Sinä joka saat vain yleistuen, miten ihmeessä rahasi riittävät?
Minun pakolliset menoni (=vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet, kodin tarvikkeet) on n. 1000 e/kk. En mitenkään pärjäisi alle 600 eurolla kun pelkkä vuokra+laskut on yhteensä jo 580 e. Mistä teidän menonne oikein koostuvat kun tulet toimeen noin vähällä?
Kommentit (233)
600e/kk riittää, kun on pakko. Mutta harvalla on noin. Joko puoliso auttaa tai saa muita tukia lisäksi.
Miten tää voi olla ihmettelyn aihe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne riitä. Työkokeilussa teen kiusaa niin paljon kuin ehdin.
Ja tämä kiusaaminen auttaa sua siis millä tavalla?
Yhtä paljon auttaa, kun hallitus kiusaa työttömiä.
Oletko vajaaälyinen tai jotain? Ei se niiden työkokeilupaikan asiakkaiden vika ole, jos hallitus sinua kiusaa. Suuntaa kostosi oikeaan kohteeseen. Toki me kyllä tiedämme, että kyse on vain sinun voimaantumisfantasiastasi. Ei teitä mt-potilaita oteta työkokeiluun.
En ole mt-potilas. Kävin lääkärissä ja on mustaa valkoisella, että ei ole mielenterveyssairautta. Hallitus kiusaa työttömiä niin minä kiusaan työkokeilussa asiakkaita, on joku harrastus.
Todellakin olet mt-potilas. Ei kukaan tervepäinen kirjoittele vauvapalstalle tuollaisia fantasioita. Oikeastihan et missään työkokeilussa ole, kuten kaikki tietävät,
Vierailija kirjoitti:
Käytän rahat niin että ne riittää.
Opetelkaa käyttämään rahaa oikein.
Ei ole rakettitiedettä!
Entä jos ei riitä vaikka kaikki kulut on vedetty minimiin ja vielä rutistettu kuivaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 230€ kk, sisältää netin.
Vesi 12€ kk.
Puhelin 10€ vuosi.
Sähkö n. 55kk
Pärjäämään olen oppinut.
Missä Suomessa on noin pieni vuokra?
Kokoomus kiusaa työttömiä ja minä sitten työkokeilussa asiakkaita.
Öööö. Olen menossa työkokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisessä hoivakodissa työkokeilussa en anna hyvätuloiselle eläkeläiselle kahvia enkä jälkiruokaa enkä salaattia. Syön ne itse.
Hallitus kiusaa työttömiä. Minä työttömänä kiusaan sitten hyvätuloisia eläkeläisiä työkokeilussa hoivakodissa.
Raukkamaista kostaa täysin syyttömälle ihmiselle päättäjien päätöksiä. Eikö ole selkärankaa sen verran että motkottaisi päättäjille? Ne on kaikki somessa, sinne vaan kertomaan mielipiteensä.
Ei auta. Ei työttömiltä ole pakko leikata. Se on arvovalinta. Kärsitään kaikki yhdessä.
Arvovalintoja tietysti mutta auttaako sekään että kostaa avuttomille sivullisille?
Hyvätuloiset on kupanneet Suomea. Hyvä hoitokodissa tietää mitä on nälkä.
Eli ap haluaa köyhien säästövinkit kehiin. Tässä tulee:
Asu veneen alla tai anna jonkun muun hoitaa asumiskulut.
Älä osta mitään muuta kuin pakolliset.
Käytännössä siis vain halvin shampoo, saippua ja dödö, sekä pesuainetta ja paperia ja ruokaa jonka kilohinta alle 5€ mieluiten 1€ eli käytännössä perunaa makaronia, kanamunaa, maitoa, porkkaa ja makkaraa. Maitoa ja leivonta tarvikkeita. Esim. Sämpylöihin ja vesi lettuihin. Käy metsässä keräämässä sienet ja marjat. Ruinaa naapurien raparperit ja omena ja säilö ne.
Älä mene lääkäriin jos sairastut, puolita kroonisen sairauden lääkeannostus. Liiku jalat tai pyörällä jos sellainen löytyy.
Säästä nuhjaantunert vaatteet ja jalkineet jos ei ole rahaa uusiin otat ne käyttöön.
Siinä se. Ei ravintoloita, ei matkoja, ei autoa, ei kodinkoneita, ei kampaajaa, ei meikkejä, ei hierojaa, ei elokuvia, ei elektroniikkaa.
Kaikki mahdollinen mitä ilman ei pärjää pitää ostaa käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo monta kertaa tällä palstalla kertonut menoni ja tuloni. Tässä ne vielä uudestaan kun kukaan ei näytä uskovan.
Tulot 595€
Menot
asuminen (vastike, vakuutus, sähkö ja vesi=) 410€
Loput 185€ kuluu ruokaan, lääkkeisiin ja puhelimeen.
Jos tulee lääkärikäynti ja satunnainen lääkekuuri, se vähennetään ruoasta tai myyn kaapista tavaroita (joskus sellaistakin mitä en haluaisi myydä). Usein ostan enemmän ruokaa tarjouksesta ja pakastan niin seuraavassa kuussa menee vähemmän ruokaan.
Onneksi on luottokortti ja vaatteita kaapissa moneksi vuodeksi. Hiukset leikkaan itse. Harrastustarvikkeet on ostettu vuosia sitten ja niitä nyt käytän niin kauan kuin riittää.
Ja millä rahalla sinä sitä luottokorttilaskua lyhennät?
Saan samanauuruista sairaspäivärahaa enkä pärjää sillä. Asuminen 250€, puhelin ja netti 25€, päälle sairaalakäynnit, lääkkeet n 90€/kk ja ruoka ja kaikki muu. Mies maksaa loput🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi 12€ kk.
Puhelin 10€ vuosi.
Sähkö n. 55kk
Pärjäämään olen oppinut.
Melkein kolmesataa jää siis ylikin vielä kauppaostoksiin. Mulla kauppaostoksiin kuluu 40 euroa viikossa
Aivan, eli rahan saa riittämään kun opettelee😊
Ei uusia vaatteita, kaikki kosmetiikka käytetään loppuun ennen uuden ostamista. Jopa inhotut huulipunat täysin loppuun siveltimellä.
Mennään tarkalla järjestelmällä säästäen parempia vaatteita ja kenkiä, jotta aina näytetään viimeisen päälle, jos johonkin lähdetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi 12€ kk.
Puhelin 10€ vuosi.
Sähkö n. 55kk
Pärjäämään olen oppinut.
Tässä Suomessa, jossa me asumme. Täältä meidän kylältä oli hetki sitten myynnissä talo hintaan 5 000€. Ei tälläaisella hintatasolla vuokratkaan päätä huimaa.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi 12€ kk.
Puhelin 10€ vuosi.
Sähkö n. 55kk
Pärjäämään olen oppinut.
Useita asunto saa tolla summalla kun pysyy pois pk-alueelta .
Meilläkin on sama juttu. Jos olen ollut työttömänä, mieheni on huolehtinut rahoista, ja päinvastoin, jos hän on ollut työttömänä, on ollut minun vuoroni huolehtia rahoista. Nyt olen eläkkeellä ja mieheni on työtön, mutta onneksi hänellä on rauhaa hakea töitä, kun hänen ei tarvitse miettiä toimeentuloa, vaan eläkkeeni kattaa menomme. Vanhaa miestä ei juurikaan haeta töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän rahat niin että ne riittää.
Opetelkaa käyttämään rahaa oikein.
Ei ole rakettitiedettä!
Entä jos ei riitä vaikka kaikki kulut on vedetty minimiin ja vielä rutistettu kuivaksi?
Jos 600€ ei riitä, kuluja ei ole vedetty minimiin. Esim. vuokran osalta on vielä kiristämisen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dyykkaan, varastan, oleilen täällä kirjastossa, nukun salaisessa paikassani. Pelastusarmeija, Hursti ja Helluntaiseurakuntakin auttavat puutteenalaista.
VÄÄRIN ! En juo alkohoholia enkä tupakoi. Kumpaakaan en ole milloinkaan tehnyt.
Lievä ruumiinvamma tekee yhteiskuntakelvottomaksi.
Siis näinhän se riittää. Miksikähän ei katsota että yleistuella elävällä olisi oikeus myös asuntoon. Itsekin armosta asun muiden maksamassa asunnossa.
Kyllä on. Läheiseni elää yleistuella, saa lisäksi vuokraan asumistukea ja toimeentuloa sen verran että se kuittaa sen osan vuokrasta joka jää omalle vastuulle. Tämä läheinen on muuttanut monta kertaa halvemman asunnon perässä.
Niin toimeentulotuella tulee ruhtinaallisesti toimeen mutta kaikki ei sitä saa ei myöskään asumistukea. Siitä tässä keskustelussa on kyse. Niistä joiden ainoa tulo on 595€/kk. Se ei tietenkään riitä eli on muiden armopalojen varassa. Kuten vanhempien tai puolison.
Miksi et myy sitä asuntoa sitten? Väitit ettei yleistuella elävällä olisi oikeutta asuntoon. No ei tietenkään valtio maksa kenenkään omistusasuntoja!
Myy se asunto niin rahat riittää, eli kyllä on oikeus asuntoon eikö tarvitse kirjastossa asua.
Ja niille jotka sanoo ettei kukaan osta niin laittakaa hinta vaikka alle puoleen markkinahinnasta niin ihan varmasti ostaa. Pyydätte vain liikaa.
Asun vuokralla. Puolison palkka alle 2000€ joutuu elättää mut kun ei saada asumistukea. Paremmin pärjättäisiin jos hän jättäisi työnsä ja jäätäisiin pelkkien tukien varaan. En suostu vielä uskomaan että olen lopun ikääni työtön joten kituutetaan. Mies myös itse haluaa käydä töissä huolimatta siitä ettei se ole taloudellisesti kannattavaa.
Kuka vit-tu tätäkin ala peukutti ja miksi? Monen todellisuutta nykypäivän suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin. Puoliso tienaa yli 5 000€/kk ja meillä on aina ollut yhteiset rahat.
Kuinka kauan puoliso on valmis elättämään? Oletteko keskustelleet vai oletatko että kyllä rakkaus ja avioliitto riittää? Sinuna varautuisin.
Niin kauan, kun on tarpeen. Olemme olleet yhdessä yli 40 vuotta. Kumpikin ollut vuorollaan päävastuussa niinä aikoina, jolloin toinen on töissä. Emme ole pentuja, jotka luovuttavat hetik kun tulee vaikeaa tai joille avioliitossakin oma napa menee kaiken edelle. Lisäksi minäkin olen ollut työelämässä vuosikausia, vaikka juuri nyt en ole. Turhaan siis huolehdit pärjäämisestäni.
Hyvä niin. Onneksi olkoon hyvästä puolisosta. Harvalla on noin hyvä tuuri. Olen niin paljon lukenut kohtaloita joissa nainen on sokeasti luottanut puolisoon ja hoitanut lapset kotona pystymättä säästämään itselleen juuri mitään ja eron jälkeen iskee katastrofi. En toivo kenellekään sellaista. Siksi aina "herättelen" miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi 12€ kk.
Puhelin 10€ vuosi.
Sähkö n. 55kk
Pärjäämään olen oppinut.
Useita asunto saa tolla summalla kun pysyy pois pk-alueelta .
Missään misdä on töitä ei ole tuon hintaista. Eli pois paremman tulevaisuuden ulottumattomiin kituuttamaan lopuksi ikää? Ei houkuttele. Tuossa on niitattu lopullisesti tulevaisuus.
Arvovalintoja tietysti mutta auttaako sekään että kostaa avuttomille sivullisille?