Miksi ihmiset ottavat itsestään kuvia?
Minun on aina ollut vaikea ymmärtää, miksi kukaan haluaisi nähdä itsestään valokuvaa. Moni tuntuu ottavan itsestään kuvia jopa päivittäin. Ehkä olen vain liian vanha - 33-vuotias - tällaisia asioita ymmärtääkseni. Itse en kestä nähdä edes omaa peilikuvaani. En halua, että olemassaolostani jää maailmaan minkäänlaista visuaalista todistusaineistoa. Miksi kukaan jättäisi sellaista vapaaehtoisesti? Ymmärrän kuvat merkittävistä tapahtumista, mutta muuten valokuvat ovat parhaimmillaan luonnon ikuistamisessa. Luonto on aina kaunis; ihminen ei koskaan.
Olen väsynyt yltiövisuaaliseen maailmaan. En kuulu tänne. Sivistysyhteiskunta on typistynyt sosiaalisen median karjamarkkinoiksi, eikä ketään enää kiinnosta katsoa ulos maailmaan. Täällä on orpoa elää.
Kommentit (447)
Miksi ap kysyy hölmön kysymyksen ja sitten itse vastaa siihen? Ap myöntää, ettei kestä ulkonäköään lainkaan. No ei ihme, ettei sitten halua kuvia itsestään. Jotkut taas ovat sinut ulkonäkönsä kanssa, jopa tykkäävät siitä, joten uskaltavat ottaa itsestään kuvia. Ap:kin ottaisi kuvia itsestään, jos tykkäisi ulkonäöstään.
Ap väittää, että ihminen ei ole "koskaan kaunis", mutta luonto on. Eikö ihminen ole osa luontoa? Ja totta kai on olemassa kauniita ihmisiä, ja ap sen itsekin tietää, mutta kai asiasta pitää sitten itselleen valehdella kompensoidakseen, kun oma ulkonäkö ei miellytä, kuten ap itse heti myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei ap. Sinun kannattaa hakeutua terapiaan. Itsetuntosi ei ole nyt ainakaan ihan kohdillaan.
Olipa yllättävä kommentti. Voin aivan hyvin, kiitos - kunhan pohdiskelin ilmiötä. No, emmehän kaikki ole Medusoja, jotka tuhoutuvat omasta katseestaan!
Ap
Et kuulosta kovin hyvinvoivalta. Rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei ap. Sinun kannattaa hakeutua terapiaan. Itsetuntosi ei ole nyt ainakaan ihan kohdillaan.
Olipa yllättävä kommentti. Voin aivan hyvin, kiitos - kunhan pohdiskelin ilmiötä. No, emmehän kaikki ole Medusoja, jotka tuhoutuvat omasta katseestaan!
Ap
Et kuulosta kovin hyvinvoivalta. Rehellisesti.
Ei tässä keskustelussa nyt aapeestä ole kyse vaan omituisesta oman naaman kuvausmaniasta. En kerennyt koko ketjua lukea, mut en itsekään ihan ymmärrä loputtomia selfieitä. Taiteilijoiden omakuvat ja taidevalokuvaus on asia erikseen, mutta somepissistelyä en tajua.
Joo, tämä aika jotenkin ruokkii itseään eli tätä minäminä itsekeskeistä oman navan ympärillä pyörimistä ja oman naaman kuvaamista. Näihin kuviin kun usein vielä yhdistetään se teennäisen näköinen suun muikistelu ja silmillä mollottaminen niin että ne näyttäisivät mahdollisimman isoilta. Minun johtopäätös on että kun lapsena ei ole saatu vanhemmilta tarpeeksi rakastavaa ihailua niin aikuisena sitten jää tämä ihailun tarve päälle ja sitä janotaan somessa "kato äiskä! Kato iskä! Enkö ole nättinä/komeana? " Tai että minäpä se olen matkustanut Taj Mahalia katsomaan! Oletteko nyt kateellisia? " Oikeasti, tämä on melko tyhjänpäiväistä ja tyhjäpäistä, mutta elämä on mitä se on.
Niin miksi on yleensä otettu kuvia jo heti aikojen alusta, kun on keksitty, että miten niitä otetaan. Aika kuluu ja kamerat kehittyy ja ihmiset keksii niitten edessä kaikkea uutta. Nyt on se itsensä kuvaushomma. Ennen tökötettiin rivissä ja otettiin kuvia totisena kuin torvensoittajat. Tänään varsinkin nuoret naiset, jotka ovat nuoria ja kauniita ottavat sellaisia kuvia kuin keksivät. Tuo pyllistely ja suun suipistelukulttuuri menee joku päivä ohi ja keksitään jotain muuta. Ehkä enempi olisin huolissani vanhemmista ihmisistä, jotka ovat niin kutsutusti oppineet käyttämään tietokonetta sekä vanhat miehet että naiset ja eipä kettuuntuneempia ja ilkeimpiä kommentteja ja kaikkein tyhmimpiä tule siltä taholta. Eli mikäs kauniita kuvia katsellessa ja ihmetellessä vähän muitakin.
Kattokaa kattokaa, enkö näytäkin hienolta. Näyttääkö peppu hienolta..