Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset ottavat itsestään kuvia?

Vierailija
23.08.2026 |

Minun on aina ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi nähdä itsestään valokuvaa. Moni tuntuu ottavan itsestään kuvia jopa päivittäin. Ehkä olen vain liian vanha - 33-vuotias - tällaisia asioita ymmärtääkseni. Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani. En halua, että olemassaolostani jää maailmaan minkäänlaista visuaalista todistusaineistoa. Miksi kukaan jättäisi sellaista vapaaehtoisesti? Ymmärrän kuvat merkittävistä tapahtumista, mutta muuten valokuvat ovat parhaimmillaan luonnon ikuistamisessa. Luonto on aina kaunis; ihminen ei koskaan.

Olen väsynyt yltiövisuaaliseen maailmaan. En kuulu tänne. Sivistysyhteiskunta on typistynyt sosiaalisen median karjamarkkinoiksi, eikä ketään enää kiinnosta katsoa ulos maailmaan. Täällä on orpoa elää.

Kommentit (181)

Vierailija
161/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä jatkuvaa itsensä kuvaamista. Enkä aikuisia naisia, jotka mutristaa kuviin suunsa tai kieli ulkona irvistävät. Ei kyllä nuorillakaan tai lapsilla ole kaunis tapa tuollainen. Ja sitten suu auki, että kitarisat näkyy, on mukamas hauskaa. Teennäisiä kuvia.

Voin sanoa etten ole ottanut yhtään selfietä vaikkei ulkonäössä ole mitään moitittavaa. Ei vain kiinnosta. enkä ole fb:ssa tai instassa tai missään muuallakaan, jossa levittäisin kuvia. Joskus otan miehestäni kuvan tai pari, mutta ne ovat tallessa vain minulle. Lapsesta on paljon kameralla otettuja kuvia ja albumeissa, ne riittää.

Vierailija
162/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan välillä kuvan itsestäni, kun kiinnostaa nähdä vaikka onko divuprofiilissa kuinka pahasti roikkuva leukanahka tai tyhmästi jäänyt poskipuna. Näkee itsensä eri näkökulmasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kamerat seuraisivat valtaosaa ihmisistä, jotka kuvaavat päivittäin omia ”hype-hetkiään”, olisi todellisuus todennäköisesti aivan toisenlainen. Kuvissa kaikki on yleensä tarkkaan suunniteltu: tavarat, ruoat, meikki, valaistus, kuvakulmat ja ympäristö asetellaan viimeistä piirtoa myöten. Sen jälkeen kuvat vielä käsitellään erilaisilla kuvankäsittelyohjelmilla ennen julkaisemista, jotta elämä näyttäisi mahdollisimman ”ihanalta ja uniikilta”.

Jos kamerat tallentaisivat kaiken muun näiden hetkien ympärillä, illuusio särkyisi nopeasti. Ehkä ihmiset myös lakkaisivat ihmettelemästä omaa ”mitätöntä” elämäänsä ja vertaamasta sitä muiden huolellisesti rakennettuihin kulisseihin.

Uskon, että valtaosa aikuisista ymmärtää järjellä, ettei sosiaalinen media ole todellinen kuva ihmisten elämästä. Silti alitajuntamme ei aina tee samaa eroa. Se alkaa helposti vaatia, että oman elämämme pitäisi näyttää samalta kuin se täydellinen ja jatkuvasti kiinnostava elämä, jota näemme ruudulla.

Se on surullista ja ennen kaikkea vahingollista. Kun jatkuva vertailu vääristyneisiin mielikuviin lisää tyytymättömyyttä omaan elämään, sen vaikutukset voivat näkyä monella tavalla: ihmissuhteiden vaikeutumisena, parisuhteiden vähenemisenä, perheellistymisen lykkääntymisenä ja mielenterveysongelmien, kuten masennuksen, lisääntymisenä. 

Vierailija
164/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat siltä että sinulla on ongelmia itsesi kanssa. Itsekään en kestänyt omaa naamaani kun olin pahasti masentunut. Minusta tätä käytöstä (kuvien ottamista) ei nyt kannata lähteä noin dramaattisesti tulkitsemaan jonain yhteiskunnallisena oireena.

En nyt ap:n asiaan ota kantaa, mutta ulkonäkökeskeisyys on yhteiskunnallisesti merkityksellistä. Ulkonäön tärkeyden korostuminen on historiallisesti katsoen yleistä rappeutuvissa yhteiskunnissa. Fokus siirtyy hajoavasta kulttuurista pintaan.

Sitten elämme jatkuvassa rappiossa, koska ulkonäkö ei koskaan ole ollut merkityksetön ihmislajin historiassa. 

Ironisella tavalla pitää paikkansa. Hyvä ja miellyttäväksi koettu ulkonäkö voi tietysti kertoa terveydestä yms.  Mutta luonnollisena. Keinotekoisena kertoo enemmän miellyttämishalusta. Onko se sosiaalisuutta vai narsismia.

Vierailija
165/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani."

Kaikilla ei ole sinun itseinhoasi. 

Vierailija
166/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten peukuttelette julkkisten jne. selfieitä tai kuvia. Miten ne eroaa yksittäisen ihmisen kuvista?

Vierailija
167/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsensä kuvaaminen on pinnallisen, epävarman ja narsistisen merkki, joka pitäisi ottaa vakavasti. Nykymaailmassa on liikaa minä-minä-ajattelua. Sitä ruokkii sos-media ja nyky-yhteiskunta, joka viestittää että Sinä olet tärkein ja sinun tulee ajatella ensisijaisesti aina itseäsi.

Tässä on vähän sama kuin alkoholin kanssa, että kun joku nähdään ottamassa sitä yhtä kuvaa, kun edellisestä kerrasta on jo kauan, niin joku tästä tietämätön tuomitsee tuon harvoin mitään kuvia ottavan joksikin koko ajan itseään valokuvaavaksi. Sama kun joku nähdään kaupungilla elämänsä ekaa kertaa humalassa, niin se ollaan heti tuomitsemassa, että tuokin juoppo se on taas humalassa, vaikkei ole mitään taas, kun se on sen ensimmäinen kerta. 

Se kuinka paljon niitä itseään kuvaavia on, löytyy sosiaalisen median alustoilta yllin kyllin eli tuo vertailusi ontuu kyllä aika rajusti. Ei tarvitse mennä sukuaan ja ystäviään kauemmaksi niitä esimerkkejä etsimään. Taidat kuulua siihen itseään kuvaavien joukkoon kun piti jotain keksiä..

Vierailija
168/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvat pitää julkaista? Voihan kuvia itsestään, lomista yms.. Ottaa vaikka kuinka paljon. Mikä idea muu kuin hyväksynnän hakeminen on julkaista näitä päivistä ja viikosta toiseen? 

Vierailija
169/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai myös itsestä tulee otettua kuvia.

Dickpickejä myös.

Vierailija
170/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan itsestäni kuvia, mutta en juuri lähettele niitä kellekään tai jaa someen paitsi joskus harvoin lähetän perheelleni. Olen oman elämäni päähenkilön ja kyllähän mun pärstä pitää ikuistaa!

Vierailija
171/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se kuinka paljon niitä itseään kuvaavia on, löytyy sosiaalisen median alustoilta yllin kyllin eli tuo vertailusi ontuu kyllä aika rajusti. Ei tarvitse mennä sukuaan ja ystäviään kauemmaksi niitä esimerkkejä etsimään. Taidat kuulua siihen itseään kuvaavien joukkoon kun piti jotain keksiä.."

Olen eri vastaaja, mutta en tiedä yhtään onko sukulaisiani tai ystäviäni somessa. Ei olla puhuttu aiheesta, eikä minulla itselläni ole sometilejä. Sinä varmaan tiedät, kun itse siellä roikut - ja silti arvostelet muita. 

Vierailija
172/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivukuva perseestä sehän on tapana.

Vierailija
173/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö jonka Insta-profiilissa on satoja kasvokuvia yläkulmasta otettuna niin että maitorauhaset on esillä antaa itsestään oudon vaikutelman. 

Vierailija
174/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani."

Kaikilla ei ole sinun itseinhoasi. 

Terve itsekritiikki on aivan eri asia kuin itseinho.

Vierailija
175/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sekään että kuvaavat itseään mutta kun pitää kuvata muitakin. Taas on joku ketun tiktokhaaste mikälie että lapset kuvaavat random ihmisiä kadulla, esim. lenkkeilijöitä. Tulevat siis ihan eteen kuvaamaan. 

No eipä aikuisetkaan käyttäydy sen paremmin. Kaikki pitää saada videolle ja missään ei ole enää suojassa. Menepä kauppaan, kuntosalille, junaan - ihan mihin vaan - niin voit päätyä kenen tahansa "viraalivideolle" ihan mistä syystä vaan. 

Siihen päälle tosiaan nämä itsensä tuijottajat ja keikistelijät. 

Täytynee siis ostaa kuntoiluvälineet kotiin eikä lähteä koskaan enää mihinkään. "Koska eihän kuvaaminen ole laitonta".

Vierailija
176/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sekään että kuvaavat itseään mutta kun pitää kuvata muitakin. Taas on joku ketun tiktokhaaste mikälie että lapset kuvaavat random ihmisiä kadulla, esim. lenkkeilijöitä. Tulevat siis ihan eteen kuvaamaan. 

No eipä aikuisetkaan käyttäydy sen paremmin. Kaikki pitää saada videolle ja missään ei ole enää suojassa. Menepä kauppaan, kuntosalille, junaan - ihan mihin vaan - niin voit päätyä kenen tahansa "viraalivideolle" ihan mistä syystä vaan. 

Siihen päälle tosiaan nämä itsensä tuijottajat ja keikistelijät. 

Täytynee siis ostaa kuntoiluvälineet kotiin eikä lähteä koskaan enää mihinkään. "Koska eihän kuvaaminen ole laitonta".

Tämä suututtaa todella!

Tuntuu, ettei minkäänlaista yksityisyydensuojaa enää ole. En halua punanaamaisena lenkillä joutua kuvattavaksi ja meemiainekseksi ihan vain siksi, että 2020-lukulaiset, itseään täynnä olevat pikku Mussolinit eivät ole saaneet tarpeeksi selkäänsä oppiakseen olemaan.

Vierailija
177/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuvaan itseäni, kun on jokin tärkeä tilaisuus tai näytän mielestäni nätiltä. Eihän ole ketään muutakaan, joka minua kuvaisi. Tekee myös itsetunnolle hyvää tietää, että näyttää joskus nätiltä. Mitään kuvia en ole koskaan julkaissut.

Vierailija
178/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan ottaa matkakuvissa kuvan myös itsestäni, muistoksi että täällä ollaan oltu ja kuvista voi nähdä miltä näytti silloin vrt. nykyhetki

Vierailija
179/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai miksi ihmiset ottavat itseensä kuvia, eli siis tastkoja?

Vierailija
180/181 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsensä kuvaaminenhan ei ole mikään uusi ilmiö, vaan jo vuosisatoja taiteilijat ovat maalannet itsestään omakuvia. 

Ehkä se liittyy jotenkin itsetutkiskeluun, voi miettiä mitä siinä tilanteessa tuntee, millaisena itsensä haluaa nähdä tai miltä oikeasti näyttää siinä vaiheessa elämäänsä tai jossain tietyssä tilanteessa. 

Omakuvan voi tietenkin tehdä joko yltiörehellisesti tai kaunistellen esim. kameran filttereitä käyttäen.