Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaduttaa, että ostin asunnon.

Vierailija
26.08.2026 |

Ostin vielä muka hyvään aikaan nyt hintojen ollessa matalalla, mutta en usko, että tämä maa tästä enää nousee. Hankinta on luultavasti inflaation huomioiden raskaasti tappiollinen jos joskus pitää myydä, ja juoksevat kulutkin on kuitenkin sitä tasoa että 20 vuoden aikajänteellä tulisi luultavasti halvemmaksi asua vuokralla. 

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy pois, ei voi olla noin vaikeaa.

Et vissiin pahemmin lue uutisia. On kuule hyvin, hyvin vaikeaa. Ilmaiseksi pitäisi antaa. 

Maantieteellisesti suurimmassa osassa Suomea olevat asunnot eivät kelpaa edes ilmaiseksi. 

Esim. Pk-seudulla, Turussa, Tampereeella asunnon saa myydyksi järkevällä hinnalla, mutta se ei ole todellakaan sama kuin  vielä neljä vuotta sitten. Tuskin hinnat koskaan tulevat olemaankaan sellaisella tasolla.

Ja noissakin kaupungeissa on huomattavaa sisäistä vaihtelua. Just luin että kauas Koillis-Tampereelle on pykätty uudisrakentamista liikaa kysyntään nähden, joten alueen vanhojen omakotitalojen arvon odotetaan laskevan lähes 40% vuoteen 2040 mennessä. 

Vierailija
122/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän samoja ajatuksia täällä. Nyt ei saa yhtään mitään myytyä tai jos saat niin surkeaan alihintaan.( siihen nähden mitä olet itse maksanut).

Miksi siitä pitäisi saada enemmän kuin ostaessasi?

Ihmiset ovat sillä lailla jänniä että kovin moni ei tykkää menettää rahaa kankkulan kaivoon ja menettää sitä ainakin mieluummin vähän kuin paljon. 

No ei se hukkaan mene. Jos olet asunut siinä 10 vuotta, remontoinut asuntoa / maksanut vastikkeita 20 tuhannella ja myyt 30 000 tappiolla, niin asumiskulut on olleet 10 vuoden ajalla n. 415 €/kk

Millaisen asunnon olisit saanut vuokrattua tuohon hintaan ja olisitko siinä 10 vuotta viihtynyt?

Tämä! Ja yksi tärkeä juttu on naapurit. Helposti viihtyy kymmenen vuotta, kun naapurissa ei ole epäsosiaalista ainesta. Siksi siis mielummin omistusasunto, vaikka se ei ratkaisevasti halvemmaksi tulisikaan.

Siis miten ihmeessä asunnon ostamalla pääsee valitsemaan naapurinsa? Itse asun tällaisella hyvin keskiluokkaisella omakotialueella, mutta tuskinpa nuo naapurin mölyapinat tuosta mihinkään minun käskystäni siirtyvät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän samoja ajatuksia täällä. Nyt ei saa yhtään mitään myytyä tai jos saat niin surkeaan alihintaan.( siihen nähden mitä olet itse maksanut).

Kuka nyt kotinsa myy!? Ei kai asuntoa osteta bisnesmielessä? 

Koti myydään kun elämäntilanteet muuttuvat.

Kaikki lapset lentäneet pois pesästä, nykyinen talo ihan liian iso kahden asuttavaksi(ja varsinkin lämmitettäväksi).

Vierailija
124/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on oikeasti parempi, 300 000 euron velaton asunto ja vastike 400 eur tai 300 000 euron sijoitukset 5% nettotuotolla ja vuokra 1200 eur? Kummalla on parempi tilanne?

Oman kodin haluan mieluummin.

Vierailija
125/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat sillä lailla jänniä että kovin moni ei tykkää menettää rahaa kankkulan kaivoon ja menettää sitä ainakin mieluummin vähän kuin paljon. 

No ei se hukkaan mene. Jos olet asunut siinä 10 vuotta, remontoinut asuntoa / maksanut vastikkeita 20 tuhannella ja myyt 30 000 tappiolla, niin asumiskulut on olleet 10 vuoden ajalla n. 415 €/kk

Millaisen asunnon olisit saanut vuokrattua tuohon hintaan ja olisitko siinä 10 vuotta viihtynyt?

Tämä! Ja yksi tärkeä juttu on naapurit. Helposti viihtyy kymmenen vuotta, kun naapurissa ei ole epäsosiaalista ainesta. Siksi siis mielummin omistusasunto, vaikka se ei ratkaisevasti halvemmaksi tulisikaan.

Siis miten ihmeessä asunnon ostamalla pääsee valitsemaan naapurinsa? Itse asun tällaisella hyvin keskiluokkaisella omakotialueella, mutta tuskinpa nuo naapurin mölyapinat tuosta mihinkään minun käskystäni siirtyvät. 

Monelle palstalaisellekin omakotiasuminen tarkoittaa isoa omaa tonttia ja taloa puuston suojassa jossain maalaiskunnassa. Se on kylläkin katoavaa perinnettä, sillä joko ei löydy töitä sijainnin takia, tai sitten jos sijainti on hyvä isolla tontilla niin talo on useimmiten huonossa kunnossa kun on pihistelty remonteissa.

Todellisuus omakotiasumisesta suurimmissa kaupungeissa on nykyään ns. postimerkkitontti tiiviisti rakennetulla asuinalueella, jossa on paljon naapureita pienen alueen sisällä.

Vierailija
126/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on oikeasti parempi, 300 000 euron velaton asunto ja vastike 400 eur tai 300 000 euron sijoitukset 5% nettotuotolla ja vuokra 1200 eur? Kummalla on parempi tilanne?

Parempi on 300 000 okt josta ei pakollisia kuluja joka kk vs samanlainen asumismukavuus 2000€ per kk vuokralla

Vierailija
127/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet jää omaisuutensa vangiksi

Vierailija
128/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle palstalaisellekin omakotiasuminen tarkoittaa isoa omaa tonttia ja taloa puuston suojassa jossain maalaiskunnassa. Se on kylläkin katoavaa perinnettä, sillä joko ei löydy töitä sijainnin takia, tai sitten jos sijainti on hyvä isolla tontilla niin talo on useimmiten huonossa kunnossa kun on pihistelty remonteissa.

Todellisuus omakotiasumisesta suurimmissa kaupungeissa on nykyään ns. postimerkkitontti tiiviisti rakennetulla asuinalueella, jossa on paljon naapureita pienen alueen sisällä.

Itsellä on ison kaupungin keskustan lähellä (10 min pyörällä) sijaitseva 1300 neliön tontti jossa 2016 valmistunut okt. Naapurit on tosiaan aika lähellä kun on vain 50m talojen välissä tilaa.

Vierailija
129/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutuksena, että nykyisellä valtion harjoittamalla väestönvaihtotahdilla suomalaiset ovat vähemmistö omassa maassaan jo 2040-luvulla. Suomi on siis suistumassa kehitysmaaksi, jossa ei enää asu pian eurooppalaisia. Pitäkää tämäkin pitkän tähtäimen ikävä fakta mielessä harkitessanne asunnon hankkimista. 

Vierailija
130/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi on 300 000 okt josta ei pakollisia kuluja joka kk vs samanlainen asumismukavuus 2000€ per kk vuokralla

Miten niin omakotitalosta ei ole kuluja? Sähkö, lämmitys, vesi, jätevesi, kiinteistövero tai tontinvuokra nyt ainakin pitää tavalla tai toisella hoitaa.

Vierailija
131/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pakollisia kuluja? Mikä tää tällainen talo on josta ei mene mitään juoksevia kuluja? Ja tosiaan toisin kuin moni pieniä kuukausibudjettejaan esittelevä okt-asuja teeskentelee, myös remontit ja huollot ovat juoksevia kuluja. 

Vierailija
132/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainna ollut sitä mieltä että pakko säästää rahaa eikä ostaa asuntoa Parempi että tilillä on rahaa kuin se että palkka menisi lainaan ja asunnon vastikkeeseen. Niimpä olen aina asunut halvassa vuokra asunnossa 400-500 euroa korkeintaan. Nyt 51 vuotiaana minulla on tilillä 300 000 euroa säästössä. Onha tässä 30 vuotta säästänyt ja voin matkustella ja tehdä mitä vaan. Aion lähteä Vietnamiin ja Thaimaahan tässä joulukuussa kuukaudeksi. Vuokraan huvilan joka maksaa 2500 euroa kuukausi.

Vierailija
133/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilmaiseksi tarvi toki antaa vaan reilusta kuplahinnasta  ensin n. 30 % pois eli myyjät maanpinnalle, sitten voidaan alkaa realistisesti keskustelemaan  Asunto kuluu jne. , ei todellakaan ole mikään kultakaivos kuten meille on pankkiiripiireistä toitotettu.

Vierailija
134/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on ison kaupungin keskustan lähellä (10 min pyörällä) sijaitseva 1300 neliön tontti jossa 2016 valmistunut okt. Naapurit on tosiaan aika lähellä kun on vain 50m talojen välissä tilaa.

Joo joo. Ja sinun kuvitteellinen esimerkkisi tietenkin kertoo kaiken vallitsevista tosiasioista myös yleisellä tasolla. 

Vierailija
135/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ainna ollut sitä mieltä että pakko säästää rahaa eikä ostaa asuntoa Parempi että tilillä on rahaa kuin se että palkka menisi lainaan ja asunnon vastikkeeseen. Niimpä olen aina asunut halvassa vuokra asunnossa 400-500 euroa korkeintaan. Nyt 51 vuotiaana minulla on tilillä 300 000 euroa säästössä. Onha tässä 30 vuotta säästänyt ja voin matkustella ja tehdä mitä vaan. Aion lähteä Vietnamiin ja Thaimaahan tässä joulukuussa kuukaudeksi. Vuokraan huvilan joka maksaa 2500 euroa kuukausi.

Tilillä makuutat 300 tonnia? 😂 

Vierailija
136/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkö hankin okt itselleni heti kun pystyin. Nyt 42 vuotiaana velaton talo melkein 500 000€ arvoinen talo + säästöjä ja sijoituksia noin 200 000€ verran. Jos joskus tuun hulluksi ja haluan muuttaa kerrostaloon niin on varaa valita millaseen.

Vierailija
137/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tärkeää asumismukavuus. Olen lomaillut ja matkustanut omistusasunnosta huolimatta.

Vierailija
138/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne vaan huonoja rahankäyttäjiä nuo kotiensa omistajat. Kattoo nyt vaikka myynnissä olevia murjuja Kuusisaari, Kaskisaar, Katajaharju alueelta. Varmasti heidänki olis kannattanu muuttaa vuokralle kerrostaloon.

Vierailija
139/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ihan oikeasti, että vuokranantajat tekevät tappiota?

Muutama taloyhtiö mennyt parin vuoden sisällä konkurssiin, koska sijoittajat eivät pystyneet maksamaan vastikkeitaan. Kyllä tuon voi tappioksi luokitella. Siinä menettää syyttömät naapuritkin elämän mittaiset säästönsä.

Vierailija
140/145 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ihan oikeasti, että vuokranantajat tekevät tappiota?

Riippuu ihan alueesta ja siitä, koska osti vai onko perinyt. Muuttotappioalueella vuokranantaja kusee hunajaa, jos jostain ilmaantuu vuokralainen, joka maksaa edes vastikkeen verran vuokraa.

Maksaisin mielelläni saman vuokran ellei hieman enemmän kuin täällä kaupungissa, jos löytyisi sellainen, jossa ei mene henki ahtaalle viidessä minuutissa. Ei haittaisi, vaikka pinnat olisivat kuluneemmat, kunhan sisäilma on kunnossa. Astmaatikkona ja allergisena en voi muuten asua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän