Mitä h’vettiä - pitäisikö toimeentulotuella pystyä muka viettämään lomia?
(65 prosenttia) vastasi, että heillä ei ole varaa vapaa-ajan tai loman viettoon kodin ulkopuolella
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012221280.html
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä erityisesti lapsiperheissä pitää pystyä tarjoamaan lapsille muutakin kuin arkea. Muutoinkin vaihtelu virkistää meitä kaikkia. Ei se silti tarvitse olla kallista, ei ole tarkoitus kustantaa monen viikon kaukomatkaa, mutta joku viikonloppureissu kotimaassa tai lähimaissa tai vaikka reissu sukulaisten luo toiselle puolelle maata pitäisi mun mielestäni olla mahdollinen jokaiselle.
Ei ole ollut muuta arjen lisäksi kuin viikon leiri kesäisin ennenkään minun ympyröissä. Teininä menin sitten mansikanpoimijaksi kesällä ja se oli jo lomaa. Palkalla ostin vaatteita ja viikon lipun vr-junaan. Matkustelin toisen poimijan kanssa Itä-Suomessa, pk-seudulla js Lapissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siitä elämästä aika näköalatonto tulee, jos mihinkään ei ole koskaan varaa lähteä eikä mitään tehdä. Eväsretkiä ja telttaöitä (jos on edes varaa telttaan) jaksaa aikansa.
No ei työssäkäyvätkään kokoajan lomaile vuoden ympäriinsä. Kouta tehdä muutakin kuin yhtä asiaa
Sulla ei ole aikaa. Osalla saattaa olla aikaa matkustella ja tehdä kaikkea. Tämä tukisi myös työllisyyttä, kun ihmiset kuluttaisi enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois se ihan kohtuullista, että jokainen voisi joskus tehdä kylpyläreissun tai muuta pientä.
..mikäli ei oikeasti syy ole pelkkä ikuinen lorvimisenhalu. Silloin voi elää hernekeitolla.
Onko se ihmisen oma syy, jos sairastuu vakavasti esim. syöpää, joutuu rattijuopon yliajamaksi, eikä autolla ole vakuutuksia tai sairastuu vakavasti, kun joutui käymään peruskoulun homekoulussa jne.
Suomessahan jää sairasloman jälkeen tyhjän päälle, jos sairasloma on kestänyt yli 350 pv, etkä saa mistään rahaa, jos olet edelleen sairas.
Tosin, sinun kaltaiset tyypit ei tuetenkään sairastu tai tule syöpä.
Vierailija kirjoitti:
En valittaisi, jos elämä jo olisi yhtä pitkää lomaa.
Luuletko tosissasi että jatkuva hakemustumva töihin ja tukia saadakseen on lomaa? Tai se että on jatkuvasti rahat loppu? Ssan tt tuen kk välein ja joudun sitä hakemaan joka kk ja aina pelkään että käsittely viivästyy tms tulee muita ongelmia. Onhan tämä ihanaa istua kotisohvalla pienessä kaksiossa kaiket päivät odottaen lapsia koulusta ja hakea töitä. Siinä olet oikeassa että kaikki päivät ovat sitä samaa, kesät ja talvet. Ei haaveilla lomista,autosta tai säästämisestä omistusasunnosta puhumattakaan. Toki ymmärrän että.nämä etuoikeutetun kansanosan eli työssäkäyvien etuja mutta kyllä tämä oma elämä aika näköalatonta on.
Hain viime viikolla palkkatukitöihin ja yhteen avustajan paikkaan oli hakemut 140 muutakin ihmistä. En päässyt edes haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä erityisesti lapsiperheissä pitää pystyä tarjoamaan lapsille muutakin kuin arkea. Muutoinkin vaihtelu virkistää meitä kaikkia. Ei se silti tarvitse olla kallista, ei ole tarkoitus kustantaa monen viikon kaukomatkaa, mutta joku viikonloppureissu kotimaassa tai lähimaissa tai vaikka reissu sukulaisten luo toiselle puolelle maata pitäisi mun mielestäni olla mahdollinen jokaiselle.
Ei ole ollut muuta arjen lisäksi kuin viikon leiri kesäisin ennenkään minun ympyröissä. Teininä menin sitten mansikanpoimijaksi kesällä ja se oli jo lomaa. Palkalla ostin vaatteita ja viikon lipun vr-junaan. Matkustelin toisen poimijan kanssa Itä-Suomessa, pk-seudulla js Lapissa
Minäkin olin poimimassa mansikoita 1990 luvulla 13 ja 14 vuotaana. Sitä ennen jaoin mainoslehtiä 3x vko koko talven. En uskonut olevani työtön 50 vuotiaana.
Yhtähyvin pitäisi kysyä, pitäisikö näiden aloitusten tehtailuun tehdä jokin lukutaito ja luetun ymmärtämisen testi?
Miten tästäkin jutusta on saanut ap. väännettyä kyseisenbotsikon?
Kun jutussa kerrotaan
"Avovastauksissa vastaajat kuvasivat myös sitä, että ulkovaatteiden, kenkien, hygieniatarvikkeiden, lääkkeiden ja terveydenhuollon hankkiminen on vaikeutunut.
Osa vastaajista kertoi leikkausten heikentäneen mielenterveyttä ja lisänneen toivottomuuden tunnetta.
”Tulokset osoittavat, että sosiaaliturvaleikkausten vaikutukset eivät rajoitu toimeentuloon. Ne näkyvät monen kohdalla yhtä aikaa perustarpeista tinkimisenä, psyykkisenä kuormituksena ja sosiaalisena eristäytymisenä” , sanoo Kelan tutkija Hanna-Mari Heinonen kyselytutkimusta koskevassa tiedotteessa."
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kesäisin Tallinnaan 15 e. Tukholman risteily ikkunattomassa hytissä talvella 30 e.
- Työtön vsta 2018
On se nykysin kallista, ennen pääs vitosella.
Jos ei ole töissä, on aina lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikko pois kotoa, onhan se arjesta poikkeava tapahtuma. Samoin jos käy mökillä tms., ei loman tosiaan tarvitse olla kallista ulkomaille lentelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siitä elämästä aika näköalatonto tulee, jos mihinkään ei ole koskaan varaa lähteä eikä mitään tehdä. Eväsretkiä ja telttaöitä (jos on edes varaa telttaan) jaksaa aikansa.
No ei työssäkäyvätkään kokoajan lomaile vuoden ympäriinsä. Kouta tehdä muutakin kuin yhtä asiaa
Mun keskiluokkaiset tutut kyllä lomailee lasten syyslomalla, jouluna, talvilomalla ja pääsiäisenä,ja toki kesällä. Voi olla että ovat mökeillään tms mutta jossain, kylpylässä tms. Niin tein itsekin kun olin palkansaaja,,nettotulot 2300 e kk mutta kun oli kaksi aikuista työssäköyvåä oli varaa lasten kanssa lomailla.
Nyt pikkasen eri kuviot 48 vuotiaana työttömänä yksinhuoltajana.
Vierailija kirjoitti:
Kun köyhäkin voi hyvin, rikkaan ei tarvitse pelätä, että köyhä tulee sorkkaraudan ja puukon kanssa hakemaan rikkaalta omaisuutta.
Sillä rikkaalla on muutakin kuin naapurilta varastettu sorkkarauta, joten antaa tulla vaan. Kynnykselle putoo.
Elämä kokoaikaista lomaa ja vapaata. Yhtä loputonta lomaa.
Kyllähän näistä kommenteista näkee että Suomi on jakautunut. Osa on pudonnut kelkasta köyhyyteen ja työntekijöillä menee hyvin. Kelkasta pudonneet eivät enää pääse töihin ja normaaliin elämään. Näin tunnen itse
T: N50, työtön
Vierailija kirjoitti:
Elämä kokoaikaista lomaa ja vapaata. Yhtä loputonta lomaa.
On tämä ihanaa! Jännitystä elämään saa kun hakee toimeentulotukea tai kun menee ruokajakoon hakemaan yllätyspussin
T: N50 v, työtön
Vierailija kirjoitti:
Näiden demariloisten hävyttömyydellä ei ole mitään tolkkua eikä rajoja! 🤬
Kaiken päivää lomalla, töitä ei tarvi tehdä, mutta siitä huolimatta pitäisi olla sama elintaso kuin niillä, jotka nousee joka helvetin aamu TÖIHIN??????!!!!!!
Ei jumalauta tätä vtun demarisyöpää saatana!!!!
Sen verran omasta käsityksestäni että historian havinasta saakka demarit on ollut työssäkäyvien puolue ja ajanut työväen asiaa.
Luullakseni ne työtä vieroksuvat oman elämänsä taiteilijat löytyvät siitä vasemmalle, esimerkkinä Vasemmisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä edes mitä nykyään leirit maksavat, puhutaan sadoista, jopa tuhannista eroista. Ei ole oi kiin aikoihin kaupungit, 4H, MLL jne. järjestäneet näitä halppis muutaman kympun leirejä.
Viimeiksi makslin lapsen viikon leirin ja hinta 900€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan riittää, että työttömille kustannetaan se välttämätön mitä ihminen elääkseen tarvitsee. Ei yhtään enempää. Täytyyhän työhön menemiseen sentään joku porkkana jättää! Kun pääset töihin, voit sitten lomailla palkalkasi.
T. työtön nainen
Entä jos ei töihin pääsen enää? Olen itse miettinyt että tulenko olemaan työtön eläkeikään eli 16 vuotta vielä. Olen 50 v.
No sit elää sillä mitä saa. Niin kaikki muutkin joutuvat tekemään. Maailmassa on köyhiä ja rikkaita. Niin se on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kyl tää töiren hakemine on ollu niin raskasta puuhaa et pakko olisi päästä kahreks viikoks etelän rannoille lepäämään.
Onneksi on asuntoauto. Ollut toukokuusta lähtien lomareissulla välimerellä.
T pitkäaikaistyötön
Mikä se on se porkkana mennä töihin jos saman saa kotona loisimalla? Pitää siitä jotain iloa ja kannustinta olla että kun antaa aikansa ja energiansa yhteiskunnan hyväksi työnteollaan (+ maksaa veroja saamastaan palkasta). Ei ole kohta jäljellä tunnollisia työläisiä kun työnteko ei tuo elämään mitään lisäarvoa, velttoilulla saa samat edut! Yhteiskunnan romahdusta kohti ollaan menossa kovaa vauhtia!
Entä jos ei töihin pääsen enää? Olen itse miettinyt että tulenko olemaan työtön eläkeikään eli 16 vuotta vielä. Olen 50 v.