Miten eläkeläiset saataisiin pois töistä ja luovuttamaan jättiasuntonsa nuoremmille sukupolville?
Näyttää siltä että haluavat tahallaan estää nuorten työllisyyden parantamista, ja olettavat että sinne 30 neliöiseen kerrostaloyksiöön on ihan hyvä tehdä lapsi. Tulevat sitten mummulle ja ukille viikonloppuna isoon omakotitaloon hoitoon.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Pitää olla ok-talo, kesämökki, maasturia ja muuta lelua.
Sitten kitistään ettei nuoret mee töihin ja kuljetaan eläkkeellä töissä, että riittäis rahat mökkien kuluihin.
Tottuneet vain, että kaikki pitää olla.
Kerro lisää omasta suvustasi, sen matalaälyisyydestä, ahneudesta ja ilkeydestä, joka näköjään kulkee perintönä sukupolvesta toiseen.
Ja kerro myös, miksei sulla ole omistusasuntoa ym, vaikka olet selkeästi oikeistolainen menestyjä. Eikö se talousosaaminen ja oman elämänsä sankaruus tulekaan kiihko-oikeistolaisuuden mukana? MItä sinä siis teit väärin kun et ole miljonääri?
Tehkää ulisijat töitä vauratenne eteen älkääkä ulisko. En häpeä yhtään, asumme miehen kanssa 130m2 asunnossa Hgin arvoalueella, toinen koti Ranskassa. Töitä olemme molemmat tehneet 17v asti, mies on yrittäjä ja minä kohta eläkeläinen. Lapsenlapsetkin tykkäävät kun on tilaa telmiä, eivät asu hekään missään yksiöissä, heidän vanhemmat ovat ahkeria ja tekevät töitä, eivät ulise täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä oleva ei ole eläkeläinen.
Ihme ja kumma mutta eläkkeellä voi myös käydä ansiotyössä.
Silloin on työssäkäyvä eläkeläinen.
Näitä on Suomessa satoja tuhansia.
Pitäisi saada laki joka kieltää palkkatyönteon eläkkeellä.
Tästä Suomi voisi ottaa Kanadan mallia 👍
Ja sama laki voisi edellyttää, että nuoren on pakko tulla vähintään 2 vuodeksi tekemään sen eläkeläisen töitä samalla palkalla. Voisi monelta päästä itku.
Sama palkka eläkeläisillä on, veroa menee vain enemmän.
Nettosumma on silti aika lailla sama palkansaajan kanssa, sillä eläkeläiset eivät maksa TEL ja sairausvakuutusmaksuja.
Itse asiassa maksavat. Suuri osa työssäkäyvistä vanhuuseläkeläisistä on 65-68 vuotiaita ja he kuuluvat eläkevakuutettujen joukkoon ja heille kertyy uutta eläkettä näistä ansioista. Eläkevakuutusikä nousee samalla, kun eläkeikä nousee, 1962 syntyneistä vakuutusmaksut tullaan maksamaan myös 69 vuotiaana tehdystä töistä. Juuri nuorimmat eläkeläiset tekevät eniten töitä, yli 70 vuotiaista harva ja heistäkin monet vain yksittäisiä keikkoja.
Tehdäänkin niin, että aloittaja ja muut samanmieliset luopuvat ensin asunnoistaan ja kirjoittelevat sitten tänne.
Ap, tekisitkö itse niinkuin aloituksessasi kyselet? Vanhuuden turvako pitäisi luovuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Eräs oppilas kysyi koulussa, että miksi maailman tai maan omaisuutta ei jaeta tasan jonakin aamuna. Opettaja sanoi, että se jako pitäisi tehdä sitten joka aamu, koska päivän aikana iso osa olisi jo ehtinyt tuhota omaisuutensa.
Mun serkun perhe on tästä hyvä esimerkki. Vaihtoivat päittäin kaksionsa tädin ja miehensä omakotitaloon, ajatuksena oli, että eläkeläiset asuvat keskustassa palveluiden äärellä ja lapsiperhe omakotialueella lähellä kouluja. Että kaikki voittavat.
Mutta kun siitä omakotitalosta oli vaivaa! Piti puhdistaa rännit ja huoltaa terassi ja korjata talotekniikkaa ja kolata lumia. Ihan kamala vaiva siitä, että sai asua isossa talossa! Kolme vuotta meni ja talo myytiin, perhe muutti kaksioon (kun ei muuhun ollut varaa) ja valittaa, että kyllä he olisi siellä asuneet, mutta kun kukaan ei auttanut!
Omaisuudensuoja on perustuslaissa. Ja koskee myös eläkkeitä. Kiitos viisaille esi-isille!
Eläkettä saavat ei kuulu työpaikalle eikä edes sellaseen vapaaehtoistyöhön. Jonka voisi tehdä palkkatyönä. Jos haluaa jatkaa työelämässä ja eläkeläinen saa palkkaa pitää eläke katlaista ja sitten anoa uudestaa.
Jännä ettei mihinkään muuhun ryhmään kuis duomalaisiin työttömiin pakkokeinoja. Kaikki muut porskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs oppilas kysyi koulussa, että miksi maailman tai maan omaisuutta ei jaeta tasan jonakin aamuna. Opettaja sanoi, että se jako pitäisi tehdä sitten joka aamu, koska päivän aikana iso osa olisi jo ehtinyt tuhota omaisuutensa.
Mun serkun perhe on tästä hyvä esimerkki. Vaihtoivat päittäin kaksionsa tädin ja miehensä omakotitaloon, ajatuksena oli, että eläkeläiset asuvat keskustassa palveluiden äärellä ja lapsiperhe omakotialueella lähellä kouluja. Että kaikki voittavat.
Mutta kun siitä omakotitalosta oli vaivaa! Piti puhdistaa rännit ja huoltaa terassi ja korjata talotekniikkaa ja kolata lumia. Ihan kamala vaiva siitä, että sai asua isossa talossa! Kolme vuotta meni ja talo myytiin, perhe muutti kaksioon (kun ei muuhun ollut varaa) ja valittaa, että kyllä he olisi siellä asuneet, mutta kun kukaan ei auttanut!
Eläkeläiset oli tietysti laiminlyöneet talon remontit vuosikymmenten ajan ja lasku olisi tullut maksettavaksi uusille asukkaille. Kyllä tuosta kannattikin lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat omalla työllään asuntonsa hankkineet ja saavat asua niissä niin kauan kuin itse sitä haluavat.
Jokainen aikuinen ihminen voi omalla työllään hankkia itselleen ja perheelleen asunnon, joko vuokra-asunnon tai omistusasunnon.
Nykyisille eläkeläisille on annettu kaikki vauraus puoli-ilmaiseksi, ne jotka ovat syntyneet myöhemmin ovat saaneet ja saavat maksaa ainoastaan veroja kaikesta ja anoa lupia, jotka nekin maksaa.
Tämä nykyinen eläkeläinen on saanut ilmaiseksi vain käsivoideputkilon, joka tuli voitetuksi jossakin arpajaisissa. Maksoi se arpa kyllä jotakin niin ettei ollut aivan ilmaista tuokaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kitistään ettei nuoret mee töihin ja kuljetaan eläkkeellä töissä, että riittäis rahat mökkien kuluihin.
Nyt meni vikaan. He ovat tottuneet hankkimaan itse. Milloin ajatteit aloittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä oleva ei ole eläkeläinen.
Ihme ja kumma mutta eläkkeellä voi myös käydä ansiotyössä.
Silloin on työssäkäyvä eläkeläinen.
Näitä on Suomessa satoja tuhansia.
Pitäisi saada laki joka kieltää palkkatyönteon eläkkeellä.
Tästä Suomi voisi ottaa Kanadan mallia 👍
Sun kannattaa aloittaa perehtymällä kansantalouden toimintaan taloustieteen näkökulmasta. Ja siihen, että työ luo uutta työtä. Mitä enemmän työtä tehdään, sitä enemmän työtä syntyy. Nyt sun luulemasi asiat on niin päin persettä, ettei sulla ole mahdollisuutta ymmärtää kokonaisuutta. Itsekin jään ensi vuonna eläkkeelle, mutta se ei estä jatkamasta firman toimintaa eläkkeellä.
Tässä kiteytyy nyt todella mielenkiintoinen asia. Jos työ todella luo lisää työtä, niin kyse on jonkin tuottamisesta, joka poikii lisää tuottamista, sekä tarpeiden luomista, jotta voitaisiin tuottaa lisää. Entä jos ajattelisimme niin päin, että mikä kaikki maailmassa kaipaa tekemistä ja miettisimme että vain sen verran töytyy ihmisten kokonaisuutena tehdä työtä? Monet ehkä valitsisivat vähemmän tuottamista ja vaikkapa 3 h/päivä työskentelyn.
Vierailija kirjoitti:
Voi raukkaa...puhelin pois kädestä ja ryhdy töihin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat omalla työllään asuntonsa hankkineet ja saavat asua niissä niin kauan kuin itse sitä haluavat.
Jokainen aikuinen ihminen voi omalla työllään hankkia itselleen ja perheelleen asunnon, joko vuokra-asunnon tai omistusasunnon.
Et voi olla noin tyhnmä. Ajat olivat erilaiset silloin kun isovanhemmat olivat nuoria. Silloin tosiaan jokainen terve nuori pystyi menemään töihin ja hankkimaan työllään vaikka mitä.
Mutta kun nykykään ei läheskään kaikille nuorille ole töitä. Ja nyt ne samat vanhukset pitävät vähäisiäkin työpaikkoja varattuina, eivätkä lähde pois töistä, vaikka ovat jo eläkeikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisille eläkeläisille on annettu kaikki vauraus puoli-ilmaiseksi, ne jotka ovat syntyneet myöhemmin ovat saaneet ja saavat maksaa ainoastaan veroja kaikesta ja anoa lupia, jotka nekin maksaa.
Tämä nykyinen eläkeläinen on saanut ilmaiseksi vain käsivoideputkilon, joka tuli voitetuksi jossakin arpajaisissa. Maksoi se arpa kyllä jotakin niin ettei ollut aivan ilmaista tuokaan.
Et siis edes ymmärrä, mitä olet saanut. Olet saanut käydä koulua ja opiskella sellaisena aikana kun kaikille nuorille oli opiskelupaikka ja kun opintotuki riitti elämiseen. Sitten valmistuit sellaiseen työelämään, jossa oli paljon työpaikkoja. Oma osuutesi on ollut vain opiskella ja tehdä töitä, ja kaikki muu on tuotu eteen tarjottimella. Siksi varmaan luulet, että näin olisi vieläkin, ja että kaikki mitä olet tehnyt, olisi sinun omaa saavutustasi.
Koska sinne kerrostaloyksiöön on ihan hyvä tehdä lapsi tai lapset. Siitä sitten huone kerrallaan muutto isompaan kun siihen on omalla työllä saaduilla varoilla mahdollista. Itse jokainen on joutunut oman elämänsä rakentamaan.
Työt joita varttuneempi tekee todennäköisesti vastii koulutuksen ja työkokemusta. Niitä ei voi kaataa ulkoa käsin tai ojentaa valmiina vaan jokaisen on itse ponnisteltava päästäkseen sellaiseen työhön. Melko lapsellista ja etuoikeutetun röyhkeää olla käsi ojossa vaatimassa valmista itselle.
Itsekin olen lähellä eläkeikää mutta en riittävän lähellä. Jäin työttömäksi ja kuten moni muu olen ikäsyrjinnän uhri. Jouduin menemään suorittavaan työhön pienellä palkalla. Enkä ole täällä ollenkaan ainoa. Onneksi edes jossain ollaan ennakkoluulottomia vaikka alku ei täälläkään ollut kovin ruusuinen. Nykyään olen luottotyöntekijä ja "mentoroin" nuorempia. Mun palkkaamisen jälkeen pomot on rekrytoineet rohkeammin myös meitä varttuneempia. Me kun tehdään töitä eikä tuijoteta luuria ja kysellä josko pääsee tauolle. On täällä reippaita nuoriakin ja mukavia päälle päätteeksi. Sitten on niitä jotka eivät oikein tunnu työntekoa tajuavan.