Ei ole työpaikkoja joita hakea, mikä neuvoksi?
En pysty muuttamaan kauas työn perässä, kun lapset ovat vielä pieniä eikä puoliso vuorotyön takia saa arkea pyöritettyä yksin. Oman alan töitä on poikkeuksellisen huonosti tarjolla eikä muihin töihin tule haastattelukutsuja, kun niitä hakenut. Ilmeisesti on niitä osaaviakin hakijoita tehtäviin enemmän kuin tarpeeksi.
Ei ole tarpeeksi rahaa, jotta uskaltaisi laittaa yrityksen pystyyn eikä edes ideaa mitä voisi tehdä.
Opintotukikuukaudet on käytetty aikoja sitten eikä ole mitään ideaa mitä olisi hyväksi opiskella tai mikä ylipäätään kiinnostaisi.
Mitä oikein teen? Pelottaa että jään pitkäaikaistyöttömäksi.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne on varmasti monella muullakin eikä se vaikuta parantuvan. Uusia työttömiä tulee koko ajan lisää yt-neuvotteluiden myötä eikä työpaikkoja tule hakuun.
Pandakin siirtyi Viroon. Mikäpä firma nyt ei Suomesta pois lähtisi? Kohta suomalaiset käyttää autonsa huolloissa joko Ruotsissa tai Virossa, kun kenenkään ei kannata Suomessa mitään autokorjaamoa pyörittää. Elon Muskiltakin loppuisi hyffet kymmenessä vuodessa täällä vero- ja hintahelvetissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollisuuksia ja tarjouksia on, ota jotain muuta työtä vastaan. Ei pelkästään oman alan töitä.
Kuka tällaisena aikana on työttömänä, jos mahdollisuuksia ja tarjouksia on?
Vitu trolli.
Sama ongelma. Kesällä ei alallani ollut yhtäkään avointa paikkaa julkisessa haussa. Määräaikainen työsuhde päättyy tämän kuun lopussa. Tätä ei jatketa, koska henkilöstömäärärahoissa säästetään.
Ammattini on sellainen, että siinä mm. kirjoitetaan puheita ja pidetään puheita, usein kuulijoita 300 hlöä. Palkka vähän päälle 4200€/brutto.
Toki olen valmis mihin tahansa työhön, mutta muunlaisesta työstä ei kokemusta. Tuota olen tehnyt 12 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
https://duunitori.fi/tyopaikat
Melkein 18000 avointa paikkaa.
Ja paljonko on hakijoita? Oman alan ulkopuolelle en vaikuta yrityksistä huolimatta pystyvän työllistämään enkä pysty elämäntilanteen takia lähtemään töiden perässä esimerkiksi Rovaniemelle, vaikka sinne pyydettäisiin pääjoulupukiksi.
Mun ei tarvitse enää pelätä jääväni, kun olen jo jäänyt pitkäaikaistyöttömäksi. Hitto, laittaisivat eläkkeelle vaan, kun kerran sitä on tämän 55 v iän takia niin työkyvytön, ettei kukaan pysty palkkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma. Kesällä ei alallani ollut yhtäkään avointa paikkaa julkisessa haussa. Määräaikainen työsuhde päättyy tämän kuun lopussa. Tätä ei jatketa, koska henkilöstömäärärahoissa säästetään.
Ammattini on sellainen, että siinä mm. kirjoitetaan puheita ja pidetään puheita, usein kuulijoita 300 hlöä. Palkka vähän päälle 4200€/brutto.
Toki olen valmis mihin tahansa työhön, mutta muunlaisesta työstä ei kokemusta. Tuota olen tehnyt 12 vuotta.
Juuri millään alalla ei enää ole julkisia hakuja koska julkinen haku on työnantajan kannalta äärimmäisen työläs ja epävarma keino työntekijän löytämiseen. Työnantaja joutuu karsimaan satoja tai tuhansia hakemuksia, ja hyvän työntekijän löytyminen on silti sattuman kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollisuuksia ja tarjouksia on, ota jotain muuta työtä vastaan. Ei pelkästään oman alan töitä.
Vitu trolli.
Ei vaan ihan oikeasti. Tilastokeskuksen mukaan 15–74-vuotiaita työttömiä oli kesäkuussa 2026 297 000. Kausitasoitettu työttömyysaste pysytteli kesäkuussa 10,5 %:ssa. Luuletko näiden kaikkien näiden ihmisten olevan työttöminä omasta tahdostaan?
Vierailija kirjoitti:
Mun ei tarvitse enää pelätä jääväni, kun olen jo jäänyt pitkäaikaistyöttömäksi. Hitto, laittaisivat eläkkeelle vaan, kun kerran sitä on tämän 55 v iän takia niin työkyvytön, ettei kukaan pysty palkkaamaan.
Joku lääkäri ehdotti mulle työkyvyttömyyseläkettä sillä perusteella, että työurani on ollut rikkonainen. Kolme lasta tietysti on rangaistus, jonka nainen joutuu maksamaan.
Sen verran kuitenkin olen tienannut, että olen 100 000€:n asuntolainani pystynyt maksamaan.
Olen nyt 47-vuotias. Meidän suvussa eletään noin satavuotiaaksi, 30-luvulla syntynyt mummoni kuoli hiljattain 101-vuotiaana.
Että siinäpä sitten maksatte eläkettä yli 50 vuotta, kyllä sekin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku lääkäri ehdotti mulle työkyvyttömyyseläkettä sillä perusteella, että työurani on ollut rikkonainen. Kolme lasta tietysti on rangaistus, jonka nainen joutuu maksamaan.
Sen verran kuitenkin olen tienannut, että olen 100 000€:n asuntolainani pystynyt maksamaan.
Olen nyt 47-vuotias. Meidän suvussa eletään noin satavuotiaaksi, 30-luvulla syntynyt mummoni kuoli hiljattain 101-vuotiaana.
Että siinäpä sitten maksatte eläkettä yli 50 vuotta, kyllä sekin käy.
* -20-luvulla syntynyt mummukka, siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitu trolli.
Ei vaan ihan oikeasti. Tilastokeskuksen mukaan 15–74-vuotiaita työttömiä oli kesäkuussa 2026 297 000. Kausitasoitettu työttömyysaste pysytteli kesäkuussa 10,5 %:ssa. Luuletko näiden kaikkien näiden ihmisten olevan työttöminä omasta tahdostaan?
En ole hetkeäkään kuvitellut jotain niin absurdia, että 297000:sta työttömästä jokainen olisi työtön omasta tahdostaan. Mistä sait tuollaista päähäsi?
Ollako töissä ja saada kahden viikon välein palkka tilille vai ollako työtön ja saada kerran kuussa tilille joku korvaus, joka on paljon pienempi kuin kahden viikon palkka ja sillä sitten kituuttaa, niin ei kovin vaikea valinta. Mutta kun sinne töihin ei pääse, vaikka miten pistää hakemusta vetämään.