Kokoomus: ”Töitähän aina on. Hanttihommia löytyy aina."
”Töitähän aina on. Hanttihommia löytyy aina, varsinkin tämmöisessä kasvavassa taloudessa. Kysymys on aina siitä, että mitä ollaan valmiit ottamaan vastaan”, Juhana Vartiainen sanoo.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012223568.html
Naurettavin asia mitä olen kuullut pitkään aikaan, vieläpä poliitikon suusta. Kuka voi enää tämän jälkeen äänestää kokoomusta?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
"Paitsi ne palveluammatit ei katoa ainakaan tekoälyn takia, mutta nekään eivät käy koska kampaajalla käyntikin on rahantuhlausta ja ei kuulu pienituloisille."
Niin kauan kuin raha on itse tienattua niin henkilö voi tietenkin käyttää sen kampaajaan jos haluaa. Mutta veronmaksajien velvollisuus ei ole kustantaa kenenkään kampaajakäyntejä.
Kommenttisi on aika naiivi. Miten kuvittelet työttömän edes saavan töitä jos hän näyttää epäsiistiltä? Ulkonäkö merkkaa valitettavan paljon eikä työntekijä anna itsestään hyvää kuvaa jos ulkonäkö on ruokkoamaton ja vaatteet huonot ja koko tyyppi näyttää jostain lumppukasasta nouseelta syrjäytyneeltä.
Sitten taas valitetaan että oma vika jos ei pidä itsestään huolta mutta vaatteita, hygieniatarvikkeita tai parturi/kampaamokäyntejä ei saisi ostaa.
Ja ei kannata ehdottaa että hiukset voi leikata itse, jälki ei ole läheskään aina sen tasoista että korvaisi ammattilaisen työn.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että pitäisi osoittaa ihan omaa aktiivisuutta ja ottaa enemmän vastuuta omasta pärjäämisestä. Mitenköhän sen kuvitellaan Suomen kaltaisessa maassa toimivan?
Työtön voi vaikka työllistää itsensä, sanotaanko perustamalla vaikka jonkun ruokapaikan kuten ennen vanhaan usein tehtiin. No siinä on jo ongelmana se ettei kokoomus tykkää pienistä yrityksistä koska ne eivät jaa suunnattomia osinkoja. Toinen ongelma on asenne että ulkona syöminen on turhaa ja pienituloisella ei ole siihen oikeutta. Asiakkaita ei sitten ole ja paikka menee nurin. Ja tämä on tietysti yrittäjän omaa syytä.
Mitäs muuta. Edellinen teknologinen myllerrys toi niitä uusia töitä joita ennustetaan nyt tekoälynkin kohdalla. Vaan nämä uudet työt olivat suurelta osin esim media-alan töitä tai palveluammatteja. Moni tekee myös käsityöläisammatteja, joille netti on ollut uusi mahdollistaja. Näissä on taas se ongelma että alkaa heti kauhea itku ja parku miten väärin on että joku saa rahaa ’liian helposti’ ja vielä töistä jotka ei ole edes oikeita töitä, freelancerit on huonoilla ansioilla ja muutenkin tekoäly vie kohta työt. Eikä pienyrittäjistä muutenkaan tykätä kun ansaitsevat liian vähän.
Paitsi ne palveluammatit ei katoa ainakaan tekoälyn takia, mutta nekään eivät käy koska kampaajalla käyntikin on rahantuhlausta ja ei kuulu pienituloisille.
Kokoomuksen näkökulmasta pari ihmistä työllistävä yritys on turha.
Ihan riittävän siisti siitä tukasta tulee itse leikkaamallakin. Monet ihmiset leikkaavat itse oman tukkansa. Peilistä voi seurata leikkaustyön tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Paitsi ne palveluammatit ei katoa ainakaan tekoälyn takia, mutta nekään eivät käy koska kampaajalla käyntikin on rahantuhlausta ja ei kuulu pienituloisille."
Niin kauan kuin raha on itse tienattua niin henkilö voi tietenkin käyttää sen kampaajaan jos haluaa. Mutta veronmaksajien velvollisuus ei ole kustantaa kenenkään kampaajakäyntejä.
Kommenttisi on aika naiivi. Miten kuvittelet työttömän edes saavan töitä jos hän näyttää epäsiistiltä? Ulkonäkö merkkaa valitettavan paljon eikä työntekijä anna itsestään hyvää kuvaa jos ulkonäkö on ruokkoamaton ja vaatteet huonot ja koko tyyppi näyttää jostain lumppukasasta nouseelta syrjäytyneeltä.
Sitten taas valitetaan että oma vika jos ei pidä itsestään huolta mutta vaatteita, hygieniatarvikkeita tai parturi/kampaamokäyntejä ei saisi ostaa.
Ja ei kannata ehdottaa että hiukset voi leikata itse, jälki ei ole läheskään aina sen tasoista että korvaisi ammattilaisen työn.
Tuo herra haluaakin, että köyhät näkyvät ja haisevat jo kaukaa. Voi kun tästä ketjusta olisi se hyöty, että nähtäisiin mihin Herrat nyt oikeasti pyrkivät. Ei ole kyse taloudesta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan työpaikkoihinkin vaaditaan laitoshuoltajan tutkintoa ja vähintään 2 vuotta, jopa 5 vuotta, alan työkokemusta vastaavasta siivouskohteesta.
Missä on noin kovat kriteerit? Pk-seudullako? Tampereen seudun siivousalan paikoissa pääsääntöisesti ei ole tuon tason vaatimuksia kuin julkisen puolen vakipaikkoihin, eikä niissäkään mitään viittä vuotta vaadita. Yksityisellä yleisemmin vuoden kokemus, koulutus plussaa. Osa-aikaiseen tai pätkään ei välttämättä vaatimusta edes kokemuksesta. Toinen asia tietysti, kuka ne työt käytännössä saa, jos hakijoita on runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä tahansa rahan saa käyttää kampaajaan.
Sitten ei kuitenkaan pidä valittaa jos raha ei riitä ruokaan.
Sinäkö kuljet leikkaamattomassa tukassa etsimässä työtä? Saako tukan sentään edes pestä?
Mikään ei estä leikkaamasta tukkaa itse.
Et ole varmaan ikinä joutunut tekemään niin itse.
Mä olen leikannut omat hiukset kun yritin säästää, ja arvaa tuliko hyvä? Palasin ammattilaiselle aika pian sen kokeilun jälkeen.
Haetaan koulusiivoojaa. Sinulla on laitoshuoltajan tutkinto ja 5 vuotta alan työkokemusta koulusiivouksesta.
"Työn vastaanottamisen kynnys alenee, kun tulonsiirrot on heikenneet. "
Vartiainen ei saa olla noin typerä. Työttömistä ehkä 0.0001% on siinä tilanteessa että heillä on valinnanvaraa valita ottaako he vastaan työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan työpaikkoihinkin vaaditaan laitoshuoltajan tutkintoa ja vähintään 2 vuotta, jopa 5 vuotta, alan työkokemusta vastaavasta siivouskohteesta.
Missä on noin kovat kriteerit? Pk-seudullako? Tampereen seudun siivousalan paikoissa pääsääntöisesti ei ole tuon tason vaatimuksia kuin julkisen puolen vakipaikkoihin, eikä niissäkään mitään viittä vuotta vaadita. Yksityisellä yleisemmin vuoden kokemus, koulutus plussaa. Osa-aikaiseen tai pätkään ei välttämättä vaatimusta edes kokemuksesta. Toinen asia tietysti, kuka ne työt käytännössä saa, jos hakijoita on runsaasti.
No äläpä. Hakijoita on vähimmillään kymmeniä. Luultavammin satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä tahansa rahan saa käyttää kampaajaan.
Sitten ei kuitenkaan pidä valittaa jos raha ei riitä ruokaan.
Sinäkö kuljet leikkaamattomassa tukassa etsimässä työtä? Saako tukan sentään edes pestä?
Mikään ei estä leikkaamasta tukkaa itse.
Et ole varmaan ikinä joutunut tekemään niin itse.
Mä olen leikannut omat hiukset kun yritin säästää, ja arvaa tuliko hyvä? Palasin ammattilaiselle aika pian sen kokeilun jälkeen.
Tietenkään ei kannata yrittää mitään monimutkaista leikkuuta itse. Mutta yksinkertainenkin on ihan riittävän siisti.
Hesarin jutussa ei mainittu sanallakaan Suomessa kasvaneita varallisuuseroja.
Vopi olla että Vartiainen ei ymmärrä että kaikilla ei ole samanlaista hyväveli järjestelmää jolla löytyy aina hyvä työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vartiainen ei saa olla noin typerä. Työttömistä ehkä 0.0001% on siinä tilanteessa että heillä on valinnanvaraa valita ottaako he vastaan työn.
Kun työn vastaanottamisen kynnys alenee, palkat laskevat.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen työtön saisi halutessaa ns. 9 euron työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työn vastaanottamisen kynnys alenee, palkat laskevat.
Mikähän mahtaa olla Kokoomuksen tavoite tässä? Olisiko juuri tuo...
Vierailija kirjoitti:
Ihan riittävän siisti siitä tukasta tulee itse leikkaamallakin. Monet ihmiset leikkaavat itse oman tukkansa. Peilistä voi seurata leikkaustyön tulosta.
Joku osaa ja joku ei. Osa kampaajista leikkaa omat hiuksensa mutta siihen vaaditaan taitoa ja välineitä. Millään keittiösaksilla hiuksia ei saa leikata koska menevät huonoon kuntoon ja näyttävät epäsiistimmiltä. Mutta veromaksajien rahoille ei varmaan tietenkään saa ostella kampaajan saksiakaan!
Nuorena moni nörttipiireissä säästi leikkaamalla itse hiuksensa ja hakemalla vaatteet kirpparilta mahdollisimman halvalla, mutta sanotaanko että se ei saanut heitä näyttämään päteviltä työnhakijoilta vaan vähän syrjäytyneiltä nörteiltä ja taidehipeiltä. Näki heti että nyt oli otettu sakset ja vähän napsittu.
Kokkarit ei ymmärrä mitään ihmisen psykologiasta. Pitäisi saada nyt työntekijöitä kavereiden firmoihin, joissa palkst on alennettu minimiin ja työolosuhteet kurjistettu äärimmäisyyteen, että sijoittajat saa enemmän fyffeä. Kepillä ja kiristämällä pitäisi työntekijät löytyä. Ei tule onnistumaan. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku osaa ja joku ei. Osa kampaajista leikkaa omat hiuksensa mutta siihen vaaditaan taitoa ja välineitä. Millään keittiösaksilla hiuksia ei saa leikata koska menevät huonoon kuntoon ja näyttävät epäsiistimmiltä. Mutta veromaksajien rahoille ei varmaan tietenkään saa ostella kampaajan saksiakaan!
Nuorena moni nörttipiireissä säästi leikkaamalla itse hiuksensa ja hakemalla vaatteet kirpparilta mahdollisimman halvalla, mutta sanotaanko että se ei saanut heitä näyttämään päteviltä työnhakijoilta vaan vähän syrjäytyneiltä nörteiltä ja taidehipeiltä. Näki heti että nyt oli otettu sakset ja vähän napsittu.
Koneella on helppo leikata. Se kone ei ole kovin monen kymmenen euron investointi.
Vierailija kirjoitti:
Vopi olla että Vartiainen ei ymmärrä että kaikilla ei ole samanlaista hyväveli järjestelmää jolla löytyy aina hyvä työpaikka.
Ei tietenkään ymmärrä koska muiden rikkaiden tapaan kokee kaiken olevan omaa ansiota ja ahkeruutta.
Nuija.