään tyhjästä. Toki tuo koko ajatus on vain ihmismielen luoma. Ihmismieli kuvittelee, että koko maailmankaikkeuden on toimittava niin kuin asioiden ihmisen arkielämässä.
Kuka sen luojan siis sitten on luonut? Kuka sen on pannut alulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon asioita. Evoluutio on vain teoria. Samoin alkuräjähdys. Jumala/luoja sen sijaan on totta. Raamattu todistaa sen.
Eli olet sitä mieltä että evoluutioteoria on todisteisiin perustuva, testattu ja toimivaksi havaittu, havainnot ristiriidattomasti selittävä selitysmalli? Vai onko käynyt niin, että joku moraaliton saarnaaja on valehdellut sinulle siitä, mitä tieteellinen teoria tarkoittaa ja sinä olet täysin olemattoman yleissivistyksesi takia niellyt tuon valheen?
"Fysiikka ja kemia ovat Luojan aikaansaannosta. "
Tuo on väite joka pitäisi jotenkin todistaa. Miksi fysiikka ja kemia eivät voi olla vain sen kuvaamista mitä aineen yleiset ominaisuudet nyt saavat aikaan? Eli koska on olemassa jotain, ne reagoivat keskenään tietyllä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainoastaan uskonnothan väittävät jonkin - Jumalan - syntyneen tyhjästä. "
Lisäksi tuo jumala yleensä luo koko maailman tyhjästä. Eli uskonnot väittävät valtavia asioita tapahtuvan tyhjästä.
Tiede taas ei väitä.
Jumala ei luonut mitään tyhjästä. Oli ainetta, jonka hän laittoi järjestykseen
Eli aine onkin aina ollut olemassa? Sittenhän koko kuvio ei enää kaipaa Jumalaa selitykseksi.
Sitten uskon jumalaan kun jumala tekee minulle selväksi itse että jumala on ja hän on oikeasti jumala ja se sen pystyy tekemään. Toisen ihmisen sanalla tai sillä että se tuo kirjan ja väittää että se ihmisen luoma kirja on mukamas jumalan sanaa mitä kaikki on ainoastaan tehnyt. Ei ole yhtään mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villaukkakin syntyy kun räjäyttää lankakerän. Ja talot syntyvät räjäyttämällä lautakasan🤣🤣🤣
Oletko oikeasti niin tietämätön, että luulet että alkuräjähdyksellä tarkoitetaan samaa kuin kemiallisella räjähdyksellä? Ja luuletko että joku väittää että alkuräjähdys olisi suoraan muodostanut planeetat eläimet yms.
Ollakseen kreationisti, ihmisen täytyy olla tietämätön ala-aste -tason perustiedosta.
Ei tietenkään ole noin mene.
Kaiken kehityksen takana on Luoja. Olipa se sitten räjähdys, evoluutio tai mikä hyvänsä, jolla maailmankaikkeus on syntynyt, sen takana on Luoja, joka sen on saanut aikaan.
"Kaiken kehityksen takana on Luoja. Olipa se sitten räjähdys, evoluutio tai mikä hyvänsä, jolla maailmankaikkeus on syntynyt, sen takana on Luoja, joka sen on saanut aikaan."
Miksi sellainen luoja tarvitaan? Miksi kaikki ei vain voi olla ollut aina olemassa ihan kuten jumalankin väitetään aina olleen?
Vierailija kirjoitti:
"Kaiken kehityksen takana on Luoja. Olipa se sitten räjähdys, evoluutio tai mikä hyvänsä, jolla maailmankaikkeus on syntynyt, sen takana on Luoja, joka sen on saanut aikaan."
Miksi sellainen luoja tarvitaan? Miksi kaikki ei vain voi olla ollut aina olemassa ihan kuten jumalankin väitetään aina olleen?
Ne tarvitsee siksi sen luojan että on joku johon nojautua kun jotain ei tiedä ja kun tarvitsee tukea elämän hankaluuksissa. Kaikki ei pysty siihen että meidän ei ole tarkoituskaan tietää kaikkea. Esim. Muiyakin syitä löytyy. Esim aivopesty osa lapsesta asti siihen yhden kirjan lukemiseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainoastaan uskonnothan väittävät jonkin - Jumalan - syntyneen tyhjästä. "
Lisäksi tuo jumala yleensä luo koko maailman tyhjästä. Eli uskonnot väittävät valtavia asioita tapahtuvan tyhjästä.
Tiede taas ei väitä.
Jumala ei luonut mitään tyhjästä. Oli ainetta, jonka hän laittoi järjestykseen
Eli aine onkin aina ollut olemassa? Sittenhän koko kuvio ei enää kaipaa Jumalaa selitykseksi.
Jos aina olemassa olleen aineen "alkuräjähdyksen" syy on se, mihin tässä keskustelussa tarvitaan Jumalaa, kannattaisi katsoa, mitä universumin alun tutkijat sanovat alkuräjähdyksen syystä.
Mielestäni siinä pätevät kyllä termodynamiikan pääsäännöt (energia säilyy ja muutoksissa entropia kasvaa) ja Einsteinin yhtälö sekä gravitaatio plus muutkin fysiikan lait. Jääkö jotain, mitä näillä ei voida selvittää?
Kyllä se näin on, jokin suurempi voima on olemassa. Se on minullekkin niin monesti todistettu.
Välillä kiukuttelen ja meinaan etten usko enää yhtään , jos joku asia menee päälaelleen, mutta kyllä minut siitä suosta taas ylös nostetaan.
Sattumiin en usko.
Auton moottori on ihmisapinan järjelle mahdollista käsittää.
Se on tehty erilaisista metalleista ja materiaaleista, ja ihminen on sen suunnitellut.
Ihmisapinan aivoille taas ei oikein mahdu maailmankaikkeuden mysteerit, kvanttifysiikka, ajan suhteellisuus.
Jo avaruuden laajeneminen yritetään kuvitella "mihin se laajenee" joka on sekin hölmö kysymys. AIka-avaruus (ja jotain mitä emme vielä tiedä) tekee itse itseään eikä ole mitään "jotain" mihin se laajenee. Nämä alkavat mennä yli hilseen.
Tieteellisestä näkökulmasta emme ole vielä ksokaan tarvinneet jumalia tai keijukaisia koska mitä pidemmälle tiede menee, sitä vähemmän tilaa jää tällaisille olennoille. Mutta tuleeko joskus vastaan raja, mitä pidemmälle simpanssiaivomme eivät enää pysty selittämään asioita, vaikka kuinka edistyisimme kvanttifysiikassa? Tähän väliin todennäköisesti yritetään tunkea joko jumalia, tai nostaa kädet pystyyn, että tätä emme saa selville.
Jos kyseessä on jumala, se vain siirtää selitystä pidemmälle; kuka sitten loi jumalan? Jos jumala oli aina, miksei maailmankaikekus voisi olla ollut aina ja ilman jumalia? Kuka loi jumalan luojan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti niin tietämätön, että luulet että alkuräjähdyksellä tarkoitetaan samaa kuin kemiallisella räjähdyksellä? Ja luuletko että joku väittää että alkuräjähdys olisi suoraan muodostanut planeetat eläimet yms.
Ollakseen kreationisti, ihmisen täytyy olla tietämätön ala-aste -tason perustiedosta.
Ei tietenkään ole noin mene.
Kaiken kehityksen takana on Luoja. Olipa se sitten räjähdys, evoluutio tai mikä hyvänsä, jolla maailmankaikkeus on syntynyt, sen takana on Luoja, joka sen on saanut aikaan.
Miksi sillä täytyy olla luoja? Jätit kokonaan perustelematta väitteesi.
"Sattumiin en usko."
Onko mielestäsi maailmankaikkeuden pienimmälläkin tapahtumalla siis aina joku ihan tietty tarkoitus ja suunnitema sen takana?
Uskon sitten kun jumala itse tekee asian selväksi. Ei muitten ihmisten sana tai ihmisten kirjoittamat kirjat merkkaa mitään siinä asiassa. Ainoastaan jumala voi tehdä sen selväksi. Ihmiset voi väittää mitä kirjaa vain yhdessä jumalan sanaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se näin on, jokin suurempi voima on olemassa. Se on minullekkin niin monesti todistettu.
Välillä kiukuttelen ja meinaan etten usko enää yhtään , jos joku asia menee päälaelleen, mutta kyllä minut siitä suosta taas ylös nostetaan.
Sattumiin en usko.
Minä ainakin itse olen aina itseni siitä suosta ylös loppujen lopuksi nostanut. Olen ollut maassa satoja kertoja olen tuntenut ja olen tuntenut paljon eri asioita. Joskus kokeilin rukoilemistakin. Ei auttanut minua paskan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe yhtään ainutta syytä uskoa, että ihmisellä olisi sen kummempi luoja kuin maailmakaikkeus. Mikään ei viittaa sellaiseen.
Sinä sanot että "mikään ei viittaa sellaiseen (luojaan)."
Toinen ihminen vieressä voi vain ihmetellä kuinka sokea oletkaan, kun aivan kaikki julistaa tuota Luojaa! Kaikki elävä, kaikki järjestelmällisyys ja monimutkaisuus.
Miten monimutkaisuus julistaa luojasta? Mikä on se raja monimutkaisuutta, joka voi selittyä ilman luojaa? Kukaan monimutkaisuuteen Luojan todisteena vetoava ei koskaan osaa kertoa tuota, vaan joko pakenee keskustelusta tai sanoo, että kaikki todistaa luojasta riippumatta monimutkaisuudesta, mikä tarkoittaa että monimutkaisuudelle ei olekaan mitään väliä, toisin kuin he juuri äsken epärehellisesti väittivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattumiin en usko.
Minä ainakin itse olen aina itseni siitä suosta ylös loppujen lopuksi nostanut. Olen ollut maassa satoja kertoja olen tuntenut ja olen tuntenut paljon eri asioita. Joskus kokeilin rukoilemistakin. Ei auttanut minua paskan vertaa.
Kokeile jonkun toisen uskovan rukoilevan sun puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Uskon kuitenkin siihen että maailmaan on jokin määrittänyt säännöt. Sen takia me esimerkiksi tarvitsemme ruokaa ja joudumme ulostamaan ja virtsaamaan.
Kannattaa miettiä toisesta suunnasta. Tarvitsemme ruokaa, ja joudumme kakkimaan ja pissimään, koska tähän maailmankaikkeuteen sattui tulemana juuri tällaiset luonnonlait. Maailmankaikkeuden kannalta ihmisellä ei ole mitään merkitystä, mutta sen lait mahdollisivat elämän maapallolla ja todennäköisesti monella muulla planeetalla.
Fysiikka ja kemia ovat Luojan aikaansaannosta.