Olen tehnyt elämässäni pelkkiä vääriä valintoja
Olen opiskellut väärää alaa, luottanut vääriin ihmisiin, ollut parisuhteessa väärien ihmisten kanssa, ollut väärissä työpaikoissa, tehnyt perheen suhteen vääriä päätöksiä, toiminut väärin taloudellisissa asioissa jne.
Ja kaikki tämä, vaikka olen harkinnut tarkkaan jokaista päätöstä. Ilmeisesti olen harvinaisen tyhmä ihminen.
Onko muita joille on käynyt elämässä näin?
Kommentit (51)
Ei sitä voi mitenkään tietää, minkälaista elämä nyt olisi jos olisi valinnut toisin.
Tuntuivatko valinnat vääriltä silloin kun teit ne? Minkälaisia ne oikeat valinnat olisivat olleet? Mitä sinulta puuttuu, mitä uskot että toisilla valinnoilla olisit saanut?
On valintoja jotka ihan oikeasti voivat pilata loppuelämän, huumeet tai rikokset tai vastaava, mutta minusta nuoruuden poikaystävät tai silloisen parhaan ymmärryksen mukaan tehty alanvalinta ei näihin kuulu.
Minä olen syntynytkin väärään aikaan. Kun olis pitänyt ns työura alkaa luomaan tuli 90- luvun lama
Nykyään on paljon sellaista puhetta, että elämä olisi ihan vain omista valinnoista kiinni. Että sitä kyllä voisi jokainen olla onnellinen, kaunis, terve ja hyvässä työssä, kunhan olisi valinnut fiksummin. Tuo on ihan kukkua. Ihmiset on monella tapaa erilaisia, geenit ja lähtökohdat elämään vaikuttaa, ja tiettyjä tilaisuuksia tulee jokaisen kohdalle hyvinkin rajallisesti. Vaikka rakkaus, se ei todellakaan ole niin että tinder auki ja valitsemaan loputtomista vaihtoehdoista. Aitoja mahdollisuuksia rakastaa toista ihmistä saa elämässä korkeintaan muutaman, kaikki eivät yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi mitenkään tietää, minkälaista elämä nyt olisi jos olisi valinnut toisin.
Tuntuivatko valinnat vääriltä silloin kun teit ne? Minkälaisia ne oikeat valinnat olisivat olleet? Mitä sinulta puuttuu, mitä uskot että toisilla valinnoilla olisit saanut?
On valintoja jotka ihan oikeasti voivat pilata loppuelämän, huumeet tai rikokset tai vastaava, mutta minusta nuoruuden poikaystävät tai silloisen parhaan ymmärryksen mukaan tehty alanvalinta ei näihin kuulu.
No kyllä nykyinen koulutuspolitiikka luo väärän alan valinneelle sellaisen umpikujan, että jos se ei ihan pilaa loppuelämää niin heikentää kyllä näkymiä lopullisesti. Enäähän ei noin vaan uudelleenkouluttautua ja vaihdeta alaa, se on aika tehokkaasti estetty ensikertalaiskiintiöillä ja karsimalla kaikki tukimuodot alanvaihtajilta. Kirsikkana kakun päällä vielä se että jos työkkäri saa edes vihiä siitä että saatat tehdä jotain kehittävää vapaa-ajallasi niin selvityspyyntöä pukkaa ja pahimmillaan tuet menee.
Minä olen tehnyt vain vääriä valintoja, mutta oikeastaan lapsuuden ja nuoruuden kasvuolosuhteet huomioiden on yllättävää, että en ole tämän enempää syrjäytynyt. Nykyisissä eläkeläisissä on paljon niitä, joiden ei olisi pitänyt hankkia lapsia ollenkaan, mukaan lukien omat vanhempani.
Vierailija kirjoitti:
olet ajattelu liikaa järjellä ja liian vähän tunteella?
Päinvastoin. Järjellä ei ole ajateltu lainkaan, vaan tunteella. "Koska sydän sanoo niin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä kyllä ollut mukana sekä tyhmyyttä että huonoa onnea. Paskamaisilla vanhemmilla suuri osuus asiaan.
Onneks ehti sentään tehdä lapsen ennen kuin liian myöhäistä. Taisi pelastaa kaverin elämän.vielä kun kasvat 15 vuotta, ymmärrät ettei vanhemmillasi ollut asiaan paljonkaan tekemistä: SINÄ itse valitsit mitä valitsit. Omaakin polkuaan kun voi kulkea, vanhemmista huolimatta. KYLLÄ! Moni syyttää vanhempiaan kaikesta, mutta ihan ite teki mitä teki. Kyllä vanhemmat usein yritti parhaansa, mutta lapsi teki itse huonoja valintoja. Opettajiaankin kun voi kuunnella, tai vaikka pappia, lääkäriä, kavereiden vanhempia yms.
Moni vanhempi "tekee parhaansa" juuri siten, että yrittää painostaa ja manipuloida niitä ratkaisuja, jotka sittemmin osoittautuvat kehnoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä kyllä ollut mukana sekä tyhmyyttä että huonoa onnea. Paskamaisilla vanhemmilla suuri osuus asiaan.
Onneks ehti sentään tehdä lapsen ennen kuin liian myöhäistä. Taisi pelastaa kaverin elämän.vielä kun kasvat 15 vuotta, ymmärrät ettei vanhemmillasi ollut asiaan paljonkaan tekemistä: SINÄ itse valitsit mitä valitsit. Omaakin polkuaan kun voi kulkea, vanhemmista huolimatta. KYLLÄ! Moni syyttää vanhempiaan kaikesta, mutta ihan ite teki mitä teki. Kyllä vanhemmat usein yritti parhaansa, mutta lapsi teki itse huonoja valintoja. Opettajiaankin kun voi kuunnella, tai vaikka pappia, lääkäriä, kavereiden vanhempia yms.
Olen huomannut, että nykyään syytetään vanhempia kaikesta, jos itsellään menee huonosti. Vastuu omasta itsestään on niin helppo siirtää muille.
On myös ihmisiä, jotka mielellään käyttävät valtaa, mutta joilla ei ole vastuuntuntoa.
En ole varma, onko ihmisellä vapaata tahtoa niin, että hän voisi tehdä muita valintoja kuin tekee.
Eli kun lapsesi kuolee, se tapahtuu syystä?