Miksi jengi ostaa velaksi +50k€ sähköautoja ja itkee inflaatiota?
Ajelen itse 1500 euron pommilla, joka menee katsastuksesta läpi pelkällä rukoilemisella. Samaan aikaan naapuruston pihat on täynnä uudenkarheita Tesloja ja liisareita, ja omistajat valittaa kun ruoka on kallista. Mikä tässä logiikassa mättää? Onko se naapurille näyttämisen tarve oikeasti noin kova?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä naapurisi osaavat laskea sinua paremmin.
Itse vaihdoin vanhan 1500€ ”pommini” sähköautoon ja maksan ajamisesta vuodessa yhtä paljon kuin mitä ”pommin” bensoihin ja korjauksiin meni.
Plussana sitten tulee se 50k€ auton mukavuus, turvallisuus, suorituskyky ja laatu.No oletko laskenut, paljonko se sähkövatkaimen arvo on vuodessa laskenut akkutakuun lopun lähestymisen myötä?
Tämä. Jo ensimmäisenä vuonna sähköauton 50 tuhatta muuttuu arvoon 35 tuhatta, toisena vuonna 25 -30 tuhatta. Usein, lähes aina se unohtuu niissä "edullisissa" ajoissa!
Mitenkäs se uusi bensa-auto? Vai mikä ihme tässä on, että teillä tonnin pommi-miesoletetuilla vertailukohtana on aina se vanha polttis / uusi sähköauto?
Vierailija kirjoitti:
Eikös kiihtyvä inflaatio suhteessa helpota velaksiostajia?
Vain jos oma palkka nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi sähköautoa (ei Tesloja) , joista toinen on uutena ostettu, toinen pari vuotta vanhana ostettu, mutta molemmat rahoituksella.
Koska ei auto ole sijoitus, ei siihen kannata rahaa laittaa. Pääoman on parempi olla osakkeissa poikimassa.
Ja itse asiassa rahoitussumma ei loppuen lopuksi ole niin iso, jos ajaa paljon. Miehellä meni aikoinaan 400 e kk bensoihin, nyt 50-70 e sähköön. Tuo säästö kannattaa huomioida.
Tesloja on liikenteessä paljon, kun niitä saa pienellä rahoituksella, loppusumma tietty iso sitten.Auto ei ole tosiaan sijoitus vaan rahareikä. Mitä kalliimpi auto ja mitä enemmän sillä ajetaan sitä suurempi rahareikäsi on. Tämä pätee riippumatta auton voimanlähteestä.
Lainarahalla elävät laskevat vain euriborin korkojakson asioita tulevaisuuteen. Ei juuri osata ajatella kokonaiskustannuksia pidemmälle.
Uuden Teslan rahoitus on laskettu siten, että ostaja käytännössä tekee leasing -sopimuksen uudesta autostaan. Maksat alkuun 5000€ ja sen jälkeen 400€ kuukaudessa. Tällä saat ajaa autolla ja lainasopimuksen lopussa auton arvo voi hyvinkin olla alhaisempi kuin loppulasku. Käytännössä maksat 500-600€ kuukaudessa ajaaksesi vuokra-autolla.
Itse ajelen 14 vuotiaalla Passatilla. Vuodessa menee rahaa tähän lystiin noin 2300€. Oman matikan mukaan tämä on edelleen halvempaa kuin vuokrapatterilla ja aika reippaalla marginaalilla.
Tämä. Matikka ei mene kaikilla kaaliin.
Ongelma on myös, jos jäät yllättäen työttömäksi, ja joudut maksamaan sopimusajan loppuun. Ei kannata ostaa autoa, johon ei ole oikeasti varaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun auto ei ole mikään pommi, mutta kelpo bensabiili. Arvo laskee malitilla, jolla ei oikeastaan ole mulle väliä, sillä ajan auton loppuun. Tiedän ajavani sillä noin 10 vuotta ja kaikki on korjattavissa kohtuuhintaan.
Tiedän ettei tule 25t akkuremonttia 3 vuotta vanhaan autoon jolla ei ole enää jälleenmyyntiarvoa. Huollot ei maksa tonnia tai kahta.
Olen sillä lailla tarkka rahoistani, etten laita niitä tyhmyyksiin. Varsinkaan velkarahalla.
Yhteenkään kolme vuotta vanhaa sähköautoon ei tule 25 tonnin akkuremonttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun auto ei ole mikään pommi, mutta kelpo bensabiili. Arvo laskee malitilla, jolla ei oikeastaan ole mulle väliä, sillä ajan auton loppuun. Tiedän ajavani sillä noin 10 vuotta ja kaikki on korjattavissa kohtuuhintaan.
Tiedän ettei tule 25t akkuremonttia 3 vuotta vanhaan autoon jolla ei ole enää jälleenmyyntiarvoa. Huollot ei maksa tonnia tai kahta.
Olen sillä lailla tarkka rahoistani, etten laita niitä tyhmyyksiin. Varsinkaan velkarahalla.Yhteenkään kolme vuotta vanhaa sähköautoon ei tule 25 tonnin akkuremonttia.
Vaikka tulisikin, niin se on takuunalainen työ. Akkutakuu on automerkistä riippuen 8-10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vaihdoin vanhan 1500€ ”pommini” sähköautoon ja maksan ajamisesta vuodessa yhtä paljon kuin mitä ”pommin” bensoihin ja korjauksiin meni.
Plussana sitten tulee se 50k€ auton mukavuus, turvallisuus, suorituskyky ja laatu.No oletko laskenut, paljonko se sähkövatkaimen arvo on vuodessa laskenut akkutakuun lopun lähestymisen myötä?
Tämä. Jo ensimmäisenä vuonna sähköauton 50 tuhatta muuttuu arvoon 35 tuhatta, toisena vuonna 25 -30 tuhatta. Usein, lähes aina se unohtuu niissä "edullisissa" ajoissa!
Mitenkäs se uusi bensa-auto? Vai mikä ihme tässä on, että teillä tonnin pommi-miesoletetuilla vertailukohtana on aina se vanha polttis / uusi sähköauto?
Näin. Usein on taloudellisesti järkevä ostaa 2-3 vuotta ajettu auto. Kovin arvonalennus on jo mennyt. Takuu voimassa. Vikoja saa odotella vielä vuosia, ja pommivuosiin on vuosikymmen. Merkiltä, joka on luotettava, ja varaosat kohtuuhintaisia.
Mutta sitten on halu erikseen. Jos tahtoo Teslan, mersun, Porschen, siitä joutuu maksamaan. Se on hyvä tiedostaa ja ymmärtää miksi tekee ratkaisun, ja onko oikeasti pinkka kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka otettaisiin vertailuun saman hintaiset autot, niin viime vuosina sähköautoissa on tullut ylimääräisiä hinnanalennuksia autotehtaan muuttaessa hinnoitteluaan yön yli. Polttomoottoriautoissa tätä ilmiötä ei ole ollut. Uusi tekniikka hakee paikkaansa ja markkinoille tulevat kiinalaiset vaihtoehdot ovat sekoittaneet kuviota.
Työkaverin kanssa tuli vertailtua mitä olemme maksaneet auton käyttövoimasta. Minulla polttoaineeseen on mennyt noin 12 euroa per 100 km ja hänellä sähköön 6-8 euroa per 100 km. Hänen pääasiallinen latauspaikka on työpaikan viereisen kauppakeskuksen laturi tai mökkireissulla jokin julkinen latauspaikka.
Toistaiseksi on niukemmin tietoa paljonko sähköauton normaali arvonalenema on, koska noita ylimääräisiä alenemia on tullut. Edellisellä autolla ajoin 8 vuotta ja vajaa 150 tkm. 35K euron autosta sain vielä 13K euroa vaihdossa. Kokonaiskuluni olivat noin 0,35 euroa per kilometri tuon auton käyttöaikana. Täsäs kohtaa en vielä vaihtanut omaan sähköautoon, vaan otin pari vuotta vanhan käytetyn pienellä bensakoneella olevan auton. Polttoaineen kulutukseni on pienempi kuin aiemmalla hybridillä viimeisinä vuosina. Hybridin polttoaineen kulutus kasvoi noiden kahdeksan vuoden aikana vuosi vuodelta.
kiva ylläri
Nissan Leafien akkutakuusta on paljastunut outous, joka on nyt tullut suuren yleisön tietoisuuteen. Vaikka Nissan Leaf -autoissa on kahdeksan vuoden akkutakuu, se ei olekaan kattanut komponenttivikoja eli esimerkiksi yksittäisten kennojen hajoamisia.
Komponenttitakuu kattaa vain 5 vuotta ja 100 000 kilometriä, vaikka autossa on myös 8 vuoden mittainen akun yleisen kapasiteetin kulumisen kattava takuu.
Vierailija kirjoitti:
Plussana sitten tulee se 50k€ auton mukavuus, turvallisuus, suorituskyky ja laatu.
Ellet aja esim 100 000 vuodessa tämä ei pidä paikkaansa.
Hän kertoo kokeneensa aiemmin ajon aikana äkillisiä akun varauksen romahduksia, mutta huolto ei ollut löytänyt niistä vikakoodeja ja kehotti jatkamaan ajoa. Nyt auto on käyttökelvoton.
– Jos joudun romuttamaan auton, jolla on ajettu vain 137 000 kilometriä, se on suuri taloudellinen menetys minulle, mutta myös erittäin epäekologista laajemmassa mittakaavassa. Tämän auton pitäisi kestää paljon pidempään.
Pakkohan se on ostaa, ettei naapurit ja kaverit naljaile. Kiva näyttää varakkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sillä lailla tarkka rahoistani, etten laita niitä tyhmyyksiin. Varsinkaan velkarahalla.Yhteenkään kolme vuotta vanhaa sähköautoon ei tule 25 tonnin akkuremonttia.
Vaikka tulisikin, niin se on takuunalainen työ. Akkutakuu on automerkistä riippuen 8-10 vuotta.
Tämä ei pidä paikkaansa. Usein takuu on kyllä noin 8 vuotta TAI tietty kilometrimäärä, joka voi tulla täyteen paljon ajavilla muutamassa vuodessa. Katso vaikka HS/IS/youtube esimerkkejä akkupainajaisista.
Esim. Suomessa on tehty paljon koko akuston vaihtoja porchen Taycaneihin (auto maksaa yli 100 000 €). Uuden akun hinta on noussut n. 57 000 euroon.
Käytetyissä Tesloissa akkuremontin hinta on saattanut maksaa auton verran. YouTubessa räjäyttivät yhden tälläisen auton, jossa akkurempan hinta nousi yli 20 000 ja akun takuu oli ummessa. Autolla oli kuitenkin ikää vain 7v ja uutena oli maksanut lähemmäs 100 000. Kalliit kilometrit.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on ostaa, ettei naapurit ja kaverit naljaile. Kiva näyttää varakkaalta.
Ei ole mikään pakko ostaa nimenomaan sähköautoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua oikeastaan kiinnosta sen auton arvon kehitys. Auton omistaa rahoitusyhtiö, ja minä maksan rahoitusyhtiölle noin 400€/kk.
Siihen päälle sähköt halvalla yösähköllä noin 50€/kk.
Se tekee yhteensä 450€/km ja ajan sillä noin 3000km/kk.
”Tonnin pommi” kulutti samoilla kilometreillä bensaa noin 450€ edestä kuukaudessa, ja sen päälle tulivat vielä kaikki odottamattomat korjaukset sekä vuosittaiset huollot öljynvaihtoineen jne.
Sähköauto ei juuri huoltoa kaipaa, kunhan välillä muistaa painaa jarrupoljintakin ettei jarrulevyt ruostu. Ja vaihtaa ne pyyhkijänsulat.
Millä oikein ajoit? ZIL maastokuorma-autollako? Minä ajan paljon mutta en saa 450 euroa Nissanissani palamaan mitenkään. Ja ei muuten maksanut lähellekään tonnia!
Kun on verot liian matalalla, rahat käytetään tarpeettomaan kerskakulutukseen.
Hyvätuloisten veroja voi korottaa jopa yli 90%:n.
Planeettakin kiittää, kun ihmiset ei osta katumaastureita, kylpytynnyreitä, kaasugrillejä, pizzauuneja yms. turhaa rojua ruostumaan ja lahoamaan pihalle.
Suomen kauppataseellekin olisi niin paljon parempi se mopoauto ja käynti lähiöravintolassa.
Suomi nousun veronkorotuksilla!
Vittuako se sinulle kuuluu minkä auton naapurit hankkivat?
En ikinä laittaisi rahojani käytettyyn sähköautoon. Sama kun polttaisi seteileitä. On turha väittää että sähköauto tulisi lyhyen elinkaarensa aikana halvemmaksi kuin bensa-auto.
Kaikille autossa ei tietysti ole kyse vain liikkumisvälineestä. En kuulu heihin. Kukin tavallaan.
Ensi vuonna Teslani toimii minulle juoppokuskinakin, koska FSD
Vierailija kirjoitti:
En ikinä laittaisi rahojani käytettyyn sähköautoon. Sama kun polttaisi seteileitä. On turha väittää että sähköauto tulisi lyhyen elinkaarensa aikana halvemmaksi kuin bensa-auto.
Kaikille autossa ei tietysti ole kyse vain liikkumisvälineestä. En kuulu heihin. Kukin tavallaan.
On turha väittää että sähköautolla olisi mitenkään erikoisen lyhyt elinkaari.
Sun ongelmasi ap on perisuomalainen kateus. Mitäpä jos hankkisit itsellesi paremmin palkatun työpaikan, niin saisit sen haluamasi auton - vaikka sitten sillä liisarilla tai osamaksulla. Voisit kurvailla naapurin Irmelin ikkunan alta ja joku päivä hän vielä hyppäisi kyytisi helmat paukkuen. Ja jos oikein huristelisit siellä hienolla uudella autollasi, voisit saada pusun kyydin päätteeksi.