Ilmainen avustaja golfiin ja muille harrastusmatkoille:
Töitä työttömälle moniosaajalle:
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/avoimet-tyopaikat/516daecd-…
Ja yhteiskunta maksaa.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähibaarissa yksi asiakas käy ainakin kerran viikossa avustajan kanssa, jonka kanssa ne viettää siellä useamman tunnin aikaa. En yhtään väheksy sitä, etteikö ole hieno asia, että yhteiskunta tarjoaa tällaisille ihmisille esimerkiksi 30 tuntia viikossa henkilökohtaisen avustajan, mutta sitä kyseenalaistan, että onko meillä yhteiskunnalla nykyisin oikeasti tähän varaa. Eli pitäisikö ihan sairaiden hoito olla suuremmalla prioriteetillä. Jos siellä ei ihmiset hoitoa saa, niin voi olla tilanne, että ihminen tarvitsee kohta avustajan ja se tulee paljon kalliimmaksi.
Yhteiskunnan tuillahan usein tällainen avustettava elää ja näissä tilanteissa lisäksi yhteiskunta tarjoaa hänelle vielä yhden työkykyisen avustajan jolle maksetaan lähes täyttä kuukausipalkkaa pelkästään yhtä henkilöä avustamaan. Hyvin, hyvin kalliita tapauksia siis yhteiskunnalle.Siellä on lukuisia henkilöitä neljän seinän sisällä, jotka eivät pääse yksin pesulle, ei vessaan, eivät saa ruokaa. Ja heillä käy joku vartin auttamassa muutaman kerran päivässä. Samaan aikaan maksetaan lähes täyspäiväinen avustaja yhdelle näkövammaiselle mutta terveelle, että hän saa harrastaa käydä "katsomassa" jotain raviurheilua ja matkustella ulkomailla. Tasan ei mene nallekarkit tässä kuviossa.
Miksipä nämä eivät ota yhteyttä soten vammaispalveluun? Siellähän se avun ja avustettavien tarve syynätään ja tehdään sopimukset.
Kallis harrastus mutta pappa inte betalar
Vierailija kirjoitti:
No nyt on kunnon vaatimukset matalapalkalle :D...
Pitäisi hallita kaikki lajit . Noista usea on kalliita harrastuksia, ja se hallinta tarkoittaa muuta, kuin vain että on käynyt kokeilemassa.
En usko, että ns perushenkilökohtaiset avustajat hallitsevat kalliokiipeolyn, golfin, jääkiekon ja hevosurheilun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai sitten suunnitelmissa on käydä katsomassa jääkiekko-otteluita. Avustajan tarkoitus siis olisi selostaa ottelua, ml. eri pelitilanteita ja vastata avustettavan kysymyksiin, jonka edellytyksenä on ymmärtää pelin kulku.
Sokea katsomassa lätkää? Joo-o. Mikä vika on radiossa?
Ei radiossa vikaa ole, paitsi ettei Yle enää kiekkoa selosta. Mutta paikallisradiot selostavat varsin monipuolisesti, ja ne kaikki löytyvät netistä. Olen seurannut jääkiekkoa otteluselostuksia kuuntelemalla 70-luvulta lähtien. Myös tv:stä tulevia otteluselostuksia olen kuunnellut, ja internetin tultua mukaan olen alkanut maksullisia palveluitakin käyttää. Olennaista on, että selostukset ovat sellaisia, että niiden kautta voi peliä seurata. Ja nykyään tilanne on onneksi erittäin hyvä. Kyllä vaikkapa Antti Mäkisen selostusta kuunnellessa pystyy peliä seuraamaan. Ja kommentaattorit sitten lisäksi.
Jotkut tutut ovat käyneet paikan päällä peleissä, mutta itse en lähtisi. Mitä järkeä on pitää kuulokkeita korvilla ja kuunnella striimausta jonkun pelin selostuksesta ja aistia samaan aikaan hallin tunnelma? No, joku voi siitäkin nauttia, mutta minua kiinnostaa peli enemmän kuin hallin tunnelma ja öööö-huudot. Haluan tietää kenttätapahtumista muutakin kuin että tuli maali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai sitten suunnitelmissa on käydä katsomassa jääkiekko-otteluita. Avustajan tarkoitus siis olisi selostaa ottelua, ml. eri pelitilanteita ja vastata avustettavan kysymyksiin, jonka edellytyksenä on ymmärtää pelin kulku.
Sokea katsomassa lätkää? Joo-o. Mikä vika on radiossa?
Milloin olet viimeksi kuullut lätkämatsin radiosta, saati jonkun liigaottelun? Häyrisen ajoista on vuosikymmeniä.
Viime vuonna kuuntelin suurimman osan Tapparan peleistä radion kautta, kuten olen kuunnellut kaudesta 1985–1986 lähtien, jolloin Radio 957 alkoi niitä lähettää. Selostaja on edelleen sama kuin silloin, mutta kanava on pariin kertaan vaihtunut näiden vuosikymmenten aikana.
Lisäksi viime keväänä jokusen Ilveksen pelin kuuntelin, ja play-offsien aikana yhden Ässien matsin. Kyllä lätkää vielä selostetaan (onneksi) muuallakin kuin tv:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti nuo rahat tulee yhteiskunnalta, niin tuntuu edelleen sotealueilla olevan rahaa!
Toivottavasti sinä et ikinä tarvitse yhteiskunnan tukea.
Ps. Avustus ei tarkoita että henkilön harrastukset menee yhteiskunnan piikkiin, vaan että niillä avustuksillä maksetaan avustaja jotta sillä avun tarvitsijallakin on mahdollisuus viettää aikaansa haluamissaan harrastuksissa kuten muillakin ihmisillä.
On hyvä että henkilökohtaisen avustajan saa aktiviteetteihin kodin ulkopuolella mutta että 30h/vko? Kun kotonaan pärjäämättömät vanhukset ei saa mitään niin tuo määrä kuulostaa tosi absurdilta jos avustajaa tarvitaan vaan mahdollistamaan erilaiset harrastukset.
Mistä tulee tää käsitys, että joku sais avustusta harrastuksiin 30h/vko?
Toimin henkilökohtaisena avustajana henkilölle, jolle on myönnetty 100h/kk. Avustettava on pyörätuolissa. Käyn siellä 5pv viikossa. Ensiksi aamulla tarkistan, että kaikki on hyvin: hän hengittää normaalisti ja on orientoitunut (tietää mikä päivä yms), mihinkään ei satu. Keitän meille teet. Tarkistan, että päivän ruoka on suunnitelmissa ok (joko otettu pakkasesta sulamaan tai mulla on suunnitelma mitä kokkaan). Olen viikolla ylläpitänyt "puutelistaa", tarvitaanko vessapaperia, makaronia, viinirypäleitä... Käyn kaupassa. Kokkaan valmiiksi pakkaseen jos on tarvetta, pakastan yhden annoksen rasioissa. Autan "tietokonehommissa": miks mulle tulee tämmönen, en haluu sitä... siivoan keittiön. kerran viikossa avustan suihkussa käymisessä ja vaihdan lakanat. Pesen ja ripustan pyykin kerran tai kaks viikossa.
Ja tämän lisäksi golffaan veronmaksajien rahoilla 30h/vko. Tai sitten en.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että vammaiset voi elää normaalia elämää. Ja turha yrittää esittää, ettei olis kateellinen. Työtä saa kuka tahansa hakea.
Mulle ei ole myönnetty avustajaa, vaikka en pysty lähtemään kotoa. Asun yksin.
-Autisti, työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti nuo rahat tulee yhteiskunnalta, niin tuntuu edelleen sotealueilla olevan rahaa!
Ps. Avustus ei tarkoita että henkilön harrastukset menee yhteiskunnan piikkiin, vaan että niillä avustuksillä maksetaan avustaja jotta sillä avun tarvitsijallakin on mahdollisuus viettää aikaansa haluamissaan harrastuksissa kuten muillakin ihmisillä.
On hyvä että henkilökohtaisen avustajan saa aktiviteetteihin kodin ulkopuolella mutta että 30h/vko? Kun kotonaan pärjäämättömät vanhukset ei saa mitään niin tuo määrä kuulostaa tosi absurdilta jos avustajaa tarvitaan vaan mahdollistamaan erilaiset harrastukset.
Toimin henkilökohtaisena avustajana henkilölle, jolle on myönnetty 100h/kk. Avustettava on pyörätuolissa. Käyn siellä 5pv viikossa. Ensiksi aamulla tarkistan, että kaikki on hyvin: hän hengittää normaalisti ja on orientoitunut (tietää mikä päivä yms), mihinkään ei satu. Keitän meille teet. Tarkistan, että päivän ruoka on suunnitelmissa ok (joko otettu pakkasesta sulamaan tai mulla on suunnitelma mitä kokkaan). Olen viikolla ylläpitänyt "puutelistaa", tarvitaanko vessapaperia, makaronia, viinirypäleitä... Käyn kaupassa. Kokkaan valmiiksi pakkaseen jos on tarvetta, pakastan yhden annoksen rasioissa. Autan "tietokonehommissa": miks mulle tulee tämmönen, en haluu sitä... siivoan keittiön. kerran viikossa avustan suihkussa käymisessä ja vaihdan lakanat. Pesen ja ripustan pyykin kerran tai kaks viikossa.
Tuossa ilmoituksessa haettiin henkilökohtaista avustajaa nimenomaan vapaa-ajan harrastuksiin, ei perushoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on kunnon vaatimukset matalapalkalle :D...
Pitäisi hallita kaikki lajit . Noista usea on kalliita harrastuksia, ja se hallinta tarkoittaa muuta, kuin vain että on käynyt kokeilemassa.
En usko, että ns perushenkilökohtaiset avustajat hallitsevat kalliokiipeolyn, golfin, jääkiekon ja hevosurheilun.
Tuossa on taka-ajatuksena, että vaatimukset ovat sellaiset ettei niitä täytä kuin tietty henkilö; tadaa! Oma puoliso tai muu lähisukulainen on "pakko" hyväksyä palkalliseksi avustajaksi, sillä ketään muuta sopivaa ja pätevää ei ole löytynyt. Normaalisti lähisukulainen ei voi olla palkallinen avustaja. (Omaishoitaja on eri asia, siitä ei ole tässä kyse.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin yhteiskunta maksaa?
Avustettavalle vammaiselle avustaja on ilmainen. Yhteiskunnalle kallista harrastamista, johon harvalla on varaa.
Avustaja on ilmainen mutta harrastukset eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voi saada 30tuntia viikossa avustajan yhteiskunnan piikkiin?
Kuule, jotkut saavat avustajan 24/7 vammasta riippuen. Jotkut vammaiset eivät näet kykene itse edes kylkeään kääntämään, silti asuvat kotonaan.
Sellaisen avun vielä ymmärrän, mutta että pitää osata ERINOMAISESTI kaikenmaailman urheilulajeja ja vielä MATKUSTAA harrastusten perässä yhteiskunnan laskuun.
Miten niin matkustaa yhteiskunnan laskuun?
Vierailija kirjoitti:
Rahat harrastuksiin eivät tule yhteiskunnalta. Yhteiskunta maksaa ainoastaa avustajan palkan
Vierailija kirjoitti:
Mäkin haluaisin harrastaa 30h viikossa! Mutta en voi, koska en ole vammainen.
Hakkaa päätäsi tiiliseinään, niin saat varmasti kivan vamman ja kadehtimasi etuudet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako avustajat oikeasti palkan myös työmatkoista??
Määrittele työmatka.
Jos työmatkalla tarkoitetaan matkaa työhön eli työpaikalle, ei yleensä saa.
Jos työmatkalla tarkoitetaan matkustamista avustettavan kanssa, niin saa palkkaa oli se sitten vaikka bussimatka 5 km johonkin tai kahden viikon etelänmatka.
Palkan lisäksi tulee päivärahat työmatkoilta.
Sehän tässä kummastuttaa, jos ko vammaiselle maksetaan avustaja pelkkiin harrastuksiin 30h viikossa, niin ettäkö sen päälle vielä viikon kestäviä harrastusmatkoja päivärahoineen?? Ei vaan ymmärrä, kun vanhukset kodeissaan makoilevat lioissaan -harrastuksista ja ikkunoiden pesuista ym puhumattakaan.
Vammainen vanhus voi saada avustajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ilmoituksessa haettiin henkilökohtaista avustajaa nimenomaan vapaa-ajan harrastuksiin, ei perushoitoon.
Jos se henkilö haluaa itse maksaa sen golfseuralaisen palkan, niin mikä on ongelma?
Jos tulee kademieli niin eihän sokeutuminen vaikeaa ole. Nuppineulat vaan silmiin, ja ei muuta kuin harrastelemaan avustettavana. Näkevänä se elämä ja harrastuskin on kyllä mukavampaa.
Mutta asiaan, vammaispalvelua ei myönnetä tosiaankaan hövelisti, se on ison väännön takana.
Jos luki henkilön harrastelistaa voi tajuta ettei kyse ole neukkukuutiossa punkkaavasta köyhästä. Henkilökohtaista avustajaa voi tarvita myös hyväosainen joka pystyy ja haluaa siitä maksaa, ja varmasti hyvälle avustajalle maksaakin.
Iloista vammautumista vaan kaikille, jos uskotte että näkövammaisena, pyörätuolissa tai neliraajahalvaantuneena elämänne olisi antoisempaa, ja apua ja avustuksia ropisee ovista ja ikkunoista. Voitte yllättyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se henkilö haluaa itse maksaa sen golfseuralaisen palkan, niin mikä on ongelma?
Ei olisikaan ongelma, jos itse maksaisi. Tässä tapauksessa henkilöllä on varmasti hyvä eläke (siis oikeasti hyvä!), josta voisi itse kustantaa tarvitsemansa avun. Tai jos hyvon nuoresta henkilöstä on kyse, hänen vanhempansa on hyvin varakkaita. Vammaispalvelulain perusteella myönnetyn vammaisen henkilökohtaisen avustajan maksavat veronmaksajat.
Viikon matkoja mut vain 30h viikossa??
Jokainen voi miettiä, mutta valtava määrä on sellaisia ihmisiä, jotka ei tuollaisia palveluita saa. Heille katsotaan, että saavat ruuan, pääsevät vessaan ja peseytymään ja se on siinä. Kuinka montaa yksinäistä vanhusta ajelutetaan katsomassa raveja, jääkiekko-otteluita ja kuinka moni vanhus saa seuramiehen tai -naisen ulkomaan reissuille? Vähintään yhtä huonot tai huonommat mahdollisuudet heillä on itse yksin noissa pärjätä sairauksiensa kanssa.