Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jengi ostaa velaksi +50k€ sähköautoja ja itkee inflaatiota?

Vierailija
26.08.2026 |

Ajelen itse 1500 euron pommilla, joka menee katsastuksesta läpi pelkällä rukoilemisella. Samaan aikaan naapuruston pihat on täynnä uudenkarheita Tesloja ja liisareita, ja omistajat valittaa kun ruoka on kallista. Mikä tässä logiikassa mättää? Onko se naapurille näyttämisen tarve oikeasti noin kova?

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun auto ei ole mikään pommi, mutta kelpo bensabiili. Arvo laskee malitilla, jolla ei oikeastaan ole mulle väliä, sillä ajan auton loppuun. Tiedän ajavani sillä noin 10 vuotta ja kaikki on korjattavissa kohtuuhintaan. 

Tiedän ettei tule 25t akkuremonttia 3 vuotta vanhaan autoon jolla ei ole enää jälleenmyyntiarvoa. Huollot ei maksa tonnia tai kahta. 

Olen sillä lailla tarkka rahoistani, etten laita niitä tyhmyyksiin. Varsinkaan velkarahalla. 

Yhteenkään kolme vuotta vanhaa sähköautoon ei tule 25 tonnin akkuremonttia.

Vaikka tulisikin, niin se on takuunalainen työ. Akkutakuu on automerkistä riippuen 8-10 vuotta.

Tämä ei pidä paikkaansa. Usein takuu on kyllä noin 8 vuotta TAI tietty kilometrimäärä, joka voi tulla täyteen paljon ajavilla muutamassa vuodessa. Katso vaikka HS/IS/youtube esimerkkejä akkupainajaisista.

Esim. Suomessa on tehty paljon koko akuston vaihtoja porchen Taycaneihin (auto maksaa yli 100 000 €). Uuden akun hinta on noussut n. 57 000 euroon. 

Käytetyissä Tesloissa akkuremontin hinta on saattanut maksaa auton verran. YouTubessa räjäyttivät yhden tälläisen auton, jossa akkurempan hinta nousi yli 20 000 ja akun takuu oli ummessa. Autolla oli kuitenkin ikää vain 7v ja uutena oli maksanut lähemmäs 100 000. Kalliit kilometrit. 

Jotenkin epäilen, että Taycaneihin olisi tehty paljon akuston vaihtoja. Ei niitä ole kovin paljon myyty, ja kun uusimmatkin ovat vuodelta 2020, niin takuuseen ovat menneet.

Vierailija
62/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on verot liian matalalla, rahat käytetään tarpeettomaan kerskakulutukseen.

Hyvätuloisten veroja voi korottaa jopa yli 90%:n.

Planeettakin kiittää, kun ihmiset ei osta katumaastureita, kylpytynnyreitä, kaasugrillejä, pizzauuneja yms. turhaa rojua ruostumaan ja lahoamaan pihalle.

Suomen kauppataseellekin olisi niin paljon parempi se mopoauto ja käynti lähiöravintolassa.

Suomi nousun veronkorotuksilla!

Vihreällä haavistolla on katumaasturi. Selvästi on tienannut liikaa. Lenteleekin paljon ja asuu valtavassa talossa yksin tai kaksin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sähköauton ostaminen ja inflaatio edes liittyvät toisiinsa? Miten tonnin ritsalla ajelu vähentäisi inflaatiota?

Vierailija
64/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun auto ei ole mikään pommi, mutta kelpo bensabiili. Arvo laskee malitilla, jolla ei oikeastaan ole mulle väliä, sillä ajan auton loppuun. Tiedän ajavani sillä noin 10 vuotta ja kaikki on korjattavissa kohtuuhintaan. 

Tiedän ettei tule 25t akkuremonttia 3 vuotta vanhaan autoon jolla ei ole enää jälleenmyyntiarvoa. Huollot ei maksa tonnia tai kahta. 

Olen sillä lailla tarkka rahoistani, etten laita niitä tyhmyyksiin. Varsinkaan velkarahalla. 

Vaikka tulisikin, niin se on takuunalainen työ. Akkutakuu on automerkistä riippuen 8-10 vuotta.

Tämä ei pidä paikkaansa. Usein takuu on kyllä noin 8 vuotta TAI tietty kilometrimäärä, joka voi tulla täyteen paljon ajavilla muutamassa vuodessa. Katso vaikka HS/IS/youtube esimerkkejä akkupainajaisista.

Esim. Suomessa on tehty paljon koko akuston vaihtoja porchen Taycaneihin (auto maksaa yli 100 000 €). Uuden akun hinta on noussut n. 57 000 euroon. 

Käytetyissä Tesloissa akkuremontin hinta on saattanut maksaa auton verran. YouTubessa räjäyttivät yhden tälläisen auton, jossa akkurempan hinta nousi yli 20 000 ja akun takuu oli ummessa. Autolla oli kuitenkin ikää vain 7v ja uutena oli maksanut lähemmäs 100 000. Kalliit kilometrit. 

Jotenkin epäilen, että Taycaneihin olisi tehty paljon akuston vaihtoja. Ei niitä ole kovin paljon myyty, ja kun uusimmatkin ovat vuodelta 2020, niin takuuseen ovat menneet.

Osa takuuseen, osa ei. Pointti on kuitenkin se miten järjettömän kalliita akkuremontit ovat, ja tavalla tai toisella käyttäjät maksaa ne.

Takuukorjausten kulut upotetaan tietysti tuotteiden hintaan. Firmat ei pysyisi pystyssä muulla tavoin. 

Vierailija
65/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä räjäytetyssä Teslassahan ei voimalinjassa ollut loppupeleissä mitään isompaa vikaa. Joku liitin oli hapettunut. Kokkolan Autohuollon Jesse Haapala osti siitä voimalinjan ja virittelee sitä G-mersuun. Se auton omistajatonttu vaan osti jonkun Romaniassa purkkaliimalla fiksatun auton josta Tesla katsoi takuun rauenneen. Tonttu ei osannut viedä sitä Haapalalle korjattavaksi vaan lähti klikkihuoraustonttuilemaan pommikaveriensa kanssa.

Vierailija
66/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tepon kysymykseksi verhoiltua sähköautovastaista kitinää osa 82572359.

Vierailija
67/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan viidenkymmenentonnin autolla, on ostettu käteåisellä, on silti vielä osakesalkkukin, ja omistusasunto.

Kun aloittaa nuorena, ehtii saada enemmän.

Vierailija
68/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi sähköautoa (ei Tesloja) , joista toinen on uutena ostettu, toinen pari vuotta vanhana ostettu, mutta molemmat rahoituksella.

Koska ei auto ole sijoitus, ei siihen kannata rahaa laittaa. Pääoman on parempi olla osakkeissa poikimassa. 

Ja itse asiassa rahoitussumma ei loppuen lopuksi ole niin iso, jos ajaa paljon. Miehellä meni aikoinaan 400 e kk bensoihin, nyt 50-70 e sähköön. Tuo säästö kannattaa huomioida. 

Tesloja on liikenteessä paljon, kun niitä saa pienellä rahoituksella, loppusumma tietty iso sitten.

Voihan se pääoma olla siellä osakkeissa poikimassa vaikka ajaakin muutaman tonnin autolla, ei siihen tarvita sitä liki 1000€ arvoaan kuukaudessa tiputtavaa sähköautoa. 

Vierailija
69/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauto on sijoitus, se maksaa itsensä muutamassa vuodessa takaisin. Jos ajat vaikka 70 000 km vuodessa niin säästät vuodessa jopa 7500 euroa. Noin 6-7 vuoden päästä auto on maksanut itse itsensä.

Vierailija
70/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi sähköautoa (ei Tesloja) , joista toinen on uutena ostettu, toinen pari vuotta vanhana ostettu, mutta molemmat rahoituksella.

Koska ei auto ole sijoitus, ei siihen kannata rahaa laittaa. Pääoman on parempi olla osakkeissa poikimassa. 

Ja itse asiassa rahoitussumma ei loppuen lopuksi ole niin iso, jos ajaa paljon. Miehellä meni aikoinaan 400 e kk bensoihin, nyt 50-70 e sähköön. Tuo säästö kannattaa huomioida. 

Tesloja on liikenteessä paljon, kun niitä saa pienellä rahoituksella, loppusumma tietty iso sitten.

Voihan se pääoma olla siellä osakkeissa poikimassa vaikka ajaakin muutaman tonnin autolla, ei siihen tarvita sitä liki 1000€ arvoaan kuukaudessa tiputtavaa sähköautoa. 

Mitä varten ihminen säästäisi pää märkänä rahaa samalla kun ajaa jollain vanhalla rottelolla vaikka olisi vara matkustaa mukavamminkin? Nämä tällaiset tyypit yleensä kuolee isot säästö tileillään ja perikunta ihmettelee miksi eli kuin kirkonrotta.

Ostin 35k sähköauton muutama vuosi sitten koska ajan >40tkm vuodessa ja haluan ajaa ne mukavasti nykyaikaisella autolla. Olen kyllä ajellut vuosia myös tonnin pommeilla joten tiedän mitä se on.

Vierailija
71/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten ihminen säästäisi pää märkänä rahaa samalla kun ajaa jollain vanhalla rottelolla vaikka olisi vara matkustaa mukavamminkin? Nämä tällaiset tyypit yleensä kuolee isot säästö tileillään ja perikunta ihmettelee miksi eli kuin kirkonrotta.

Ostin 35k sähköauton muutama vuosi sitten koska ajan >40tkm vuodessa ja haluan ajaa ne mukavasti nykyaikaisella autolla. Olen kyllä ajellut vuosia myös tonnin pommeilla joten tiedän mitä se on.

AP tuskin kuolee isot säästöt tilillä. Ja onhan näitä bensalenkkareita, jotka uhoavat bensa-autojensa ylivoimaisesta ajettavuudesta ja mukavuudestakin. Ei kyllä millään tajua, miksi niiden pitää sitten vaahdota toisten sähköautoista, kun ei heidän ole mikään pakko ajaa sellaisella.

Vierailija
72/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

paristovispilää pitää käyttää koko ajan ettei akku mene pilalle

heikko ominaisuus sekin

Vierailija
73/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itsekin ajan pommilla ja asun myös vuokralla, silti on sijoitussalkkuun kertynyt ihan mukava summa kun ei sijoita rahojaan turhuuksiin."

Sinä varmaan tulet onnelliseksi tuijoittaessasi tilin saldoa. Kaikki muut eivät. 

Minulle raha ei ole itseisarvo vaan väline saada asioita joista tykkään ja nautin.

Vierailija
74/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70 kmh keski nopeudella vietät 571 tuntia autossa joka vuosi

mitä järkeä?

Vierailija
75/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johtuisiko siitä että ihmiset arvostaa eri asioita ja heillä on eri vaatimukset autolle, ei minua kiinnosta laittaa autoon yli 30t€ vaikka voisinkin, noin 15 000km vuosiajot menee mulla liki 30 vuotiaalla avensiksella jonka olen pitänyt hyvässä kunnossa.

Vierailija
76/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä laittaisi rahojani käytettyyn sähköautoon. Sama kun polttaisi seteileitä. On turha väittää että sähköauto tulisi lyhyen elinkaarensa aikana halvemmaksi kuin bensa-auto. 

Kaikille autossa ei tietysti ole kyse vain liikkumisvälineestä. En kuulu heihin. Kukin tavallaan.

Autojen elinkaarilaskelmia on monenlaisia. Ilmeisesti olet sitä mieltä, että ne, joissa sähköauto on edullisempi ovat väärin, sitten ne, joissa polttomoottori voittaa ovat oikein?

Vierailija
77/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sähköauton ostaminen ja inflaatio edes liittyvät toisiinsa? Miten tonnin ritsalla ajelu vähentäisi inflaatiota?

Tämä avaus oli taas sarjassamme: "Miten kenelläkään voi olla varaa mihinkään sellaiseen mitä minulla, alimpaan tuloneljännekseen koulutuksen ja työhalujen puutteen takia ajautuneella ei ole. Niiltä pitää ottaa kaikki pois."

Unohdetaan kokonaan sellainen fakta että se 50t€ Tesla rasittaa naapurien kukkaroa vähemmän kuin 1,5€ romuttamoon kuuluv pommi sinua.

Vierailija
78/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta oma sähköauto ja aja työajoja 30000km/vuosi

Sähkökulut kotilatauksella 17kwh/100km ja sähkön hinta 15snt = 765€ vuodessa

Bensiiniauto 6L /100km ja bensan hinta 2€/L = 3600€

Lisäksi saat verovapaasti 0.55€/km = 16500€

Tienaat siis noin 20t€ / vuodessa, eli kolmessa vuodessa olet maksanut autosi ja saat siitä 50k€ autosta vielä vaihdossa yli 20k€

Toki bensiiniautollakin saat nuo kilometrit, mutta sähkärillä vielä melkein 3000€ vuodessa

Huollotkin sähköautolla edullisemmat

Vierailija
79/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70 kmh keski nopeudella vietät 571 tuntia autossa joka vuosi

mitä järkeä?

Kamalaa se varmaan jollain tonnin rottelolla olisikin. Teen mm. pitkiä automatkoja useita vuodessa koska matkustaminen on mukavaa.

Vierailija
80/112 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osa takuuseen, osa ei. Pointti on kuitenkin se miten järjettömän kalliita akkuremontit ovat, ja tavalla tai toisella käyttäjät maksaa ne."

Tuskin vertaat polttis-Toyotan moottorirempan kustannuksia Porschen moottorirempan kustannuksiin? Se että jonkun 150.000 euron Porschen akkuremppa maksaa 80.000 euroa ei tarkoita että 40.000 euron Toyotan akun korjaus maksaisi 80.000 euroa.

Muutenkin tämä akuista pelottelu on mennyt ihan liian pitkälle. Tunnen todella monta sähköautolla ajavaa ja jo vuosia ajaneita eikä kellään ole ollut ensimmäistäkään ongelmaa akkujen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän