Miksi masennuksesta myönnetty eläke suututtaa ihmisiä?
Masennus ei ole mikään lievä paha mieli vaan sairaus joka vaikuttaa merkittävästi psyykkiseen, sosiaaliseen ja kognitiiviseen toimintakykyyn.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut masennusta 25vuotiaasta lähtien (oikeasti jo lapsesta, mutta en hakenut diagnoosia kun en tajunnut mistä kyse) ja nyt olen 43v ja tk eläkkeellä. Harrastan liikuntaa 7h viikossa, syön suositusten mukaan, painoindeksi 19, ei alkoa tai tupakkaa tai mitään päihteitä, nukun säännöllisesti ja oikean määrän, silti vain masennus ei parane. Lääkitykset kokeiltu, samoin vuosien terapiat. Ei ole kaikkien mahdollista parantua vaikka tekisi kaiken oikein.
Antaa ihmisten kadehtia, se kertoo vain heistä. Minä tiedän että olen tehnyt parhaani ja ettei tämä ole oma syyni, se riittää.
Onko magneetti- tai sähköhoitoja tehty?
En uskaltautunut niihin koska tuttuni sairastui psykoositasoiseen ahdistukseen sähkön jälkeen ja toinen sai magneetista järkyttävät päänsäryt. Itselläni jo valmiiksi migreenitaipumus ja herkkä hermosto joten riski oli liian suuri. Olisi pitänyt riskeerata siedettävä olotila pienestä mahdollisuudesta saada hetkellistä apua/voinnin romahdus. Onneksi suomessa ei enää pakkosähkötetä ketään.
Kaikissa on riskinä, ihan totta, mutta esim. ECT-hoidoista suurin osa hyötyy ja vain hyvin pieni osa saa ikäviä haittavaikutuksia.
Tilapäinen muistin menetys yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on vain paska tekosyy velttoilla kotona ja jättää velvollisuuset tekemättä ihan sama mitä mieltä sinä tai lääkäri tai kukaan muu on.
Mua ei työnantajat huoli osa-aikahommiin tms koska olen masentunut. Vaikka raha kyllä olisi paras masennuslääke niin ei heille kelpaa työntekijä
Kiva maksaa sairaseläkeläisten elämä🤷
Vierailija kirjoitti:
Masennus ei ole sairaus, vaan mielentila joka menee ohi jos sitä työstää ja ottaa itseään niskasta kiinni.
Tämän lauseen päästäminen suusta on vähän sama kuin jos menisi snägärille lauantaiyönä ja alkaisi vittuilla sille isokokoiselle leijotatuoidulle juipille. Kokeilepas.
Se vaan ettei ihmisen mieli ole päässä eikä sielu . Se on sydämessä ja hengellinen . Raamatun puhuu murehtimisesta. Sydän voi olla levoton tai murehtia . Tai Jeesuksesta luojasta sanotaan hän on sydänten tuntija. Ja kateus on hirveä synti kuin myrkky. Miksi murehdit sieluni minussa sanoi kuningas David aikanaan . Sä etsit aivoista sielua ja tunteita vaikka ne on sydämessä . Sä et vaan ymmärrä hengellisiä asioita kun olet niin maallinen mammonassa. Kun sun elämässä tapahtuu kriisi sä murehdit sitä eikä se tule sun aivoistasi .
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mitään maksa, työtön
Jotkut on ahdasmielisiä tai eivät ymmärrä mielen sairauksia. Aika moni mieluummin eläisi normaalia elämää kuin vaikean, kroonisen masennuksen kanssa. Nuoria ei nykyään kylläkään päästetä kovinkaan helpolla edes määräaikaiselle eläkkeelle vaikka syytä voisi olla. Mutta jos kohtuu nuorena päätyy tk-eläkkeelle, koko elämä on niukkaa toimeentuloa. Työnteko antaa monelle kuitenkin mahdollisuuksia, merkitystä ja rytmiä jotka osaltaan tukevat kuuluvuuden ja pystyvyyden tunteita. Siksi uskon, että aika pieni osa tk-eläkeläisistä on täysin huvikseen eläkkeellä.
Sä saat itse kuitenkin ilmaisen kouluruuat lapsilisät ja opintotuet joten olet yhtä paljon sussupummi kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mitään maksa, työtön
Me kaikki maksamme...
Kun ihmisillä joilla on tuki- ja liikuntaelin vaivoja, jotka on siis ihan kuvissa näkyviä, joutuu yrittämään töissä käymään 24/7 kipujen kanssa. Sitten joku nuorempi keksii että masentaa pääsee eläkkeelle ihan siksi kun jaksaa valittaa kun on niin masentunut. Aikoinaan psykiatrisella töissä näin masentuneita ei heidän tavoite ollut eläke vaan töihin paluu, nykyään päämäärä on eläke ja kas ei masenna enää
Vierailija kirjoitti:
Masennus on kuitenkin hoidettavissa oleva sairaus. Siinä mielessä vähän heikko peruste eläkkeelle.
Aijaa...
Kumppani sairastui lukioikäisenä eikä ole vieläkään parantunut, n.30v myöhemmin.
Vantaalla huostaanotettuja , lasten turvallisissa kaikki muslimeja mutta ikävä kertoa myös heidän hoitajat on muslimeja . Ojasta allikkoon.
Mulle suositteli yksityislääkäri sairauseläkkeelle hakeutumista, koska työhistoriani oli hänen mukaansa niin rikkonainen. Olen 47-vuotias, akateeminen kolmen lapsen äiti. Työhistoriaa omalta alalta 12 vuotta. Asuntolaina maksettu pientalosta, joka sijaitsee läntisessä Helsingissä. Tavoite-eläkeikäni on 69 vuotta
Kyllä se eläke minulle sopii, jos kerran lääkäri on tätä mieltä. Meidän suvussa eletään n. 100-vuotiaaksi. Mummoni kuoli hiljattain 101-vuotiaana. Itsepä lääkäri(kin) sen minun eläkkeeni sitten maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut masennusta 25vuotiaasta lähtien (oikeasti jo lapsesta, mutta en hakenut diagnoosia kun en tajunnut mistä kyse) ja nyt olen 43v ja tk eläkkeellä. Harrastan liikuntaa 7h viikossa, syön suositusten mukaan, painoindeksi 19, ei alkoa tai tupakkaa tai mitään päihteitä, nukun säännöllisesti ja oikean määrän, silti vain masennus ei parane. Lääkitykset kokeiltu, samoin vuosien terapiat. Ei ole kaikkien mahdollista parantua vaikka tekisi kaiken oikein.
Antaa ihmisten kadehtia, se kertoo vain heistä. Minä tiedän että olen tehnyt parhaani ja ettei tämä ole oma syyni, se riittää.
Onko magneetti- tai sähköhoitoja tehty?
En uskaltautunut niihin koska tuttuni sairastui psykoositasoiseen ahdistukseen sähkön jälkeen ja toinen sai magneetista järkyttävät päänsäryt. Itselläni jo valmiiksi migreenitaipumus ja herkkä hermosto joten riski oli liian suuri. Olisi pitänyt riskeerata siedettävä olotila pienestä mahdollisuudesta saada hetkellistä apua/voinnin romahdus. Onneksi suomessa ei enää pakkosähkötetä ketään.
Olet kuitenkin uskaltanut eri mieliala lääkkeitä syödä vaikka niissäkin paljon riskejä kunnon haitoista.
Toivottavasti pärjäät sairautesi kanssa vaikka et ehkä koskaan paranisi, kaikkea hyvää!
Kiitos. Kyllä on lääkehaittojakin tullut, osa todella pelottaviakin ja osa pysyviä, mutta en pysy järjissäni ilman serotoniinilisää joten pakko syödä.
Jos joskus lääkkeet eivät enää riitä niin varmasti kokeilen myös sähköä/magneettia. Tällä hetkellä kykenen kuitenkin arkitoimiin ja olen löytänyt jonkinlaisen tasapainon joten en halua riskeerata sitä.
Ensikodit ja huostaanotetut on uskonnoista .
Oikeasti sitten myös hormonit vaikuttaa yleiskuntoon. Joten ota verikokeet ja tulehdus arvot myös . Kilpirauhanen . Ennen uskonnoissa laitettiin hullujen huoneelle jos oli eri mieltä tai ei halunnut naimisiin tai oli homo.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että maksat samaan työeläkeyhtiöön eläkemaksuja? Tai et sinä niitä maksa. Työeläkemaksut on 100% verovähennettäviä
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmisillä joilla on tuki- ja liikuntaelin vaivoja, jotka on siis ihan kuvissa näkyviä, joutuu yrittämään töissä käymään 24/7 kipujen kanssa. Sitten joku nuorempi keksii että masentaa pääsee eläkkeelle ihan siksi kun jaksaa valittaa kun on niin masentunut. Aikoinaan psykiatrisella töissä näin masentuneita ei heidän tavoite ollut eläke vaan töihin paluu, nykyään päämäärä on eläke ja kas ei masenna enää
Minulla töihinpaluu oli tavoite 15 vuotta mutta kun se ei onnistunut ja kun vointi vain huononi jokaisen yrityksen jälkeen niin hyväksyin tilanteen. Ilmeisesti olisi pitänyt ikuisesti jatkaa pään seinään hakkaamista? Onko sairaalla velvollisuus tap paa itsensä päästäkseen takaisin veronmaksajaksi vai saako 15 vuoden tuloksettoman taistelun jälkeen jo ajatella itseäänkin ja antaa itselle armoa?
Kaikissa uskonnoissa on omat fanaatikot . Kiusaajat ja kiduttajat. Kaikissa.