Ruuhkavuodet takana, mutta silti tuntuu ettei millekään ylimääräiselle ole aikaa
Lapset jo täysikäisiä ja enää yksi heistä asuu kotona.
Eli lapsiin ei aikani mene. Mutta kun käyn töissä, haluan pitää kunnostani huolta, syödä terveellisesti ja pitää kodin siistinä sekä nukkua hyvät yöunet... Niin mitään muuta ei viikolla sitten ehdikään.
Työt loppuu 16.00, kotona olen 16.30
Sitten ruoanlaitto, syöminen ja tiskit/jälkien korjaaminen, niin kello on 17.30.
Sen jälkeen muita kotitöitä (pyykit pesuun, imurointi, järjestelyä, mitä milloinkin, joka päivälle kuitenkin jotain) niin kas, kellohan on 18.30.
Sen jälkeen vaihdan urheilukamat ja menen lenkille/salille/uimaan, kun sieltä tulen ja olen käynyt suihkussa ja vaihtanut urheilukamat pois, niin kello on 19.30 - 20.00.
No sen jälkeen iltapala, iltapalasotkujen siivous pois, hammaspesu ja muut iltatoimet.. Ja kappas, kello onkin jo 21-21.30, siinä ehkä siis puolisen tuntia aikaa "hengähtää" kunnes pitää jo mennä nukkumaan.
Ehtiikö joku tekemään jotain muuta muka? Ja minkä osa-alueen kustannuksella..?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Heittäydy työttömäksi. Silloin sulla ei ole mitään muuta kuin aikaa, mutta ei sitten kyllä ole rahaakaan tehdä mitään, paitsi ilmaisia juttuja.
Äläpä nyt. Avn tietojen mukaan kaikki työttömät saa käteen vähintään 3 tonnia kuussa. Lisäksi maksetaan kaikki muu, kuntosali, auto, lääkärit, lääkkeet, laskettelumatkat...
Ap, mitä muuta sun pitäisi sitten vielä ehtiä näiden päälle?
Jätä pois some ja vauvan selailu. Kummasti tulee aikaa.
No, ei päivässä töiden jälkeen ehdi kuin yhden harrastuksen/ aktiviteetin. Vaihtele niitä.
Kirjoitti ap, että miksi ei täällä ymmärretä pointtiasi: haluaisit/toivoisit lisää aikaa päiviin.
Joo kyllä. Ihmiset haluavat ja toivovat eri asioita. Joskus toivotaan realistisia ja joskus epärealistisia asioita. Täällä on yritetty ehkä enemmän sanoa että näillä kriteereillä tämä sinun toive on epärealistinen ja silloin istä on turh edes miettiä.
Tai voithan sinä saada lisää aikaa rakeen ja elämään ja sitten voit tehdä niitä ylimääräisiä kivoja asioita enemmän jos esim lyhennät työaikaa.
Mutta jotenkin tämä tuntuu hassulta avaukselta.vähän niinkuin että ostin kalliin auton mutta toivoisin että voisin ostaa jonkun muunkin kalliin asian.
Noinhan se suurin piirtein itsellänikin menee. Minulla ei ole lapsia enkä käsitä mihin väliin sellaisia kokopäivätyön ohella edes hoitaisin. En voi tinkiä liikunnasta kun ilman sitä tulee paikat kipeäksi toimistotyöstä ja jos tinkisin yöunista, olisin äkäinen kuin ampiainen ja hermot kireällä.
Tee kahden päivän ruoka kerralla, pese pyykit ja siivoa viikonloppuna. Niin me muutkin tehdään + että kotona makavaa teini ja mies myös hommiin. Et kai sä yksin syö ja sotke? Ja mitä muuta arkena pitäisi ehtiä? Eikö urheilu/harrastaminen ole juuri sitä "ylimääräistä"?
Entäs la ja su kun et ole töissä?Eikö siinä ehdi harrastaa?
Eikö siellä muut osaa jälkiään korjata ? Kun sinun pitää ilmeisesti kaikkien astiat siivota ja lyödä ruokaa eteen? Kyllä meillä osasivat jo ala-aste ikäisinä laittaa astiat koneeseen ja ottaa ihan itse iltapalaa. Toisekseen osta robotti imuri, lenkin ajan siivoaa
Jos jotenkin ehtisit niille työväenopiston kursseille niin kohta valittaisit, että et ehdi soittaa sen lisäksi viulua. Kuulostaa siltä, että mikään määrä aikaa ei koskaan olisi tarpeeksi, koska täyttäisit sen aina jollain.
Vierailija kirjoitti:
Onko se pakko tehdä ruokaa joka päivä?
Samaa mietin, eikö ruokaa voi tehdä kerralla sen verran, että siitä riittää vielä seuraavaankin päivään? Toisekseen voisikohan kodin hoidostakin vähän tinkiä, ettei ihan päivittäin tarvitsi siivota tai järjestellä? Veikkaan ettei sinun kodissasi kuitenkaan kauhean sotkuista ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä muut osaa jälkiään korjata ? Kun sinun pitää ilmeisesti kaikkien astiat siivota ja lyödä ruokaa eteen? Kyllä meillä osasivat jo ala-aste ikäisinä laittaa astiat koneeseen ja ottaa ihan itse iltapalaa. Toisekseen osta robotti imuri, lenkin ajan siivoaa
Ap on selkeästi "suorittaja", kaikki pitää tehdä itse ja viimeisen päälle. Vähemmästäkin saa itselleen stressin kehitettyä.
Off topic ehkä tämäkin, mutta kyllä mun mielestä siisti koti on myös osa hyvinvointia. Ääriesimerkkinä ehkä, että jos et koskaan ikinä pyyhkisi kaappien päältä pölyjä, miten terveellistä se mahtaa keuhkoille olla. Etenkin, kun nykyajan vaatteet, huonekalut, lasten lelut eivät ole pelkistä luonnonkuiduista tehtyjä. Ehkä ei tarvitse joka päivä imuroida, mutta mistä tää siivousvihamielisyys on ihmisille tullut? Mä ainakin siivotessa kuuntelen samalla myös musiikkia, podcasteja tai jopa jotain telkkarisarjaa (joo, niitä voi myös kuunnella, ei tarvi edes katsoa) eli ei mene "hukkaan" sekään aika. Toisekseen ripeä siivous käy myös kevyestä liikunnasta.
Unohda kämpän täydellisyys - semmonen semisiisti on täysin ok.
Hanki robotti-imuri ja se hommiin joka päivä, kun ootte poissa.
Ja joo, menee aikaa kuntoiluun mutta nautin siitä. Sen jälkeen syön ja lepään, siivoan kun jaksan tai on lepopäivä.
Tässä parannusehdotukseni: peseydy suihkuöljyllä. Ei tarvitse rasvata sen jälkeen. Kauppaostokset ei kai aivan valtavasti vie aikaa, kun ei ole lapsia. Listan teko vie ruuhkavuosissa tai juhlia suunnitellessa aikaa, mutta ei kai sentään arjessa. Lisää puutteet saman tien johonkin appiin.
Urheilua vähemmälle. Harvoin sanon näin. Kahdesti lihaskuntoa, yksi lepopäivä jolloin katsot telkkaria tai rentoudut (!!) muuten. Loput päivät sitten jotain aerobista. Pätkäpaasto ei kaikille sovi ja yleensä siihen ryhdytään terveydellisistä syistä, mutta on siitä sekin etu että yhden aterian valmistelut jää pois.