Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset ottavat itsestään kuvia?

Vierailija
23.08.2026 |

Minun on aina ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi nähdä itsestään valokuvaa. Moni tuntuu ottavan itsestään kuvia jopa päivittäin. Ehkä olen vain liian vanha - 33-vuotias - tällaisia asioita ymmärtääkseni. Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani. En halua, että olemassaolostani jää maailmaan minkäänlaista visuaalista todistusaineistoa. Miksi kukaan jättäisi sellaista vapaaehtoisesti? Ymmärrän kuvat merkittävistä tapahtumista, mutta muuten valokuvat ovat parhaimmillaan luonnon ikuistamisessa. Luonto on aina kaunis; ihminen ei koskaan.

Olen väsynyt yltiövisuaaliseen maailmaan. En kuulu tänne. Sivistysyhteiskunta on typistynyt sosiaalisen median karjamarkkinoiksi, eikä ketään enää kiinnosta katsoa ulos maailmaan. Täällä on orpoa elää.

Kommentit (181)

Vierailija
101/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun puhelumel saa niin helposti kiva ottaa jos tulee inspiraatio.

Ennen oli difiksmera ja hommansa siirtää esim konel

Miksi sulle tulee inspiraatio tai halu kuvata omaa naamaa? Mun mielestä helppous ei ole mikään selitys. 

OK Boomer.

Pieleen meni. 

X

Vierailija
102/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs teet, kun asennoituminen pissiksiin lähentelee jo epäjumalanpalvontaa. Moni haluaa osansa ontosta glooriasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on selkeästi oman itsetuntosi kanssa pahoja ongelmia. Itse olen välillä kuvannut videoclippiä itsestäni, kun olen ollut rullaluistelemassa. Puhunut jotain puhelimen etukameralle, ja sit kääntänyt takakameralle, kun olen vaikka mennyt loivaa pitkää alamäkeä tasaisen varmaa vauhtia.

Mutta ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠miksi? 

Ihan vaikka huvin vuoksi. En ole tarvinnut sen ihmeempää syytä. Muutamia kertoja tullut näitä clippejä jaettu Facebookkiin. Muutaman kerran tullut kuvattua, kun ollut jollain uudella reitillä, mitä ei ole aikaisemmin tullut vedettyä. Videosta pystynyt myöhemmin katsomaan, että mistä kohtaa piti kääntyä mihinkin, kun reitin mennyt vetämään joskus uusiksi. Aina jonkun asian tekemiseen ei tarvita mitään sen syvällisempää syytä, sä vaan teet asian, koska susta tuntuu siltä.

MIksi et kuvaa sitä reittiä, miksi se oma naama pitää saada irvistämään joka kuvaan. Siitähän tässä ketjussa on kyse.

Oon kuvannut joskus silleenkin. Mitä ihmettä se sun takapuoltasi kutittaa, jos olen puhunut jotain kameralle? Todellakaan en joka kerta kuvatessani kuvannut itseäni. Se mitä sanoin, niin saatoin sanoa, että montako kymmentä kilometriä on tultu, ja missä päin menen. Välillä ollut hauska omia vanhoja FB -julkaisuja vilkaista, että ai niin tuolloin olin tuolla. Näiden videoiden taustalla ei ole mitään sen kummempaa syvällistä syytä, mitä nyt jotkut selkeästi yrittävät löytää. Kuinka autistinen ihmisen pitää olla, että alkaa miettimään tällaisten tekojen perimmäisiä tarkoituksia?

Nykyään ihmiset ovat ihan pellejä. Mitä vähemmän jonkun asiat vaikuttavat toisen ihmisen elämään, sen enemmän ne kutittivat toisen persettä. Tää on mennyt ihan sairaaksi. 

Somen idea on, että ihmiset voivat jakaa kuviaan ja asioitaan, kertoa, vain jotta muut pääsevät kilpaa arvostelemaan, haukkumaan, sohimaan...

Kellokoskella olisi monen paikka, jos Kellokoskea ei olisi suljettu. 

Vierailija
104/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut laittavat nettiin lastensa kuvia, haloo nyt oikeasti? Missä lapsen yksityisyyden suojelu? 

Vierailija
105/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan ap-narsistin kiusalla :D

Hei, sun ei ole pakko katsoa eikä seurata. Hanki oikea elämä somen ulkopuolella. Muiden tekemiset ei kohdistu sinuun, vaan sinä itse haalit sisältöjä jotka sua ärsyttää. Älä tee niin.

Vierailija
106/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä koska ovat brändänneet itsensä ja mainostavat tuotteita ja palveluja ja saavat siitä rahulia. Heiltä on ostettu sitä mainostamista. Eli riittävän iso joukko seuraajia haluaa nähdä heitä.

Ja: onhan se kiinnostava seurata, miten muuttuu. Moni taiteilija, esim. Rembrandt, Picasso ja Helene Scherfbeck maalasi itseään toistuvasti ja lopputulokset on aika koskettava sarja hauraaksi ja yhä abstraktimmaksi käyvästä ihmisestä, joka pelkistyy niin että lopulta viimeisissä omakuvissa on enää sielu.

Vierailija
107/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat siltä että sinulla on ongelmia itsesi kanssa. Itsekään en kestänyt omaa naamaani kun olin pahasti masentunut. Minusta tätä käytöstä (kuvien ottamista) ei nyt kannata lähteä noin dramaattisesti tulkitsemaan jonain yhteiskunnallisena oireena.

En nyt ap:n asiaan ota kantaa, mutta ulkonäkökeskeisyys on yhteiskunnallisesti merkityksellistä. Ulkonäön tärkeyden korostuminen on historiallisesti katsoen yleistä rappeutuvissa yhteiskunnissa. Fokus siirtyy hajoavasta kulttuurista pintaan.

Sitten elämme jatkuvassa rappiossa, koska ulkonäkö ei koskaan ole ollut merkityksetön ihmislajin historiassa. 

Ei merkityksetöntä, mutta aste-eroja kyllä on.

Barnett, E. 2014: "An obsession with beauty is a sign of a declining culture."  https://pure.solent.ac.uk/en/publications/an-obsession-with-beauty-is-a…

Vierailija
108/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäs teet, kun asennoituminen pissiksiin lähentelee jo epäjumalanpalvontaa. Moni haluaa osansa ontosta glooriasta.

Kerro incel lisää katkeroitumisestasi. Seuraat "pissiksiä" eli tavoittamattomia, kauniita naisia ja ryvet omassa siemennesteessäsi ja häpeässäsi.

Vierailija
109/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota itsestäni kuvia koska ne kuvat nyt vaan näyttää ihan kauheilta. Passikuvakin suoraan helvetistä. Ehkä sitten joskus kun oon laihtunut siedän paremmin peiliä ja kuvia itsestäni. Ehkä.

Passikuva epäonnistuu niin hyvin, ettei siitä edes tunnista itseään. Sitten kun sillä mennään, niin henkilöllisyyttä todistettaessa virkailija katsoo monta kertaa vuoroin passikuvaa, vuoroin henkilön naamaa, että voiks tää nyt olla jumalauta totta?! Etsi kuvasta seitsemän virhettä. No helposti löytyy viisikintoista virhettä, joista ensimmäinen oli ottaa kuva.

Sitten sanotaan, että kamera ei valehtele.

Vierailija
110/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan ap-narsistin kiusalla :D

Hei, sun ei ole pakko katsoa eikä seurata. Hanki oikea elämä somen ulkopuolella. Muiden tekemiset ei kohdistu sinuun, vaan sinä itse haalit sisältöjä jotka sua ärsyttää. Älä tee niin.

Hei,

en tätä palstaa lukuun ottamatta käytä lainkaan sosiaalista mediaa. Ihmettelen vain ilmiötä yleisellä tasolla.

Ap

Vierailija
111/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro incel lisää katkeroitumisestasi. Seuraat "pissiksiä" eli tavoittamattomia, kauniita naisia ja ryvet omassa siemennesteessäsi ja häpeässäsi.

Olen nelikymppinen nainen, mutta ihan miten vain :D. Vihasin pissiksiä jo teininä.

Vierailija
112/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on uppoutunut omaan suoleensa. Sieltä kurkistelee eikä näe kuin pienen pyöreän palan kuvaruutua

Vierailija
113/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista irrottautua some-riippuvuudesta, ap. Sä möyrit siellä ja täällä ja tulet päivä päivältä hullummaksi.

Vierailija
114/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa harvinaisen huonoitsetuntoinen uniikki lumihiutale. 

Vierailija
115/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista irrottautua some-riippuvuudesta, ap. Sä möyrit siellä ja täällä ja tulet päivä päivältä hullummaksi.

Hei,

vastasin edellä, että tämä palsta on ainoa käyttämäni sosiaalinen media. Ehkä minun olisi syytä poistua palstalta, mutta täällä on joskus mukavakin jutella.

Ap

Vierailija
116/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten se muka on ongelma sulle? 

Koska roikut kyttäämässä ihmisten somea ja pakonomaisesti selaat päivityksiä. Sun ongelma ei ole muiden itsensä kuvaaminen vaan se, että sinä olet syrjäytynyt ja pakkomielteinen. Aloita kuntoutuminen poistumalla somesta ja varaa lääkäriaika. Mene vaikka kävelylle aina kun tulee mieleen alkaa kytätä muita ihmisiä.

Vierailija
117/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole oma pärstä niin sitten jalat. Voi helvetti kun yhteen aikaa kaikkien piti kuvata ne omat varpaat mökkilaiturilla :D Kaunis auringonlasku ja alakulmassa sojottaa rumat varpaat. Tai se viinilasi. Oi kuinka omaperäistä.

Vierailija
118/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kuvaan itseäni lähinnä juuri siksi, et ei tulisi tuollaista aapeen kuvaamaa pelkoa itseni näkemisestä. Ettei oma todellinen ulkonäkö irtautuisi liikaa omista mielikuvista, ja ettei ne kuvat, kun niitä väistämättä otetaan, yllättäisi, kauhistuttaisi tai ällöttäisi, vaan olisin selvillä siitä, mitä odottaa. Että pysyisin sinuina sen kanssa, miltä näytän.

Vähän samat jutut ja olikin järkytys kun peilistä ei näkynyt esim. ne kaularypyt mitä kamerakuvasta! Eli vanhentumista oli tapahtunut. Sekin on hyvä tiedostaa. Lisäksi olen laittanut joskus meikittömiä somekuvia. Se olen, jos jotakin ns. kiinnostaa. Eli siltä näytän oikeasti. Ota tai jätä.

Miksi ne vanhenemisesta aiheutuvat ulkonäkömuutokset on jotenkin erityisesti syytä tiedostaa? Mitä pahaa on pitää itseään nuoremman näköisenä kuin onkaan? Jokainen varmasti kuitenkin tietää, ettei viisikymppisenä näytä kaksikymppiseltä, mutta ihan hölmöä syynätä jotain kaularyppyjä tai muutakaan. On varmasti iloisempi ja rennompi koko ihminen, kun ei näe kaikkea sitä mitä muut ehkä näkevät. :) :) :) Ja miksi se oma vanheneva naama pitäisi jotenkin toisilla hyväksyttää jossain somessa? :D En tajua tuota ajatuksen juoksua ollenkaan, vaikka keski-ikäinen olen itsekin. En ikinä laita pällikuviani someen, koska kyllähän nyt herran jestas tutut tietää miltä näytän! :D Jos on päässyt unohtumaan, niin sitten on syytä pikaisesti ottaa yhteyttä ja sopia tapaaminen, jos se on se syy miksi haluaa nähdä. 

Ei tietenkään siinä mitään pahaa sinänsä ole, jos luulee olevansa nuoremman, hoikemman, hehkeämmän, siistimmän ja tyylikäämmän näköinen kuin onkaan. Mutta tosiasioihin tottumisella säästän itseltäni ison kasan pahaa mieltä ja muita ikäviä tunteita siinä vaiheessa kun väistämättä näen jonkun muun minusta ottamia kuvia ja videoita. Sitä kun kumminkin tapahtuu - minä en itse postaa itseäni someen tai mihinkään julkiseen mediaan, mutta olen silleen vähän semi-julksessa tehtävässä, että joku muu aina välillä postaa. Eli pidän oman itseni kannalta viisaampana pysyä selvillä siitä, miltä näytän "ulkopuolelta". 

Samoin olen huomannut, että valokuvat ja videot ovat ihan hyvä tapa tarkastella sitä, mitkä vaatteet ja kampaukset oikeasti näyttävät järkeviltä päällä ja mitkä ovat lähinnä omituisia. Nämä ei tietenkään ole mitään influensserivideoita, vaan sellaisia, joissa nyt lähinnä kävelen omassa olkkarissa normalisti. SIinä näkee paljon peilikuvaa selvemmin esim, että onko hameenhelma takaa samalla tasolla kuin edessä, vai nouseeko se kumaran asennon takia, tai onko housut kuluneet takapuolesta kiiltäviksi tai roikkuuko nuttura toispuoleisesti.

Vierailija
119/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miten se muka on ongelma sulle? 

Koska roikut kyttäämässä ihmisten somea ja pakonomaisesti selaat päivityksiä. Sun ongelma ei ole muiden itsensä kuvaaminen vaan se, että sinä olet syrjäytynyt ja pakkomielteinen. Aloita kuntoutuminen poistumalla somesta ja varaa lääkäriaika. Mene vaikka kävelylle aina kun tulee mieleen alkaa kytätä muita ihmisiä.

Ks. yst. kommentti yllä.

Vierailija
120/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehujen/tykkäysten kalastelu. Se on se syy lyhyesti.