Miksi ihmiset ottavat itsestään kuvia?
Minun on aina ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi nähdä itsestään valokuvaa. Moni tuntuu ottavan itsestään kuvia jopa päivittäin. Ehkä olen vain liian vanha - 33-vuotias - tällaisia asioita ymmärtääkseni. Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani. En halua, että olemassaolostani jää maailmaan minkäänlaista visuaalista todistusaineistoa. Miksi kukaan jättäisi sellaista vapaaehtoisesti? Ymmärrän kuvat merkittävistä tapahtumista, mutta muuten valokuvat ovat parhaimmillaan luonnon ikuistamisessa. Luonto on aina kaunis; ihminen ei koskaan.
Olen väsynyt yltiövisuaaliseen maailmaan. En kuulu tänne. Sivistysyhteiskunta on typistynyt sosiaalisen median karjamarkkinoiksi, eikä ketään enää kiinnosta katsoa ulos maailmaan. Täällä on orpoa elää.
Kommentit (181)
Itse otan kuvan silloin tällöin kun olen ulkoilemassa jotta myöhemmin kuvia selatessa, vaikkapa talven pimeimpään aikaan, muistaa että olinpa ainakin tuolla kertaa hyvällä tuulella. Kuviani en kuitenkaan lähetä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan kuvan silloin tällöin kun olen ulkoilemassa jotta myöhemmin kuvia selatessa, vaikkapa talven pimeimpään aikaan, muistaa että olinpa ainakin tuolla kertaa hyvällä tuulella. Kuviani en kuitenkaan lähetä minnekään.
Enkä lähetä kuvia varsinkaan nettiin, koska jos tätäkin ketjua edes pikkaisen vilkaisee niin huomaa millainen myrkkysammio se on.
No, miksi osa haluaa olla minihameessa baarissa?
Vierailija kirjoitti:
No, miksi osa haluaa olla minihameessa baarissa?
Tai bikineissä rannalla. Joka paikassa kuvataan nykyään älypuhelimella.
Osa ei kuulemma enää tanssi baareissa, koska muut kuvaavat älypuhelimella.
Olen pitkän linjan valokuvausharrastaja ja kuvaan harrastuksessani pelkästään ihmisiä. Koska valokuvat kiinnostavat niin käyn myös kaikissa mahdollisissa valokuvanäyttelyissä mitä milloinkin vastaan tulee. Viimeisen 10-15 vuoden aikana valokuvanäytteyissä on ollut selvästi näkyvillä trendi jossa karkeasti arvioiden noin puolet näyttelyiden nuorista naiskuvaajista ei kuvaa enää mitään muuta kuin itseään.
En siis pitä somen selfiekulttuuria mitenkään outona, mutta se vähän surettaa että "valokuvataiteilijoillakaan" ei ole useinkaan enää kiinnostusta mihinkään muuhun kuin oman itsensä kuvaamiseen. Ikääntyvänä ihmisenä odotan innolla sitä miten uudet sukupolvet uudistavat kuvallista ilmaisua, mutta tästä trendistä ei vaan voi innostua.
Alun perin kuvia itsestään saivat vain rikkaimmat. Heillä oli varaa palkata taiteilijoita, jotka sitten tekivät näistä tyypeistä muotokuvia ja patsaita. Sittemmin ollaan siirrytty valokuviin, joka on mahdollistanut myös meidän köyhempien pääsevän näkemään itsemme ja sitä kautta säilyttämään itsestämme muistoja. Eli sivistyksestä kun puhut, niin tätä ei voi itsessään pitää sivistyksen alamäkenä, vaan päinvastoin kehityksenä, jossa tällainen oman kehon ja identiteetin ja olemassaolon arvostusta voi harrastaa muutkin kuin psykopaattiset johtajat.
Toisaalta on jokaisen omalla vastuulla ja oman mielen peili, millaisia valokuvia, kuinka paljon, missä muodossa ja missä säilytettynä tai esiteltynä niitä itsestä otettuja kuvia harrastaa. Samoin tätä tietysti käytetään keinona painostaa ihmisiä editoimaan ja stressaamaan suhteettoman paljon omasta ulkomuodostaan. Voidaankin pohtia, miten paljon entisaikojen rikkaiden pinnallisuuteen ja materialismiin nimenomaan vaikutti tämä itsensä näkeminen ulkoapäin, eli minuus muuttui asiaksi, jota esitetään ja ilmaistaan visuaalisesti, jota muut aistivat ja havainnoivat ja josta he itse saivat osviittaa näiden kuvien kautta. Eli tavallaan selfie-ilmiö oli alun perin rikkaiden ongelma.
En näe siinä mitään vikaa, että halutaan muistoja omasta olemassaolosta, joita itse tai muut voi katsella myöhemmin. Arvostan paljon sitä, että antiikin ajoilta asti meille on säilynyt kuvia ihmisistä, heidän vaatteista yms., koska onhan se vaan oikeasti kiinnostavaa päästä näkemään niitä asioita tätä kautta, joista muuten pääsisi vain lukemaan. Vaikka itse et haluaisi muistaa itseäsi, se voi olla jollekin toiselle tosi tärkeä ja mukava asia. Sitten on jokaisen omalla vastuulla miettiä, miten paljon haluaa antaa painoarvoa ulkonäölleen, ihailla muiden ulkonäköä jne., ja se on jo paljon laajempi keskustelu.
Pakko ottaa itse, kun muut eivät yleensä osaa. Valokuvauksen perussäännöt kuuluisi opetella jokaisen, joka meinaa ottaa kuvia.
Tapasin eilen poikani uuden tyttöystävän. Istui tovin sohvalla. Sitten otti kännykän ja alkoi siinä meidän läsnäollessa muikistella, keikistellä, sukia tukkaansa ja kuvata itseään. Siis mitä vttua? Ilman muuta olen 45 vuotiaana liian vanhanaikainen. Tilanne oli nolo.
Itsekeskeisyydellä ei ole mitään rajaa ja tämä näyttää koskevan joka ikistä parikymppistä naista tässä valtakunnassa.
Johtunee siitä, että itsensä ihailu on muodissa ja monet laittautuu ja jopa muokkaavat itsensä tiettyyn malliin. Mielestäni naurettavaa ja luonnotonta.
Se se vasta on naurettaavaa, kun kuvassa pitää olla huulet törröllään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan rehellisesti turhamainen ja tykkään, kun mua kehutaan somessa. Ei sen kummempaa. Ymmärrän kyllä että aapeetä harmittaa olla l...ski.
Sairasta.
Antaa kaikkien narsissien kukkia vaan.
Suurin ihmiskunnan hapatus on nimenomaan some ja itseihailu. Se jos mikä tuhoaa aidon empatiakyvyn muita ihmisiä kohtaan. Ei tarvitse välittää, koska oma per... on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on selkeästi oman itsetuntosi kanssa pahoja ongelmia. Itse olen välillä kuvannut videoclippiä itsestäni, kun olen ollut rullaluistelemassa. Puhunut jotain puhelimen etukameralle, ja sit kääntänyt takakameralle, kun olen vaikka mennyt loivaa pitkää alamäkeä tasaisen varmaa vauhtia.
En ole koskaan ajatellut, että minulla olisi huono itsetunto. Olen vain realisti puutteideni suhteen enkä halua joutua näkemään itseäni. Varmasti moni ajattelee samoin.
Ap
Toinen vaihtoehto on itsekritiikki, liian korkea sekin. Koskee myös muita. Mutta ei jaksaisi häärätä aina oman naamansa kanssa tai mitä tuntee just sillä ja sillä hetkellä. Eikö ole muuta ajattelemista? Mutta hyvähän tuo on että jotkut rakastaa edes itseään.
On eri asia olla ylikriittinen kuin terveen realistinen. Olen täysin tietoinen siitä, että inhotan muita - inhotanhan itseänikin. Silloin on mielestäni vain normaalia kohteliaisuutta koettaa olla mahdollisimman huomaamaton ja pysyä poissa tieltä. En itsekään halua nähdä itseäni (käyn jopa suihkussa pimeässä). Luontainen jatkumo on, etten halua näkyä myöskään kuvissa. Halusin vain ymmärtää, mistä muiden halu kuvata itseään johtuu.
Hyviä kommentteja, kiva, kun herää ajatuksia!
Ap
Ap, kaikella kunnioituksella ei ole YHTÄÄN normaalia käydä suihkussa pimeässä siksi että inhoaa itsensä näkemistä niin paljon.
Hanki apua, tai yritä keksiä miten parantaisit itsetuntoasi tai ulkonäköäsi niin ettet koe sellaista inhoa.
On normaalimpaa ottaa vaikka se selfie joskus ja jouluna
Olen eri mieltä. Pisteet aapeelle siitä, ettei kuvittele itsestään liikoja. Ihmisillä ei ole enää yhtään nöyryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on selkeästi oman itsetuntosi kanssa pahoja ongelmia. Itse olen välillä kuvannut videoclippiä itsestäni, kun olen ollut rullaluistelemassa. Puhunut jotain puhelimen etukameralle, ja sit kääntänyt takakameralle, kun olen vaikka mennyt loivaa pitkää alamäkeä tasaisen varmaa vauhtia.
En ole koskaan ajatellut, että minulla olisi huono itsetunto. Olen vain realisti puutteideni suhteen enkä halua joutua näkemään itseäni. Varmasti moni ajattelee samoin.
Ap
Ehkä et sitten katso peiliinkään? Se on huonoa itsetuntoa, kun sanot: 'en halua joutua näkemään itseäni'. Olet asettanut korkeat vaatimukset ulkonäöllesi, ehkä muidenkin ihmisten ulkonäölle samalla.
Katso rohkeasti itseäsi peiliin ja hyväksy kaikki hyvät ja vähemmän hyvät piirteet itsessäsi. Yritä parantaa niitä puolia, jotka eniten vaivaavat.
Toisinaan tuollainen itseinho voi tulla sovittamattomista ja käsittelemättömistä syvällisemmistä asioista.
Usko Jeesukseen, joka sovitti sinut Jumalan kanssa. Hän rakastaa ja armahtaa sinua täydellisesti.
Otan kuvia, mutta
en julkaise mtn somessa.
Pidän itsestäni terveellä
tavalla. E
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kaikki ole rumia sääliöitä niin ku sinä.
Mutta ei mua silti kiinnosta katsoa sun naamaa, vaan sitä maisemaa, nähtävyyttä tai mitä vaan siellä taustalla, jonka edessä sun naama pällöttää joka kuvassa. :D
-eri
Katsotko sä muiden ottamia kuvia lomalta, juhlista tms.? Miksi? Menisit itse lomalle tai johonkin juhliin katsomaan ihan todellisuudessa, millaista on. Ymmärrän, jos joku tyrkyttää, että kato meidän EmeldiinaCitronette-XavierEdmunduksen nimiäiskuvia, ja katsot ne kohteliaisuudesta läpi yhden kerran. Mutta jonkun toisen somekuvia... Hohhoijaa, aika tylsää elää elämäänsä jonkun toisen ihmisten kuvien kautta.
Itse en kerää oman elämäni hetkistä valokuvia, tai tyrkytä niitä muille. Rasittavan ihmisen käytöstä.
Kaunotar kuvauttaa itseään vielä vanhainkodissakin.
En myöskään voi käsittää jatkuvaa kuvaamista, enkä ole ruma. Narsististahan se on. Kaiken lisäksi vaikka kuvasi olisi miten hyvä, luonnossa se totuus selviää.