Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi imettävät naiset eivät käytä imetyshuivia?

Vierailija
21.08.2026 |

Tässä kun on taas ollut palstalla paljon keskustelua aiheesta. Voisiko joku asiallisesti kertoa, miksi kokee tärkeäksi, että julkisella paikalla pitää nimenomaan imettää tissit paljaana? Ymmärrän, että vauva tarvitsee ruokaa, mutta en ymmärrä sitä, miksi rintoja ei voisi peittää esimerkiksi imetyshuivilla, joka tarjoaa enemmän yksityisyyttä sekä äidille että vauvalle.

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukeutuminen on nykyään sellaista, että tissit näkyvät melko antavasti monilla nuorilla ja vähän vanhemmillakin naisilla joten onko sillä sitten väliä jos tissi vilahtaa julkisella paikalla imetettäessä?

No ylipäätään, miksi kenenkään täytyy vilautella tissejään? Ei mulle ainakaan itselleni ole ikinä tullut mieleen, että kun tuo nainen tuossa esittelee tissejään, niin vetäisenpä minäkin omani esille.

Onko sulle jotenkin epäselvää, miten keskeinen syy se vauvan nälkä on? Kuuntelet julkisella paikalla mieluummin nälkäänsä karjuvaa lasta? Vai oliko idea jälleen että itse asiassa synnyttäneiden naisten ei pitäisi poistua kotoaan ollenkaan? 

Luitko aloitusta ollenkaan? Eihän aloituksessa sanottu mitään sellaista, että vauvaa ei saisi syöttää. Kysyttiin vain, että miksi niitä tissejä ei voida peittää imetyshuivilla imetyksen aikana?

Missä tällaista vilautteluimetystä tapahtuu? Suurin osa rinnasta on imetyksen aikana joko paidan alla tai vauvan suussa, joten aika vähän sieltä tissiä näkyy muille kuin ehkä kaltaisillesi kyylääjille. Mene itse jonkun kankaan alle piiloon jos ahdistaa. 

Kyllä täytyy olla vauvalla valtava suu jos sinne saa vaikka E-kupin rinnan tungettua 😂

Vauva imaisee nännin ja rintaa niin paljon kuin suuhun mahtuu. Sinäkin teit niin. Vierotettiinko sinut liian varhain? Ime toista miestä jos imemisen tarvetta edelleen on. 

Vauva irrottaa otettaan ja katselee ympärilleen, kun ympärillä on kiinnostavaa katseltavaa. Siimä on sitten rinta paljaana, kaikkia ei haittaa monia kyllä. Imetyspaidat tai huivit ovat käteviä. 

Vierailija
102/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka käyttää huivia tai mitä tahansa joka peittää rinnat, joka tapauksessa joku tulee kitisemään ettei julkisella paikalla saa imettää. Niin se vaan on että se on se imetys joka häiritsee joitakin, vaikkei mitään näkyisikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettet ole nähnyt rinta paljaana imetystä, ei tarkoita etteikö niin koskaan tapahtuisi. Minä olen nähnyt sekä paljastelijoita että peitetymmin imettäviä, jälkimmäiset tuskin haittaavat ketään. Pienen vauvan pää ei peitä isoa, imetyksen takia voimakkaan suonikasta rintaa ja vauvan lopettaessa ihan koko rinta nänniä myöten on paljastelijoilla usein näkyvissä.

Vierailija
104/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että lapsi pitää jossain ruokkia jos on asioilla, mutta onko se pakko olla joku RUOKAKAUPPA, jossa muut joutuvat katsomaan nännejäsi ja ä pärää joka rääkyy. Se on etovaa. Menis syrjään ja tosiaan olis velvoite käyttää huivia siinä peitteenä. Muiden ä pärät ei kiinnosta ja kaikki ei tykkää huutavista vauvoista tai taaperoista. 

Vierailija
105/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään kommentti ei ole vieläkään selittänyt, että miksi sen imettämishuivin käyttäminen on niin mahdotonta.

Vierailija
106/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään kommentti ei ole vieläkään selittänyt, että miksi sen imettämishuivin käyttäminen on niin mahdotonta.

Oletko minkä verran imettänyt? 

Se pitää asetella paikalleen ja sitten vauva sinne alle ja sitten levittää se vauvan päälle. Jos imettää seisaallaan, tähän tarvitsisi kolmannen käden. 

Se huivi blokkaa multa näkyvyyttä vauvaan ja käteni voivat sotkeutua siihen. 

Lisäksi huivi rajoittaa vauvan raikkaan ilman saantia. 

Vierailija
107/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omiani imetin vuosikymmeniä sitten, ei mitään imetyshuiveja ollut keksittykään. Osasin imettää niin, että ei sieltä rintaa näkynyt. Samansorttisia imettäjiä olen nähnyt paljonkin. Kerran näin Kuopion torilla rinnat paljaana imettävän naisen ja ihmettelin mielessäsi miksi oli tarpeen esitellä rintojaan. 

Vierailija
108/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeutuminen on nykyään sellaista, että tissit näkyvät melko antavasti monilla nuorilla ja vähän vanhemmillakin naisilla joten onko sillä sitten väliä jos tissi vilahtaa julkisella paikalla imetettäessä?

Tämä. Kun katsoo naisten pukeutumista julkisella paikalla - kaupassa, ravintolassa, työpaikoilla, tv jne. niin lähes jokaisella naisella  avara kaula-aukko ja rinnat näkyvillä, eikä edes yritetä pukeutua siveellisesti kaulan ja hartijoiden peittävään asuun. .

Vierailija
109/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko minkä verran imettänyt? 

Se pitää asetella paikalleen ja sitten vauva sinne alle ja sitten levittää se vauvan päälle. Jos imettää seisaallaan, tähän tarvitsisi kolmannen käden. 

Se huivi blokkaa multa näkyvyyttä vauvaan ja käteni voivat sotkeutua siihen. 

Lisäksi huivi rajoittaa vauvan raikkaan ilman saantia. 

Itseltäni onnistuu ainakin aivan hyvin huivin kanssa eikä ilman saantikaan ole väljän hengittävän huivin kanssa ongelma ja siinä yläosassa on sen verran suuri aukko, että näen lapsen tästä. Kenties olet käyttänyt erilaista huivia kuin minä.

Tällaista olen käyttänyt

https://bebemoda.co.uk/collections/bebe-au-lait-nursing-covers-scarves-…

Vierailija
110/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen minäkin ihmetellyt. Mielestäni imetys on intiimi hetki lapsen kanssa ja itsellekin paljon mukavaa, että on enemmän omaa rauhaa.

Ei hyvää päivää, imetys on vauvan ruokkimista. Pikkuvauva saattaa olla rinnalla ihan jatkuvasti, kotiinko äitien pitäisi lukkiutua? En ihmettele että lapsettomuus yleistyy, täysin naurettavia nämä nykyajan vaatimukset. Valittajat voivat laittaa silmät kiinni jos eivät kestä muuten. 

Vierailija
111/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka käyttää huivia tai mitä tahansa joka peittää rinnat, joka tapauksessa joku tulee kitisemään ettei julkisella paikalla saa imettää. Niin se vaan on että se on se imetys joka häiritsee joitakin, vaikkei mitään näkyisikään.

Ei nykyaikana häiritse.Nyky nuoso on sivistyneitä eivätkä kiinnitä huomioo tuommoseen.   Vahemmatjotkut ällistelee mutta semenee olankohautuksella. 

Vierailija
112/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sen huivin kanssa pysty paljastelemaan itseään tarpeeksi

Vierailija
113/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään ongelma ei ole se, että joku huomauttaa itsensäpaljastelijalle, vaan se, että itsensäpaljastelija ei tajua ottaa opikseen, vaan uhriutuu someen ja mediaan ja syyttää huomauttajaa.

Vierailija
114/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä ihmiset näitä julkisesti imettäviä äitejä oikein niin paljon näkee että siitä pitää ärsyyntyä. Itse en näe tai en vain kiinnitä huomiota. Mun puolesta imettäköön vaikka kaupan kassalla, ei vaikuta mun elämään. 

Vierailija
115/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun omiani imetin vuosikymmeniä sitten, ei mitään imetyshuiveja ollut keksittykään. Osasin imettää niin, että ei sieltä rintaa näkynyt. Samansorttisia imettäjiä olen nähnyt paljonkin. Kerran näin Kuopion torilla rinnat paljaana imettävän naisen ja ihmettelin mielessäsi miksi oli tarpeen esitellä rintojaan. 

Miksi ihmettelit ?  Olisit mennyt ohi niinkuin muitakin ohitat.  Ei se kamalaa  ole jos tissi vilhtaa.  Kaikki on tissejä nähneet.

Vierailija
116/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä ihmiset näitä julkisesti imettäviä äitejä oikein niin paljon näkee että siitä pitää ärsyyntyä. Itse en näe tai en vain kiinnitä huomiota. Mun puolesta imettäköön vaikka kaupan kassalla, ei vaikuta mun elämään. 

Ihan samoin.  Elän omaa elämääni. Kunnioitan ketkä nykyään tekee lapsia.

Vierailija
117/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nykyään ongelma ei ole se, että joku huomauttaa itsensäpaljastelijalle, vaan se, että itsensäpaljastelija ei tajua ottaa opikseen, vaan uhriutuu someen ja mediaan ja syyttää huomauttajaa.

IMETTÄVÄ ÄITI EI OLE ITSENSÄ PALJASTELIJA.  LINNANJUHLAT SITTEN ESIM PITÄISI KIELTÄÄÄ.  ENEMMÄN  SIELLÄ PALJAAMPIA RINTOJA  ILMAN VAUVAA.  UIMARANNOILLA. YM. YM.   

Vierailija
118/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista voi käyttää, jos on mukana. Jos ei ole, ei voi käyttää. Lapsi tarvitsee ruokansa juuri silloin, kun hän sen tarvitsee. Siinä ei voi mitään, jos se on jonkun mielestä väärin tai epäkohteliasta.

Minusta esimerkiksi lapsiasiavaltuutettu voisi ottaa kantaa sen puolesta, että jokaisella vauvalla on oikeus saada rintamaitoa eli imetystä silloin, kun hänellä on nälkä, vaikka se olisi missä tahansa julkisessa paikassa.

Tisseistä pöyristyjät voisivat pöyristyä mieluummin rintaimplanttikuvista yms julkkisten ja tavisten somepostauksista, joissa ei ole mitään luonnollista, toisin kuin imetyksessä.

t. julkisesti imettänyt

Vierailija
119/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ovat "pyhiä lehmiä", joita ei saa häiritä.

Näin sanoo mt läski. 🐖

Vierailija
120/120 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IMETTÄVÄ ÄITI EI OLE ITSENSÄ PALJASTELIJA.  LINNANJUHLAT SITTEN ESIM PITÄISI KIELTÄÄÄ.  ENEMMÄN  SIELLÄ PALJAAMPIA RINTOJA  ILMAN VAUVAA.  UIMARANNOILLA. YM. YM.   

Juuri näin.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi