Ei ole työpaikkoja joita hakea, mikä neuvoksi?
En pysty muuttamaan kauas työn perässä, kun lapset ovat vielä pieniä eikä puoliso vuorotyön takia saa arkea pyöritettyä yksin. Oman alan töitä on poikkeuksellisen huonosti tarjolla eikä muihin töihin tule haastattelukutsuja, kun niitä hakenut. Ilmeisesti on niitä osaaviakin hakijoita tehtäviin enemmän kuin tarpeeksi.
Ei ole tarpeeksi rahaa, jotta uskaltaisi laittaa yrityksen pystyyn eikä edes ideaa mitä voisi tehdä.
Opintotukikuukaudet on käytetty aikoja sitten eikä ole mitään ideaa mitä olisi hyväksi opiskella tai mikä ylipäätään kiinnostaisi.
Mitä oikein teen? Pelottaa että jään pitkäaikaistyöttömäksi.
Kommentit (174)
Jos saat päivätyön toiselta paikkakunnalta, lapset voivat muuttaa kanssasi sinne ja mennä siellä päiväkotiin. Puoliso voi tulla perässä, kun saa uuden työn lähempää.
Sama juttu täällä. Lähdin vielä lapsiperheellisenä opiskelemaan yliopistoon, koska halusin paremman tulevaisuuden amistutkinnon päälle. Opintojen aikana sain vielä toisen lapsenkin, ja valmistuin silti viidessä vuodessa maisteriksi. Nyt olen kohta vuoden hakenut töitä, kaksi haastattelua on tullut ja niistäkään en tullut valituksi. Kyseiset työt olivat vielä melko kehnopalkkaisia ja sellaisia joita voisi tehdä joku muukin kuin maisteri. Olen myös miettinyt, pitäisikö perustaa yritys, voisiko vielä jotain opiskella (mutta mitä, kun tuntuu että kaikki sanovat ettei töitä vaan ole), opintotukikuukausiakaan ei ole enää kuin alle vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyöt. Itse asun Suomessa ja teen töitä saksalaiselle yhtiölle.
Jaa, mitenkä noihin mystisiin etätöihin pääsee sanotaank ovaikka puutarhurin papereilla??
Tekee etänä/freelancerina pihasuunnitelmia eli asiakas lähettää kuvat ja mitat pihasta, ja teet ehdotuksen kasveista, istutuksista ja pihan rakenteesta. Tai sitten perustaa vaikka pienen puutarha-alan verkkokaupan tai kirjoittaa kirjan puutarhan hoidosta jne...
Vierailija kirjoitti:
Tee avoimen korkeakoulun opintoja mikäli on varaa sellaisiin. Ammattiliitot usein tukee näitä jollain rahasummalla vuodessa.
Avoimessa on satoja ilmaisia kursseja, varmasti löytyy jokaiselle jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täällä. Lähdin vielä lapsiperheellisenä opiskelemaan yliopistoon, koska halusin paremman tulevaisuuden amistutkinnon päälle. Opintojen aikana sain vielä toisen lapsenkin, ja valmistuin silti viidessä vuodessa maisteriksi. Nyt olen kohta vuoden hakenut töitä, kaksi haastattelua on tullut ja niistäkään en tullut valituksi. Kyseiset työt olivat vielä melko kehnopalkkaisia ja sellaisia joita voisi tehdä joku muukin kuin maisteri. Olen myös miettinyt, pitäisikö perustaa yritys, voisiko vielä jotain opiskella (mutta mitä, kun tuntuu että kaikki sanovat ettei töitä vaan ole), opintotukikuukausiakaan ei ole enää kuin alle vuodeksi.
Älä perusta yritystä ellei sinulla ole selvää liikeideaa ja jonkinlaista asiakaspohjaa. Joudut muutoin vain huononpaan tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat päivätyön toiselta paikkakunnalta, lapset voivat muuttaa kanssasi sinne ja mennä siellä päiväkotiin. Puoliso voi tulla perässä, kun saa uuden työn lähempää.
Ja bumerangina takaisin, kun saakin kenkää koeajalla. Ompa lapsilla mukavaa, kun menee hoitopaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mitenkä noihin mystisiin etätöihin pääsee sanotaank ovaikka puutarhurin papereilla??
Tekee etänä/freelancerina pihasuunnitelmia eli asiakas lähettää kuvat ja mitat pihasta, ja teet ehdotuksen kasveista, istutuksista ja pihan rakenteesta. Tai sitten perustaa vaikka pienen puutarha-alan verkkokaupan tai kirjoittaa kirjan puutarhan hoidosta jne...
Pihasuunnittelijoita on syystä vähän - ei elätä nytkään kuin harvoja.
Vierailija kirjoitti:
En uskaltaisi ikinä hankkia lapsia opiskellessa. Vasta kun on vakituinen työ, jos silloinkaan.
Muutama lapsi kotiin perhepäivähoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai hitsurin papereilla. Ylipäätään mikään homma, jossa pitää olla fyysisesti paikan päällä töitä painamassa, ei onnistu kotoa tietokoneen äärellä etänä.
Sitä fyysistä läsnäoloa työnantaja vaatii ihan toimistohommissakin, koska se yhteishenki. Eli avokonttorissa työntekijä yrittää löytää itselleen jonkun nurkan ja sitten päivän lopuksi raahaa kamansa kotiin. Välttämättä siellä ei ole ketään omalta osastolta, mutta kyllähän se luo yhteishenkeä, että jonkun saattaa toimistolla nähdä, vaikkei olisi mitään hajua kuka tämä tyyppi on tai edes mistä organisaatiosta.
Vierailija kirjoitti:
Muutama lapsi kotiin perhepäivähoitoon?
Ei ole todellista. Tällä seudulla eivät asunnot liiku, joten jumitamme todella ahtaasti pienessä asunnossa. Tila ei riitä kunnolla edes omalla perheelle, saati sitten lisälapsille.
Vierailija kirjoitti:
Lukevatko ihmiset lainkaan ketjua ennen kommentointia? Puoliso ei työllisty muualle ja täällä ovat ne kaikki tukiverkot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee avoimen korkeakoulun opintoja mikäli on varaa sellaisiin. Ammattiliitot usein tukee näitä jollain rahasummalla vuodessa.
Avoimessa on satoja ilmaisia kursseja, varmasti löytyy jokaiselle jotakin.
Ei vain oikein mikään tällä hetkellä kiinnosta eikä ole käsitystä mistä olisi työllistymisen kannalta hyötyä. Edellisessä työpaikassa oli tosi inhottava meno ja se laukaisi minulla masennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukevatko ihmiset lainkaan ketjua ennen kommentointia? Puoliso ei työllisty muualle ja täällä ovat ne kaikki tukiverkot.
Sitä se aikuisuus nykymaailmassa on. Joskus pitää tehdä päätöksiä ja kompromisseja, kaikkea ei voi aina saada. Ovatko tukiverkot vai työpaikka tärkeämpi? Voiko puoliso tehdä muita töitä, vai haluaako pitää nykyisen?
Vierailija kirjoitti:
Kaksi helppoa vaihtoehtoa rikastumiseen eli Onlyfans ja lottoaminen. Ei tarvitse tehdä paljon mitään.
En ole ollut mikään missi nuorempanakaan. En tietysti tiedä, mutta veikkaan ettei keski-ikäinen ylipainoinen täti ole siellä kuuminta hottia. Plus puolisokaan ei tällaista uraa minulle halua.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään työt saadaan suhteilla eikä hakemalla. Hakeminen on vaan teatteria jolla pidetään työkkäri tyytyväisenä.
Kyllä minä sain työttömänä nykyisen työpaikan ihan hakemalla. Samoin kaksi edellistä. Toki jouduin tinkimään kaikista omista vaatimuksista työn suhteen mutta parempi tämä kuin työttömyys. Vakituinen työsuhde on tavoittamattomissa nykyään mutta tulee se palkka säännöllisesti määräaikaisenakin. Kohta kaksi vuotta kokoaikatyössä. Mun vinkki tänä päivänä on, hakeutukaa teollisuuden töihin. Niitä on ympäri Suomen jatkuvasti auki. Aina ei tarvitse edes kokemusta tai alan koulutusta. Ottakaa se kuukauden pesti, ilmestykää paikalle ja tehkää työnne. Kuukaudesta tulee puoli vuotta, vuosi jne. Koko ajan voi hakea oman alansa töitä. Jos tärppää, aina voi irtisanoutua.
Mikä yllätti eniten oli miten paljon duunareissa on korkeakoulutettuja ihan rivimiehinä. Jokaisella on oma tarinansa eli osa on hakeutunut tai ajautunut pakosta mutta moni on vain valinnut työn joka ei seuraa kotiin.
AP:lle neuvoja:
Työministeri Marttinen (kokoomus): Voit silti tehdä vapaaehtoistöitä
Keskustan Markus Lohi: Jos laitettaisiin sinun työttömyyskorvauksen saamisen edellytykseksi palkaton työ, niin ongelmaa ei enää olisi.
Varoitus: Jos aiot tehdä vapaaehtoistöitä tai harrastaa tai kehittää itseäsi työmarkkinoita varten, ota tarkkaan selvää onko sinulla edelleen oikeus työttömyystukeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se aikuisuus nykymaailmassa on. Joskus pitää tehdä päätöksiä ja kompromisseja, kaikkea ei voi aina saada. Ovatko tukiverkot vai työpaikka tärkeämpi? Voiko puoliso tehdä muita töitä, vai haluaako pitää nykyisen?
Hän ei ole koskaan päässyt muualle töihin kuin tuonne, vaikka on useampaan otteeseen hakenut. Työnhaku on siis ollut hänellä vielä hankalampaa kuin minulla, joten se hänen vakituinen työnsä on suoranainen ihme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi helppoa vaihtoehtoa rikastumiseen eli Onlyfans ja lottoaminen. Ei tarvitse tehdä paljon mitään.
En ole ollut mikään missi nuorempanakaan. En tietysti tiedä, mutta veikkaan ettei keski-ikäinen ylipainoinen täti ole siellä kuuminta hottia. Plus puolisokaan ei tällaista uraa minulle halua.
Älähän nyt, f e t i s s e j ä on moneen lähtöön.
No joo. Tosin miehenä ei onnistu Onlyfans, ja tuuri ei tule ikinä riittämään mihinkään loton pääpotin saamiseen. Lottokupongin täyttäminen on kuin laittaisi työhakemuksen vetämään tai kirjoittaisi kirjeen joulupukille. Näillä kolmella tasan sama vaikutus, eli ei muutu elämässä mikään. Ei ala edes parempia unia näkemään.