Osasiko lapsesi pyöräillä mennessään ensimmäiselle luokalle?
https://kaksplus.fi/lapsi/koululuokista-loytyy-lapsia-jotka-eivat-osaa-…
Koululuokista löytyy lapsia, jotka eivät osaa pyöräillä – lasten motoriset taidot huolestuttavat asiantuntijoita
Osa kouluikäisistä lapsista ei osaa enää pyöräillä, kertovat opettajat.
Meillä nuorimmainen osasi juuri ja juuri toisella luokalla. (siis pysyi pystyssä) Olisi pitänyt lähteä luokan kanssa pyöräretkelle mutta en antanut lupaa. Opettaja oli ihmeissään. Yritti kannustaa, mutta sanoin, ettei käy. Nyt jo teini ja ei tykkää pyöräilystä edelleenkään.
Kommentit (140)
Noille, jotka ei ymmärrä, miksi joku koulunsa aloittanut ei osaa pyöräillä tai vaikkapa uida. Mistä te tiedätte, mitä siinä on takana. Lapsella voi olla jokin tai joitakin diagnooseja, joiden kanssa selviäminen on haasteellista. Ja monesti on monia muita tärkeämpiä asioita opittavana kuin pyöräily. Turha se on vanhempia alkaa haukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi kysyy minulta, miksi luokkatoveri ei osaa ajaa pyörällä, niin miten tähän pitäisi vastata? Varsinkin kun luokkatoveri on muutenkin se häslääjä jolla on oppimisvaikeuksia.
Sä sanot sille niinkuin sanoisit kenelle muulle tehansa, että se asia ei kuulu meille.
Miten sä oot selvinny elämästä saamatta turpaasi?
Sillä, etten asu jossain tuppukylässä. Saan olla vapaasti kuplassani jossa viihdyn, eikä täällä ole yhtään ketään pyöräily- tai uintitaidotonta paitsi tämä yksi. Lapsi on luontaisesti utelias, enkä halua töksäyttää lapselleni noinkaan. Arvaa vain harmittaisiko luokkaa, jos pyöräreissu urheiliradalle jää välistä vain siksi, kun luokan ainokainen ei osaa pyöräillä? Ja kysymyksiä ei saisi esittää?
Sulla on valitettavasti niin paha asenneongelma, ettei sua voida auttaa. Mitä sun lapsen luokkakaverin asiat kuuluu sulle tai sun lapselle? Ja jos et todellakaan tiedä syytä ja ole saanut lupaa sitä kertoa niin et ala keksimään mitään.
Ja luokkaa saa harmittaa ihan kuinka paljon vain, ei kaikilla lapsilla ole edes luistimia tai suksia saati pyörää. Ja nekään asiat ei kuulu sun vatvottaviksi.
Sori, en vain halua lasteni kasvavan näiden kanssa. Miksi tää harmittaa sua? Aina on jotain ongelmaa ja säätämistä muissakin asioissa. Vähintään koulussa pitäisi olla joku tasoluokka myös liikunnassa, kuten myös matematiikassa ja kielissä. Ei ole kiva, jos urheilupuistoon ei pääse treenaamaan liikuntatunnilla. Ei pääse hyppäämään korkeutta, pituutta yms. Koulujenväliset kisatkin tulossa. Asioilla on MYÖS tämä puoli, ja tämä pitää voida sanoa ääneen. Sori jos satuttaa.
Ei mua satuta tää aihe, vaan sun suunnaton itsekkyys ja utelu muiden asioista.
Kunpa ihmiset oppisi pitämään huolen vain omista asioistaan ja opettaisivat sen vielä lapsilleenkin.
Vai vielä tasoluokka liikuntaan. Hoh hoijaa. Koulussa käydään eri lajeja läpi ja vapaa-ajalla lapsesi saa harrastaa mitä haluaa, ja koulujen väliset kisat ne vasta "perseestä" onkin. Milloin tulee yleistiedon, uskonnon ja ympäristötiedon kisat?
Suunnaton itsekkyys?
Millä oikeudella sinä tulet sanomaan, että koulujen väliset kisat ovat perseestä? Tajuatko, että koulussa on myös niitä lapsia, jotka haluavat näihin osallistua ja ovat innoissaan niistä? Jos täällä jokin on itsekästä ja perseestä on tuo, että jos sinusta tai kersastasi kisat ovat typerä juttu niin pitää olla kaikille mullekin? On typerää toki myös koulun puolelta tällainen toiminta. Pyöräilytaidottoman voisi laittaa vaikka kävelemään liikuntatunnilla, eikä torpata menoa kaikilta.
Pyöräily ja uiminen tai ainakin niiden alkeet on parasta opetella noin kuusivuotiaana. Oppimiskynnys on matalalla eikä lapsi vielä häpeä osaamattomuuttaan. Koitapa saada 13-vuotiasta opettelemaan pyöräilyä / uimista. Vastassa on voimakas kiukkureaktio ja kieltäytyminen. Siinä vaiheessa teini häpeää liikaa osaamattomuttaan.
Yleensä lapset oppiikin uimisen ja pyöräilyn alle kahdeksanvuotiaina, ihan normaalia ja yleistä.
Miksi jotkut räksyttää sitä vastaan ? Sellaiset, jotka ei viitsi kännykkää sen verran kädestään irrottaa, että opettaisivat lapsilleen perustaitoja ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi kysyy minulta, miksi luokkatoveri ei osaa ajaa pyörällä, niin miten tähän pitäisi vastata? Varsinkin kun luokkatoveri on muutenkin se häslääjä jolla on oppimisvaikeuksia.
Sä sanot sille niinkuin sanoisit kenelle muulle tehansa, että se asia ei kuulu meille.
Miten sä oot selvinny elämästä saamatta turpaasi?
Sillä, etten asu jossain tuppukylässä. Saan olla vapaasti kuplassani jossa viihdyn, eikä täällä ole yhtään ketään pyöräily- tai uintitaidotonta paitsi tämä yksi. Lapsi on luontaisesti utelias, enkä halua töksäyttää lapselleni noinkaan. Arvaa vain harmittaisiko luokkaa, jos pyöräreissu urheiliradalle jää välistä vain siksi, kun luokan ainokainen ei osaa pyöräillä? Ja kysymyksiä ei saisi esittää?
Sulla on valitettavasti niin paha asenneongelma, ettei sua voida auttaa. Mitä sun lapsen luokkakaverin asiat kuuluu sulle tai sun lapselle? Ja jos et todellakaan tiedä syytä ja ole saanut lupaa sitä kertoa niin et ala keksimään mitään.
Ja luokkaa saa harmittaa ihan kuinka paljon vain, ei kaikilla lapsilla ole edes luistimia tai suksia saati pyörää. Ja nekään asiat ei kuulu sun vatvottaviksi.
Sori, en vain halua lasteni kasvavan näiden kanssa. Miksi tää harmittaa sua? Aina on jotain ongelmaa ja säätämistä muissakin asioissa. Vähintään koulussa pitäisi olla joku tasoluokka myös liikunnassa, kuten myös matematiikassa ja kielissä. Ei ole kiva, jos urheilupuistoon ei pääse treenaamaan liikuntatunnilla. Ei pääse hyppäämään korkeutta, pituutta yms. Koulujenväliset kisatkin tulossa. Asioilla on MYÖS tämä puoli, ja tämä pitää voida sanoa ääneen. Sori jos satuttaa.
Ei mua satuta tää aihe, vaan sun suunnaton itsekkyys ja utelu muiden asioista.
Kunpa ihmiset oppisi pitämään huolen vain omista asioistaan ja opettaisivat sen vielä lapsilleenkin.
Vai vielä tasoluokka liikuntaan. Hoh hoijaa. Koulussa käydään eri lajeja läpi ja vapaa-ajalla lapsesi saa harrastaa mitä haluaa, ja koulujen väliset kisat ne vasta "perseestä" onkin. Milloin tulee yleistiedon, uskonnon ja ympäristötiedon kisat?
Suunnaton itsekkyys?
Millä oikeudella sinä tulet sanomaan, että koulujen väliset kisat ovat perseestä? Tajuatko, että koulussa on myös niitä lapsia, jotka haluavat näihin osallistua ja ovat innoissaan niistä? Jos täällä jokin on itsekästä ja perseestä on tuo, että jos sinusta tai kersastasi kisat ovat typerä juttu niin pitää olla kaikille mullekin? On typerää toki myös koulun puolelta tällainen toiminta. Pyöräilytaidottoman voisi laittaa vaikka kävelemään liikuntatunnilla, eikä torpata menoa kaikilta.
Koska ne mun mielestä on. Ja tää on keskustelu- ja mielipidepalsta. Olenko kieltänyt sun muksuja kiplailemasta koulujen välisissä? Musta ne vaan on turha rahanmeno jo muutenkin niukassa budjetissa. Ja tajuan, vapaa-ajallaan voi tehdä mitä haluaa, vaikka kilpailla.
Ja luuletko ettei ne pyöräilemättömät sitten kävele?
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily ja uiminen tai ainakin niiden alkeet on parasta opetella noin kuusivuotiaana. Oppimiskynnys on matalalla eikä lapsi vielä häpeä osaamattomuuttaan. Koitapa saada 13-vuotiasta opettelemaan pyöräilyä / uimista. Vastassa on voimakas kiukkureaktio ja kieltäytyminen. Siinä vaiheessa teini häpeää liikaa osaamattomuttaan.
Yleensä lapset oppiikin uimisen ja pyöräilyn alle kahdeksanvuotiaina, ihan normaalia ja yleistä.
Miksi jotkut räksyttää sitä vastaan ? Sellaiset, jotka ei viitsi kännykkää sen verran kädestään irrottaa, että opettaisivat lapsilleen perustaitoja ?
Luitko aloituksen ja ketjun. Tästä nyt ei ollut kyse.
Itsekin näin eilen kun 10v poika ruinasi päästä äidin pyörän tarakalle istumaan. Kyllä mun lapsilla on jo 3v asti ollut omat pyörät joilla ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia, mutta itse pyöräilin jo 3 vuotiaana.
Kolmipyöräistä ei lasketa
Mun poika oppi kyllä 3v pyöräilemään ilman apupyöriä. Kolmipyörä on taaperoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pyöräillä kun voi skuuttailla.
T: Niilo Petteri 4 v.
Skuuttailu on tyhmää, yksi julkkutollo skuuttailee vielä keski- iässä kun ei muuta osaa.
Hyvää liikuntaa jos ei ole sähköskuutti ja sellaista en ikinä lapselle ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Noille, jotka ei ymmärrä, miksi joku koulunsa aloittanut ei osaa pyöräillä tai vaikkapa uida. Mistä te tiedätte, mitä siinä on takana. Lapsella voi olla jokin tai joitakin diagnooseja, joiden kanssa selviäminen on haasteellista. Ja monesti on monia muita tärkeämpiä asioita opittavana kuin pyöräily. Turha se on vanhempia alkaa haukkumaan.
Yleensä nekin lapset joilla on diagnooseja oppivat liikkumaan, kun siihen annetaan riittävästi tilaisuuksia, ellei tää diagnoosi ole oikeasti joku liikuntakykyä rajoittava vaikka cp-vamma.
Vierailija kirjoitti:
Itse taisin oppia vasta 6 vuotiaana. Vanhemmat ei opettaneet missään vaiheessa vaan hoksasin sen homman ihan itse. Nyt oman lapsen kohdalla kyllä opetetaan taitoja. Itse olen aina ollut motorisesti kömpelö ja huono liikkumaan, en halua samaa lapselle. Uimaankin opin vasta 8 vuotiaana ihan itse. Oma lapsi 3v osaa jo uida kun ollaan viikottain käyty ohjatussa uinnissa siitä asti kun oli 5kk.
Et sinä välttämättä ole sen kömpelömpi kuin muutkaan. Altistuminen motorisille harjotteille on oppimisen edellytys ja yleensä pienet lapset tarvitsevat siihen aikuisen tukea. Jos ei aktiivisesta harjoittelusta huolimatta opi, niin sitten voi epäillä olevan motorista pulmaa.
Minusta on outoa ja noloa, jos lapsi ei osaa ajaa polkupyörällä. Kyllä lapsi oppii, jos hän saa siihen mahdollisuuden. Laiska vanhempi ei viitsi opettaa.
Vanhemmat varmaan haluaisivat ulkoistaa tämän(kin) taidon harjoittelun päiväkodille tai koululle.
Onkohan tämä palstan historian tylsin aihe.
Isompi, asperger ja motorisia vaikeuksia, oppi pyöräilemään ilman apupyöriä 1. luokan jälkeisenä kesänä. Nuorempi 3-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä palstan historian tylsin aihe.
Palstalla on mielenkiintoisia ja tylsiä aiheita, voit ihan itse valita mitä seuraat.
Esikoinen sai polkupyörän, kun täytti 3 ja lähti samana iltana pyöräilemään. Keskimmäinen oppinee myös kolme vuotiaana, vielä ei ylety jalat maahan pyörän selässä, mutta kiinnostusta ja vaadittava tasapaino on. Täyttää keväällä kolme, joten eiköhän se lähde heti, kun lumet ovat sulaneet. Vauvasta ei vielä tiedä.
Eihän tuo vaadi kuin sen uskalluksen lähteä polkemaan. Sekä lapselta että vanhemmilta. Onhan se pelottavaa lähteä tuonne liikenteen sekaan mutta joskus sekin on harjoiteltava vaikka välillä täältäkin saa lukea, ettei kotoa saisi poistua ennenkuin hallitsee homman täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
"Aikuisilla on merkittävä rooli siinä, että lapsi saa riittävästi harjoitella pyöräilyä"
Minulla ei ole autoa, joten kuljettiin yhdessä pyörillä alusta asti. Tosi vähän aikaa oli lapsi tarakalla. Jo päiväkotiin ajoi itse pyörällä.
Kivoja nykyään nuo ihan pienten potkupyörät. Ihan toista oppia ajamaan kuin apupyörillä saati aikuisten pyörällä kuten itse joskus 60-luvulla (itkua väänsin polvet verillä).
https://yle.fi/a/74-20242302 tätäkö pyöräilyintoilijat haluatte lapsillenne? Tuossakin pyöräilijä teki kaiken oikein sääntöjen mukaisesti mutta silti menetti henkensä.
Vierailija kirjoitti:
On helpompi antaa ruutu käteen
Meillä esikoulun ope suuttui kun lapsi ei osannut käyttää tablettia. Kuulemma tärkeää kun heillä pelataan oppimispelejä. Ei meillä ollut mitään ruutuja lapsille. Kirjoja kyllä. Sanoin tulle opettajalle että eiköhän hänellä ole vielä aikaa oppia ja kyllä hän tuon asian siellä eskarissa oppi.
Kolmipyöräistä ei lasketa