Miksi jengi ostaa velaksi +50k€ sähköautoja ja itkee inflaatiota?
Ajelen itse 1500 euron pommilla, joka menee katsastuksesta läpi pelkällä rukoilemisella. Samaan aikaan naapuruston pihat on täynnä uudenkarheita Tesloja ja liisareita, ja omistajat valittaa kun ruoka on kallista. Mikä tässä logiikassa mättää? Onko se naapurille näyttämisen tarve oikeasti noin kova?
Kommentit (30)
Me ostetaan vain käteisellä, viimeksi 20.000 puoli vuotta vanhasta autosta. Tuossa suunnilleen menee raja, mitä autoon laitetaan, vaikka varaa olisi kalliimpaankin. Mutta sehän on vain auto ja kilometrit jää vuodessa aika vähäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä naapurisi osaavat laskea sinua paremmin.
Itse vaihdoin vanhan 1500€ ”pommini” sähköautoon ja maksan ajamisesta vuodessa yhtä paljon kuin mitä ”pommin” bensoihin ja korjauksiin meni.
Plussana sitten tulee se 50k€ auton mukavuus, turvallisuus, suorituskyky ja laatu.No oletko laskenut, paljonko se sähkövatkaimen arvo on vuodessa laskenut akkutakuun lopun lähestymisen myötä?
Uusi auto tietty vaihdetaan uuteen ennen takuiden loppumista.
No sitten se vasta kallista onkin. Ne kilometrit -))!
No, me saimme autostamme vaihdossa sen verran, mikä oli sen arvo. Ei siis tarvinnut maksaa lisää.
Tällä tavalla auto ei tietty ikinä ole koskaan oma. Mutta onpa aina uusi auto alla, jossa ei ole ikinä mitään vikaa. Tai jos on, niin kaikki menee takuuseen.
Ei ole ikinä mitään vikaa 🤣🤣🤣 Ei s**tana.
Halvin Tesla Nettiautossa 14000€ ja kallein 89000€. Siitäpä varaa valita patteriautoilijoille. Itse ajan bensalla n. 3000 km/v. Etätyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vaihdoin vanhan 1500€ ”pommini” sähköautoon ja maksan ajamisesta vuodessa yhtä paljon kuin mitä ”pommin” bensoihin ja korjauksiin meni.
Plussana sitten tulee se 50k€ auton mukavuus, turvallisuus, suorituskyky ja laatu.No oletko laskenut, paljonko se sähkövatkaimen arvo on vuodessa laskenut akkutakuun lopun lähestymisen myötä?
No, me saimme autostamme vaihdossa sen verran, mikä oli sen arvo. Ei siis tarvinnut maksaa lisää.
Tällä tavalla auto ei tietty ikinä ole koskaan oma. Mutta onpa aina uusi auto alla, jossa ei ole ikinä mitään vikaa. Tai jos on, niin kaikki menee takuuseen.Ei ole ikinä mitään vikaa 🤣🤣🤣 Ei s**tana.
Niin? Kysy vain rohkeesti lisää, kun noin mietityttää.
Meillä ollut kolme sähköautoa. Siinä ensimmäisen sukupolven versiossa oli kaiken maailman pieniä lapsenvikoja. Nykyisellä ajettu 70 000 km, eikä siinä ole ollut mitään vikaa. Sori, olihan siinä: kännykällä auton ulkopuolelta ajaminen ei toiminut. Piti käydä takuuseen vaihtamassa jokin komponentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua oikeastaan kiinnosta sen auton arvon kehitys. Auton omistaa rahoitusyhtiö, ja minä maksan rahoitusyhtiölle noin 400€/kk.
Siihen päälle sähköt halvalla yösähköllä noin 50€/kk.
Se tekee yhteensä 450€/km ja ajan sillä noin 3000km/kk.
”Tonnin pommi” kulutti samoilla kilometreillä bensaa noin 450€ edestä kuukaudessa, ja sen päälle tulivat vielä kaikki odottamattomat korjaukset sekä vuosittaiset huollot öljynvaihtoineen jne.
Sähköauto ei juuri huoltoa kaipaa, kunhan välillä muistaa painaa jarrupoljintakin ettei jarrulevyt ruostu. Ja vaihtaa ne pyyhkijänsulat.
50k€ auto, 36tkm/vuosi, huoltoliisinki 400€/kk. Aika hyvä diili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua oikeastaan kiinnosta sen auton arvon kehitys. Auton omistaa rahoitusyhtiö, ja minä maksan rahoitusyhtiölle noin 400€/kk.
”Tonnin pommi” kulutti samoilla kilometreillä bensaa noin 450€ edestä kuukaudessa, ja sen päälle tulivat vielä kaikki odottamattomat korjaukset sekä vuosittaiset huollot öljynvaihtoineen jne.
Sähköauto ei juuri huoltoa kaipaa, kunhan välillä muistaa painaa jarrupoljintakin ettei jarrulevyt ruostu. Ja vaihtaa ne pyyhkijänsulat.Sinulla ei siis ole rahaa ostaa omaa autoa? Ja sitten puhut 1000 pommeista kun itselläsi on 400 e vuokra-auto?
Varaa olisi, mutta miksi laittaisin 50.000€ rahaa kiinni autoon?
Auton sijaan sijoitan nuo 50.000 osakerahastoon, ja saan siitä keskimäärin 7% tuottoa vuodessa, eli 3500€. Ja se 3500€ tekee kuukaudessa 291€.
Kun ”velkavatkaimen” korko ja lyhennys on 450€/kk, niin käytännössä maksan autoilustani vain 450€-291€=€159,00/kk.
Ja kun ajan 3000km kuukaudessa, niin sadan kilometrin ajojen hinnaksi (rahoituskulu, auton hinta ja energia) tulee huikeat 5,3€….
Vaikka bensapommisi olisi ilmainen, niin jo pelkät polttoainekulusi ylittävät minun kokonaiskuluni vähintään kolminkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä tavalla auto ei tietty ikinä ole koskaan oma. Mutta onpa aina uusi auto alla, jossa ei ole ikinä mitään vikaa. Tai jos on, niin kaikki menee takuuseen.Ei ole ikinä mitään vikaa 🤣🤣🤣 Ei s**tana.
Niin? Kysy vain rohkeesti lisää, kun noin mietityttää.
Meillä ollut kolme sähköautoa. Siinä ensimmäisen sukupolven versiossa oli kaiken maailman pieniä lapsenvikoja. Nykyisellä ajettu 70 000 km, eikä siinä ole ollut mitään vikaa. Sori, olihan siinä: kännykällä auton ulkopuolelta ajaminen ei toiminut. Piti käydä takuuseen vaihtamassa jokin komponentti.
No tuossahan sitä jo tuli. Ei ole ikinä mitään vikaa, mutta noissa teidänkin autoissa on ollut monenlaista vikaa. Varmaan myös unohdit osan mainitakin. Eli silkkaa valetta ja käytännössä täysin mahdotontakin se täydellinen vikavapaus. Autoissa on vikoja. Uusissa, vanhoissa, halvoissa ja kalliissa. Mihin tahansa autoon voi koska tahansa tulla ja 100% varmuudella myös tulee vika. Kyse on vain siitä, koska se vika tulee, kuinka iso se on ja montako kaveria se tuo mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Plussana sitten tulee se 50k€ auton mukavuus, turvallisuus, suorituskyky ja laatu.
Paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto ei juuri huoltoa kaipaa, kunhan välillä muistaa painaa jarrupoljintakin ettei jarrulevyt ruostu. Ja vaihtaa ne pyyhkijänsulat.Sinulla ei siis ole rahaa ostaa omaa autoa? Ja sitten puhut 1000 pommeista kun itselläsi on 400 e vuokra-auto?
Varaa olisi, mutta miksi laittaisin 50.000€ rahaa kiinni autoon?
Auton sijaan sijoitan nuo 50.000 osakerahastoon, ja saan siitä keskimäärin 7% tuottoa vuodessa, eli 3500€. Ja se 3500€ tekee kuukaudessa 291€.
Kun ”velkavatkaimen” korko ja lyhennys on 450€/kk, niin käytännössä maksan autoilustani vain 450€-291€=€159,00/kk.
Ja kun ajan 3000km kuukaudessa, niin sadan kilometrin ajojen hinnaksi (rahoituskulu, auton hinta ja energia) tulee huikeat 5,3€….
Vaikka bensapommisi olisi ilmainen, niin jo pelkät polttoainekulusi ylittävät minun kokonaiskuluni vähintään kolminkertaisesti.
No nyt on kyllä matikkaa :D
Auton voi ostaa myös ilman velkaa, ja jopa ihan sellaisen auto kuin haluaa, vaikka sitten sähköauton.