Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka saat vain yleistuen, miten ihmeessä rahasi riittävät?

Vierailija
21.08.2026 |

Minun pakolliset menoni (=vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet, kodin tarvikkeet) on n. 1000 e/kk. En mitenkään pärjäisi alle 600 eurolla kun pelkkä vuokra+laskut on yhteensä jo 580 e. Mistä teidän menonne oikein koostuvat kun tulet toimeen noin vähällä?

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dyykkaan, varastan, oleilen täällä kirjastossa, nukun salaisessa paikassani. Pelastusarmeija, Hursti ja Helluntaiseurakuntakin auttavat puutteenalaista.

VÄÄRIN ! En juo alkohoholia enkä tupakoi. Kumpaakaan en ole milloinkaan tehnyt.  

Lievä ruumiinvamma tekee yhteiskuntakelvottomaksi.

Siis näinhän se riittää. Miksikähän ei katsota että yleistuella elävällä olisi oikeus myös asuntoon. Itsekin armosta asun muiden maksamassa asunnossa.

Kyllä on. Läheiseni elää yleistuella, saa lisäksi vuokraan asumistukea ja toimeentuloa sen verran että se kuittaa sen osan vuokrasta joka jää omalle vastuulle. Tämä läheinen on muuttanut monta kertaa halvemman asunnon perässä.

Niin toimeentulotuella tulee ruhtinaallisesti toimeen mutta kaikki ei sitä saa ei myöskään asumistukea. Siitä tässä keskustelussa on kyse. Niistä joiden ainoa tulo on 595€/kk. Se ei tietenkään riitä eli on muiden armopalojen varassa. Kuten vanhempien tai puolison.

Vierailija
82/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pärjään näin:

Vastike 350€

Ruokaan 150€

Puhelin 15€

Sähkö 15€

Muu kulutus 70€ (usein ei tarvitse käyttää koko summaa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleistyksiä on noin 800€.

Miinus verot eli 595€/kerran kuukaudessa vaikka maksu tuleekin 20 päivältä.

"Miinus verot eli 595€/kerran kuukaudessa vaikka maksu tuleekin 20 päivältä."

Tämä on jännä käytäntö. Kuukaudessa kuitenkin on n.30 päivää. Kolmasosa päivistä siis pitäisi elää ilman mitään menoja.

Anteeksi mutta nauran täällä, luuletko että töissäkin ollaan 7pv viikossa 😂 Ei mullekaan kukaan maksa viikonlopuista.

Vierailija
84/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistuen saaminen ei velvoita kuluttamaan kaikkia säästöjään. Aika moni työtön on ollut vuosiakin töissä ennen työttömyyttään Kyllä siinä jonkinlainen pesämuna ehtii kertyä. 

Vierailija
85/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjään näin:

Vastike 350€

Ruokaan 150€

Puhelin 15€

Sähkö 15€

KIITOS! Ensimmäinen sellainen vastaus jota tällä keskustelulla hain!

Vierailija
86/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo monta kertaa tällä palstalla kertonut menoni ja tuloni. Tässä ne vielä uudestaan kun kukaan ei näytä uskovan. 

Tulot 595€

Menot 

asuminen (vastike, vakuutus, sähkö ja vesi=) 410€

Loput 185€ kuluu ruokaan, lääkkeisiin ja puhelimeen.

Jos tulee lääkärikäynti ja satunnainen lääkekuuri, se vähennetään ruoasta tai myyn kaapista tavaroita (joskus sellaistakin mitä en haluaisi myydä). Usein ostan enemmän ruokaa tarjouksesta ja pakastan niin seuraavassa kuussa menee vähemmän ruokaan.

Onneksi on luottokortti ja vaatteita kaapissa moneksi vuodeksi. Hiukset leikkaan itse. Harrastustarvikkeet on ostettu vuosia sitten ja niitä nyt käytän niin kauan kuin riittää. 

Vierailija
87/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä käytäntö. Kuukaudessa kuitenkin on n.30 päivää. Kolmasosa päivistä siis pitäisi elää ilman mitään menoja.

Anteeksi mutta nauran täällä, luuletko että töissäkin ollaan 7pv viikossa 😂 Ei mullekaan kukaan maksa viikonlopuista.

Mä annan työkokeilussa sun lapselle karkkia vaikka kieltäisit. Ei kiinnosta kuunnella hyvätuloisia enää paskaakaan.

Vierailija
88/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjään näin:

Vastike 350€

Ruokaan 150€

Puhelin 15€

Sähkö 15€

Etkö maksa vedestä mitään tai edes kotivakuutusta?

Vierailija
89/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla alle 400 euron vuokra että pärjää. Minulla on 380. Sitten ei vaan kuluta muuhun kuin ruokaan. Säästöön pitää jäädä 200 euroa joka kuukausi. En käy missään ulkona kahviloissa koskaan. Elämäni onkin melko tylsää koska menee pari vuotta että säästää ja voi sitten matkustaa.

Vierailija
90/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dyykkaan, varastan, oleilen täällä kirjastossa, nukun salaisessa paikassani. Pelastusarmeija, Hursti ja Helluntaiseurakuntakin auttavat puutteenalaista.

Siis näinhän se riittää. Miksikähän ei katsota että yleistuella elävällä olisi oikeus myös asuntoon. Itsekin armosta asun muiden maksamassa asunnossa.

Kyllä on. Läheiseni elää yleistuella, saa lisäksi vuokraan asumistukea ja toimeentuloa sen verran että se kuittaa sen osan vuokrasta joka jää omalle vastuulle. Tämä läheinen on muuttanut monta kertaa halvemman asunnon perässä.

Niin toimeentulotuella tulee ruhtinaallisesti toimeen mutta kaikki ei sitä saa ei myöskään asumistukea. Siitä tässä keskustelussa on kyse. Niistä joiden ainoa tulo on 595€/kk. Se ei tietenkään riitä eli on muiden armopalojen varassa. Kuten vanhempien tai puolison.

Miksi et myy sitä asuntoa sitten? Väitit ettei yleistuella elävällä olisi oikeutta asuntoon. No ei tietenkään valtio maksa kenenkään omistusasuntoja!

Myy se asunto niin rahat riittää, eli kyllä on oikeus asuntoon eikö tarvitse kirjastossa asua.

Ja niille jotka sanoo ettei kukaan osta niin laittakaa hinta vaikka alle puoleen markkinahinnasta niin ihan varmasti ostaa. Pyydätte vain liikaa.

Vierailija
91/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleistuki on ruhtinaallisen suuri, kun verrataan opintotuen määrään. 

Opiskelu ei kestä lopun ikää toisin kuin joillakin työttömyys. Opiskelija saamyös lainaa toisin kuin työtön. Miten elä alle 600€/kk Ilman mitään omaisuutta? Pikavipeillä ei pitkälle pötkitä.

No ihan siten elää että kuluttaa vain sen mitä tienaa. Ei ole rakettitiedettä. 

Kyllä on. Ei mitenkään pysty elämään pelkällä yleistuella jos meinaa maksaa myös asumisen itse vuokra-asunnossa. Siihen saa puolisolta apua tai sitten on maksettu omistusasunto. Missä on asumiskulut alle 300€ kyllä vähintään 300 menee muuhun elämiseen varsinkin jos joutuu käyttämään lääkkeitä tai liikkumaan muuten kuin jalan. Ehkä terve jossain perähikiällä pärjää.

Vierailija
92/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisessä hoivakodissa työkokeilussa en anna hyvätuloiselle eläkeläiselle kahvia enkä jälkiruokaa enkä salaattia. Syön ne itse.

Vierailija
93/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjään näin:

Vastike 350€

Ruokaan 150€

Puhelin 15€

Sähkö 15€

KIITOS! Ensimmäinen sellainen vastaus jota tällä keskustelulla hain!

Kannattaa laittaa suoraan aloitukseen, että haluat tarkan kuluerittelyn. Helpottaa vastaamista. Täällä kun kukaan ei osaa lukea ajatuksia. 

Vierailija
94/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjään näin:

Vastike 350€

Ruokaan 150€

Puhelin 15€

Sähkö 15€

Etkö maksa vedestä mitään tai edes kotivakuutusta?

Vesimaksu sisältyy vastikkeeseen (meillä on kiinteä vesimaksu) ja kotivakuutus on tuota osastoa "muu kulutus". Maksaa noin 90€/vuosi. 

Vierailija
95/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisessä hoivakodissa työkokeilussa en anna hyvätuloiselle eläkeläiselle kahvia enkä jälkiruokaa enkä salaattia. Syön ne itse.

Hallitus kiusaa työttömiä. Minä työttömänä kiusaan sitten hyvätuloisia eläkeläisiä työkokeilussa hoivakodissa.

Vierailija
96/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 30 viestiä enkä ole vieläkään saanut yhtään vastausta jossa olisi eritelty menot ja miten n. 600 e riittää/kk.

Voisitko itse perustella, miten helvetissä se sinulle kuuluu, minkälaiset köyhien menot on?

Lähinnä mietin miten voisin itse pudottaa menojani kun mielestäni minulla nyt jo pienet menot mutta moni elää vieläkin pienemmällä rahalla.

Oletko 5-vuotias vai aikuinen?

Etköhän sä itsekin pysty arvioimaan, mitä menoja sun on mahdollista vähentää. Vertaile hintoja, etsi halvempi vaihtoehto jne. Ei sinun tarvitse omaa budjettisuunnittelua varten kysellä toisten menoista. Et tee sillä tiedolla yhtään mitään.

Vierailija
97/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et myy sitä asuntoa sitten? Väitit ettei yleistuella elävällä olisi oikeutta asuntoon. No ei tietenkään valtio maksa kenenkään omistusasuntoja!

Myy se asunto niin rahat riittää, eli kyllä on oikeus asuntoon eikö tarvitse kirjastossa asua.

Ja niille jotka sanoo ettei kukaan osta niin laittakaa hinta vaikka alle puoleen markkinahinnasta niin ihan varmasti ostaa. Pyydätte vain liikaa.

Asun vuokralla. Puolison palkka alle 2000€ joutuu elättää mut kun ei saada asumistukea. Paremmin pärjättäisiin jos hän jättäisi työnsä ja jäätäisiin pelkkien tukien varaan. En suostu vielä uskomaan että olen lopun ikääni työtön joten kituutetaan. Mies myös itse haluaa käydä töissä huolimatta siitä ettei se ole taloudellisesti kannattavaa.

Vierailija
98/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus kiusaa työttömiä. Minä työttömänä kiusaan sitten hyvätuloisia eläkeläisiä työkokeilussa hoivakodissa.

Ja tulen nauttimaan siitä.

Vierailija
99/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku alapeukuttaa sitä faktaa, että omistusasujilta poistettiin asumituki, kun hallitus teki uusitusksiaan? 

AP mainitsee menoikseen mm. vuokran. Jos asuu omistamassaan asunnossa, siitä ei makseta vuokraa.

Vierailija
100/201 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otapa kalenteri käteen ja laske aina 20 päivää. Joka kalenterikuukaudelle tulee kerran 595€ yleistuki 20 päivältä. Laskut tulee kalenterikuukausittain keskimäärin 30 pv välein, säännöllisesti samoina päivinä mutta yleistuki tulee 20 päivän välein paitsi jos sattuu arkipyhiä väliin niin voi siirtyä jopa viikolla eteenpäin. On siinä välillä laskemista miten pärjää eikä laskut jää maksamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan