Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sinusta tulee pian täti!" - miten voi välttää roolin, jos ei yhtään kiinnosta?

Vierailija
27.08.2026 |

Eli jos käy niin että sisar julistaa olevansa raskaana, ja kertoo, että sinusta tulee täti. Ja tädillä on tietty  ääneen sanomaton tai sanottu rooli että pitää ostaa synttäri- ja nimpparilahjat, muistaa soitella, lähetellä kuvia, olla maksuttomana lapsenvahtina, joustaa omasta ajasta, käydä kylässä, osoittaa kiinnostusta jne jne... 😬 mutta entä jos asuu ihan eri puolella Suomea ja oikeasti ei edes kiinnostaisi olla toisen lapsenvahti/sijaishuoltaja. Introverttinä sitä tykkää olla lähinnä omissa oloissaan, ja melu/riitely/itku/sotku aiheuttaa ajatuksenakin jo pahoinvointia....🙄 miten sen voisi ilmaista, että "sori ei kiinnosta täteily, mutta kiva kun kysyit"?

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä roolin? Ei tädillä ole automaattisesti yhtään mitään roolia. Ei siitä tarvitse erikseen mitenkään irtisanoutua. Minun tätini asuivat toisella puolella maata, näin heitä lähinnä häissä ja hautajaisissa enkä koskaan saanut heiltä yhtään mitään. Kuulostat siltä että yrität vaan tehdä itsestäsi jotenkin tärkeän tässä. Eiköhän se siskokin sinut tunne sen verran hyvin että tuskin odottaa sinulta mitään. 

Luulin, että ne olivat ekstroverttejä, jotka pitävät itseään korostetusti sosiaalisesti tärkeinä mutta hups, se olikin tällä kertaa introvertti.

Vierailija
162/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täti susta tulee, halusit tai et. Se miten paljon olet itse tekemisissä on susta itsestäsi kiinni. Ei siitä mitään ilmoitusta tarvitse antaa. Onnittelet raskaudesta ja jatkat elämääsi. 

Tämä. Onnittelet ja olet mukana sen mukaan miten itse haluat. Lapsenvahdiksi ja lahjakoneeksi ei ole pakko ryhtyä. Voi sen sanoa ihan alussa myös ääneen.

Onko tuota syytä ilmoittaa, jos ei toinen ole edes mitään pyytänyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain nuorena vauvan ja siskoni asui lähellä niin auttoi mielellään vauvan hoidossa ja myös anoppini joka asui naapurissa. Meillä ei kieltäydytty auttamasta jos oli aikaa, samoin toisinpäin kun siskoni sai vauvan. Meillä on edelleen hyvät sopuisat välit. Tällä hetkellä äitimme  perunkirjojen hoito ja siihen liittyvöt asiat.

Hän itsekin halusi lapsia. Velalle tuo ei olisi mukavaa. Sulla on vihdoinkin vapaata ja pitääkin hoitaa vauvaa. 

Ei kai vela ole välttämättä sama kuin lasten vihaaja? Vela ei vaan halua omia lapsia, ja syyt voivat olla erilaisia. Sen lisäksi sinä vaikutat vihaavan muita ihmisiä ja etenkin lapsia.

Näitä sanoja väärinkäytetään.

Normaaleja veloja varmaan kans ketuttaa, kun lapsivihaaja heiluttaa vela-korttia ja pilaa maineen.

Sama ihmisvihaajissa ja introverteissä.

Vierailija
164/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä roolin? Ei tädillä ole automaattisesti yhtään mitään roolia. Ei siitä tarvitse erikseen mitenkään irtisanoutua. Minun tätini asuivat toisella puolella maata, näin heitä lähinnä häissä ja hautajaisissa enkä koskaan saanut heiltä yhtään mitään. Kuulostat siltä että yrität vaan tehdä itsestäsi jotenkin tärkeän tässä. Eiköhän se siskokin sinut tunne sen verran hyvin että tuskin odottaa sinulta mitään. 

Luulin, että ne olivat ekstroverttejä, jotka pitävät itseään korostetusti sosiaalisesti tärkeinä mutta hups, se olikin tällä kertaa introvertti.

Ei ekstroversiolla ja introversiolla ole mitään tekemistä huomionkipeyden tai narsismin kanssa. Miksi sekoitat asioita?

Vierailija
165/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apn ei ainakaan suostua kummiksi kun jo tädiksi tuleminen kammoksuttaa. Itse olen ollut tätieni kanssa paljon tekemisissä, saanut apuakin tarvittaessa. Meidän suvussa tädit ovat tärkeitä.

Ihana kuulla tässä suku- ja lapsivihamielisessä ketjussa ja maailmassa tällainenkin kommentti.

Surullista, miten perhe ja suku ei nykyään ole missään arvossa monille. Siitä kuitenkin voi saada paljon iloa, voimaa ja tukea. Useimmiten nämä asiat alkavat kiinnostaa kun ihminen vähän vanhenee.

Minulla on läheinen perheyhteisö, joka käsittää myös lapsettoman siskoni. Arvostan sitä ihan valtavasti. Lapseni ja lapsenlapsensa rakastavat siskoani ja tiedän, että kun hän vanhenee, heissä on siskolleni tuki ja turva.

Yritä sinåkin ymmärtää sieltä pinkistä kuplastasi että kaikki ei yksinkertaisesti ole läheisiä sukulaisten kanssa eri syistä, ai niin et pysty koska "mulla on näin niin muillakin pitää olla".

Pidä rauhassa omaa kivaa ja örkkeile keskenäsi ihan niin paljon kuin tykkäät. 

Vierailija
166/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinusta tulee pian täti!" - miten voi välttää roolin, jos ei yhtään kiinnosta?

Osta lehmä. Ja laita se ojaan.

Vierailija
167/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lla keulii, olettaa tädin tehtäväksi toimia lapsenvahtina ym apuna: "ääneen sanomaton tai sanottu rooli"

Ei tuollaista velvollisuutta ole, vaikka kuinka uhriudut jo etukäteen katkerana omaan sinkkuuteesi.

Vierailija
168/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että oikeasti ap:ta ahdistaa ajatus siitä  että hänen vanhempansa keskittyvät nyt lapsenlapseen eikä häneen, joulut ei ole enää kuin ennen ja perheen huomio ei ole enää hänessä. Ap on tainnut olla perheen vauva.

Vierailija
169/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että oikeasti ap:ta ahdistaa ajatus siitä  että hänen vanhempansa keskittyvät nyt lapsenlapseen eikä häneen, joulut ei ole enää kuin ennen ja perheen huomio ei ole enää hänessä. Ap on tainnut olla perheen vauva.

Tämä. Aloittaja kokee kateutta ja huonommuutta kun sisko aloittaa elämässään uuden vaiheen ja todennäköisesti lähentyy vanhempiensa kanssa uudella tavalla. Pitää sitten kehittää jotain kriisiä siitä miten tädillä muka on raskas ja merkittävä rooli. "Eikö kukaan ajattele minua ja tunteitani?" 

Vierailija
170/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastikin ihmiset vihaa sukuaan ja lapsia näin paljon!? Kamalaa luettavaa ja mitä lapsivastaisempi kommentti, sen enemmän yläpeukutetaan. Jos joku sanoo pitävänsä sukulaislapsistaan ja iloutsevansa heidän seurassaan, niin jopas alapeukkuja satelee. En voi ymmärtää. Oikein rehvastellaan miten vähän ollaan tekemisissä.

Miksi ajattelet, että se on kenenkään vihaamista jos ihmiset tykkää olla omissa oloissaan? Esim. Introvertit viihtyy yksin.

Sehän se vihaamista on jos ihmisiä pakotetaan väkisin olemaan yhteyksissä ihmisiin, joihin ei halua olla yhteyksissä. Se on väärin.

Tuskin sinäkään olisit tyytyväinen jos joku alkaisi painostaa sinua olemaan henkilöön X tai Y yhteydessä, vaikka sinua ei kiinnostaisi. Se on itsekästä, että vaaditaan muilta.

Olen eri.

Meidän suvussa sinun kaltainen ihminen jätettiin pärjäämään yksin vakavan sairautensa kanssa. Mitään vastakaikua tai mielenkiintoa ei ollut omaa lähisukua kohtaan  ennen kun itse tarvitsi apua. Ei kertaakaan käynyt sisarusten lapsia edes katsomassa ja omat vanhemmat jätti muiden sisarusten autettavaksi. Nyt tätä ”introverttia” pitäisi auttaa arjessa ja ties missä. Sai tasan sitä mitä tilasi. Hänellä on silti pokkaa edelleen itkeä tästä, miksi häntä ei auteta. Introvertti voisi joskus ajatella muitakin kuin itseään.

Introverttiys ja itsekkyys on ihan eri asioita.

Voisi myös sanoa, että itsekästä on sekin kun yrittää kontrolloida muita ja muiden elämänvalintoja arvostelemalla niitä suoraan tai rivien välistä. Jokainen eläköön niin kuin itse haluaa elää. 

Vierailija
171/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä aina olla semmoinen erilainen, kärttyinen ja erakoitunut täti-ihminen. 

Miksi vedät johonkin äärilaitaan.    Jokaisella oma elämä elettettävänä.   Jokin toisen hnekilön tuoma sivuhaara moninaisine velvotteineen on mahdoton ajatus.

Ei lähipiiriä saa rekrytoida  kantamaan hoito- tai kasvatusvastuuta  tai jopa elatusvastuuta mm lahjojen mudossa.  Toisen  tekemä lapsi ei saa olla rasite tai suorastaan painostusmutoinen rahareikä.

Toki       satunnainen apu    hädässä    kuten hoitoapua mm jos  lapsen oma pperhe sairaana esim.      Toki  joskus muistamiset, juurikin kortit ja pikku lahja   tai vie lapsen jonnekin ...     Mutta eihän sisar voi edellyttää  ikäänkuin  siskonsa saa tuosta jonkun huollettavaan rinnastettavan " rasitteen".

Ehkä sisarkin haluaa perustaa oman perheen- olkoon vaikka vain mies ja vaimo- sekin on perhe.  Tai hän   kaipaa vain enemmän yksinoloa- juurikin introvertti.

Myös       jotkin hnekilöt eivät ole vaan niin lapsiorientoituneita, joka ei tarkoita ettei pidä lapsista tai  yksilötasolla juuri xx lapsesta-  sillä lapsetkin ovat niin omia persoonia -  jostain babysta pitää ensisilmäyksellä, toisesta ei niinkään   vrt kuten aikuisistakin.

Ei kenelläkään ole oikeuttaa  asettaa toisell jotain lisätyöhaaraa elämäänsä.

Sinkuillakin on budjetti- muistakaa se. Aina muka lapseton- joo sillä on fyrkkaa työntöö sitä mun lapselle ku sillä ei itsellään ole jälkikasvua- Unohtuu sen sinkun opintolainat, työttömyys, asuntovelka jne tai ihan vaan pieni palkka.

Joskus tuntuu , että liikaa odotuksia ja närkästystä- ei riitäkään läsnöolo, lapsenlikkana oleminen,  jokin pikku muistaminen-.

Muistan tapuksen joka oli juurikin niin, että nuorempi sisar sai babyn-  hän ihan suoraan sanoi  isosiskolleen- ootsää kattonut meille niitä vaunuja. Täti ostaa  AINA  vaunut. Oli katsellut oikein  hienoja vaunuja ja esittet lyötiin siskon eteen- joku näistä kolmesta.

Ei osatanut- ei rahaa moiseen menoon, iso lovi ja  ei säästöjä.  Joku tuolta sivusta päättää langettaa sulle huisin rahamenon.   Samoin kummeilta odotetaan  jo nykyään ihan liikoja. ( mutta kummille ei edes  joulukorttia tai sitä  kiitoskorttia vastaavasti tule)

Vierailija
172/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Aloittaja kokee kateutta ja huonommuutta kun sisko aloittaa elämässään uuden vaiheen ja todennäköisesti lähentyy vanhempiensa kanssa uudella tavalla. Pitää sitten kehittää jotain kriisiä siitä miten tädillä muka on raskas ja merkittävä rooli. "Eikö kukaan ajattele minua ja tunteitani?" 

Narsismin oireita, ei osaa lainkaan iloita toisten asioista ja ajatella toisten tunteita, on vain minä minä minä 

Vierailija
173/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täti sinusta tulee, halusit tai et. Mutta "entä jos asuu ihan eri puolella Suomea" tämä riittänee vastaukseksi noihin muihin "onglemiin". Ja jos totta puhutaan, sinulla on vain tämä yksi elämä ja voit elää se periaatteessa kuten haluat, olla täteilemättä myös, jos niin haluat. Sinun elämä, sisaren elämä on erikseen.

Kyllä, sisaren lapsi oppii pian, ketkä ovat kivoja sukulaisia, ja sitten on se yksi mörkö, joka onneksi asuu kaukana, ja jonka kanssa ei olla tekemisissä. Ei hön tule sua häiritsemään, voit olla täysin varma.

Mee mölli pois.  Heti vedät äärilaitaan- sulla on vain musta tai valkoinen. Jokin käsityskyky puuttuu. Ala vetää siitä- huis pois mölli

Vierailija
174/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö paras täti ole sellainen joka näyttää sukulaistytöille mallia että naisella ei tarvitse olla mitään pakotettua hoivaajaroolia vaan nainen voi elää itsenäisesti vapaata elämää, kiertää maailmaa, nauttia elämästä, käydä töissä... eikä olla väkisin pakotettu hoivaamiseen ja elämän keskittämiseen lasten ympärille, koska onhan elämässä paljon muutakin kuin lapset.

Ns. "menestyjätäti" olisi tosi hyvä esikuva monelle ja kannustaisi tyttöjä ja nuoria naisia tavoittelemaan omia unelmiaan rohkeammin. En siksi ymmärrä tätä että jotkut sanovat itseään "huonoiksi tädeiksi" kun päinvastoin he näyttävät juuri tytöille esimerkkiä sillä että ovat itsenäisiä naisia jotka eivät tarvitse lapsia ympärilleen ollakseen onnellisia vaan he luovat itse oman onnellisuutensa.

Onko vela automaattisesti menestyjä?

Vierailija
175/175 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsismin oireita, ei osaa lainkaan iloita toisten asioista ja ajatella toisten tunteita, on vain minä minä minä 

Tuo on vähintäänkin sitten molemminpuoleista. Monesti se tosielämässä tuntuu menevän niin päin, että perheelliset vähättelevät lapsettomia ja sinkkuja, koska eihän heillä voi olla mitään oikeita ongelmia ja murheita. Rahaakin on kuin roskaa, ja kehtaavat vielä käyttää sitä itseensä. Sitten katkerana annetaan sivulauseissa kuulla, että miksi et tee sitä tai tätä hänen lapsensa vuoksi. Eihän siinä tilanteessa voi muuta kuin hieman hämmentyä ja ajatella, että mistä lähtien olen ollut heille velkaa jotakin vain sen perusteella, että olen päättänyt olla hankkimatta lapsia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän