Mitä h’vettiä - pitäisikö toimeentulotuella pystyä muka viettämään lomia?
(65 prosenttia) vastasi, että heillä ei ole varaa vapaa-ajan tai loman viettoon kodin ulkopuolella
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012221280.html
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on se porkkana mennä töihin jos saman saa kotona loisimalla? Pitää siitä jotain iloa ja kannustinta olla että kun antaa aikansa ja energiansa yhteiskunnan hyväksi työnteollaan (+ maksaa veroja saamastaan palkasta). Ei ole kohta jäljellä tunnollisia työläisiä kun työnteko ei tuo elämään mitään lisäarvoa, velttoilulla saa samat edut! Yhteiskunnan romahdusta kohti ollaan menossa kovaa vauhtia!
No kertokaa te työlliset, mikä saa teidät raatamaan?
Jos teidän mielestänne tuet ovat niin suuret, että työtön vain lomailee läpi elämänsä, niin mitä iloa ja kannustinta saatte työstänne?
Vielä suurin osa suomalaisista työikäisistä käy töissä. Milloin tuo "kohta," jolloin ei tunnollisille työläisille työnteko ei tuo mitään lisäarvoa kun velttoilulla saa samat edut?
Voisin heti mennä töihin, vaan ei töitä saa.
Mun uusin kesänviete on nyt työttömänä:
Geokätköily on täysin ilmainen, hauska ja koukuttava "reaaliaikainen aarteenetsintäpeli", joka sopii täydellisesti lomatekemiseksi. Siinä etsitään muiden harrastajien piilottamia rasioita eli kätköjä älypuhelimen GPS-paikimen avulla. Kätköjä on piilotettu Etelä-Suomeen – ja koko maailmaan – miljoonia, ja niitä löytyy niin metsistä, kaupunkien puistoista kuin siltojen alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomi tarjoaa loistavia kansallispuistoja ja luontokohteita päiväretkeilyyn. Ne ovat helposti saavutettavissa, reitit ovat hyvin merkittyjä ja alueilla on hyvät palvelut, kuten tulentekopaikat ja kuivakäymälät.
Varmasti mutta milläs näihin menet jos ei ole varaa kulkea edes bussilla?
Polkupyörä, kävellen ? Minä en ole köyhä, kuljen paljon kävellen, lähellä on pieni metsä jossa käyn melkein joka päivä
Geokätköily
Näin pääset alkuun (Ilmaiseksi)Lataa sovellus: Lataa puhelimesi sovelluskaupasta virallinen ja ilmainen Geocaching-sovellus (tai vaihtoehtoisesti suosittu suomalainen Cachly tai Geooh GO).Luo tunnus: Rekisteröidy sovellukseen sähköpostillasi.
Tämä ei maksa mitään.Katso karttaa: Sovellus näyttää kartalla sinua lähimpänä olevat kätköt vihreinä kuvakkeina. Yllätyt varmasti siitä, kuinka monta kätköä on aivan kotisi tai lomapaikkasi lähellä.
Lähde etsimään: Valitse kartalta kätkö, kävele sen luokse ja käytä sovelluksen kompassia sekä muiden antamia vihjeitä (Hint), kun olet aivan lähellä.
Aloittakaa tekemisen puutteeseeenne vaikka kuntohaaste. Tavoiteeksi
- 5km juoksu alle 30min
- 10 leukaa
- 50 punnerrusta
Ei maksa mitään. No, ehkä halvat lenkkitossut, jos ei sellaisia omaa.
Asettakaa muitakin tavoitteita ja projektoitaa ne. Itseopiskelu, avoin yliopisto jne.
Niin minäkin näin töissäkäyvänä teen. Tosin siitä tulokulmasta, että näin varmistan, että asiat tulee tehtyä niiden töiden ohessa. Ei tässä mitään lomamatkoja kerkiä, tai jaksa, edes pohtia.
Vierailija kirjoitti:
Holtiton verojemme jako luo naurettavia tilanteita. Olemne mediasta jopa lukeneet kuinka Suomeen sotaa paenneet ovat viettäneet meidän rahoilla lomiaan maissa josta panneet. Kummasti se sota ei enää haittaakkaan?
No v..tu. Jos se veri vetää niin paljon sinne maahan, josta tänne ovat tulleet, että sinne pitää päästä lomamatkoja tekemään, niin painukoot pysyvästi takaisin sinne mistä ovat tänne tulleetkin.
Tänne nyt lappaa milloin mistäkin päin maailmaa elintasopakolaisia lihapatojen ääreen. On niin hyvä olla, kun kaikki tulee eteen ilmaiseksi ja taikaseinästä saa rahaa rajattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että eläkeläinen pystyy lomailemaan, siis tekemään lomamatkoja tms?
Kyllä. Kotiympyröistä voi irrottautua hetkeksi myös maltillisilla kustannuksilla. Se virkistää.
Vierailija kirjoitti:
Aloittakaa tekemisen puutteeseeenne vaikka kuntohaaste. Tavoiteeksi
- 5km juoksu alle 30min
- 10 leukaa
- 50 punnerrusta
Ei maksa mitään. No, ehkä halvat lenkkitossut, jos ei sellaisia omaa.
Asettakaa muitakin tavoitteita ja projektoitaa ne. Itseopiskelu, avoin yliopisto jne.
Niin minäkin näin töissäkäyvänä teen. Tosin siitä tulokulmasta, että näin varmistan, että asiat tulee tehtyä niiden töiden ohessa. Ei tässä mitään lomamatkoja kerkiä, tai jaksa, edes pohtia.
Hyviä vinkkejä. Minäkin teininä jo aloin harrastamaan monenlaista ulkona. En kaivannut lainkaan ulkomaanmatkoja tai jotain erityistä lomailua, joka maksaa paljon. Lintubongaus on uusin kesäharrastus tuon geokätköilyn kera. Nämä on helppo myös yhdistää. Puolisonikin innostui näistä molemmista. Lintubongausta jo 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan riittää, että työttömille kustannetaan se välttämätön mitä ihminen elääkseen tarvitsee. Ei yhtään enempää. Täytyyhän työhön menemiseen sentään joku porkkana jättää! Kun pääset töihin, voit sitten lomailla palkalkasi.
T. työtön nainen
Entä jos ei töihin pääsen enää? Olen itse miettinyt että tulenko olemaan työtön eläkeikään eli 16 vuotta vielä. Olen 50 v.
No sit elää sillä mitä saa. Niin kaikki muutkin joutuvat tekemään. Maailmassa on köyhiä ja rikkaita. Niin se on aina ollut.
Tämä kommentti oli vastaus siihen miksi vai makaan kotona. Eli mikä on vaihtoehto jos ei töitä saa? Silloin ei voi syyllistää työtöntä tilanteesta jatkuvasti kuten tässä kommenttiketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli kotiäiti! Kesäretken teimme polkupyörillä joenrantaan mattoja pesemään. Uiden huuhdoimme mäntysuovalla pestyt matot. Mennessä ostimme pullot limsaa ja hillomunkit. Olimme kesälomamatkalla. Ei omakotitalosta lähdetty lomamatkoille, elämä oli hyvää.
Ihanaa elämää ja kuluja ei ole. Tykkään tämmöisestä mutta nuoret haluaa kokea muuta.
Kuulostaa kivalta. Omakotitalosta ei tosiaan tarvitsisi mihinkään lähteä.
T: yh 50 neliön kaksiossa kaupungin lähiössä kahden lapsen kanssa
Vierailija kirjoitti:
On kyllä koomista mankumista. Itse töissäkäyvänä, ja ihan hyvin toimeentulevana, en kyllä "lomaile" myöskään missään reissuissa. Lomalla teen rästiin jääneistä kotihommia ja rentoudun urheilen. Mikä omalla kohdalla tarkoittaa fillarointia, untia, juoksua ja kuntosalia. Ei ole kamalan kallista edes "premiumina" ja noihin saa harkinnanvaraista tukeakin, jos niikseen olisi. Juoksu ja kuntojumppa myös ilmaista ylipäätään.
Olisi aika auvoista, jos voisi vain kaikki päivät rakentaa treenaamisen ja palautumisen ympärille. Miksi minä menisin johonkin laivalle, tai Kanarialle? Ei ole mitään kiinnostavaa.
Oma tausta on yksinhuoltaja lesken lapsena, faijan kuoltua kun oli 1.luokalla. Oli tiukkaa ysärillä juu. Mutta ei silloinkaan penskana mitään "näköalamattomuuta" ollut. Oli tosin ihan selvää, että jos joskus haluaa enemmän, koulusta kannattaa haalia kiitettäviä arvosanoja. Siitä piti mutsi huolen tiukasti. Onneksi.
Nyt perusvaatimattoman elämäntavan ansiosta on jo kuusinumeroinen summa sijoituksissa ja omistuskämppä, tosin pitkälti vielä pankin omistama, alla näin kolmekymppisenä.
Nautin enemmän siitä, että minulla on valinta lähteä reissuun ja voin hyvin valita, etten lähde sinne vaan säästän nekin rahat ennemmin.
Lapsesi varmasti haluaisivat kokea asioita yhdessä kanssasi. Varsinkin kouluikäisenä on tylsää olla vaan kotona jos kaverit lomailee muualla.
Vierailija kirjoitti:
Tekee sitten sitä mihin rahkeet riittää. Näin se on ollut aina.
Nämä vikisijät vikisee kun niillä on luulo, että kaikki tuodaan ilmaiseksi nenän eteen. Olen itsekin työtön. Olen iloinen siitä, että selviän vähällä, jonka saan yleistukena. En voisi kuvitellakaan , että vaatisin lomailurahaa lisäksi.
Tosiaankin olen y-huoltajana maksanut lasteni kesäleirit yhdesdä lasten isän kanssa. Lapsille valikoitui harrastukset, jotka ovat lähes ilmaisia. Teininä tekivät kesätyötä ja muulloin olivat harrastusjutuissa , joista saa sitä vaihtelua arkeen.
T: vanhempi nollarilta
Ps , maailma on muuttunut noista ajoista
Minäkin olin poimimassa mansikoita 13 vuotiaana 1990 luvulla
Yksi kaverini käy pari kertaa vuodessa Puolassa halvimmilla lennoilla, yöpyy ystävien luona tehden heidän kanssa vaihtokauppoja (vie käsitöitä, siivoaa/kokkaa, majoittaa vuorostaan). Hintaa tulee ehkä satanen tai pari. Eihän tuo perinteinen loma ole mutta valtavasti hän saa niistä irti.
Palstalla eräs kertoi ansaitsevansa 1500 euroa (eli minimitoimeentulon verran) ja haluavansa asua omakotitalossa. Sitten hän valitti kun ei ole varaa matkustaa tiettyyn (ei halpaan) kohteeseen. Minä sanoin että hän valitsee käyttää rahansa muuhun. Sain kuulla olevani ylimielinen lehmä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kesäisin Tallinnaan 15 e. Tukholman risteily ikkunattomassa hytissä talvella 30 e.
- Työtön vsta 2018Entäs kuljetukset sinne satamaan ja takaisin? Mitäs siellä syödään ja missä nukutaan lasten kanssa? Ja mitä laitat päälle kun kaapissa muutama retki joilla kehtaa olla kotona ja lähikaupassa?
Ja mistä saa ilmaisen henkilökortin tai passin?
VALI VALI VALI VALI JA ULI ULI ULI ULI, SAATANA!
NE ON TASAN TARKKAAN SAMAN HINTAISIA KAIKILLE, OLI MILJONÄÄRI ELI EI.
Aina vttu löytyy joku ulina ja valituksen aihe "köyhillä" toisinsanoen, läpilaiskoilla ja työhaluttomilla kelan elättämillä demaripaskoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun uusin kesänviete on nyt työttömänä:
Geokätköily on täysin ilmainen, hauska ja koukuttava "reaaliaikainen aarteenetsintäpeli", joka sopii täydellisesti lomatekemiseksi. Siinä etsitään muiden harrastajien piilottamia rasioita eli kätköjä älypuhelimen GPS-paikimen avulla. Kätköjä on piilotettu Etelä-Suomeen – ja koko maailmaan – miljoonia, ja niitä löytyy niin metsistä, kaupunkien puistoista kuin siltojen alta.
Miten tota harrastetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hel***vettiin 24/7 työtön vielä lomaa tarvitsee? Kun on joka pv sitä lomaa. Kivahan se on elellä meidän veronmaksajien rahoilla. Siis pitäisikö työttömän saada 100% sama elintaso lomineen kuin työssä käyvän? Lopettakaa se vasemmistolainen märinä.
Varmaan tässä tarkoitettiin "lomalla" käydä vaikka teatterissa, uimassa, kansalaisopiston kurssilla, lapsi laittaa leirille tai vaikka pelaamaan jalkapalloa, käydä jossakin kotieläinpihalla tai pu6hamaassa, mutta siihen perheellä ei ole varaa.
ja onhan se aika ahdistavaa lapselle ensimmpäinen koulupäivä, kun lapset vertailevat mitä lomalla ovat tehneet. Ja tämä koskee myös niitä lahjakkaita kympin oppilaita, jotka tulevat köyhistä olosuhteista ja antaa syyn koulukiusaamiselle.
Kuka jumalauta se käski perseaukisten alkaa vääntämään ilman takaraivoa niitä kersoja, kerran niitä ei ole varaa omasta pussista elättää????!!!🤬🤬🤬🤬
Eikö se nyt saatana ala mennä jakeluun jumalauta, että ne kersat ei v i t u s s a ole mikään ihmisoikeus yhdellekään perseaukiselle akalle???!!!!!!! Kuinka helvetin ylivoimaisen vaikeaa sen tajuaminen pystyy oikein olemaan??????
Kaikista vähiten ne on perseaukisille ja läpilaiskoille työnvälttelijöille mikään oikeus muiden selkänahkojen piikkiin saatana! 😡😡😡😡😡😡😡
Menkää perkeleen naukujaiset TÖIHIN!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kesäisin Tallinnaan 15 e. Tukholman risteily ikkunattomassa hytissä talvella 30 e.
- Työtön vsta 2018Entäs kuljetukset sinne satamaan ja takaisin? Mitäs siellä syödään ja missä nukutaan lasten kanssa? Ja mitä laitat päälle kun kaapissa muutama retki joilla kehtaa olla kotona ja lähikaupassa?
Ja mistä saa ilmaisen henkilökortin tai passin?
VALI VALI VALI VALI JA ULI ULI ULI ULI, SAATANA!
NE ON TASAN TARKKAAN SAMAN HINTAISIA KAIKILLE, OLI MILJONÄÄRI ELI EI.
Aina vttu löytyy joku ulina ja valituksen aihe "köyhillä" toisinsanoen, läpilaiskoilla ja työhaluttomilla kelan elättämillä demaripaskoilla.
Olen eri
Tolle tyypille vastasin, että lomaile Suomessa. Ei tarvitse passia. Mun passi vanheni 15 vuotta sitten. Uutta en oo hommannut. Vietän kesää kuten vietin kesiä töissä ollessanikin. Luonnosta nauttien. Talvella ehtii sisällä istuskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan riittää, että työttömille kustannetaan se välttämätön mitä ihminen elääkseen tarvitsee. Ei yhtään enempää. Täytyyhän työhön menemiseen sentään joku porkkana jättää! Kun pääset töihin, voit sitten lomailla palkalkasi.
T. työtön nainen
Entä jos ei töihin pääsen enää? Olen itse miettinyt että tulenko olemaan työtön eläkeikään eli 16 vuotta vielä. Olen 50 v.
No sit elää sillä mitä saa. Niin kaikki muutkin joutuvat tekemään. Maailmassa on köyhiä ja rikkaita. Niin se on aina ollut.
Tämä kommentti oli vastaus siihen miksi vai makaan kotona. Eli mikä on vaihtoehto jos ei töitä saa? Silloin ei voi syyllistää työtöntä tilanteesta jatkuvasti kuten tässä kommenttiketjussa.
Miksi olet valinnut vetelyyden ja toimettomuuden? Ei tylttömyys siihen pakota. Se on oma valinta.
Bongausretki: Ota tavoitteeksi tunnistaa viisi eri lintulajia, puuta tai kasvia lähistöltäsi käyttämällä apuna ilmaisia tunnistussovelluksia (kuten LuontoPortti tai Seek).