Pysykää kotiäidit kotona räkäisten tenavien kanssa...
ja siivotkaa lastenne jäljet, kun käytte kylässä...mua on siis niin alkanut ottamaan päähän..meillä käy yhtenään äitejä lastensa kanssa, jotka ovat vähän väliä sairaita..eli huomaa vasta, kun lapset on jo leikkimässä.."aijaa, tolla on noin kova yskä " äiti vain vastaa " joo tänä aamuna huomasin..." just.. ja ei mene kauan, kun meidän lapset (2 v + 4 v ) ovat sairaita..tykkään kyllä, että meillä käy vieraita..mutta olen vain huomannut, että nämä äidit eivät piittaa yhtään tulevatko sairaina vai ei..muutamaa poikkeusta lukuunottamatta...itse kysyn aina, jos tenavat ovat sairaita, ja pyydetään kylään, että haittaako, kun ollaan vähän räkäsiä...ja se on sitte vastapuolen asia, jos heitä ei haittaa...samoin eräs kaukana asuva tuttuni valitteli, että he ovat saaneet jo kaksi kertaa mahataudin, kun aamulla sanotaan, että "meillä muuten viime yönä oksennettiin" !!!! ja tämä toinen asia...kun lapset leikkii..muutaman perheen tenavilla on tapana heittää KAIKKI lelut lattialle ja sekottaa ne keskenään ja riehua ja mennä meidän makuuhuoneeseen yms...sitten joudun äidin kuullen sanoa, että sinne ei mennä, kun äiti ei puutu ollenkaan...sitte se, että äiti vain naureskelee sotkulle, ja tenavat lähtevät vain siivoamatta mitään...ottaa päähän, kun sitte vielä sanoo, että just on siivottu kyllä, että kattokaan vähän ettette kaikkea kaada...ei sitte oikeen tiedä, että kuinka voisi sanoa loukkaamatta...yhdelle äidille sanoin, kun nuorin oli vauva ja tuli aina räkästen tenavien kanssa leikkimään vanhimman lapseni kanssa niin, että ensi kerralla ilmottakaa, kun olette flunssassa, ettette silloin tulisikaan.. kun vauva oli heti sairaana ja joka kerta korvatulehdus..niin tämä äiti loukkaantu ja lakkas käymästä kokonaan pitkäksi aikaa...sanoin vielä aivan ystävällisesti...
Kommentit (11)
Ja johtuu siis siitä, että lapsi voi olla räkäinen viikkotolkulla ja töistä ei voi olla poissa pienen räkäisyyden tai yskän takia. No, oksennustauti on kyllä eri juttu ja ei tosiaan vietäisi päiväkotiin, jos olisi oksentanut.
Mutta palatakseni vielä alkuperäiseen kirjoitukseen, niin ongelma on kotivuosilta tuttu. Itse kyllä aina kerroin, jos lapset olivat vähän puolikuntoisia jo mennessämme kylään ja samoin kysyin kylään tulevilta, että ovatko terveinä. Tämä siksi, että meidän pienempi sairastuu mielettömän helposti, flunssa kestää kuukauden ja menee tietysti korviin ja keuhkoihin (infektioastma). Peruimme treffejä myös, jos toisilla lapset terveet ja toisilla selvästi kipeinä.
Joidenkin lapset ovat kovin terveitä yleensä (tai sitten lähes aina sairaita), eivätkä ymmärrä, että itse pelkään pöpöjen pääsyä omaan perheeseeni. Esim. yksi äiti on tällainen, että heillä on yleensä lapset aika terveitä, mutta vaikka nenät valuisivat solkenaan, niin ei ilmoittele etukäteen. Silloin harmittaa.
Mutta, muistuttaisin, että suurimmaksi osaksi myös äidit kaipaavat epätoivoisesti juttuseuraa ja siksi eivät ehkä raportoi pientä nuhaisuutta, kun pelkäävät, että sovitut "treffit" menevät ohi. Sehän saattoi olla vaikka koko viikon kohokohta, että tapaa toisen perheen.
Lääkäri kerran minulle sanoi, että eniten flunssat ja influenssat leviävät siitä, että tullaan lasten kanssa kauppoihin ja ostoskeskuksiin. Sitten kosketellaan kaikkea mahdollista esim. me äidit vaatteita kaupoissa. Tuo on tehokkain keino saada influenssa, vatsatauti tms.
Muistakaa kotiäiditkin käsien pesu! Me pestään kädet joka kerta, kun tullaan päiväkodista tai kaupoilta. Kyllä se on paljon vähentänyt sairastavuutta.
Sattui vaan ihan omista syistä kolahtamaan, enkä edes kunnolla lukenut viestiä. Hiukkasen tullut työssäkäyviltä äideiltä vähättelyä kotona lekottelemisesta...
Meillä kierrettiin kaukaa kaikki äiti-lapsi-kokoontumiset lasten ollessa alle kolmen juuri tuosta syystä. Räkätauti tuli joka kerta kun yritettiin ja astmalääkkeiden tuplaus. Meille kotiin ei tullut kuin muutaman kerran joku nuhanenä, ennen kuin opin kysymään etukäteen. Samaten oli ja on tapana ilmoittaa omien nuhatilanne.
Siivoukset ja komentelut sujuvat myös nykyään hyvässä sovussa, eli tuota turhautumista ei tule. Muistan kyllä elävästi yhden äidin, joka hörppi keittiössä kahvia, kun juoksin hanen lapsensa perässä epätoivoisena, kun jonon ensimmäisenä pakeni lapsiin tottumaton kissa. Meillä ei silloin ollut vielä omia lapsia.
Itse kysyn kyllä aina sopiiko nuhaisena tulla ja valitettavasti kaupassa on käytävä oli nuha tai ei, mutta mahatauti on varsinkin useamman lapsen kanssa sellainen riesa, että silloin kyllä pidetään meillä totaalikaranteenia - sen ruokakaupankin suhteen.
Kannattaa kaveriperheille tehdä heti selväksi omat tautirajat, niin helpommalla pääsee. Tuo nuha taitaa vaan olla sellainen vaiva, että kun lapsia on useampi niin nuhaa syys-talviaikaan pitää enemmän kuin selviönä jollakin lapsella, joten ei välttämättä tule ajatelleeksi, että se olisi normaalielämän este. Tehkää siis rajat selviksi
Meillä on kahdelle lapsella ollut pienestä asti allergista nuhaa, joka välillä ilmenee paksuna räkävuotona. Tämä etenkin kesällä siitepölyaikaan ja syksyllä sieni- ja homeitiöiden aiheuttamana.
Yhdellä lapsistamme on myös astma, joka ilmenee yskänkohtauksina. Useimmiten sen laukaisee hajusteet, eli pyykkipulverit, huuhteluaineet, siivousaineet, hiuslakat, shampoot jne. Eli kaikki hajustetut tuotteet.
Allergia ei tartu, ei myöskään räkä eikä astmaattinen yskä.. Joten emme millään tavalla alistu olemaan keskenämme neljän seinän sisäpuolella allergioiden vuoksi.
Siis kärsin itse allergioista lähes puolen vuotta ja samoin toinen lapsistamme on melko herkkä. Allergialääkkeillä saa oireet aika hyvin kuriin (esim. Xycal lapsille) ja nenäsumutteella, mutta allerginen nuha tarjoaa myös erinomaisen alusta viruksille ja bakteereille.
Ajattelin vaan muistutella, ettei aina välttämättä ole kyse vaan allergiasta, joka ei voi muihin tarttua. Vaikka siis allergia on varmasti se alkuperäinen syyllinen siihen nuhaan.
Minulla on aikuisenakin usein vaikea tunnistaa, että mikä on allergista nuhaa ja mikä ei, sillä oireet ovat melko samankaltaiset. Flunssaan usein kuuluu sitten se kurkkukipu, joka ei taas kuulu allergiaan.
Jos lelujen levittäminen haittaa, kannattaa piilottaa osa leluista vierailujen ajaksi. Näin olen tehnyt varsinkin ennen isoja synttäreitä yms. Arkena jaksan olla tarkka siitä että lelut ovat järjestyksessä, leikitään yksi leikki valmiiksi jne, mutta kun saamme vieraita, saavat lapsetkin leikkiä vapaammin (turvallisuutta ja tasapuolisuutta unohtamatta).
Eri asia on tietysti jos vierailijoita käy usein eikä se ole yhtä "juhlavaa" kuin meillä.
Kannattaa kaveriperheille tehdä heti selväksi omat tautirajat, niin helpommalla pääsee. Tuo nuha taitaa vaan olla sellainen vaiva, että kun lapsia on useampi niin nuhaa syys-talviaikaan pitää enemmän kuin selviönä jollakin lapsella, joten ei välttämättä tule ajatelleeksi, että se olisi normaalielämän este. Tehkää siis rajat selviksi
Olen samaa mieltä, eli tehkää rajat selviksi ja kertokaa syyt niihin - jos teillä vaikka sairastutaan helposti ja sairaudet kestävät pitkään. Muut äidit eivät aina tajua tai muista tätä seikkaa ja saattavat pitää teitä nipottajina.
Meidän lasten nenät valuvat jatkuvasti varsinkin näin syksyllä, vaikka muuten ovat ihan terveitä. En ole ajatellutkaan että se voisi haitata toisia! Jäämme kotiin jos lapsemme ovat kipeän "oloisia", ihan heidän itsensä takia. Samaa toivon vierailijoittemme lapsillekin. Olin tosi tarkka vierailijoiden taudeista esikoisen vauva-aikana, mutta nyt kun lapset ovat tarhassakin, olen löysännyt pipoa ja todennut ettei pöpöiltä voi välttyä. Tosin vatsatautia pelkään edelleen!
Lasten käyttäytyminen vierailujen aikana on sitten ihan eri asia... Yleisesti ottaen käytän lapsivierailijoiden suhteen nyrkkisääntöä että siivotaan vasta vierailijoiden lähdettyä, ei ennen heidän tuloaan... ;) Lelujen siivoukseen vieraat osallistuvat jossain määrin, sama jos me olemme vierailulla. Usein lapset käyvät kuitenkin niin ylikierroksilla siinä vaiheessa vierailua että on helpompaa kaikille jos isäntäväki siivoaa rauhassa vieraiden lähdettyä.
Lapset ohjataan leikkimään tietyissä huoneissa, enkä pelkää sanoa muitten lapsille mihin ei mennä. Mistäpä heidän vanhempansa voisivat tietää mitä meitä haittaa, ellemme kerro? (poikkeuksena räikeimmät rikkomiset ja riehumiset)
joten jos sen takia pitäisi kotona pysyä niin siellä saisi olla koko ajan.
Kannattaa tosiaan sanoa suoraan ne rajat. Meilläkin on yksi tuttavaperhe, jonka lapset sairastuvat tosi helposti, joten sinne ei mennä jos vähänkin enempi nenä vuotaa, mutta muilla ei ole väliä - asiasta on puhuttu - ja meillekin voi tulla vaikka nenä vuotais.
Lelujen kerääminen taas käy minusta helpommin vieraiden lähdettyä kuin ison lapsilauman kanssa, joten meillä vieraiden ei tarvitse siivota
Muistan kyllä elävästi yhden äidin, joka hörppi keittiössä kahvia, kun juoksin hanen lapsensa perässä epätoivoisena, kun jonon ensimmäisenä pakeni lapsiin tottumaton kissa. Meillä ei silloin ollut vielä omia lapsia.
Miksi se lapsiin tottumaton kissa sitten edes oli siellä? Meilläkin on ollut aikanaan kissa, ja se osasi ihan itse mennä piiloon, kun oli vieraita, joista se ei tykännyt. Minulla on kaveri, joka laittaa koiransa aina makkariin tms. "pois tieltä" siksi aikaa kun on vieraita. Minusta se on ihanaa toisten huomioon ottamista! Ei sitten tarvitse kenenkään stressata siitä onko lapset/aikuiset/koirat tottuneet toistensa seuraan. Kaikki aikuisetkaan ei tykkää koirista...eikä kaikki koirat kaikista lapsista..jne...
Tuosta juoksemisestakin vielä; miksi se sitten haittasi, että sinä juoksit lapsen perässä? Saipahan vieras juoda kahvinsa rauhassa, kun sinä lapsettomana kerkesit juoksemaan hänen puolestaan välillä ;)
[Miksi se lapsiin tottumaton kissa sitten edes oli siellä? Meilläkin on ollut aikanaan kissa, ja se osasi ihan itse mennä piiloon, kun oli vieraita, joista se ei tykännyt. Minulla on kaveri, joka laittaa koiransa aina makkariin tms. "pois tieltä" siksi aikaa kun on vieraita. Minusta se on ihanaa toisten huomioon ottamista! Ei sitten tarvitse kenenkään stressata siitä onko lapset/aikuiset/koirat tottuneet toistensa seuraan. Kaikki aikuisetkaan ei tykkää koirista...eikä kaikki koirat kaikista lapsista..jne...
Tuosta juoksemisestakin vielä; miksi se sitten haittasi, että sinä juoksit lapsen perässä? Saipahan vieras juoda kahvinsa rauhassa, kun sinä lapsettomana kerkesit juoksemaan hänen puolestaan välillä ;)
No. Asunto oli kaksio vailla väliovia ja kissa sisäkissa, ulkona vain valjaissa. Saunaan olisin voinut kissan laittaa etukäteen, jos olisin tiennyt, että äiti ja lapsi olivat tulossa käymään. Kissa nukkui vieraiden tullessa ja toivoin sen pysyvän piilossa.. Ihmisystävällinen kissa tuli kuitenkin hetken päästä tervehtimään. Neljävuotiaalta voinee jo odottaa jonkinasteista vieraan aikuisen kuuntelemista., mutta tämä lapsi juoksi ja jahtasi kissaa ympäri asuntoa, kunnes kissa piiloutui sängyn alle. Silloin lapsi kiipesi kiljuen pomppimaan sängyn päälle ja kissa kauhusta jäykkänä sängyn alla. Äiti katseli kahvikupin yli jahtia, eikä tukenut edes sanallisesti kieltojan ja ohjeitani lapselle. Sain kissan viimein saunaan, jonka jälkeen lapsi kävi rohmuamassa pipareita kasin käsin, kulki edelleen ympäri kotiani siirrellen ja helistellen koriste-esineitä, hakkasi säännöllisin väliajoin saunan ovea ja äiti joi kahvia. Yksinään, kun minä kuljin vahtimassa, että kotini pysyy ehjänä.
Kaksosten äitinä kyläilyreissuilla on minuakin joskus väsyttänyt pitää jälkikasvuani silmällä, varsinkin jos isä ei ole ollut mukana. Silti en koskaan kuvitellutkaan jättäväni vahtimista isäntäväen tehtäväksi. Niin kauan, kuin lapset olivat "järjettömässä" iässä, kävimme kylässä vain lapsiperheissä tai sitten oli molemmat vanhemmat mukana. Neljävuotiaina kyläreissut sujuivat jo täysin ilman kenenkään perässäjuoksemista.
arvasin että joku takertuu epäolennaiseen, kun huomasin mokan vasta kun olin laittanut viestin menemään...lähinnä omassa tapauksessa tarkoitin äitejä, jotka päivisin kyläilevät toistensa luona...eli on tähän mahdollisuus...