Miksi siemenöljyjä paheksutaan?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettinen joka oli itse aikansa vegaani (en tiedä miten pitkään) kertoi että aluksi on mahtavaa, eräänlainen honey moon, mutta sitten moni vegaani alkaa väsähtää ja lihoa.
Onhan tuo aika merkillistä!
Erikoista on sekin että toisaalla kannustetaan voin ja eläinrasvan ainakin kohtuulliseen syöntiin ja jossain vähärasvaiseen kasvissyöntiin.
Itse olen ollut vegaani 18 vuotta, nyt ikää 52, eikä ole vielä tällaista väsähtämistä ja lihomista tullut, päinvastion, pääsin lihavuudesta ruokavalion myötä.
Mutta tässä keskustelussa ei varsinaisesti edes pointti ole vegaanius, vaan lisätyt öljyt.
Ei, vaan siemenöljyt.
Siemen ei ole tarkoitettu syötäväksi, vaan kasvin tarkoitus on pysyä hengissä siemenenä ruuansulatuselimistön läpi kulkiessa, ja sitä kautta kulkeutua kasvupaikaltaan kauemmas. Voipi olla että ei tee hyvää pötsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan rypsiäkin kylmäpuristettuna. Söin sitä joskus puuron päällä. Jännä maku johon tottuu.
Siemenöljy se silti on.
Siis onko se ongelma sittenkin prosessin ja siinä käytettyjen myrkkyjen sijaan se, että kyseessä on siemen? No kerrotko sitten, mikä siemenistä mekaanisesti puristetussa öljyssä on vikana, kun siemenet itsessään kuitenkin ovat tutkimusten mukaan varsin terveellisiä?
Vierailija kirjoitti:
Selvitäppä ihan ite.
Tosin taidat vain provota.
Millä logiikalla pelkkä kysymys voi olla provo?
Vierailija kirjoitti:
Ei paheksuta. Nehän ovat suositusten mukaisia rasvoja.
Onko ne rypsiöljytehtaan suosituksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siemenöljyt ovat etupäässä ultraprosessoitua ruokaa. Kylmäpuristettu rypsiöljy on parempaa.
Kaupan rypsiöljyt ovat kertaalleen kuumennettuja ja niihin on lisätty kemikaaleja säilyvyyden vuoksi.
Ja vitamiinit lisätään kun osa vitamiineistä haihtuu kun öljyä kuumennetaan. Minkä takia ihmisen pitäisi tälläistä syödä kun aitoa ruokaakin vielä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siemenöljyt ovat etupäässä ultraprosessoitua ruokaa. Kylmäpuristettu rypsiöljy on parempaa.
Rypsiöljy on siemenöljy.
Eikö se ollut niin, että Suomessa ei juurikaan viljellä rypsiä vaan viljellään rapsia. Ehkä rapsiöljy ei kuulosta niin hyvältä?!
Kysehän on siitä että on ikäänkuin fiksua ja antaa matkustelleen kuvan kun käyttää oliiviöljyä joka asiassa. Normaalit ihmiset käyttävät tilanteen mukaan erilaisia rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
50+ rupsahtaneiswn ja kohta syäpään kuolleiden virastonaisten suosittelemia.
Miksi laitat kiinteään ruokaan jotain täysin mautonta kuten rypsiöljy? Minä en ainakaan laita, kaikessa on maku.
Miltähän maistuis oliiviöljyssä paistettu kala? Tai munkki? Vaikka oliiviöljy salaattiin sopii
Vierailija kirjoitti:
Miksi laitat kiinteään ruokaan jotain täysin mautonta kuten rypsiöljy? Minä en ainakaan laita, kaikessa on maku.
Kiinteään ruokaan, esim muussiin tai riisipuuroon tietenkin voita. Ei kai innokkainkaan oliiviöljyn käyttäjä noihin sitä laita?
Vierailija kirjoitti:
Miettinen joka oli itse aikansa vegaani (en tiedä miten pitkään) kertoi että aluksi on mahtavaa, eräänlainen honey moon, mutta sitten moni vegaani alkaa väsähtää ja lihoa.
Onhan tuo aika merkillistä!
Erikoista on sekin että toisaalla kannustetaan voin ja eläinrasvan ainakin kohtuulliseen syöntiin ja jossain vähärasvaiseen kasvissyöntiin.
Lihavat vegaanit ovat usein olleet lihavia jo sekasyöjinä. Pätee minunkin kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan rypsiöljyä monesti siksi, kun kaikkeen ruokaan oliivin maku ei sovi. Antaapa varsinaisten ruoka-aineiden maistua sille mille pitääkin eikä oliiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50+ rupsahtaneiswn ja kohta syäpään kuolleiden virastonaisten suosittelemia.
Oon 70-luvulta käyttänyt suomalaisia öljyjä ja kasvirasvalevitteitä. Ei tietääkseni ole syöpää mutta jokuhan jokaisen hautaan vie. 83 v.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kokeilkoon itse. Sillä se selviää.
Itse en usko vegaaniuteen mutta kasvisten syöntiin kyllä. Jos joku on elämänsä kunnossa vain punaista lihaa syömällä niin ei se ole minulta pois.
Vegaanius ei liity terveyteen vaan eläinten oikeuksiin. Vegaani voi syödä terveellisesti, epäterveellisesti tai olla syömättä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Siemen ei ole tarkoitettu syötäväksi, vaan kasvin tarkoitus on pysyä hengissä siemenenä ruuansulatuselimistön läpi kulkiessa, ja sitä kautta kulkeutua kasvupaikaltaan kauemmas. Voipi olla että ei tee hyvää pötsille.
Totta. Laadukas kasviöljy on hedelmän lihassa. Kookos, palmu ja oliivi ovat hyviä. Palmuöljyllä on huono maine, koska sen siemenistä tehdään myös öljyä ja se on ihan eri teollinen tuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan rypsiäkin kylmäpuristettuna. Söin sitä joskus puuron päällä. Jännä maku johon tottuu.
Siemenöljy se silti on.
Siis onko se ongelma sittenkin prosessin ja siinä käytettyjen myrkkyjen sijaan se, että kyseessä on siemen? No kerrotko sitten, mikä siemenistä mekaanisesti puristetussa öljyssä on vikana, kun siemenet itsessään kuitenkin ovat tutkimusten mukaan varsin terveellisiä?
Minkä tutkimuksen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Miltähän maistuis oliiviöljyssä paistettu kala? Tai munkki? Vaikka oliiviöljy salaattiin sopii
Ihan hyvältä maistuu. Paistan aina kaiken oliiviöjyssä (no joskus jotain avokadoöljyssäkin).
Missä tutkimuksissa tuo mainitsemasi on todettu?