Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaduttaa, että ostin asunnon.

Vierailija
26.08.2026 |

Ostin vielä muka hyvään aikaan nyt hintojen ollessa matalalla, mutta en usko, että tämä maa tästä enää nousee. Hankinta on luultavasti inflaation huomioiden raskaasti tappiollinen jos joskus pitää myydä, ja juoksevat kulutkin on kuitenkin sitä tasoa että 20 vuoden aikajänteellä tulisi luultavasti halvemmaksi asua vuokralla. 

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläs nyt.

Käänne on jo tapahtunut ja hinnat alkavat jälleen nousta.

Kiinteistönvälittäjät ovat hokeneet tätä hevonpaskamantraa jo vuosia 😂

Vierailija
62/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain sun pitää asua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti myyntiarvoa mitenkään. Ostin tämän kodiksi ja rakastan.

Vierailija
64/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
65/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostaa mitään josta pitää heti alkaa miettiä miten siitä pääsisi eroon?

Vierailija
66/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samoja ajatuksia täällä. Nyt ei saa yhtään mitään myytyä tai jos saat niin surkeaan alihintaan.( siihen nähden mitä olet itse maksanut).

Miksi siitä pitäisi saada enemmän kuin ostaessasi?

Vierailija
67/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ihan oikeasti, että vuokranantajat tekevät tappiota?

Voi helposti olla plus miinus nolla. Voitto on monella pieni.

Miksi pitäisi tulla voittoa?

Vierailija
68/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläs nyt.

Käänne on jo tapahtunut ja hinnat alkavat jälleen nousta.

Mikä käänne? Edelleen kun asunnon arvokehityksestä puhutaan niin oikea aikajänne on vuosikymmeniä. Poliittikkojen mantrat kasvun väreilystä tai syntyvyyden tuorein nytkähdys vähän ylöspäin eivät kerro mitään pitkän aikavälin kehityksestä. Juuri eilen uutisoitiin uusimmasta selvityksestä, jonka mukaan Suomen elinvoima on romahtanut. 

Vierailija
69/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi helposti olla plus miinus nolla. Voitto on monella pieni.

Miksi pitäisi tulla voittoa?

En ole vuokranantaja, mutta käsittääkseni useimpien asuntosijoittajien ensisijainen motiivi on edes jonkinlaisen voiton tekeminen. Toki meitä on moneen junaan. - eri

Vierailija
70/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alueellisia eroja on varmasti paljon. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla pitää olla todella hyvä ja kallis alue nykyään jos haluaa kerrostalo-osakkeen arvon nousevan tai edes pysyvän samana. Lisäksi tavisten asuinalueilla on aina riski siitä, että mm-taustaiset valtaavat alueen ja talon, ja sitten on pakko yrittää myydä ja muuttaa pois tai sitten kärvistellä.

Vierailija
71/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän samoja ajatuksia täällä. Nyt ei saa yhtään mitään myytyä tai jos saat niin surkeaan alihintaan.( siihen nähden mitä olet itse maksanut).

Ihmiset ovat sillä lailla jänniä että kovin moni ei tykkää menettää rahaa kankkulan kaivoon ja menettää sitä ainakin mieluummin vähän kuin paljon. 

Vierailija
72/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat sillä lailla jänniä että kovin moni ei tykkää menettää rahaa kankkulan kaivoon ja menettää sitä ainakin mieluummin vähän kuin paljon. 

Mulla on siihen hyvä vinkki; älä osta mitään, tai osta vain sellaista minkä haluat pitää itselläsi. 

Ja jos olet ostanut kodin, olet asunut siinä ja kuulemma säästänyt samalla rahaa, kun aina toitotetaan että omistusasuminen tulee halvemmaksi, niin eikö sillä ole ollut mitään arvoa? Sillä ajalla kun olet itse sitä käyttänyt? Pitäisi päästä omistamaan jotain, säästämään sillä ja sitten vielä lopuksi tekemään voittoa, vaikka olet sitä omistamaasi taloa käyttänyt. Kuin sinulle pitäisi maksaa siitä että olet omistanut jotain, kuin muiden pitäisi maksaa sinulle asumisestasi.

Vierailija
73/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa mitään josta pitää heti alkaa miettiä miten siitä pääsisi eroon?

Ihan sellaisena vinkkivitosena, että ihmisillä on monenlaisia elämäntilanteita. Harva elää koko elämäänsä ilman että mitään merkittävää muutosta tapahtuu ikinä mihinkään suuntaan. Siinä vaiheessa, kun tulee ero tai leskeytyminen tai työpaikka menee alta on aika kätevää, jos omistusasunto on myös myytävissä ilman hirvittävää tappiota. Ihan tälleen minusta ainakin. 

Vierailija
74/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy pois, ei voi olla noin vaikeaa.

Et vissiin pahemmin lue uutisia. On kuule hyvin, hyvin vaikeaa. Ilmaiseksi pitäisi antaa. 

Ei piitäisi ilmaiseksi antaa. Aina pitää ottaa hinta vaikka pienikin, jos on asuntopula sillon voi  vetää suuriakin vuokria.

Vierailija
75/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen tyytyväinen rakentamaani taloon. Maksoi kaikkinensa alle 300 000€ ja jos pitäisi nyt myydä niin hinta olisi jossain 450 000€ - 500 000€. Olen täysin velaton eikä tässä ole mitään remontoitavaakaan niin asumiskulut aika pienet. Jos olisin asunut vuokralla sen ajan mitä nyt tässä olen asunut niin helposti olisi mennyt vuokraan talon hinnan verran eikä maksaminen päättyisi.

Vierailija
76/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut koko ketjua lukea. Itselläni on kaksijakoiset ajatukset tästä aiheesta. Ostettiin puolison kanssa 50/50 ensiasunto 21 vuotta sitten. Edelleen yhdessä, mutta eri asunnoissa. Minä maksan yhteisen asunnon hoitovastikkeen, asuntolaina mennyt koko ajan 50/50 ja se on ensi vuoden lopussa maksettu.

Pitäisi varmaan olla onneni kukkuloilla kun maaliviiva häämöttää, mutta kun se maaliviiva on ajan kanssa siirtynyt. Tiedettiin asuntoa ostaessa, että linjasaneeraus on tulossa. Sitä lykättiin lykättiin viimeiseen asti, pian linjasaneerauksen jälkeen alkoi pandemia ja heti pandemian jälkeen oli pakko tehdä katto-, ikkuna- ja ulkoseinäremontti. Nyt makselen silpputyöläisenä yhtä aikaa puolikasta asunto- ja kahta isoa remonttilainaa. Aikanaan pienestä eläkkeestäni ei näitä remonttilainoja enää maksellakaan. Asunto ja sijainti hyvät, mutta kuka näin velkaisesta yhtiöstä mitään ostaa? Asunnon ostaja, älä automaattisesti oleta että isoja remontteja tehdään vain yksi!

Vierailija
77/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, 

Mistä päin ostit asunnon?

Hinta - neliöt.

Vierailija
78/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet että asuntosijoittaminen on vähentynyt? 

Siksi kun hyvät vuokralaiset ovat kiven alla ja enemmän on ns sosiaalitapauksia joissa on suuri vaara että pistävät kämpän tuusannuuskaksi. 

Ei se vaara ole suuri, jos vuokraa keski-iästä Ylöspäin. 

Ongelma on just se, että vuokrataan nuorisolle luottotiedoilla. Oi sitä aikaa, minäkin juopottelin ja rälläsin vielä, kun sai helppoa rahaa ja oli luottotiedot kunnossa. 

Elin kyllä aina siivosti ja jokainen asunto on ollut vuosikausia. Mutta enää minulla ei olisi varaa ryypätä, koska pitää tulla tuilla toimeen ja mitään vippejä ei saa mistään. 

Vierailija
79/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä ostit sitten sen?

Vierailija
80/105 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ostin, ja tulihan tuo jo maksettuakin. Nyt ei tarvitse laskea senttejä tässä perhevapailla, eikä myöskään laittaa yksivuotiasta tarhaan, vaikka kotihoidon tuen lakkauttaisivatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi