Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi siemenöljyjä paheksutaan?

Vierailija
27.08.2026 |

Mikä niissä on vikana?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan karnivoorit ja tiukkaketot ei öljytä ruokaansa. Täytyy tutkailla asiaa, itse vaan kaipaan kaalisalaatteihin sen öljy-etikkasoosin.

Vierailija
42/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- erittäin prosessoituja

- esim. rypsiöljy sisältää myrkyllistä ja sydämelle haitallista erukahappoa, vaikkakin toki jalostuksen ja käsittelyjen ansiosta niin vähän ettei siitä ole normaali käyttömäärissä ainakaan välitöntä haittaa, todistetusti ei muutenkaan

- runsas omega-6 saanti suhteessa omega-3:een lisää tulehdustaipumusta, mikä toisilla ihmisillä on merkityksellistä, toisilla ei - siis jopa se rypsiöljy, jota mainostetaan Suomessa omega-3-lähteenä, sisältää vielä runsaammini omega-6:tta, joten se itse asiassa huonontaa rasvahappotasapainoa

Itse vältän lisättyjä öljyjä kokonaan, koska tutkimukset osoittaa, että sellainen ruokavalio on sydänterveellisin, jossa niitä ei ole. On mulla yleensä kylmäpuristettua oliiviöljyä kotona, ja käytän vähän jos tarvii johonkin välttämättä, mutta niin vähän kuin mahdollista, ja pääosin teen ruoat ilman lisättyä rasvaa. Kylmäpuristettu extra virgin oliiviöljy on vähän prosessoitua, ja siitä on vuosituhansien käyttökokemus, ja valtavasti tutkimustietoa. Siksi itse valitsen sen mieluummin kuin esim. rypsiöljyn, joka minusta myös maistuu tympeältä.

MItkä tutkimukset? Olisko heittää linkkiä? Siis tutkimukseen, ei TikTok -videoon.

Voihin ja margariiniin verrattuna lisätyt kasviöljyt on ihan ehdottomasti parempi valinta, mutta monet tutkimukset osoittaa, että jos vertailussa onkin terveellinen ruokavalio öljyllä tai ilman, niin ilman on parempi.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39045758/

- Tässä tutkimuksessa erityisesti huono kolesteroli laski lisättyä rasvaa sisältämättömällä kasvipohjaisella ruokavaliolla verrattuna samanlaiseen jossa (oliivi)öljyä. Myös paastoverensokeri ja tulehdusmittarit laskivat enemmän.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33544066/

- Tässä vertailtiin vähärasvaista vegaanista ruokavaliota perinteiseen Välimeren ruokavalioon. Insuliiniherkkyys ja kolesteroli paranivat huomattavasti enemmän vegaanisella vähärasvaisella.

Lisäinfoa elämäntapalääkäri Soili Kasasen sivustolta, esim. https://drive.google.com/file/d/1CIfTormPx2RluKVGRvJe-yz1wjDk_Sqx/view

( https://kasasenkootut.fi/ )

Tässä sitä foliohattua on tungettu syvälle päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Donald Trumpin poppoo tietää mitä tehdä. Myös ravitsemussuositusten suhteen.

Vähän niin kuin Korean Kim. Se on aika äijä se....

Vierailija
44/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- erittäin prosessoituja

- esim. rypsiöljy sisältää myrkyllistä ja sydämelle haitallista erukahappoa, vaikkakin toki jalostuksen ja käsittelyjen ansiosta niin vähän ettei siitä ole normaali käyttömäärissä ainakaan välitöntä haittaa, todistetusti ei muutenkaan

- runsas omega-6 saanti suhteessa omega-3:een lisää tulehdustaipumusta, mikä toisilla ihmisillä on merkityksellistä, toisilla ei - siis jopa se rypsiöljy, jota mainostetaan Suomessa omega-3-lähteenä, sisältää vielä runsaammini omega-6:tta, joten se itse asiassa huonontaa rasvahappotasapainoa

Itse vältän lisättyjä öljyjä kokonaan, koska tutkimukset osoittaa, että sellainen ruokavalio on sydänterveellisin, jossa niitä ei ole. On mulla yleensä kylmäpuristettua oliiviöljyä kotona, ja käytän vähän jos tarvii johonkin välttämättä, mutta niin vähän kuin mahdollista, ja pääosin teen ruoat ilman lisättyä rasvaa. Kylmäpuristettu extra virgin oliiviöljy on vähän prosessoitua, ja siitä on vuosituhansien käyttökokemus, ja valtavasti tutkimustietoa. Siksi itse valitsen sen mieluummin kuin esim. rypsiöljyn, joka minusta myös maistuu tympeältä.

MItkä tutkimukset? Olisko heittää linkkiä? Siis tutkimukseen, ei TikTok -videoon.

Voihin ja margariiniin verrattuna lisätyt kasviöljyt on ihan ehdottomasti parempi valinta, mutta monet tutkimukset osoittaa, että jos vertailussa onkin terveellinen ruokavalio öljyllä tai ilman, niin ilman on parempi.

- Tässä tutkimuksessa erityisesti huono kolesteroli laski lisättyä rasvaa sisältämättömällä kasvipohjaisella ruokavaliolla verrattuna samanlaiseen jossa (oliivi)öljyä. Myös paastoverensokeri ja tulehdusmittarit laskivat enemmän.

- Tässä vertailtiin vähärasvaista vegaanista ruokavaliota perinteiseen Välimeren ruokavalioon. Insuliiniherkkyys ja kolesteroli paranivat huomattavasti enemmän vegaanisella vähärasvaisella.

Lisäinfoa elämäntapalääkäri Soili Kasasen sivustolta, esim. https://drive.google.com/file/d/1CIfTormPx2RluKVGRvJe-yz1wjDk_Sqx/view

Voi yhden kerran näitä.

Vierailija
45/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- erittäin prosessoituja

Jamasta varmaan löydät. Niitä ei voi linkata.

Vierailija
46/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kokeilkoon itse. Sillä se selviää.

Itse en usko vegaaniuteen mutta kasvisten syöntiin kyllä. Jos joku on elämänsä kunnossa vain punaista lihaa syömällä niin ei se ole minulta pois.

Vierailija
47/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettinen joka oli itse aikansa vegaani (en tiedä miten pitkään) kertoi että aluksi on mahtavaa, eräänlainen honey moon, mutta sitten moni vegaani alkaa väsähtää ja lihoa.

Onhan tuo aika merkillistä! 

Erikoista on sekin että toisaalla kannustetaan voin ja eläinrasvan ainakin kohtuulliseen syöntiin ja jossain vähärasvaiseen kasvissyöntiin. 

Vierailija
48/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi on aina voita!

Vierailija
49/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuvatit ovat vain sen verran tyhmiä, että kuvittelevat pullotetun öljyn olevan se pahin muoto, eikä esimerkiksi säilykkeistä tai valmisruuista tulevat rasvat.

Vierailija
50/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei paheksu. Koska ei ole esitetty luotettavaa syytä miksi niitä tulisi paheksua. Päin vastoin niitähän suositellaan.

Ja sehän on hyvä juttu se? Koska ovat lähtökohtaisesti terveellisiä. No ehkä joku tonnarin auringonkukkaöljy tai palmuöljy ei niinkään. Mutta kotimainen rypsäri on ihan jees ravintoa 

Vierailija
51/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kustakin purkista eli keskitie on paras. Harva asia on täysin äärimmäinen mutta kaikki on johonkin suuntaan.

Uskon sekasyöntiin että on mahdollisimman monenlaista (ei kuitenkaan pilaantunutta eikä toisen eritteitä) syötävää, että on mahdollisimman monipuolinen bakteerikanta vatsassa.  Esim hapankaalia, homejuustoa vaikkei tykkäisi. 

Luonnossa on paljon kasveja joita voi käyttää, pitää vaan olla varma lajin tunnistuksesta. 

Vierailija
52/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettinen joka oli itse aikansa vegaani (en tiedä miten pitkään) kertoi että aluksi on mahtavaa, eräänlainen honey moon, mutta sitten moni vegaani alkaa väsähtää ja lihoa.

Onhan tuo aika merkillistä! 

Erikoista on sekin että toisaalla kannustetaan voin ja eläinrasvan ainakin kohtuulliseen syöntiin ja jossain vähärasvaiseen kasvissyöntiin. 

Tämän olen myös huomannut pitkällä aikavälillä. Mussutetaan jotain kallista vegaani suklaata, halvaa, mitälie itsetehtyä mössöä ja yhä lihavampi on kaveri. Nuorena on reipasta idealismia mutta ajan myötä ei vakuuta.

Keskustelut lajien samanarvoisuudesta on kyllä kiinnostavia, eläimillä on arvo mutta onko kasveilla sitten eroja? Elämä on rykelmä monenlaista muuttujaa.

Vierailija
53/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei paheksu. Koska ei ole esitetty luotettavaa syytä miksi niitä tulisi paheksua. Päin vastoin niitähän suositellaan.

Ja sehän on hyvä juttu se? Koska ovat lähtökohtaisesti terveellisiä. No ehkä joku tonnarin auringonkukkaöljy tai palmuöljy ei niinkään. Mutta kotimainen rypsäri on ihan jees ravintoa 

Jo sana kotimainen paljastaa öljykusetuksen. Ihan samaa tavaraa saa muistakin maista. Totta on kyllä, että auringonkukkaöljy on kaikkein heikointa öljyä, nopeimman härskiintymiseensä vuoksi, mutta ei siinäkään ole väliä minkä maan pelloilla se kasvaa.

Vierailija
54/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo sana kotimainen paljastaa öljykusetuksen. Ihan samaa tavaraa saa muistakin maista. Totta on kyllä, että auringonkukkaöljy on kaikkein heikointa öljyä, nopeimman härskiintymiseensä vuoksi, mutta ei siinäkään ole väliä minkä maan pelloilla se kasvaa.

Jotenkin näkisin siinä järkeä, ettei tavaroita älyttömästi tarvisi siirrellä paikasta / mantereelta toiselle. 

Toki jos energiaa menee enemmän suomessa kasvatteluun, niin voidaan miettiä. Mutta on siinä tiettyjä omavaraisuuskysymyksiäkin. Ja elinkeino kysymyksiä 

Vierailija
55/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan rypsiäkin kylmäpuristettuna. Söin sitä joskus puuron päällä. Jännä maku johon tottuu.

Vierailija
56/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan rypsiäkin kylmäpuristettuna. Söin sitä joskus puuron päällä. Jännä maku johon tottuu.

Siemenöljy se silti on.

Vierailija
57/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sulle siemenöljyt ruikkaan…

Vierailija
58/58 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- erittäin prosessoituja

Tässä sitä foliohattua on tungettu syvälle päähän.

Foliohattua, kun kysytään tutkimusviitteitä siitä, että sama ruokavalio ilman lisättyä öljyä olisi terveellisempi kuin ilman sitä, ja vastaaja antaa nimenomaan niitä? Minusta tuo on harvinaisen asiallinen vastaus tällä palstalla, että oikeasti vastaa tutkimuspapereilla, jotka liittyy asiaan. Se, että tuo Kasanen jonka sivustolle oli myös linkki, suosittelee kokokasvisruokaa ja vegaaniutta, ei varsinaisesti liity tuohon itse asiaan, että tosiaan, vaikka kasviöljyt on todettu terveellisemmiksi kuin eläinrasvat, niin näyttäisi olevan että ruokavalio ilman lisättyä öljyä on vielä parempi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi