Kaduttaa, että ostin asunnon.
Ostin vielä muka hyvään aikaan nyt hintojen ollessa matalalla, mutta en usko, että tämä maa tästä enää nousee. Hankinta on luultavasti inflaation huomioiden raskaasti tappiollinen jos joskus pitää myydä, ja juoksevat kulutkin on kuitenkin sitä tasoa että 20 vuoden aikajänteellä tulisi luultavasti halvemmaksi asua vuokralla.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä oikeasti ole asunnolle muuta arvoa kuin rahallinen? Itselleni asunto on ennenkaikkea koti ja sijoitus omaan hyvinvointiin. Minä en ikinä asuisi jossain huonossa vuokrakämpässä vaan koska se tulisi edullisemmaksi, vaan olen aina panostanut asumisen laatuun.
Tämä! Jossain pitää asua, ja mieluummin asun asunnossa, josta saan itse päättää ja josta kukaan ei aja minua pois. Toki jos tietää asuvansa vain hetken aikaa muuttotappioalueella, sieltä ei ehkä kannata ostaa asuntoa, mutta olen asunut tässä samassa kasvavassa kaupungissa parikymmentä vuotta enkä ole muuttamassa pois, ja pitkällä aikavälillä täällä jos jossain Suomessa asunnon arvo säilyy ja jopa nousee. Ensi viikolla maksan asuntolainan viimeisen erän, ja sitten ainoa asumiskulu on yhtiövastike. Tämäntyyppisten asuntojen kauppa ei ole hyytynyt, ja tarpeen vaatiessa tähän on helppo löytää vuokralainen. Vaikka joskus muuttaisin tästä pois, asuntoa en aio myydä vaan sitten mieluummin laitan tämän vuokralle ja käyttäisin vuokratuloa oman lainani maksamiseen.
Jos on riittävän varakas niin tottakai. Meitä on moneen junaan ja monet joutuvat ottamaan kallista asuntolainaa mikä ei enään tämä päivänä välttämättä ole järkevää. Monessa yhtiössä asuntokantamme takia on vastikkeet jo nyt todella korkeita ja vuosi vuodelta kasvaa vain. Vanhoja rempan tarpeessa olevia omakoteja on paljon myymättä. Joo, mutta tosiaan paras vaihtoehto olisi rakentaa omakotitalo uusimmalla tekniikalla todella hyvälle paikalle jossa on hyvät näköalat ja palvelut lähellä ja varmuuden vuoksi muutama lisähuone jossa on sitten kiva vaikka harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
"Omistusasujat jättävät tarkoituksella remontit, vastikkeet ja monet muut menot myös mainitsematta, kun kehuvat omaa valintaansa. Nämä ovat vaikeita laskea, mutta en täällä elvistelisi sinun osaamisellasi"
Nuo kulut koskettavat myös vuokra-asujaa sikäli että ne vaikuttavat käytännössä asunnon vuokraan. Jos taloyhtiössä tehdään isoja remontteja tai vastike nousee, myös vuokra vähitellen nousee. Ei vuokra-asuja noita kuluja siis vältä, hän ei vain niitä suoraan itse näe.
Remontteja ei voi suoraan heittää asunnon vuokraan. Pitää huomioda sopimuksen vuokrankorotus ehto ja se että asukas muuttaa jos aletaan liikaa korottamaan.
niin, miksipä kukaan viitsii laittaa rahaa kiinni johonkin osakeasuntoon? ostaa maata, rakentelee itse mieleisen tönön ja hakee luvat, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy pois, ei voi olla noin vaikeaa.
Et vissiin pahemmin lue uutisia. On kuule hyvin, hyvin vaikeaa. Ilmaiseksi pitäisi antaa.
Ei osakkeiden myynti oikeastaan ole helpompaa, on käsite "bagholder", henkilö joka on ostanut kalliilla ja odottelee että hinta nousee sille tasolle etä voi myydä. Ei osakkeitakaan moni myy kovalla tappiolla jos on sijoittanut huonosti. Kyllä asunnonkin saisi johonkin hintaan nopeasti kaupaksi, mutta se on liian alhaine, on tietysti niitä tapauksia että asunto ei mene mihinkään hintaan, koska asuntoa ylipäätään tarvitsevia ostajia ei paikkakunnalla ole olemassa.
Pörssissä hinnan näkee joka päivä ja se punainen -30% voi ahdistaa, mutta asunnossa voi sulkea silmät ja kuvitella että kyllä tämän saa myytyä pienellä voitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vähän samoja ajatuksia täällä. Nyt ei saa yhtään mitään myytyä tai jos saat niin surkeaan alihintaan.( siihen nähden mitä olet itse maksanut).
Kuka nyt kotinsa myy!? Ei kai asuntoa osteta bisnesmielessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ihan oikeasti, että vuokranantajat tekevät tappiota?
Miksi luulet että asuntosijoittaminen on vähentynyt?
Siksi kun hyvät vuokralaiset ovat kiven alla ja enemmän on ns sosiaalitapauksia joissa on suuri vaara että pistävät kämpän tuusannuuskaksi.
Siinä säästää remppakuluissa sievoisia summia kun ottaa tilalle toisen pirivieterin vuokralaiseksi, jolla Kela maksaa vuokran suoraan vuokraloordin tilille. Joku perus Irmeli alkaa ennemmin tai myöhemmin itkemään miten kaakeleiden väri särkee sielua, pirivieteri ei valita vaikka ovesta olisi karmit mutkalla ja ovessa pään mentävä aukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaa mitään josta pitää heti alkaa miettiä miten siitä pääsisi eroon?
Ihan sellaisena vinkkivitosena, että ihmisillä on monenlaisia elämäntilanteita. Harva elää koko elämäänsä ilman että mitään merkittävää muutosta tapahtuu ikinä mihinkään suuntaan. Siinä vaiheessa, kun tulee ero tai leskeytyminen tai työpaikka menee alta on aika kätevää, jos omistusasunto on myös myytävissä ilman hirvittävää tappiota. Ihan tälleen minusta ainakin.
Tilanteessa jossa on muutenkin kriisi päällä on ikävä kuulla että asunnon myyntihinta miinus välittäjän ei riitä kattamaan jäljellä olevaa asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen tyytyväinen rakentamaani taloon. Maksoi kaikkinensa alle 300 000€ ja jos pitäisi nyt myydä niin hinta olisi jossain 450 000€ - 500 000€. Olen täysin velaton eikä tässä ole mitään remontoitavaakaan niin asumiskulut aika pienet. Jos olisin asunut vuokralla sen ajan mitä nyt tässä olen asunut niin helposti olisi mennyt vuokraan talon hinnan verran eikä maksaminen päättyisi.
Hartiapankkirakentamisella on tienannut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen tyytyväinen rakentamaani taloon. Maksoi kaikkinensa alle 300 000€ ja jos pitäisi nyt myydä niin hinta olisi jossain 450 000€ - 500 000€. Olen täysin velaton eikä tässä ole mitään remontoitavaakaan niin asumiskulut aika pienet. Jos olisin asunut vuokralla sen ajan mitä nyt tässä olen asunut niin helposti olisi mennyt vuokraan talon hinnan verran eikä maksaminen päättyisi.
Meillä on sama tilanne.
Älä unohda vaihtoehtoiskustannukset 10 vuodelle. 200 000 euron asunnosta se on 20% omavastuulla 40 000 eur. Eli asumiskustannukset olisi 20+30+40 t eur = 750 eur
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän samoja ajatuksia täällä. Nyt ei saa yhtään mitään myytyä tai jos saat niin surkeaan alihintaan.( siihen nähden mitä olet itse maksanut).
Miksi siitä pitäisi saada enemmän kuin ostaessasi?
Ihmiset ovat sillä lailla jänniä että kovin moni ei tykkää menettää rahaa kankkulan kaivoon ja menettää sitä ainakin mieluummin vähän kuin paljon.
No ei se hukkaan mene. Jos olet asunut siinä 10 vuotta, remontoinut asuntoa / maksanut vastikkeita 20 tuhannella ja myyt 30 000 tappiolla, niin asumiskulut on olleet 10 vuoden ajalla n. 415 €/kk
Millaisen asunnon olisit saanut vuokrattua tuohon hintaan ja olisitko siinä 10 vuotta viihtynyt?
Tämä! Ja yksi tärkeä juttu on naapurit. Helposti viihtyy kymmenen vuotta, kun naapurissa ei ole epäsosiaalista ainesta. Siksi siis mielummin omistusasunto, vaikka se ei ratkaisevasti halvemmaksi tulisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat sillä lailla jänniä että kovin moni ei tykkää menettää rahaa kankkulan kaivoon ja menettää sitä ainakin mieluummin vähän kuin paljon.
No ei se hukkaan mene. Jos olet asunut siinä 10 vuotta, remontoinut asuntoa / maksanut vastikkeita 20 tuhannella ja myyt 30 000 tappiolla, niin asumiskulut on olleet 10 vuoden ajalla n. 415 €/kk
Millaisen asunnon olisit saanut vuokrattua tuohon hintaan ja olisitko siinä 10 vuotta viihtynyt?
Tämä! Ja yksi tärkeä juttu on naapurit. Helposti viihtyy kymmenen vuotta, kun naapurissa ei ole epäsosiaalista ainesta. Siksi siis mielummin omistusasunto, vaikka se ei ratkaisevasti halvemmaksi tulisikaan.
Ei nykään enää isommissa kaupungeissa takaa mitään ellei ole sellainen asuinalue ja yhtiö jossa aktiivisesti pidetään huolta yhtiön viihtyvyydestä. Ei tarvita kuin muutama vuokrattu asunto ja niihin häirikkö omistusasuntojen seassa, niin yhtiön maine ja viihtyvyys alkaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ostin, ja tulihan tuo jo maksettuakin. Nyt ei tarvitse laskea senttejä tässä perhevapailla, eikä myöskään laittaa yksivuotiasta tarhaan, vaikka kotihoidon tuen lakkauttaisivatkin.
Paljonko neliöitä, paljonko hoitovastike sähkö ja vesi eli asumisen kulut kuukaudessa, arvio.
Alle 400
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman talon rakentaminen on about ainoa keinos Suomessa jossa voi omalla työllä tuottaa verovapaata arvonlisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni peri asunnon johon mennyt monta kymmentä tuhatta, nyt se on myynnissä 30K arvoisena eikä tuo käy lainan takaukseenkaan kun tyydyttävä kunto ja remontit vasta tulossa
Jos remontit on vasta tulossa niin mihin perintötalossa on jo mennyt hänellä monta kymmentä tuhatta? Ei arvottomasta talosta maksella perintöverojakaan tuollaista määrää.
Julkisivuun, parkkipaikkaan, hissiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ostin, ja tulihan tuo jo maksettuakin. Nyt ei tarvitse laskea senttejä tässä perhevapailla, eikä myöskään laittaa yksivuotiasta tarhaan, vaikka kotihoidon tuen lakkauttaisivatkin.
Paljonko neliöitä, paljonko hoitovastike sähkö ja vesi eli asumisen kulut kuukaudessa, arvio.
Alle 400
Niin ja neliöitä 60. Kyllähän tämä pieneksi käy jossain kohtaa, mutta nyt on oikein hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykään enää isommissa kaupungeissa takaa mitään ellei ole sellainen asuinalue ja yhtiö jossa aktiivisesti pidetään huolta yhtiön viihtyvyydestä. Ei tarvita kuin muutama vuokrattu asunto ja niihin häirikkö omistusasuntojen seassa, niin yhtiön maine ja viihtyvyys alkaa mennä.
Tämä on totta. Siksi yhtiössä tulee olla hyvä hallitus ja isännöitsijä, ja ongelmiin täytyy puuttua ajoissa. Sijainti kannattaa valita niin, että anniskeluravintoloita ei ole ihan lähellä. Jos itse kulkee autolla, niin kämpän voi valita alueelta jossa julkiset yhteydet on vähän heikommatkin, tämä myös karsii tuota epäsosiaalista ainesta.
Ennen vanhaan sai asuntolainan koroista verovähennystä. Sitten vasemmisto itki että ei ole reilua ja vähennys poistettiin asteittain. Siihen aikaan oli nollakorot niin kukaan ei huomannut mutta kyllä sitä nyt kaipailisi. Isolla lainalla kovien korkojen aikaan nettohyöty oli 3000-4000 euroa vuodessa pariskunnaalle jolla on lapsia.
60 vuodessa omistusasuntoon pitää tehdä valtava määrä remonttia. Sijainti, maapohja ja rakennusoikeuden määrä on se missä arvo säilyy kun talo kuluu ja vanhenee.