Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko että ihmisillä on luoja?

Vierailija
27.08.2026 |

Mieti esimerkiksi auton moottoria. Onko moottori jotenkin vain ilmestynyt tyhjästä vai onko joku sen suunnitellut ja rakentanut?

Mieti ihmisen kehoa ja miten monimutkainen se on.

Kommentit (395)

Vierailija
241/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoi , taidan kohta lähteä virvelöimään joelta kalaa, sen tiedän kun ahvenen saan niin en ajattele että se on maalle nousseen ihmisolion esi-isä, Väinölle terveisiä sinne jonekkin tuntemattomaan.

Mene ihmeessä. Pohdi siinä kalastuksen ohessa, että miksi sinun pitää netissä tahallaan heitellä provosoivia heittoja sen sijaan, että oikeasti tutustuisit esimerkiksi siihen, mitä evoluutioteoria kertoo ja tarkoittaa. Se ei esimerkiksi väitä ahvenen olevan ihmisen esi-isä, minkä toki hyvin tiesitkin.

Vierailija
242/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En itse asiassa edes muista milloin viimeksi joku aivan perustavaa laatua oleva tieteellinen käsitys olisi kokonaan kaatunut."

Riippuu paljon siitä mikä lasketaan kokonaan kaatumiseksi. Einsteinin suhteellisuusteoria ei kokokaan kaatanut Newtonilaista fysiikkaa. Olisikohan viimeisin todella merkittävän käsityksen täydellinen kaatuminen se, kun Lavoisier osoitti 1770-luvulla, että palaminen johtuu hapesta eikä flogistonista, niin kuin siihen asti oletettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikään ei synny itsestään. Kaiken takana on Luoja. "

Toistat väitteen joka on tehty lukemattomia kertoja. Mitää todistetta sellaiselle ei ole.

Eikä se selitä mistä Jumala on tullut. Se vai siirtää ongelman askeleen taaksepäin.

Perusongelma palstan uskontoketjuissa on, että uskovaiset eivät argumentoi. Tuo on melko epäkohtelias tyyli, kun usein vahvasti argumentteihin nojaaviin viesteihin vastataan lainauksilla tai väitteillä ilman perusteluita. Varsinkin klassinen kehäpäätelmä Raamatun tekstien todistusarvosta itseään koskien olisi suoranaista v*ttuilua toista keskustelijaa kohtaan, mutta olen kallistunut jo sille kannalle, ettei nämä oikeasti ymmärrä ongelmaa ja siksi pysty muuhun.

Vierailija
244/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mikään ei synny itsestään. Kaiken takana on Luoja. "

Toistat väitteen joka on tehty lukemattomia kertoja. Mitää todistetta sellaiselle ei ole.

Eikä se selitä mistä Jumala on tullut. Se vai siirtää ongelman askeleen taaksepäin.

Sinunkaan väitteesi ”Ihmisen tekemät asiat valmistuvat vain jos joku ne tarkoituksella tekee. Luonnossa sitten asiat tapahtuvat kyllä ihan ilman että joku niitä tietoisesti luo”

ei perustu mihinkään muuhun kuin uskomukseen. 
Ajattelutapoja on monia, jokaisella omansa

Ei ole mitään syytä olettaa, että Jumala kasvattaa esimerkiksi jokaisen heinänkorren. Tai pudottaa syksyllä jokaisen lehden. Toki jos toisin oletat, niin sitten oletat, mutta vahvasti epäilen.

Vierailija
245/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se näin on, jokin suurempi voima on olemassa. Se on minullekkin niin monesti todistettu.

Välillä kiukuttelen ja meinaan etten usko enää yhtään , jos joku asia menee päälaelleen, mutta kyllä minut siitä suosta taas ylös nostetaan.

Sattumiin en usko.

Minä ainakin itse olen aina itseni siitä suosta ylös loppujen lopuksi nostanut. Olen ollut maassa satoja kertoja olen tuntenut ja olen tuntenut paljon eri asioita. Joskus kokeilin rukoilemistakin. Ei auttanut minua paskan vertaa.

Kokeile jonkun toisen uskovan rukoilevan sun puolestasi.

Konkretia auttaa toisia enemmän, sanoista tekoihin ja maailmaa voisi pelastaa.

Vierailija
246/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko Luojaan. Uskon alkuräjähdykseen ja evoluutioon. 

Villaukkakin syntyy kun räjäyttää lankakerän. Ja talot syntyvät räjäyttämällä lautakasan🤣🤣🤣

Oletko oikeasti niin tietämätön, että luulet että alkuräjähdyksellä tarkoitetaan samaa kuin kemiallisella räjähdyksellä? Ja luuletko että joku väittää että alkuräjähdys olisi suoraan muodostanut planeetat eläimet yms. 

Ollakseen kreationisti, ihmisen täytyy olla tietämätön ala-aste -tason perustiedosta. 

Ei tietenkään ole noin mene.
Kaiken kehityksen takana on Luoja. Olipa se sitten räjähdys, evoluutio tai mikä hyvänsä, jolla maailmankaikkeus on syntynyt, sen takana on Luoja, joka sen on saanut aikaan.

Miksi sillä täytyy olla luoja? Jätit kokonaan perustelematta väitteesi.

Valmista saa aikaan vain kun joku jolla on viisautta, rakentaa palasista jotain valmista. Ei se  villasukkakaan tai teknologia itsestään synny, vaan se on prosessi joka tapahtuu kun joku vie asiaa eteenpäin. Suunnittelee ja luo, laittaa palasia yhteen, tekee uutta. 

Eli Luojallakin täytyy olla luoja, joka on tehnyt sen palasista valmiiksi. Jos sanot ettei luoja tarvitse omaa luojaansa, siinä tapauksessa joudut myöntämään, että valmiita asioita voi olla olemassa ilman että ne on luotu, mikä taas vie pohjan alkuperäiseltä väitteeltäsi.

Eli miten on, kumpi vaihtoehto lukitaan:

1. Valmiit asiat vaativat luojan, joka vaatii oman luojansa, joka vaatii oman luojanse jne.

2. Valmiita asioita voi olla olemassa ilman että ne on luotu, mikä tarkoittaa, että maailma ei tarvitse luojaa.

En ole missään kohtaa sanonut ettei Luojalla voisi olla omaa Luojaansa.

Ymmärrätkö, että olettaen luojan vaativan aina luojan, ketju ei ikinä katkea ja on siksi mahdoton? Jotain on oltava aina ollut ja jos se on mahdollista, energia on voinut olla aina, eikä se vaadi muuta luojaa.

Vierailija
247/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisikohan viimeisin todella merkittävän käsityksen täydellinen kaatuminen se, kun Lavoisier osoitti 1770-luvulla, että palaminen johtuu hapesta eikä flogistonista, niin kuin siihen asti oletettiin."

Ja tuossakin tapauksessa voidaan kiistellä siitä oliko se kaatunut käsitys edes nykymittapuulla mikään oikea tieteellinen tieto vai enemmänkin vain vanhoihin luuloihin perustuva uskomus joka kaatui heti kun asioita alettiin oikeasti tieteellisesti tutkia.

Vierailija
248/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se näin on, jokin suurempi voima on olemassa. Se on minullekkin niin monesti todistettu.

Välillä kiukuttelen ja meinaan etten usko enää yhtään , jos joku asia menee päälaelleen, mutta kyllä minut siitä suosta taas ylös nostetaan.

Sattumiin en usko.

Minä ainakin itse olen aina itseni siitä suosta ylös loppujen lopuksi nostanut. Olen ollut maassa satoja kertoja olen tuntenut ja olen tuntenut paljon eri asioita. Joskus kokeilin rukoilemistakin. Ei auttanut minua paskan vertaa.

Raamattu opettaa, että Jumala kuulee kaiken, mutta hän ei vastaa myöntävästi kaikkiin rukouksiin. Teksteissä nimetään useita konkreettisia syitä sille, miksi rukous voi jäädä vaille vastausta.

Rikkonaisuudesta tai synnistä: Suhteessa Jumalaan on syntynyt etäisyyttä (Jesaja 59).

Enkeli-ihmiset alkoivat valheellisesti opettamaan että enkeleiltä voi pyytää mitä ikinä vain haluaa ja että kaiken voi saada, perusteena se että "minä ansaitsen kaiken hyvän ja kaiken runsauden" elämääni. Eipä ihme jos tuli pettymyksiä.

Vierailija
249/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Raamattu opettaa, että Jumala kuulee kaiken, mutta hän ei vastaa myöntävästi kaikkiin rukouksiin. Teksteissä nimetään useita konkreettisia syitä sille, miksi rukous voi jäädä vaille vastausta."

Ihan tutkitusti rukoilu ei isoissakaan ihmisjoukoissa ole saanut aikaan mitään sen enempää kuin rukoilemattomuuskaan. Sen vaikutusta ei siis ole voitu minkään kokoisella testijoukolla missään havaita.

Ei se rukoilu auta, on toimittava.

Vierailija
250/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityillä on valta päättää kuka jumala on oikea jumala. Jos jumala tekee selväksi jollekkin muulle kun kristitylle että hän on jumala. Mutta se jumala ei ole kristittyjen päättämä jumala. Se jumala on pakosta väärä. Näin ollen kristityillä on valta päättää kuka ja mikä on oikea jumala.

Vierailija
251/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärrätkö, että olettaen luojan vaativan aina luojan, ketju ei ikinä katkea ja on siksi mahdoton? "

Miksi loputon ketju olisi mahdoton?

Vierailija
252/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla luoja on, kaksikin: isä ja äiti.

Vierailija
253/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon asioita. Evoluutio on vain teoria. Samoin alkuräjähdys. Jumala/luoja sen sijaan on totta. Raamattu todistaa sen. 

Batman, Aku Ankka ja Sauron ovat myös totta, koska heistä on kirjallisia dokumentteja 😁

Vierailija
254/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole ennenkään annettu"

Tuo on muuten heikoin perustelu pitkään aikaan. Pisteet siitä.

" eivätkä kaikki edes haluaisi henkilökohtaisia todistuksia. "

Entäs jos joku haluaisi mutta ei silti saa?

Se oli totta, oli se sitten mielestäsi millaista tahansa. Haluta saa ja toivoa sopii, kiitollisena ottaa vastaan sen mikä annetaan. Sama peli pätee kuten aina ennenkin.

Vierailija
255/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe yhtään ainutta syytä uskoa, että ihmisellä olisi sen kummempi luoja kuin maailmakaikkeus. Mikään ei viittaa sellaiseen. 

Sinä sanot että "mikään ei viittaa sellaiseen (luojaan)."

Toinen ihminen vieressä voi vain ihmetellä kuinka sokea oletkaan, kun aivan kaikki julistaa tuota Luojaa! Kaikki elävä, kaikki järjestelmällisyys ja monimutkaisuus.

Miksi sitten syy monimutkaisuuteen on niinkin yksinkertainen kuin jumala, joka on vain sana. Jumalaa ei selitetä edes Raamatussa ymmärrettävästi, lähinnä siis jätetään selittämättä. Uskovaiselle kaikkeen sopii vastaukseksi "koska jumala". Kas kun ei Kanada.

Vierailija
256/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärrätkö, että olettaen luojan vaativan aina luojan, ketju ei ikinä katkea ja on siksi mahdoton? "

Miksi loputon ketju olisi mahdoton?

Se ei ole mahdotonta, jos perusajatus on se, että jotakin on voinut olla aina. Itse asiassa jotakin on ollut pakko olla aina, huomioiden myös ajan todellisen luonteen.

Tässä tapauksessa lähtökohtana oli, että jos jonkin olemassa olo vaatii alkupisteen, luomisen, se ole voinut olla aina, mikä ei kuulemma ole ollut mahdollista. Ja kristinuskon näkökulmasta luojien ketju tarkoittaisi ääretöntä määrää jumalia, mikä romuttaisi yksijumalisuuden opin.

Vierailija
257/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villaukkakin syntyy kun räjäyttää lankakerän. Ja talot syntyvät räjäyttämällä lautakasan🤣🤣🤣

Alkuräjähdys (ja on yleisesti tiedossa, että räjähdys nimityksen käyttö oli virhe, koska se ei ollut kirjaimellinen räjähdys) on teoria, mutta sentään sitä sivuavia asioita voi tutkia ja todentaa, ja tutkimuksen edetessä löydökset joko puoltavat tai vastustavat teoriaa. Niin tiede toimii.

Mitäs taivaan tai luojan olemassaoloon liittyen voi tutkia ja todentaa? Sanoa että "se nyt vaan on niin"

Mikään ei synny itsestään tyhjästä. Ei räjähdystä, jos ei ole ainetta joka sen räjähdyksen saa aikaan. Kaiken takana on joku, joka saa aikaan reaktion. Mitään ei ole, jos ei joku ole sitä alkuunpannut.  Mitään keksintöä ei ole, jos ei ole joku joka sen luo. Maailmankaikkeus on ääretön järjestelmä. Se ei todellakaan ole syntynyt tyhjästä. Kaiken takana on Luoja, joka sen on saanut aikaan. 
Lumiukkokaan ei synny itsestään, ellei sitä joku rakenna. Netti ei toimi, jos ei joku sitä kehittänyt. Teknologia ei mene eteenpäin ilman että joku ei sitä kehitä. Sähköä ei ole, ellei joku keksinyt miten sen saa aikaan. Ihmiset ovat kehittyneet vuosituhanten saatossa, ja nykyään osataan tehdä asioita joita ei aiemmin osattu. Aivan samoin on maailmankaikkeuden, kaiken takana on Luoja, joka sen on saanut aikaan.

Tajuatko yhtään tuon logiikan takaperoisuutta? "Mitään ei ole, jos ei joku ole sitä alkuunpannut" koskee loogisesti ajatellen myös jumalaa.

Vierailija
258/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoastaan uskonnothan väittävät jonkin - Jumalan - syntyneen tyhjästä. "

Lisäksi tuo jumala yleensä luo koko maailman tyhjästä. Eli uskonnot väittävät valtavia asioita tapahtuvan tyhjästä.

Tiede taas ei väitä.

Jumala ei luonut mitään tyhjästä. Oli ainetta, jonka hän laittoi järjestykseen

Kumma juttu. Vaikka kuinka järjestän sukkiani, ei niiden sekaan synny mitään uutta.

Ja lisäksi ihmetyttää: Mikä sen järjestettävän aineen oli saanut aikaan?

Vierailija
259/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lumiukkokaan ei synny itsestään, ellei sitä joku rakenna"

Mutta vaikka ne lumiukon muodostavat lumihiutaleet muodostuvat täysin säännöllisistä ja ihmisen silmään kauniista kidemuodoista. Ja silti ne muodostuvat ihan fysiikan ja kemian ohjaaminen ilman mitään rakentajaa.

Fysiikka ja kemia ovat Luojan aikaansaannosta. 

Kävitkö sinä onneton edes koulua? Miksi? Miksi opetella mitään vähänkään tieteellistä, jos jumala on luonut kaiken ja voi halutessaan muuttaa pelisäännöt täysin toiseksi?

On myös uskovia tieteentekijöitä, mutta hekään eivät sotke jumalaa työhönsä, koska silloin heidän elämäntyönsä muuttuisi merkityksettömäksi.

Vierailija
260/395 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse asiassa jotakin on ollut pakko olla aina, huomioiden myös ajan todellisen luonteen."

Määritelmällisestihän aika on jonkun muutosta. Jos yhtään mikään ei muutu, ei myöskään ole aikaa.

Josta päästään mielenkiintoiseen kysymykseen jumalan olemuksesta. Aika usein esitetyn väitteen mukaan jumala on ajan ja paikan ulkopuolella toisin kuin materiaalinen maailma. Jos jumala kuitenkin tekee jotain, kuten vaikka luo, hän saa aikaan muutosta eli aikaa. Joten hän ei voi olla ajan ulkopuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi