Mitä h’vettiä - pitäisikö toimeentulotuella pystyä muka viettämään lomia?
(65 prosenttia) vastasi, että heillä ei ole varaa vapaa-ajan tai loman viettoon kodin ulkopuolella
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012221280.html
Kommentit (141)
On kyllä koomista mankumista. Itse töissäkäyvänä, ja ihan hyvin toimeentulevana, en kyllä "lomaile" myöskään missään reissuissa. Lomalla teen rästiin jääneistä kotihommia ja rentoudun urheilen. Mikä omalla kohdalla tarkoittaa fillarointia, untia, juoksua ja kuntosalia. Ei ole kamalan kallista edes "premiumina" ja noihin saa harkinnanvaraista tukeakin, jos niikseen olisi. Juoksu ja kuntojumppa myös ilmaista ylipäätään.
Olisi aika auvoista, jos voisi vain kaikki päivät rakentaa treenaamisen ja palautumisen ympärille. Miksi minä menisin johonkin laivalle, tai Kanarialle? Ei ole mitään kiinnostavaa.
Oma tausta on yksinhuoltaja lesken lapsena, faijan kuoltua kun oli 1.luokalla. Oli tiukkaa ysärillä juu. Mutta ei silloinkaan penskana mitään "näköalamattomuuta" ollut. Oli tosin ihan selvää, että jos joskus haluaa enemmän, koulusta kannattaa haalia kiitettäviä arvosanoja. Siitä piti mutsi huolen tiukasti. Onneksi.
Nyt perusvaatimattoman elämäntavan ansiosta on jo kuusinumeroinen summa sijoituksissa ja omistuskämppä, tosin pitkälti vielä pankin omistama, alla näin kolmekymppisenä.
Nautin enemmän siitä, että minulla on valinta lähteä reissuun ja voin hyvin valita, etten lähde sinne vaan säästän nekin rahat ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun köyhäkin voi hyvin, rikkaan ei tarvitse pelätä, että köyhä tulee sorkkaraudan ja puukon kanssa hakemaan rikkaalta omaisuutta.
Suomessa ei ole vielä ryhdytty tähän, mutta Amerikassa normijuttua. Paitsi että netissä oli videokuvaa, kuinka rosvo vei kengät eteisestä. Kyllä se on näin että hallituksen leikkausten myötä rikollisuus tulee lisääntymään.
Hallitus voi ajaa seuraavaksi "castle lawn" Suomeen. Piipan tullessa kynnyksen yli, voi laskea läpi kyselemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi, mutta jätetään tuo ”lomat” pois ja puhutaan tästä: vapaa-ajan vietto kodin ulkopuolella.
Se on tänä päivänä sosiaalisesti syrjäyttävä tekijä, jos putoaa tuille eikä ole varaa viettää vapaa-aikaa kodin ulkopuolella. Suomessa kun kaikki vapaa-ajan tekeminen pyörii nykyään maksullisten tekemisten ja syömisten ympärillä, ja kyläilykulttuuri ainakin valtaväestöllä aikalailla kuollut.Saman hintaista se syöminen on telttaretkellä tai päivän vaelluksella kuin muunakin arkena. Kai nyt ihmiset osaa pakata eväät repuun.
Minä olen ottanut eväät ihan minne vaan menenkin ja menin lasten kanssa.
En ole käynyt ravintolassa 10 vuoteen pienen budjettini takia
Kuinka moni työssäkäyvä oikeasti lähtee pitämään sosiaalisiasuhteita ja verkostoja sen työttömän kanssa metsään ja syömään niitä eväitä?
Väittäisin melko harva, vaan mieluimmin ehdotetaan tapaamista jossakin kauppakeskuksessa ja kahviossa ja kun ei ole rahaa, ne perutaan, jolloin suhteet kuihtuvat, sosiaaliset taidot heikkenevät, verkostot pienevät, itsetunto saa kolauksen, ahdistuu js mielenterveysongelmat lisääntyvät, olit miten lahjakas ja hyvä tyyppi tahansa ja erityisesti tämä koskee nuoria. Onko Suomen kaltaisella pienellä maalla tähän varaa?
Tekee sitten sitä mihin rahkeet riittää. Näin se on ollut aina.
Nämä vikisijät vikisee kun niillä on luulo, että kaikki tuodaan ilmaiseksi nenän eteen. Olen itsekin työtön. Olen iloinen siitä, että selviän vähällä, jonka saan yleistukena. En voisi kuvitellakaan , että vaatisin lomailurahaa lisäksi.
Tosiaankin olen y-huoltajana maksanut lasteni kesäleirit yhdesdä lasten isän kanssa. Lapsille valikoitui harrastukset, jotka ovat lähes ilmaisia. Teininä tekivät kesätyötä ja muulloin olivat harrastusjutuissa , joista saa sitä vaihtelua arkeen.
Mitä nämä ilmaislomista haaveilevat tekivät ikävuosina 18-25v.?
Otettiinko kuppia lähiöostarilla ja jännämiesten kanssa, tuleksena niitä yh-lapsia ja lähiöasumista.
Vai oltiinko selvinpäin ja panostettiin opiskeluihin?
Niin makaa kuin petaa.
Äitini oli kotiäiti! Kesäretken teimme polkupyörillä joenrantaan mattoja pesemään. Uiden huuhdoimme mäntysuovalla pestyt matot. Mennessä ostimme pullot limsaa ja hillomunkit. Olimme kesälomamatkalla. Ei omakotitalosta lähdetty lomamatkoille, elämä oli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin pystyn. Tyhjensin säästötilit jo 5 vuotta sitten. Paloturvakaappia ei Kela tule tarkistamaan. Vain hölmö pitää kaikkia rahojaan pankissa.
Minä tyhjensin tilini jo vuonna 2010 ja jättäydyin työttömäksi. Siitä asti olen ollut työttömänä ja nykyään saan toimeentulotukea ja asumistukea. Piilotin viranomaisilta aikoinaan 510 000€ ja siitä on jäljellä vielä lähes 15 vuoden jälkeen 300 500€. Pärjään kyllä loppuelämäni.
Miten piilotettu?
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on se porkkana mennä töihin jos saman saa kotona loisimalla? Pitää siitä jotain iloa ja kannustinta olla että kun antaa aikansa ja energiansa yhteiskunnan hyväksi työnteollaan (+ maksaa veroja saamastaan palkasta). Ei ole kohta jäljellä tunnollisia työläisiä kun työnteko ei tuo elämään mitään lisäarvoa, velttoilulla saa samat edut! Yhteiskunnan romahdusta kohti ollaan menossa kovaa vauhtia!
Ihanko oikeasti kuvittelet heidön omasta tahdostaan ja huvikseen "loisivan" kotona?
Harvoin pitk.aikainen sairaus tai työttömyys on oma valinta, vaan siitä päättävät mut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois se ihan kohtuullista, että jokainen voisi joskus tehdä kylpyläreissun tai muuta pientä.
..mikäli ei oikeasti syy ole pelkkä ikuinen lorvimisenhalu. Silloin voi elää hernekeitolla.
Onko se ihmisen oma syy, jos sairastuu vakavasti esim. syöpää, joutuu rattijuopon yliajamaksi, eikä autolla ole vakuutuksia tai sairastuu vakavasti, kun joutui käymään peruskoulun homekoulussa jne.
Suomessahan jää sairasloman jälkeen tyhjän päälle, jos sairasloma on kestänyt yli 350 pv, etkä saa mistään rahaa, jos olet edelleen sairas.
Tosin, sinun kaltaiset tyypit ei tuetenkään sairastu tai tule syöpä.
Mitähän sinäkin oikeasti selität?
Mä puhuin ikuisesta lorvimisen halusta ja sinä ihan muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi, mutta jätetään tuo ”lomat” pois ja puhutaan tästä: vapaa-ajan vietto kodin ulkopuolella.
Se on tänä päivänä sosiaalisesti syrjäyttävä tekijä, jos putoaa tuille eikä ole varaa viettää vapaa-aikaa kodin ulkopuolella. Suomessa kun kaikki vapaa-ajan tekeminen pyörii nykyään maksullisten tekemisten ja syömisten ympärillä, ja kyläilykulttuuri ainakin valtaväestöllä aikalailla kuollut.Saman hintaista se syöminen on telttaretkellä tai päivän vaelluksella kuin muunakin arkena. Kai nyt ihmiset osaa pakata eväät repuun.
Kuinka moni työssäkäyvä oikeasti lähtee pitämään sosiaalisiasuhteita ja verkostoja sen työttömän kanssa metsään ja syömään niitä eväitä?
Väittäisin melko harva, vaan mieluimmin ehdotetaan tapaamista jossakin kauppakeskuksessa ja kahviossa ja kun ei ole rahaa, ne perutaan, jolloin suhteet kuihtuvat, sosiaaliset taidot heikkenevät, verkostot pienevät, itsetunto saa kolauksen, ahdistuu js mielenterveysongelmat lisääntyvät, olit miten lahjakas ja hyvä tyyppi tahansa ja erityisesti tämä koskee nuoria. Onko Suomen kaltaisella pienellä maalla tähän varaa?
Menin perheen kesken. Toisinaan sukulaisten kanssa esim. mummolakäynnit lomilla
Lapsilla kotipiirissä omat harrastukset (lähes ilmaiset)ja kaveripiirit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on se porkkana mennä töihin jos saman saa kotona loisimalla? Pitää siitä jotain iloa ja kannustinta olla että kun antaa aikansa ja energiansa yhteiskunnan hyväksi työnteollaan (+ maksaa veroja saamastaan palkasta). Ei ole kohta jäljellä tunnollisia työläisiä kun työnteko ei tuo elämään mitään lisäarvoa, velttoilulla saa samat edut! Yhteiskunnan romahdusta kohti ollaan menossa kovaa vauhtia!
Ihanko oikeasti kuvittelet heidön omasta tahdostaan ja huvikseen "loisivan" kotona?
Harvoin pitk.aikainen sairaus tai työttömyys on oma valinta, vaan siitä päättävät mut.
Eri
Sulla helpottaa paljon kun hyväksyt tosiasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen oikeastaan todella hyvätuloinen. Näen siviilipuolen kavereita n. 2-3 kertaa vuodessa ja aina muualla kuin missään ostarilla, kahvilassa, tai ravintolassa.
Kesällä kävimme vanhan kaveriporukan kanssa vaeltamassa pohjoisessa. Tänne mentiin kimppakyydeillä. Mukana oli myös yksi nyt työtön, joskin säästöjä varmasti omaava. Mutta ilmiselvästi hän ei maksanut bensarahaa jne.
Viikonloppuisin käydään osan kanssa kimpassa lenkillä (osa vaunulenkillä). Ei maksa mitään.
Mistä ihmeestä tulee käsitys, että sosiaalisten suhteiden ylläpito olisi jotain ostarilla istumista... Ei ihme, jos rahat ei pysy tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tietenkään ole oma valinta mutta se on se osa minkä on saanut ja pitää asennoitua siten. Työssä käyminenkin on ihan älyttömän raskasta. Hoitajana ollessani olin työpäivän jälkeen aina ihan rättiväsynyt. En ole unohtanut sitä. Työttömänä elämä voi olla aineellisesti niukempaa mutta on silti aikaa ulkoilla, lukea, tehdä käsitöitä yms. mitä töissä ollessa ei ehtinyt eikä jaksanut. Asioilla on puolensa ja puolensa. Suomessa nyt ei työttömätkään joudu sillan alle eikä kuole nälkään. Huonomminkin voisi olla.
Onhan se elämä tylsää jos ikinä pääse mihinkään. Loma voi olla matka vaikka kaverin luokse. Ne bussi ja junaliputkin maksaa. Me ei lomailla koska perskokkare syövän takia pakko säästää. Eiks se näin mennyt.
Ei mitään järkeä tyhjentää puolen miljoonan tiliä kun osinkotuotoilla elää ilman mitään tukia. Lisäksi arvonnousu päälle.
Museoiden ilmaisillat: Monilla suosituilla museoilla on tiettyinä päivinä tai kellonaikoina ilmainen sisäänpääsy. Esimerkiksi Helsingin kaupunginmuseoon on aina vapaa pääsy.
Kirjastojen ilmaiset palvelut: Kirjastoista voi lainata kirjojen lisäksi ilmaiseksi lautapelejä, urheiluvälineitä (kuten lumikenkiä tai frisbeegolfkiekkoja) sekä varata tiloja harrastamiseen tai digitointiin.
Olen työtön jo ties kuinka monta vuotta. Eläkehakemus on ollut nyt jo vuoden rävellettävänä siellä jossain.
Kovin paljon ei reissattu vaikka molemmilla oli töitä ja vaikka oltiin yrittäjiä. Siis ne ulkomaanlomat vie aikaa ja rahaa lentoineen, takseineen ja syömisineen. Varsinkin yrittäjänä sitä lomaa ei sitten helposti vietetty ollenkaan. Tai puhelin soi aamulla tai illalla ihan sama missä oltiin.
Me tehdään pikku reissuja ihan autolla. Eväitä mukaan ja korvien väli sopivaan asentoon. Maiseman muutos, maisemien ihannointi, näillä sitä mieltä kohotetaan. Lapsen lapsillekin kivoimmat mummi lomat on ne, joissa otetaan evästä reppuun ja kävellään tai pyöräillään jonnekin. Näin myös lapset perheineen tekee pikku retkiä ja välillä on telttakin mukana jopa talvella. Bussiahan meillä ei kulje lähikilometreillä. Fesessä on välillä, että oisko joku lähdössä kahville kun on juuri muuttanut paikkakunnalle. Tän tyyppistä yhteisöllistä lähestymistä toivoisin enemmän Suomeen. Jollain on se auto ja kun jokainen muutaman euron laittaa, niin päästään vähän kauemmaksi. Käsi kädessä ei tarvitsis kulkea kuitenkaan. p.s mulla on yhdet kengät kesäksi ja talvikengät ja kumisaappaat. Mitään korkkareita tai vaelluskenkiä en ole tarvinnut. Perus lenkkarilla pääsee kauppaan ja metsään. Ei pidä tehdä liian vaikeaksi kaikkea itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli kotiäiti! Kesäretken teimme polkupyörillä joenrantaan mattoja pesemään. Uiden huuhdoimme mäntysuovalla pestyt matot. Mennessä ostimme pullot limsaa ja hillomunkit. Olimme kesälomamatkalla. Ei omakotitalosta lähdetty lomamatkoille, elämä oli hyvää.
Ihanaa elämää ja kuluja ei ole. Tykkään tämmöisestä mutta nuoret haluaa kokea muuta.
Maksuttomat tapahtumat: Tarkista oman kuntasi tapahtumakalenteri verkosta. Lomakausina järjestetään usein ilmaisia puistokonsertteja, ulkoilmatapahtumia, pihakirppiksiä tai näyttelyitä.
Suomessa ei ole vielä ryhdytty tähän, mutta Amerikassa normijuttua. Paitsi että netissä oli videokuvaa, kuinka rosvo vei kengät eteisestä. Kyllä se on näin että hallituksen leikkausten myötä rikollisuus tulee lisääntymään.