Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuhkavuodet takana, mutta silti tuntuu ettei millekään ylimääräiselle ole aikaa

Vierailija
26.08.2026 |

Lapset jo täysikäisiä ja enää yksi heistä asuu kotona. 

Eli lapsiin ei aikani mene. Mutta kun käyn töissä, haluan pitää kunnostani huolta, syödä terveellisesti ja pitää kodin siistinä sekä nukkua hyvät yöunet... Niin mitään muuta ei viikolla sitten ehdikään. 

Työt loppuu 16.00, kotona olen 16.30

Sitten ruoanlaitto, syöminen ja tiskit/jälkien korjaaminen, niin kello on 17.30. 

Sen jälkeen muita kotitöitä (pyykit pesuun, imurointi, järjestelyä, mitä milloinkin, joka päivälle kuitenkin jotain) niin kas, kellohan on 18.30.

Sen jälkeen vaihdan urheilukamat ja menen lenkille/salille/uimaan, kun sieltä tulen ja olen käynyt suihkussa ja vaihtanut urheilukamat pois, niin kello on 19.30 - 20.00.

No sen jälkeen iltapala, iltapalasotkujen siivous pois, hammaspesu ja muut iltatoimet.. Ja kappas, kello onkin jo 21-21.30, siinä ehkä siis puolisen tuntia aikaa "hengähtää" kunnes pitää jo mennä nukkumaan. 

Ehtiikö joku tekemään jotain muuta muka? Ja minkä osa-alueen kustannuksella..? 

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävelen työmatkat tai ainakin kotimatkan. Teen venyttelyt ja joogaliikkeet työpäivän ohessa sähköpöydän ääressä, en juurikaan siivoa kuin pakolliset ja ostan valmisruokaa. Ah että jää aikaa maata koko ilta sohvalla lukemassa🥰

Vierailija
22/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että olet kyllästynyt elämääsi ja noihin samoihin rutiineihisi. Haluaisit tehdä jotain muuta, mutta et tiedä mitä. Tekosyysi on, ettei ole aikaa, kun itse luomasi rutiinit, pakolliset uimahallikäynnit ja määrittämäsi siisteystasot yms. vievät niin paljon aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hyvin ehtii kaikenlaista. Jos hulluna tykkää siivota, niin sitten noin. Kaikilla ei ole yhtä tarkkaa.

Vierailija
24/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosissasi? Sinulla on aikaa vaikka kuinka paljon. Siivoat töiden jälkeen JA iltapalan aikaan. Välissä sinulla on vapaata. Mitä helkkaria, sinulla ei ole muuta kuin aikaa, mutta päätät käyttää sen niin että se ei miellytä sinua. Vai haluatko saada kaiken, eli käymädä Himalajalla huiputtamassa jonkin vuoren joka viikko, niin että tiskikone pyörii taukoamatta?

Oikeasti sinä olet tehnyt aikataulun ja valinnut mitä siihen laitat ja nyt et ehdi. 

Vierailija
25/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että olet kyllästynyt elämääsi ja noihin samoihin rutiineihisi. Haluaisit tehdä jotain muuta, mutta et tiedä mitä. Tekosyysi on, ettei ole aikaa, kun itse luomasi rutiinit, pakolliset uimahallikäynnit ja määrittämäsi siisteystasot yms. vievät niin paljon aikaa.

Täähän se ois. Kuulostaa ihan perinteisiltä vaihdevuosioireilta.

Vierailija
26/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mitä helkkaria, sinulla ei ole muuta kuin aikaa, mutta päätät käyttää sen niin että se ei miellytä sinua. "

:D

Vierailija
27/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta robotti-imuri. Siinä säästät ehkä pari tuntia aikaa muuhun per viikko. Riippuen toki, kuinka kauan sulla menee imurointiin per viikko aikaa.

Vierailija
28/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta joka ikinen päivä? Kyllä ihan hyvän kunnon saa 3-4 kertaa viikossa liikunnalla joista ainakin yhden voi sijoittaa viikonloppuun. Viikolla saat ainakin 2 iltaa kun voit jättää liikunnan väliin. Sitten kotitöiden keskittäminen enemmän muutamaan kertaan joista toinen vaikka viikonloppuna. Tästäkin saat pari iltaa viikolla vapaaksi niistä.

Lopuksi ruanlaitto niin että pari kertaa viikossa teet isomman annoksen niin että siitä riittää seuraavaankin päivään.

Nyt sinulla on useita vapaailtoja viikossa.

Vierailija
29/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kunnosta huolehtiminen on ainakin sitä "ylimääräistä", josta ruuhkavuosissa moni joutuu tinkimään. Samoin että joka päivä laittaisi alusta asti ruoan.

Tai että joka päivä siivoaisi tai järjestelisi paikkoja tunnin verran... Itse myös koen, että tuo liikkuminen on jo omaa aikaa ja hengähtämistä. Toki jos senkin ottaa yhtenä suoritettavana asiana, niin kyllähän se voi tuntua raskaalta.

Kuka hullu käyttää 7 tuntia viikossa siivomiseen?? Jotain on pielessä. 

Meillä kaikilla omat kriteerimme. 

Mutta kyllä kotitöihin menee kummasti aikaa, kun lasket kaikki pedin petaamisesta imurointiin, saunanpesusta pullojenpalauttamiseen, tiskikoneen tyhjäyksestä pöytätasojen pyyhkimiseen (monta kertaa päivässä tuo jälkimmäinen), lakananvaihdot, pyykinpesu ja viikkaaminen jne jne. 

Ap

Jestas mikä uuno olet. Sinun kriteerien täyttämiseen menee aikaa. Siksi meillä muilla on aikaa, koska meillä jokaisella on omat kriteerimme. 

Eli kerrataan vielä. Kysyt että ehtiikö joku tekemään jotain muuta? Ehtii, koska meillä kaikilla on omat kriteerimme. 

Vierailija
30/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilua 7 kertaa viikossa? Minusta tuo on liikaa. Haluatko kasvattaa lihasta vai kestävyyskuntoa? Nuo on eri suuntaiset tavoitteet, jompaa kumpaa pitää priorisoida. Jos haluat kasvattaa lihasta, niin kaksi kertaa viikossa salilla riittää. Sen lisäksi kävelyä, ei mitään hikilenkkejä. Jos ennemmin haluat olla hoikka pitkän matkan juoksija, niin sitten käyt salilla vaan kerran viikossa. Aerobiset treenit fiksusti, max kolme kertaa viikossa.

Jos haluat vain pitää huolta terveydestä ja jaksamisesta ja kasvattaa lihaksia vanhuuden turvaksi, niin salille 2 kertaa viikossa ja sen lisäksi kävelyä.

Vaihda ne hikilenkit rauhalliseen kävelyyn metsässä ja tee iltaisin jotain, mistä nautit. 

Vierailija
31/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kyseli mitä sitten oikein haluaisin tehdä. No esimerkiksi katselin kansalaisopiston kursseja, olis ties mitä kivaa tarjolla mikä kiinnostais; huonekalujen entisöinnistä kieliopintoihin.

Tykkäisin myös että olisi enemmän aikaa lukea, käydä vaikka jollain kylässä, katsoa televisiosarjaa, löhötä sohvalla, tehdä käsitöitä, remontoida.. 

Joo, toki pystyn tekemään (ja teenkin) noita edellämainittuja viikonloppuisin, mutta haikailen lisätunteja arkipäiviin. Se mun aloituksen pointti lähinnä oli, ei mitään vakavaa. Moni tuntui provosoituvan ja ärtyvän(?) sinänsä harmittomaksi pieneksi arjen purkaukseksi tarkoittamastani aloituksesta. 

Ap

Vierailija
32/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama tilanne. Pääsen töistä klo 16:00. Sitten seison erään pellon keskellä täysin liikkumatta kuusi tuntia. Sitten pitää jo lähteä kotiin nukkumaan. Ehtiikö joku oikeasti jotain muutakin vielä?

Vierailija
33/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se teini tekee siellä kotona, jos ei kokkaa ja siivoa keittiötä omalla vuorollaan? Vähintäänkin se ruoka pitää tehdä yhdessä, samalla saa jutusteltua kuulumiset ja teini oppii tärkeitä elämäntaitoja.

Vierailija
34/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheilua 7 kertaa viikossa? Minusta tuo on liikaa. Haluatko kasvattaa lihasta vai kestävyyskuntoa? Nuo on eri suuntaiset tavoitteet, jompaa kumpaa pitää priorisoida. Jos haluat kasvattaa lihasta, niin kaksi kertaa viikossa salilla riittää. Sen lisäksi kävelyä, ei mitään hikilenkkejä. Jos ennemmin haluat olla hoikka pitkän matkan juoksija, niin sitten käyt salilla vaan kerran viikossa. Aerobiset treenit fiksusti, max kolme kertaa viikossa.

Jos haluat vain pitää huolta terveydestä ja jaksamisesta ja kasvattaa lihaksia vanhuuden turvaksi, niin salille 2 kertaa viikossa ja sen lisäksi kävelyä.

Vaihda ne hikilenkit rauhalliseen kävelyyn metsässä ja tee iltaisin jotain, mistä nautit. 

Mulla on kyllä ihan ammattilaisen kanssa laadittu ohjelma viikolle, älä huoli. :) mutta joo, olen kyllä ihan hyväkuntoinen aktiiviliikkuja, jonka urheilu on tavoitteellista. Siksi määrä tuntuu varmaan osan mielestä isolta. 

Ap

Vierailija
35/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama kyseli mitä sitten oikein haluaisin tehdä. No esimerkiksi katselin kansalaisopiston kursseja, olis ties mitä kivaa tarjolla mikä kiinnostais; huonekalujen entisöinnistä kieliopintoihin.

Tykkäisin myös että olisi enemmän aikaa lukea, käydä vaikka jollain kylässä, katsoa televisiosarjaa, löhötä sohvalla, tehdä käsitöitä, remontoida.. 

Joo, toki pystyn tekemään (ja teenkin) noita edellämainittuja viikonloppuisin, mutta haikailen lisätunteja arkipäiviin. Se mun aloituksen pointti lähinnä oli, ei mitään vakavaa. Moni tuntui provosoituvan ja ärtyvän(?) sinänsä harmittomaksi pieneksi arjen purkaukseksi tarkoittamastani aloituksesta. 

Ap

Antaisitko luvan itsellesi levätä sohvalla vai pitääkö kaikki aika täyttää tekemisellä? 

Vierailija
36/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se teini tekee siellä kotona, jos ei kokkaa ja siivoa keittiötä omalla vuorollaan? Vähintäänkin se ruoka pitää tehdä yhdessä, samalla saa jutusteltua kuulumiset ja teini oppii tärkeitä elämäntaitoja.

Opiskelee ja käy töissä. Oman huoneensa kyllä siivoaa, mutta muuta en edellytä, tekemistä riittää hänelläkin opinnoissa ja töissä muutenkin. 

Ap

Vierailija
37/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kyllä ihan ammattilaisen kanssa laadittu ohjelma viikolle, älä huoli. :) mutta joo, olen kyllä ihan hyväkuntoinen aktiiviliikkuja, jonka urheilu on tavoitteellista. Siksi määrä tuntuu varmaan osan mielestä isolta. 

Ap

Sano sille ammattilaiselle että karsii sitä ohjelmaa ja tavoitteellisuutta niin ehdit vaikka pestä vessan.

Vierailija
38/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Priorisoi.

Niin mä oon tehnytkin. Priorisoin näihin (terveellinen ruoka, kunnosta huolehtiminen, siisti koti) mutta kunhan märisen, kun aika ei sitten mihinkään muuhun riitäkään. 

Ap

Kuulostat provolta. 

Vierailija
39/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kunnosta huolehtiminen on ainakin sitä "ylimääräistä", josta ruuhkavuosissa moni joutuu tinkimään. Samoin että joka päivä laittaisi alusta asti ruoan.

Tai että joka päivä siivoaisi tai järjestelisi paikkoja tunnin verran... Itse myös koen, että tuo liikkuminen on jo omaa aikaa ja hengähtämistä. Toki jos senkin ottaa yhtenä suoritettavana asiana, niin kyllähän se voi tuntua raskaalta.

Kuka hullu käyttää 7 tuntia viikossa siivomiseen?? Jotain on pielessä. 

Meillä kaikilla omat kriteerimme. 

Mutta kyllä kotitöihin menee kummasti aikaa, kun lasket kaikki pedin petaamisesta imurointiin, saunanpesusta pullojenpalauttamiseen, tiskikoneen tyhjäyksestä pöytätasojen pyyhkimiseen (monta kertaa päivässä tuo jälkimmäinen), lakananvaihdot, pyykinpesu ja viikkaaminen jne jne. 

Ap

Ootko yksineläjä? Nimittäin minä olen ja kaksi isoa koululaista. Ja olen huomannut, että juuri kaikki toi mitä luettelet vie ihan järkyttävästi aikaa. 

Teen etätöitä usein meidän kerrostalon sisäpihan ikkunan edessä ja oon pannu merkille että usein eläkeläiset kaivaituvat myytän kolostaan noin klo 11-12. Vievät roskia tai sauvat lähtevät heilumaan. Aina ajattelen että tuo rytmi olisi täyttä lovea, nukkua hyvin, juoda aamukahvia rauhassa pitkään, tehdä aamutoimet ilman kiirettä, järjestellä koti uutta päivää varten rauhassa ja sit kun kaikli tehty voi lähteä jonnekin JOS huvittaa.. ai että!

Vierailija
40/72 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on nuivia kommentteja ap:lle. Epäilen että ap törkkäsi kirjoituksellaan monen palstalaisen kipeään kohtaan. Hän käy kokopäiväisesti töissä, valmistaa itse ruokansa, on ilmeisesti huippuhyvässä kunnossa ja vielä kotikinsakin kiiltää. 

Monta syytä kadehtia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan