Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuhkavuodet takana, mutta silti tuntuu ettei millekään ylimääräiselle ole aikaa

Vierailija
26.08.2026 |

Lapset jo täysikäisiä ja enää yksi heistä asuu kotona. 

Eli lapsiin ei aikani mene. Mutta kun käyn töissä, haluan pitää kunnostani huolta, syödä terveellisesti ja pitää kodin siistinä sekä nukkua hyvät yöunet... Niin mitään muuta ei viikolla sitten ehdikään. 

Työt loppuu 16.00, kotona olen 16.30

Sitten ruoanlaitto, syöminen ja tiskit/jälkien korjaaminen, niin kello on 17.30. 

Sen jälkeen muita kotitöitä (pyykit pesuun, imurointi, järjestelyä, mitä milloinkin, joka päivälle kuitenkin jotain) niin kas, kellohan on 18.30.

Sen jälkeen vaihdan urheilukamat ja menen lenkille/salille/uimaan, kun sieltä tulen ja olen käynyt suihkussa ja vaihtanut urheilukamat pois, niin kello on 19.30 - 20.00.

No sen jälkeen iltapala, iltapalasotkujen siivous pois, hammaspesu ja muut iltatoimet.. Ja kappas, kello onkin jo 21-21.30, siinä ehkä siis puolisen tuntia aikaa "hengähtää" kunnes pitää jo mennä nukkumaan. 

Ehtiikö joku tekemään jotain muuta muka? Ja minkä osa-alueen kustannuksella..? 

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urheilua 7 kertaa viikossa? Minusta tuo on liikaa. Haluatko kasvattaa lihasta vai kestävyyskuntoa? Nuo on eri suuntaiset tavoitteet, jompaa kumpaa pitää priorisoida. Jos haluat kasvattaa lihasta, niin kaksi kertaa viikossa salilla riittää. Sen lisäksi kävelyä, ei mitään hikilenkkejä. Jos ennemmin haluat olla hoikka pitkän matkan juoksija, niin sitten käyt salilla vaan kerran viikossa. Aerobiset treenit fiksusti, max kolme kertaa viikossa.

Jos haluat vain pitää huolta terveydestä ja jaksamisesta ja kasvattaa lihaksia vanhuuden turvaksi, niin salille 2 kertaa viikossa ja sen lisäksi kävelyä.

Vaihda ne hikilenkit rauhalliseen kävelyyn metsässä ja tee iltaisin jotain, mistä nautit. 

Mulla on kyllä ihan ammattilaisen kanssa laadittu ohjelma viikolle, älä huoli. :) mutta joo, olen kyllä ihan hyväkuntoinen aktiiviliikkuja, jonka urheilu on tavoitteellista. Siksi määrä tuntuu varmaan osan mielestä isolta. 

Ap

Sano sille ammattilaiselle että karsii sitä ohjelmaa ja tavoitteellisuutta niin ehdit vaikka pestä vessan.

Hahaha, ei mulla muuta :D

Vierailija
42/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urheilua 7 kertaa viikossa? Minusta tuo on liikaa. Haluatko kasvattaa lihasta vai kestävyyskuntoa? Nuo on eri suuntaiset tavoitteet, jompaa kumpaa pitää priorisoida. Jos haluat kasvattaa lihasta, niin kaksi kertaa viikossa salilla riittää. Sen lisäksi kävelyä, ei mitään hikilenkkejä. Jos ennemmin haluat olla hoikka pitkän matkan juoksija, niin sitten käyt salilla vaan kerran viikossa. Aerobiset treenit fiksusti, max kolme kertaa viikossa.

Jos haluat vain pitää huolta terveydestä ja jaksamisesta ja kasvattaa lihaksia vanhuuden turvaksi, niin salille 2 kertaa viikossa ja sen lisäksi kävelyä.

Vaihda ne hikilenkit rauhalliseen kävelyyn metsässä ja tee iltaisin jotain, mistä nautit. 

Mulla on kyllä ihan ammattilaisen kanssa laadittu ohjelma viikolle, älä huoli. :) mutta joo, olen kyllä ihan hyväkuntoinen aktiiviliikkuja, jonka urheilu on tavoitteellista. Siksi määrä tuntuu varmaan osan mielestä isolta. 

Ap

No mutta toi urheilu tavoitteellisestihan on selvästi myös sun harrastus terveyden ylläpitämisen lisäksi. Eli ehdit joka päivä töiden lisäksi harrastaa. Ihan luksusta 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muutama kyseli mitä sitten oikein haluaisin tehdä. No esimerkiksi katselin kansalaisopiston kursseja, olis ties mitä kivaa tarjolla mikä kiinnostais; huonekalujen entisöinnistä kieliopintoihin.

Tykkäisin myös että olisi enemmän aikaa lukea, käydä vaikka jollain kylässä, katsoa televisiosarjaa, löhötä sohvalla, tehdä käsitöitä, remontoida."

Kerroit syöväsi iltapalaa ja siivoavasi siitä aiheutuneita sotkuja tunnin (aivan älytöntä). Ihan hyvin voisit katsoa jotain sarjaa iltapalasi aikaan, mutta arvaan, ettei se käy kriteereihisi. Teillä istutaan ruokapöydän ääressä parhaimmat päällä. 

Vierailija
44/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisit, mutta et tykkää luopua mistään. Kiva.

Vierailija
45/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ruuan laittaminen, urheilu ja kotityöt ole tavallaan valinta jolla päivät täyttyy? Onko pakko ensin suorittaa nuo korkeatasoisesti ennenkuin on " ansainnut" sitä jotain "muuta"? Mitäpä jos tekisit sitä jotain muuta ensin. Muuten menee koko elämä tiskirättin puristeluun.

Vierailija
46/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan on nuivia kommentteja ap:lle. Epäilen että ap törkkäsi kirjoituksellaan monen palstalaisen kipeään kohtaan. Hän käy kokopäiväisesti töissä, valmistaa itse ruokansa, on ilmeisesti huippuhyvässä kunnossa ja vielä kotikinsakin kiiltää. 

Monta syytä kadehtia. 

Ap kadehtii niitä, jotka ehtivät käydä työväenopiston kursseilla, löhötä sohvalla, katsoa telkkaa, käydä kylässä, tehdä käsitöitä remontoida...

Itse en kadehdi ihmistä, joka täyttää päivänsä siivouksella. 

Vierailija
47/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo noinhan ne päivät aikalailla menee täälläkin. Arkena rutiinien lisäksi ehtii yleensä yhden asian tehdä. Eli jos käy kylässä niin sinä päivänä ei välttämättä ehdi enää urheilemaan tai siivoamaan. Ellei halua alkaa pitää aikatauluissaan kiirettä, silloin voi vähän kiristää ja saada päivään lisää tunteja. Itse tykkään nyt nauttia kiireettömyydestä ja pyrin tekemään sitten enemmän viikonloppuna kun ei ole töitä ja on 8 h enemmän aikaa sen vuoksi. Mutta olen opetellut eräpäivänä esim rutiiniksi katsoa lempisarjaani kun syön aamupalaa ja lounasta. Näin illalla ei tarvitse enää käyttää aikaa telkkarin parissa ja pystyy pitämään kiinni ajoissa sänkyyn menemisestä. Myös meal wreppaus tuo paljon ajansäästöä. Mä teen itselle ja pojalleni eri ruoat niin niistä kyllä riittää molemmille ainakin kahdeksi päiväksi. Iltapalan teko ei kyllä kauaa vie. 

Vierailija
48/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ruuan laittaminen, urheilu ja kotityöt ole tavallaan valinta jolla päivät täyttyy? Onko pakko ensin suorittaa nuo korkeatasoisesti ennenkuin on " ansainnut" sitä jotain "muuta"? Mitäpä jos tekisit sitä jotain muuta ensin. Muuten menee koko elämä tiskirättin puristeluun.

Tää on tällainen kärsi niin saat kirkkaimman kruunun. Ihan niinku joku tuolla jo sanoikin, että on ihan itse valittu tehdä asioita, joita ei kuitenkaan tykkää tehdä. On ihan itse priorisoitu, mutta nyt ei sitten kuitenkaan siitä priorisoinnista tykätä. Itse kiljuisin riemusta, jos mulla olisi joka ilta aikaa harrastaa kahta asiaa, tosin mun tapauksessa se ei todellakaan olisi siivous ja tavoitteellinen liikunta :D

Vierailija
49/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Muutama kyseli mitä sitten oikein haluaisin tehdä. No esimerkiksi katselin kansalaisopiston kursseja, olis ties mitä kivaa tarjolla mikä kiinnostais; huonekalujen entisöinnistä kieliopintoihin.

Tykkäisin myös että olisi enemmän aikaa lukea, käydä vaikka jollain kylässä, katsoa televisiosarjaa, löhötä sohvalla, tehdä käsitöitä, remontoida."

Kerroit syöväsi iltapalaa ja siivoavasi siitä aiheutuneita sotkuja tunnin (aivan älytöntä). Ihan hyvin voisit katsoa jotain sarjaa iltapalasi aikaan, mutta arvaan, ettei se käy kriteereihisi. Teillä istutaan ruokapöydän ääressä parhaimmat päällä. 

Lue uudelleen. Siinä oli tuolle ajalle iltapalan tekemisen ja syömisen sekä iltapalasotkujen siivoamisen lisäksi mainittu että aikaa menee myös iltatoimiin, kuten hammaspesu *ym.* Eli siis jos nyt ratakiskosta väännän niin lisäksi esim. kasvojenpesu, rasvaus, muu kropasta huolehtiminen, seuraavan päivän työvaatteiden katsominen valmiiksi, eväiden pakkaus, mahdollinen ostoslistan laatiminen jos kaupassa pitää käydä tai välillä laskujenmaksua tms hoidettavia arkisia asioita, mitä meillä kaikilla onkaan. jne. Kyllä hujahtaa tunti-puoltoista hyvin nopeasti. 

Ap

Vierailija
50/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue uudelleen. Siinä oli tuolle ajalle iltapalan tekemisen ja syömisen sekä iltapalasotkujen siivoamisen lisäksi mainittu että aikaa menee myös iltatoimiin, kuten hammaspesu *ym.* Eli siis jos nyt ratakiskosta väännän niin lisäksi esim. kasvojenpesu, rasvaus, muu kropasta huolehtiminen, seuraavan päivän työvaatteiden katsominen valmiiksi, eväiden pakkaus, mahdollinen ostoslistan laatiminen jos kaupassa pitää käydä tai välillä laskujenmaksua tms hoidettavia arkisia asioita, mitä meillä kaikilla onkaan. jne. Kyllä hujahtaa tunti-puoltoista hyvin nopeasti. 

Ap

Ei me muut voida auttaa sitä, että sinä olet perfektionisti-etana. Ihme, että sait lapset kasvatettua tuolla tyylillä. 

Vierailija
51/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan on nuivia kommentteja ap:lle. Epäilen että ap törkkäsi kirjoituksellaan monen palstalaisen kipeään kohtaan. Hän käy kokopäiväisesti töissä, valmistaa itse ruokansa, on ilmeisesti huippuhyvässä kunnossa ja vielä kotikinsakin kiiltää. 

Monta syytä kadehtia. 

Ei vaan siksi, että ap kyselee tyhmiä joihin ei voi vastata, koska meillä kaikilla on omat kriteerimme. Jos hänellä olisi minun kriteerini, hän olisi rakentanut oman kesämökin jossa voi tehdä kotitöitä. Ap on käyttänyt vapaa-aikansa tavoitteelliseen urheiluun ja kuuraamiseen, joten kriteerit ovat erilaiset. Nyt ap haluaisi sitten lisää, mutta ei voi luopua mistään. Joku toinen taas haluaa laihduttaa, mutta ei halua tehdä työtä sen eteen, eikä luopua herkuista. Heille vastataan ihan yhtä nuivasti.

Vierailija
52/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaan kahvakuulalla kotona, ja kävelen hyötyliikuntana ja lisäksi pienen stressinpuhalluskävelyn. Siivoan ehkä pari kertaa kuukaudessa kunnolla. Tavaroilla on paikkansa, niin järjestelyyn ei mene aikaa.

Jos asuu yksin, niin kukaan muu ei sotke ja ruoka riittää hyvin. Jos asuu kaksin, on kaksi tekemässä.

Vierailija
53/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaat ihoasi vielä illalla? Eikö onnistu heti urheilun jälkeen?

Vierailija
54/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen eri, mutta minusta kuulostat täysin autistilta. 

Vierailija
55/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäni täyttyy kyllä enemmän tavoitteellisesta urheilusta ja työstäni, josta pidän, tiskirätin puristelu on siitä näitä paljon pienempi osa. 

Mutta siis kyllä, nautin myös siitä että koti on siisti, ja siivoaminen on minulle myös mieluista. Kuten urheilu ja työnikin. Ja ruoanlaitto. 

Mutta miten ihmisten täällä on niin vaikeaa ymmärtää pointtiani. Eli siis sitä että toivoisin enemmän tunteja päiviin. En varmasti ole ainoa joka näin toivoo, silti saan jotenkin nyt tosiaan melko nihkeää kommenttia sinänsä aika tavanomaiseen "turhautumiseeni". 

Olisi niin paljon kaikkea mitä haluaisin tehdä, mutta aika ei riitä tekemään kaikkea. Onhan se fakta, ja kyllä tajuan sen, mutta luulin asian huokaamisen olevan inhimillistä. Tai no, livenä se onkin. Täällä näköjään ei. Eihän sen pitäisi yllättää. 

Mukavaa päivänjatkoa kuitenkin kaikille, mulla ei nyt enempää keskusteltavaa tästä. 

Ap

Vierailija
56/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee ap kaikki aika siihen että saan kenkiini täydelliset rusettisolmut. Molempien lenkkien tulee olla täsmälleen yhtä suuret ja nauhat mitkä jää yli, on oltava saman pituiset. Lisäksi solmun on oltava keskellä kengän keskilinjaa, eli kärjestä kantapäähän. En ymmärrä miten sinä suoriudut tästä ja kaikesta siivoamisesta. 

Vierailija
57/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän off topic, mutta liittyy. Olen miettinyt, mitä saattaisin katua. Esim. sitä jollen tekisi kotiruokaa, vaikka osaan ja tykkäänkin kokkailusta. Tai jollen huolehtisi omasta hyvinvoinnistani. Sen sijaan en usko ikipäivänä ajattelevani, että kylläpä siivosin liian vähän! (Meillä on perussiistiä, mutta en jaksa miettiä että onko ikkunat tänä vuonna pesemättä tai kaapin päältä pölyt pyyhkimättä).

Vierailija
58/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niitä tunteja päivään saa sillä, että luopuu jostain. Sinun tapauksessa ruuanlaitosta, siivoamisesta, liikunnasta tai nukkumisesta. Lisäksi sinulla on kauppalistaa ja kropan rasvausta. Luovut jostain tai jätät jotain vähemmälle, niin siitä sitä aikaa tulee. Silleen me muutkin tehdään. Ei voi vain kasata vastuita ja velvollisuuksia toistensa päälle ilman että luopuu jostain toisetsa.

Vierailija
59/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäni täyttyy kyllä enemmän tavoitteellisesta urheilusta ja työstäni, josta pidän, tiskirätin puristelu on siitä näitä paljon pienempi osa. 

Mutta siis kyllä, nautin myös siitä että koti on siisti, ja siivoaminen on minulle myös mieluista. Kuten urheilu ja työnikin. Ja ruoanlaitto. 

Mutta miten ihmisten täällä on niin vaikeaa ymmärtää pointtiani. Eli siis sitä että toivoisin enemmän tunteja päiviin. En varmasti ole ainoa joka näin toivoo, silti saan jotenkin nyt tosiaan melko nihkeää kommenttia sinänsä aika tavanomaiseen "turhautumiseeni". 

Olisi niin paljon kaikkea mitä haluaisin tehdä, mutta aika ei riitä tekemään kaikkea. Onhan se fakta, ja kyllä tajuan sen, mutta luulin asian huokaamisen olevan inhimillistä. Tai no, livenä se onkin. Täällä näköjään ei. Eihän sen pitäisi yllättää. 

Mukavaa päivänjatkoa kuitenkin kaikille, mulla ei nyt enempää keskusteltavaa tästä. 

Ap

Nyyh. Tämänkin ajan olisit voinut käyttää paremmin.

Vierailija
60/75 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jokaisella on saman verran tunteja. Jos on työpaikka, työ vie ison osan hereilläolo ajasta. Sitten ihmisen tavis asiat:kauppa, syömiset, suihkut, jotain siivoamista tms kotityötä tms ja harrastuksia. Ei sitä enempää aikaa ole kellään

Kukin valitsee mitä harrastaa ja kuinka usein. 

Simple. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi