Sinä joka saat vain yleistuen, miten ihmeessä rahasi riittävät?
Minun pakolliset menoni (=vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet, kodin tarvikkeet) on n. 1000 e/kk. En mitenkään pärjäisi alle 600 eurolla kun pelkkä vuokra+laskut on yhteensä jo 580 e. Mistä teidän menonne oikein koostuvat kun tulet toimeen noin vähällä?
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo monta kertaa tällä palstalla kertonut menoni ja tuloni. Tässä ne vielä uudestaan kun kukaan ei näytä uskovan.
Tulot 595€
Menot
asuminen (vastike, vakuutus, sähkö ja vesi=) 410€
Loput 185€ kuluu ruokaan, lääkkeisiin ja puhelimeen.
Jos tulee lääkärikäynti ja satunnainen lääkekuuri, se vähennetään ruoasta tai myyn kaapista tavaroita (joskus sellaistakin mitä en haluaisi myydä). Usein ostan enemmän ruokaa tarjouksesta ja pakastan niin seuraavassa kuussa menee vähemmän ruokaan.
Onneksi on luottokortti ja vaatteita kaapissa moneksi vuodeksi. Hiukset leikkaan itse. Harrastustarvikkeet on ostettu vuosia sitten ja niitä nyt käytän niin kauan kuin riittää.
Ja millä rahalla sinä sitä luottokorttilaskua lyhennät?
Seuraavalla yleistuella. Eli ostan sillä luotolla seuraavaksi kuukaudeksi ruokaa. Väännän rautalangasta: ostan tässä kuussa esimerkiksi lihaa luotolla 20-30€ enemmän koska on tarjouksessa. Ensi kuussa maksan yleistuella luottokortti laskun (kokonaan niin ei tule korkoja maksettavaksi) ja tarvitsee lopulla yleistuella ostaa vain kasviksia jotka todennäköisesti on myös tarjouksessa lähikaupassani, ainakin viimeiset 10 vuotta ovat olleet syyskuun alussa tarjouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap haluaa köyhien säästövinkit kehiin. Tässä tulee:
Asu veneen alla tai anna jonkun muun hoitaa asumiskulut.
Älä osta mitään muuta kuin pakolliset.
Käytännössä siis vain halvin shampoo, saippua ja dödö, sekä pesuainetta ja paperia ja ruokaa jonka kilohinta alle 5€ mieluiten 1€ eli käytännössä perunaa makaronia, kanamunaa, maitoa, porkkaa ja makkaraa. Maitoa ja leivonta tarvikkeita. Esim. Sämpylöihin ja vesi lettuihin. Käy metsässä keräämässä sienet ja marjat. Ruinaa naapurien raparperit ja omena ja säilö ne.
Älä mene lääkäriin jos sairastut, puolita kroonisen sairauden lääkeannostus. Liiku jalat tai pyörällä jos sellainen löytyy.
Säästä nuhjaantunert vaatteet ja jalkineet jos ei ole rahaa uusiin otat ne käyttöön.
Siinä se. Ei ravintoloita, ei matkoja, ei autoa, ei kodinkoneita, ei kampaajaa, ei meikkejä, ei hierojaa, ei elokuvia, ei elektroniikkaa.
Kaikki mahdollinen mitä ilman ei pärjää pitää ostaa käytettynä.
Minä teen näin vaatteiden kanssa ja saan niille vuosia lisää käyttöikää: kotona käytän rikkinäisiä, kauhtuneita vaatteita ihan loppuun saakka ja vielä senkin jälkeen luutuina. Kaupungilla kuljen siisteissä, puhtaissa,ehjissä vaatteissa ja kun tulen kotiin, vaihdan ensimmäisenä rytövaatteet päälle ja laitan henkariin ne paremmat vaatteet odottamaan seuraavaa reissua kaupungille. Pesukerrat harvenee, käyttöikä pitenee. Vaatteita tarvitsee ostaa harvoin ei edes joka vuosi. Asun yksin niin ihan sama mitä on päällä.
Näin ja voi itku jos siihen siistiin paitaan tulee tahrat tai reikä jota ei saa piiloon tai pois. Siksi tarkkana missä parhaat päällä etteivät nuhjaanu. Fiini nainen reikäisissä alusvaatteissa. Tässä jouduin hätä pudjettia käyttämään kun menin lääkäriin. Piti sitten ostaa ehjät alusvaatteet että kehtasi mennä. Niitä ei käytetä kuin silloin kun on mahdollisuus siihen että pitää riisuutua.
Tällaiseen surkeuteen ei oikeasti pysty jos on rahaa edes vähän ylimääräistä.
EVP. Elän vaimon palkalla. Muuten ei onnistuisi, ei sitten millään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan tosi pieni summa. Ja kun on oletettavaa, että jossain vaiheessa jotain hajoaa, ja täytyy ostaa, ehkä kengät, silmälasit tms.
Minua näissä ketjuissa usein askarruttaa pari asiaa, siispä kysyn, sorry jos on tyhmiä kysymyksiä.
- Meneekö yleistuesta aina tuo 20 % ennakonpidätys? Siis vaikka se olisi ainoa tulo vuoden ympäri?
- Luetellaan vuokra/vastike, sähkö, puhelin, laskut - mitkä ihmeet laskut näiden lisäksi? Mitä on nämä mystiset laskut?
- Tosi moni luettelee myös lääkkeet. Ok, on lääkkeitä vaativia pitkäaikaissaurauksia, mutta ei kai ne niin yleisiä ole. Eli mitkä kumman lääkkeet?
Kyllä 20% pidätys on vakio.
Laskut, kuten vaikka vakuutusmaksu, lapsen harrastuksen kausimaksu, oma harrastusmaksu jne. Laskuja tulee muistakin asioista kuin kiinteistä kuluista.
Googlaa huviksesi kuinka yleisiä ovat esim. astma ja sydänsairaudet . Saat jonkinlaista tuntumaa siihen, miten yleisiä pitkäaikassairaudet ovat.
Wikipedia kirjoittaa köyhyydestä: "Köyhyys on tila tai olosuhde, jossa yksilöllä ei ole taloudellisia resursseja eikä peruselämän tarpeisiin tarvittavia välttämättömyystarvikkeita. Sillä voi olla monenlaisia ympäristöön, lainsäädäntöön, yhteiskuntaan, talouteen ja politiikkaan liittyviä syitä ja seurauksia. [1] Kun köyhyyttä arvioidaan tilastoissa tai taloustieteessä, käytetään kahta pääasiallista mittaria: absoluuttista köyhyyttä, jossa tuloja verrataan henkilökohtaisten perustarpeiden, kuten ruoan, vaatteiden ja asunnon, tyydyttämiseen tarvittavaan summaan;[2] toiseksi suhteellista köyhyyttä, jota mitataan silloin, kun henkilö ei pysty saavuttamaan vähimmäiselintasoa verrattuna muihin samanaikaisesti ja samassa paikassa eläviin ihmisiin. Suhteellisen köyhyyden määritelmä vaihtelee maittain tai yhteiskunnittain.[2]" Niin ihan turha on verrata Suomen oloja Afrikkaan tai muihin maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saisi toimeentulotukea ja asumisen tukea?
Ymmärtääkseni omaan asuntoon ei saa asumistukea, ainoastaan vuokra-asuntoon.
Niin ja aloittamalla on vuokra-asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin. Puoliso tienaa yli 5 000€/kk ja meillä on aina ollut yhteiset rahat.
Kuinka kauan puoliso on valmis elättämään? Oletteko keskustelleet vai oletatko että kyllä rakkaus ja avioliitto riittää? Sinuna varautuisin.
Niin kauan, kun on tarpeen. Olemme olleet yhdessä yli 40 vuotta. Kumpikin ollut vuorollaan päävastuussa niinä aikoina, jolloin toinen on töissä. Emme ole pentuja, jotka luovuttavat hetik kun tulee vaikeaa tai joille avioliitossakin oma napa menee kaiken edelle. Lisäksi minäkin olen ollut työelämässä vuosikausia, vaikka juuri nyt en ole. Turhaan siis huolehdit pärjäämisestäni.
Hyvä niin. Onneksi olkoon hyvästä puolisosta. Harvalla on noin hyvä tuuri. Olen niin paljon lukenut kohtaloita joissa nainen on sokeasti luottanut puolisoon ja hoitanut lapset kotona pystymättä säästämään itselleen juuri mitään ja eron jälkeen iskee katastrofi. En toivo kenellekään sellaista. Siksi aina "herättelen" miettimään.
Hauskaa että takerruit tähän jolla on hyvä paikkainen puoliso. Oletko kateellinen? Enemmän eron riskiä kasvattaa se että 1770€ tienaava joutuu elättämään myös puolisonja ja sen vuoksi elämään työssäkäyvänä toimeentulotuen määrällä kk ilman että voi itselleen mitään kivaa ostaa palkallaan. Tuolla enemmän tienaavalla on varmasti sijoituksia, uusi auto, harrastuksia, asunto jne. Mitä pienituloinen ei saa koska puolison menoja joutuu makselemaan kun tukia ei saa.
En ole kateellinen, pärjään omilla tuloillani. Olen ylipäätään huolissani naisista jotka monesti, liian usein jää tyhjän päälle kun mies ei yhtäkkiä haluakaan elättää vaimoa ja lapsia. Kiva kuulla että joillakin vielä on oikeita miehiä puolisonaan. Nyt jään jännityksellä odottamaan miten väärin osaat tämän kommenttini käsittää 😂.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan tosi pieni summa. Ja kun on oletettavaa, että jossain vaiheessa jotain hajoaa, ja täytyy ostaa, ehkä kengät, silmälasit tms.
Minua näissä ketjuissa usein askarruttaa pari asiaa, siispä kysyn, sorry jos on tyhmiä kysymyksiä.
- Meneekö yleistuesta aina tuo 20 % ennakonpidätys? Siis vaikka se olisi ainoa tulo vuoden ympäri?
- Luetellaan vuokra/vastike, sähkö, puhelin, laskut - mitkä ihmeet laskut näiden lisäksi? Mitä on nämä mystiset laskut?
- Tosi moni luettelee myös lääkkeet. Ok, on lääkkeitä vaativia pitkäaikaissaurauksia, mutta ei kai ne niin yleisiä ole. Eli mitkä kumman lääkkeet?
Vastaan lääkkeiden ostalta tekoälyn avulla:
Suomessa arviolta noin 1,9 miljoonaa työikäistä ja aikuista sairastaa jotakin pitkäaikaissairautta tai vammaa. Ikääntyneiden keskuudessa tehdyt tutkimukset osoittavat, että noin 61 prosentilla on säännöllistä lääkitystä vaativa pitkäaikaissairaus, ja koko väestön tasolla pitkäaikaissairauksista suuri osa edellyttää jatkuvaa lääkehoitoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan puoliso on valmis elättämään? Oletteko keskustelleet vai oletatko että kyllä rakkaus ja avioliitto riittää? Sinuna varautuisin.
Niin kauan, kun on tarpeen. Olemme olleet yhdessä yli 40 vuotta. Kumpikin ollut vuorollaan päävastuussa niinä aikoina, jolloin toinen on töissä. Emme ole pentuja, jotka luovuttavat hetik kun tulee vaikeaa tai joille avioliitossakin oma napa menee kaiken edelle. Lisäksi minäkin olen ollut työelämässä vuosikausia, vaikka juuri nyt en ole. Turhaan siis huolehdit pärjäämisestäni.
Hyvä niin. Onneksi olkoon hyvästä puolisosta. Harvalla on noin hyvä tuuri. Olen niin paljon lukenut kohtaloita joissa nainen on sokeasti luottanut puolisoon ja hoitanut lapset kotona pystymättä säästämään itselleen juuri mitään ja eron jälkeen iskee katastrofi. En toivo kenellekään sellaista. Siksi aina "herättelen" miettimään.
Hauskaa että takerruit tähän jolla on hyvä paikkainen puoliso. Oletko kateellinen? Enemmän eron riskiä kasvattaa se että 1770€ tienaava joutuu elättämään myös puolisonja ja sen vuoksi elämään työssäkäyvänä toimeentulotuen määrällä kk ilman että voi itselleen mitään kivaa ostaa palkallaan. Tuolla enemmän tienaavalla on varmasti sijoituksia, uusi auto, harrastuksia, asunto jne. Mitä pienituloinen ei saa koska puolison menoja joutuu makselemaan kun tukia ei saa.
En ole kateellinen, pärjään omilla tuloillani. Olen ylipäätään huolissani naisista jotka monesti, liian usein jää tyhjän päälle kun mies ei yhtäkkiä haluakaan elättää vaimoa ja lapsia. Kiva kuulla että joillakin vielä on oikeita miehiä puolisonaan. Nyt jään jännityksellä odottamaan miten väärin osaat tämän kommenttini käsittää 😂.
Sinä olet tässä ainut, joka on käsittäyt väärin. Oletat, että nainen on joku miehen siivellä elävä loinen, vaikka nainen selkokielellä kertoi, että hän on itse ollut vuosikausia työelämässä ja ollut vastuussa perheen taloudesta silloin, kun mies on ollut työtön.
Maksan sähkön ja liittymät. Loput sijoitan. Puoliso elättää. Yhdessä sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saisi toimeentulotukea ja asumisen tukea?
Toimeentuilotukea ei saa, jos on esim. työssäkäyvä puoliso. Toimeentulotukeen vaikuttavat talouden yhteenlasketut tulot. Asumistukea ei enää saa omistusasuntoon.
Silloinhan tietysti on liioiteltua tuo apn valitus, koska kaikkia menoja jakamassa on toinen puoliso!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pärjään näin:
Vastike 350€
Ruokaan 150€
Puhelin 15€
Sähkö 15€
Muu kulutus 70€ (usein ei tarvitse käyttää koko summaa)
Etkö maksa vedestä mitään tai edes kotivakuutusta?
Mummonmökissä kaivovedellä tuo olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä siis vain halvin shampoo, saippua ja dödö, sekä pesuainetta ja paperia ja ruokaa jonka kilohinta alle 5€ mieluiten 1€ eli käytännössä perunaa makaronia, kanamunaa, maitoa, porkkaa ja makkaraa. Maitoa ja leivonta tarvikkeita. Esim. Sämpylöihin ja vesi lettuihin. Käy metsässä keräämässä sienet ja marjat. Ruinaa naapurien raparperit ja omena ja säilö ne.
Älä mene lääkäriin jos sairastut, puolita kroonisen sairauden lääkeannostus. Liiku jalat tai pyörällä jos sellainen löytyy.
Säästä nuhjaantunert vaatteet ja jalkineet jos ei ole rahaa uusiin otat ne käyttöön.
Siinä se. Ei ravintoloita, ei matkoja, ei autoa, ei kodinkoneita, ei kampaajaa, ei meikkejä, ei hierojaa, ei elokuvia, ei elektroniikkaa.
Minä teen näin vaatteiden kanssa ja saan niille vuosia lisää käyttöikää: kotona käytän rikkinäisiä, kauhtuneita vaatteita ihan loppuun saakka ja vielä senkin jälkeen luutuina. Kaupungilla kuljen siisteissä, puhtaissa,ehjissä vaatteissa ja kun tulen kotiin, vaihdan ensimmäisenä rytövaatteet päälle ja laitan henkariin ne paremmat vaatteet odottamaan seuraavaa reissua kaupungille. Pesukerrat harvenee, käyttöikä pitenee. Vaatteita tarvitsee ostaa harvoin ei edes joka vuosi. Asun yksin niin ihan sama mitä on päällä.
Näin ja voi itku jos siihen siistiin paitaan tulee tahrat tai reikä jota ei saa piiloon tai pois. Siksi tarkkana missä parhaat päällä etteivät nuhjaanu. Fiini nainen reikäisissä alusvaatteissa. Tässä jouduin hätä pudjettia käyttämään kun menin lääkäriin. Piti sitten ostaa ehjät alusvaatteet että kehtasi mennä. Niitä ei käytetä kuin silloin kun on mahdollisuus siihen että pitää riisuutua.
Vinkki noihin alusvaatteisiin. Teen itse näin: vastaan netissä kyselyihin ja kerään niistä pisteitä. Pisteillä saan lahjakortin ja erityisesti yhdestä otan joka vuosi kerran 30€ lahjakortin zalandoon. Siellä on yleensä aina rintsikoita tarjouksessa ja saan kahdet uudet ostettua postimaksun hinnalla eli viidellä eurolla. Ihan hyvälaatuisia niin kahdet riittää vuodeksi. Hyvät säästän lääkärikäynteihin ja kotona olen ilman tai käytän kulahtaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet tässä ainut, joka on käsittäyt väärin. Oletat, että nainen on joku miehen siivellä elävä loinen, vaikka nainen selkokielellä kertoi, että hän on itse ollut vuosikausia työelämässä ja ollut vastuussa perheen taloudesta silloin, kun mies on ollut työtön.
Ja näin, sieltä se tuli 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki noihin alusvaatteisiin. Teen itse näin: vastaan netissä kyselyihin ja kerään niistä pisteitä. Pisteillä saan lahjakortin ja erityisesti yhdestä otan joka vuosi kerran 30€ lahjakortin zalandoon. Siellä on yleensä aina rintsikoita tarjouksessa ja saan kahdet uudet ostettua postimaksun hinnalla eli viidellä eurolla. Ihan hyvälaatuisia niin kahdet riittää vuodeksi. Hyvät säästän lääkärikäynteihin ja kotona olen ilman tai käytän kulahtaneita.
Tuo toimii vain teille, joilla on standardikokoiset tissit. Itsellä on sen verran isot, ettei mistään pikamuotiliikkeestä saa sopivaa kokoa. Pitää ostaa erikoisliikkeestä, jossa yhdet liivit maksavat alkaen 50€.
eri
Vierailija kirjoitti:
Nuo muut laskut esim. Hammaslääkäri, silmälasit, liikkuminen mikä kelläkin auto, taksi jne. Vakuutukset. Kyllä lääkityksetkin on melko yleisiä. Moni syö esim. Verenpaine tai kolesterolilääkkeitä. Allergiaa, migreeniä, astmaa, kiputiloja, masennusta, adhd, diabetes, reuma, ihosairaudet, ehkäisy. Paljon muuta. Minulla on kolme edellä mainituista ja niihin pakollinen lääkitys. Sitten on lääkkeitä joita ei syödä päivittäin esim. Hiivaa, herpestä, nivelkipuja jne.
Pitää käydä gynellä, silmälääkärissä jne.
Harrastukset, kampaaja, suoratoisto, lehdet, pavelumaksut jne.
Ei kaikki ole kaikille tarpeellista, joillekin on. Ihmettelen ettei oma mielikuvituksesi riitä tajuamaan mitä laskuja voi tulla.
Yleistuki nettona 675e/kk
Vastike+sähkö+vesi 150e/kk
Ruoka 250e/kk
Muut menot noin 50e/kk (enimmäkseen suoratoistopalveluita tai matkakuluja ja satunnaisia hankintoja)
Säästöön 225e/kk
Ei tee tiukkaa. Ja pyöristin nuo menot vieläpä yläkanttiin ja jätin pois satunnaiset tulot esimerkiksi puun myynnistä (pari tonnia vuosikymmenessä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo toimii vain teille, joilla on standardikokoiset tissit. Itsellä on sen verran isot, ettei mistään pikamuotiliikkeestä saa sopivaa kokoa. Pitää ostaa erikoisliikkeestä, jossa yhdet liivit maksavat alkaen 50€.
eri
Minä kirjoitin tuon ja tosiaan liivit on iso kuluerä. En missään tapauksessa voisi tilata mistään joudun sovittamaan useaa rinnakkain kokoa että löytyy sellaiset joita voi käyttää. Täällä meidän lähellä on 3 liikettä missä käyn sovittelemassa ja katsomassa. Sitten odotan tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 230€ kk, sisältää netin.
Vesi 12€ kk.
Puhelin 10€ vuosi.
Sähkö n. 55kk
Pärjäämään olen oppinut.
Melkein kolmesataa jää siis ylikin vielä kauppaostoksiin. Mulla kauppaostoksiin kuluu 40 euroa viikossa
Aivan, eli rahan saa riittämään kun opettelee😊
Niinpä. Kerro tuo keski-suomen hyvinvointialueelle, joka irtisanoo 500.
Juurihan sen kerroin kaikille lukutaitoisille.
Minkä takia sä et tee jotain parantaaksesi elämääsi? Tommonen katkeruus on täysin hanurista ja pilaa ennen kaikkea sun oman elämäsi. Mieti millanen loppuelämä sulla on, jos jäät piehtaroimaan mielesi synkkyyteen.